Nejdůležitější je vůle a trpělivost, říká mistr Evropy Martin Krátký

Mít svůj sen, patnáct let na něm usilovně pracovat, bojovat s nástrahami techniky, financí, ale ve finále získat titul mistra Evropy 2017 v historicky prvním podniku FIM, tak to je příběh Martina Krátkého, který šel svoji cestou stuntridingu a reprezentuje dobré jméno České republiky v zahraničí.

Na to jaké byly Martinovy začátky, co všechno musel udělat, aby dosáhl na evropský titul nebo jaké jsou jeho plány do budoucna, tak na to všechno jsme se zeptali nového mistra Evropy ve stuntridingu v rozhovoru pro server Motorkáři.cz.

Kdy jste začal s akrobatickou jízdou na motorce a co vás na ni nejvíc zaujalo?
Martin Krátký: „Už je to víc než patnáct let co jsem začal trénovat. Můj brácha si začal kupovat ČMN a zrovna byla doba akcí Streetfighter Day. Říkal, jak se chce naučit jezdit po zadním kole, jakou chce motorku a tak dále, taková ta klasika. Po nějaké době jsem začal číst ČMNka taky, pak následovala první návštěva Streetfighter Day s rodiči v Bechyni a najednou i já snil, že jednou budu jezdit jako ti borci. Byl to takový sen, protože jsem neuměl ani na motorce. Naučil jsem se jezdit na louce na bráchovým pionýru (Jawa Mustang) a začal ho zkoušet zvedat na zadní, tady vše začalo. Po měsíci už jsem ujel asi padesát metrů po zadním a zjistil, že mě to opravdu baví.“

Pamatujete si ještě na první závody, které jste absolvoval?
Martin Krátký: „První závod byla vlastně i moje první akce, kde jsem měl něco ukázat před lidmi. Tehdy už jsem občas trénoval s dalšími jezdci na letišti. A Marek Matoušek se mně ptal: „Proč vlastně tak trénuješ? Jde ti to dobře, ale nikde nejezdíš a to je škoda. Příští měsíc je akce ve Slušovicích. Je tam soutěž 'Ukaž co umíš', tam bys to měl zkusit.“ Tak jsem o tom začal přemýšlet, domluvil jsem kamaráda s dodávkou a jelo se do Slušovic. Moje první závody, všude spousta lidí, celá česká stuntridingová špička a před všemi jsem měl něco ukázat. Tady jsem zjistil, že nejsem ani nervozní a opravdu si ten den užil. I když jsem jezdil jen na starých Mzách, závod jsem vyhrál. Všichni byli nadšení z toho co jsem předvedl a dokonce i ti borci, na které jsem já před pár lety koukal na Streetfighter Day. Najednou jsem dostal obrovskou motivaci pokračovat v tréninku a začal jsem trénovat skoro každý den.“

Co je třeba k tomu, aby z vás byl dobrý jezdec stuntridingu?
Martin Krátký: „Řekl bych, že nejdůležitější je vůle a trpělivost. Když to vezmu podle sebe, tak myslím, že tohle jsou moje silné stránky a díky nim jsem došel až sem.“

Letos v lednu jste skončil druhý ve Veroně, kde jste soutěžil v rámci Motor Bike Expo 2017. Tušil jste, že máte před prvním šampionátem slušnou formu nebo to dopředu není snadné odhadnout?
Martin Krátký: „Většinou vím, jak mám zrovna natrénováno, ale vždycky je to spíš otázka, jak se mi podaří finálová jízda. Můj cíl před každým závodem je vždycky bedna, pokud bych měl pocit, že nemám natrénováno a měl formu na to být desátý, tak bych radši zůstal doma.“

První oficiální závod FIM pod názvem Street Freestyle Europe Cup uspořádali v Maďarsku. Jak vypadala třeba vaše příprava ne tento podnik?
Martin Krátký: „Moje příprava na závod začala přípravou sestavy. Musel jsem si připravit pětiminutovou jízdu a naskládat triky za sebou, aby vše dobře navazovalo. Pak přišla fáze tréninku, když zkouším jezdit sestavu dokola a snažím se jí vylepšovat. Trochu jsem trénoval i povinné prvky pro kvalifikaci. S tréninkem jsem začal asi dva týdny před akcí.“

Můžete nám popsat jak přesně probíhal první evropský šampionát?
Martin Krátký: „Šampionát se skládal ze třech kol. První kolo byla kvalifikace (povinné prvky) kdy má jezdec určené prvky, které musí udělat. Rozhoduje, přesnost, rychlost, technika. Vše se boduje podle dosažených metrů nebo času daného prvku. Druhé kolo byl best trick, kdy má jezdec jeden pokus na to ukázat pětičlenné porotě svůj nejlepší trik. Poslední kolo je finálová jízda, jezdec zde má pět minut na to ukázat to nejlepší co umí. Body ze všech tří kol se pak sčítají.“

Jak dlouhá byla cesta od prvních začátků až k titulu mistra Evropy?
Martin Krátký: „Cesta to byla rozhodně dlouhá a ani jsem takový sen na začátku neměl. Prostě patnáct let dělám něco co mě baví a to, že jsem dokázal získat titul mistra Evropy je něco navíc. Pro mě má největší hodnotu, že jsem díky ježdění poznal spoustu super lidí, mohl procestovat hodně zajímavých míst a zažil spoustu zážitků.“

Daří se vám získávat partnery/sponzory? Myslíte, že to teď bude s evropským titulem snadnější?
Martin Krátký: „Hledání sponzorů je vždycky těžké, tak uvidíme, jestli nám titul v tomto pomůže.
Asi třikrát jsem v průběhu kariéry přemýšlel o tom, že bych měl ježdění omezit, protože jsem na to prostě neměl peníze. A vždycky se v té době našel někdo, kdo mi pomohl posunout se na další úroveň. Takže já sám osobně jsem v hledání moc úspěšný nebyl, ale vždycky si mě našel někdo sám ve správnou dobu.“

Jak velkou konkurenci máte ve světě a jak velká je doma v České republice?
Martin Krátký: „Konkurence ve světě je samozřejmě velká a to je dobře. Každý jezdec má svůj styl a snaží se dělat triky po svém. Všechny nás to pak motivuje k dalšímu zlepšení, když vidíme u někoho něco nového. Inspirujeme se jeden od druhého a to je super. Tady u nás je taky pár jezdců na stejné nebo podobné úrovni.“

Víte třeba o jezdcích v Čechách a na Moravě, kteří by chtěli jít ve vašich stopách? Co je proto třeba udělat?
Martin Krátký: „Moc mladých v poslední době nepřibývá, tak snad se to zlepší. Než se člověk dostane na nějakou úroveň, tak to prostě trvá a ne každý na to má trpělivost vydržet. Vždycky jsou problém peníze, i já měl stejný problém, proto jsem jezdil asi sedm let na Jawách a MZtách, ale dnes vím, že vůle a odhodlání dokáže hodně. Pokud budou jezdit s radostí a vydrží, tak výsledky přijdou.“

Můžete říct na jaké motorce jezdíte a trošku nám ji popsat?
Martin Krátký: „Jezdím na motorce Kawasaki ZX6R Ninja. V motorce je většina dílů vyměněných nebo upravených. Sériové díly nevydrží takové zacházení a postupem času začnou praskat. Takže ráfky, vidlice, rám, nádrž, podsedadlák, kyvka jsou jiné nebo upravené. Třeba motor je ale sériový, ten vše zvládá v klidu.“

A jaké jsou vaše další plány?
Martin Krátký: „Další plány zatím s naším teamem P1 Moto Show chystáme. Co se týče závodu, tak bych rád jel letos ještě několik závodů po Evropě a v listopadu na mě čeká závod v Dubaji, na který se moc těším. Určitě natočíme opět nějaké video a budu se snažit natrénovat opět nové triky."

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 1 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Lech přispěl 0.5 Kč
Majk1 přispěl 0.5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist