Nej, nej, nej ...rekordy

Nekolik nej, nej, nej...rekordu reci cisel se dozvite v nasledujicim clanku.

Nej, nej, nej ...rekordy
Nekolik nej, nej, nej ...
Nejmladsim jezdcem, ktery se kdy zucastnil zavodu Grand Prix je rodily Mallorcan Jorge Lorenzo, ktery 1 den po svych 15. narozeninach, ktere oslavil 4. kvetna 2002, nastoupil k druhemu dni treninku na GP Spanelska v Jerezu. Prvni den jeste nesmel trenovat a tento rekord zrejme uz nemuze byt prekonan. A pouze 1 rok a ctyri mesice pote vyhral Spanel svou prvni Grand Prix v Riu.
Nejvice startu vubec ma na svem konte Brazilec Alex Barros s 210 absolvovanymi zavody Grand Prix, nasledovan Lorisem Capirossim (201 startu), a uz "penzisty" Lucou Cadalorou z Italie (195) a Nemcem Ralfem Waldmannem (169).
Ve tride 250 ccm dojeli nejcasteji po sobe bez preruseni do bodovanych umisteni Max Biaggi a Sito Pons a to 26x, nasledovani Lucou Cadalorou a Shinyem Nakanem, po 24x.
Nejvice zavodu behem jednoho roku vyhral v roce 1998 Mick Doohan, celkem dvanact. Nasleduje ho Valentino Rossi (2002 - 11x) a nezapomenutelni jezdci motocyklove historie, Nemec Toni Mang (1981) a uz bohuzel nezijici Anglican Mike Hailwood (1966) s 10 viteznymi zavody.
Nejpilnejsi sberatel bodu za jednu sezonu se jmenuje Valentino Rossi se ziskem 357 bodu v roce 2002. Mick Doohan ziskal naproti tomu v roce 1997 340 bodu a vloni tragicky zahynuly Daijiro Kato vytvoril bodovy rekord v roce 2001 pro kubaturu 250 ccm ziskem 322 bodu.
Celkem 22x stal po sobe v rade na stupnich vitezu Giacomo Agostini a to v letech 1967 az 1969. Za nim nasleduje dalsi z Italu, a to Max Biaggi se 17-ti po sobe jdoucimi uspechy (1995 - 1997).
V letech 1999 - 2000 se celkem 22 zavodu nepodarilo zadnemu jezdci kralovske kubatury vyhrat dvakrate po sobe, az to dokazal teprve Australan Garry McCoy ve Valencii.
Poprve od roku 1993 stali na stupnich vitezu v nejvyssi obsahove tride tri jezdci ze stejne zeme opet az v roce 2000. Bylo to stejne jako v roce 1993 v Australii (tehdy se o to zaslouzili Americane Schwantz, Rainey a Chandler ), a tentokrate se jednalo o Italy a byla to trojice Biaggi, Capirossi a Rossi .
Pouze jednou v historii Grand Prix stali na stupnich vitezu ve vsech tridach bratri, bylo to v Japonsku 1995 a zaslouzili se o to domaci jezdci Haruchika Aoki - 125 ccm, Nobuatsu Aoki - 250 ccm a Takuma Aoki - 500 ccm
Nejtesnejsi porazku v historii Grand Prix zazil Japonec Masao Shimizu , kdy skoncil u nas v Brne v roce 1989 druhy za Nemcem Reinholdem Rothem v case na tisicinu sekundy stejnem a to ve tride do 250 ccm.
Nejtesnejsi porazka v celkovem poradi MS patri take Japonci a take se datuje do teto tridy. Shinya Nakano prohral titul mistra sveta o 0,014 sekundy a to bylo take rozhodujicich 5 mistrovskych bodu ve prospech Francouze Oliviera Jacqueho.
Nejtesnejsi ziskani Pole - Position patri potom od Sachsenringu 2003 Maxi Biaggimu , ten s naskokem 0,002 sekundy ziskal toto postaveni na startu vuci irskemu pilotovi Jeremy McWilliamsovi na trivalcovem Protonu.
Dnes uz byvaly spanelsky pilot Emilio Alzamora se stal v roce 1999 mistrem sveta bez jedineho vitezstvi v sezone. Tento "husarsky kousek" se predtim podaril naposled jeho krajanovi Manuelu Herrerosovi v roce 1989 v kubature do 80 ccm.
Nejvetsi motocyklova tovarna sveta, japonska Honda , prodala v roce 1998 neuveritelnych 5,1 milionu motocyklu.
Dvojnasobny mistr sveta a vloni na jare predcasne zesnuly Anglican Barry Sheene vyhral v roce 1977 pri Grand Prix Belgie ve Spa - Francorchamps v kubature do 500 ccm za nejvyssi dosazene prumerne rychlosti v zavode. Dosahl tehdy na motocyklu Suzuki neuveritelneho prumeru 220,720 km/h.
Stejny rekord, ale ve tride do 350 ccm, patri Italovi Renzo Pasolinimu na Aermacchi v Monze 1973 v prumerne rychlosti 201,557 km/h.
A dalsi Ital, nekolikanasobny mistr sveta, Walter Villa , drzi tento rekord ve "sve tride", tedy do 250 ccm, na stroji Harley - Davidson zajel rovnez v belgickem Spa v roce 1977 prumer 207,139 km/h.
Alex Criville je jedinym Spanelem v historii, ktery vyhral titul mistra sveta v kralovske kubature a to v roce 1999.
Naproti tomu jedinym Nemcem, ktery doposud vyhral zavod Grand Prix v nejvyssi obsahove tride byl Edmund Czihak , pri domaci Velke cene na Nürburgringu 1974 na Yamaze. Do cile tehdy dojeli pouze ctyri jezdci a vsichni pochazeli z tehdejsi NSR.
Jedinym Svycarem, ktery rovnez vyhral zavod kralovske tridy, byl v roce 1982 pri GP Francie Michel Frutschi na motocyklu Sanvenero, o rok pozdeji pak bohuzel tragicky zahynul.
18 let trvala "pausa", kdy naposled vyhral Anglican zavod Grand Prix. Ackoliv Anglicane prakticky 30 let byli pro ostatni zeme hlavnim meritkem vykonnosti, tak posledni vitezstvi bylo diky Alanu Carterovi ve tride 250 ccm z roku 1983 a pak teprve, kdyz Jeremy McWilliams vyhral 30. cervna 2001 dvestepadesatky v Assenu, byla tato "nucena prestavka" prerusena.
Mistrem sveta ve zrychleni je Japonec Norifume Abe , ktery pri Grand Prix Suzuka zrychlil na sve Yamaze 500 z 0 na 200 km/h za 6,2 sekundy. To byla pochopitelne doba dvoutaktu. Ctyrtakt o obsahu 990 ccm zrychli z 0 na 200 km/h za 5,8 sekundy.
Casy zrychleni tovarni stroju v jednotlivych tridach mezi 160 a 200 km/h jsou potom nasledujici:
125 ccm: 5,7 sekundy za 286 metru
250 ccm: 3,6 sekundy za 181 metru
500 ccm: 1,9 sekundy za 93 metru
Maximalni dosazene rychlosti ve vsech trech tridach jsou tyto:
125 ccm: 235 km/h
250 ccm: 275 km/h
500 ccm: 320 km/h
990 ccm - ctyrtakt: 328 km/h
Rychlostni rekord utvoril Loris Capirossi na Ducati 990 ccm vykonem 332,4 km/h a to v Mugellu 2003. Take oba dva rekordy predtim byly utvoreny v Mugellu jezdci Valentinem Rossim a Tohru Ukawou.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist