Mugello Preview

Je tu další Grand Prix letošní sezóny a tak se podívejme po okruhu, na loňský závod a nastíňme si ten letošní.

Mugello Preview
O okruhu:
Mugello – jedinečný okruh v překrásném prostředí Toskánska byl vybudovaný v roce 1974 aby se o několik let později stal místem pro Velkou Cenu San Marina. Taty závody se zde však jezdili pouze krátce a tak se na několik následujících let okruh vytratil z kalendáře nejsledovanějšího šampionátu silničních motocyklů. V roce 1988 okruh koupilo Ferrari a udělalo z něj svou testovací dráhu. Vybudovaná infrastruktura a zmodernizované zázemí přitáhlo svět Grand Prix zpět na tento okruh již v roce 1991. Od tohoto roku se zde každoročně schází nejlepší jezdci na nejlepších motocyklech, aby předváděli divákům své umění, nejprve při Grand Prix San Marina a později již při Grand Prix Itálie.
Okruh Mugello je charakteristický nejen nejdelší cílovou rovinkou celého Grand Prix, ale i svými rychlými šikanami, které kladou velké nároky na kvalitní přípravu materiálu. Na 5 245 metrů dlouhém okruhu se letos očekává vytvoření nového rychlostního rekordu motocyklového šampionátu, na 1 141 metrů dlouhé cílové rovince by mohla padnout hranice 330 km/h. Okruh má 5 levých a 9 pravých zatáček, jeho šířka je 14 metrů. Není snad ani připomínat, že se očekává fantastická divácká kulisa, pověstná ze všech motocyklových akcí v Itálii.
O loňském závodě:
Boj sedmnáctičlenné skupiny, která se roztrhala na dvě části až před polovinou závodu ozdobil nejslabší třídu, ve které byl nakonec nejúspěšnější Manuel Poggiali ze San Marina před druhým Youichi Uiem a třetím Pablo Nietem. První stroj Honda přivezl do cíle závodu Daniel Pedrosa na čtvrtém místě.
Závodu se zúčastnili oba naši jezdci, Jarda Huleš havaroval v hromadné kolizi již v první zatáčce, když ho nedobrovolně poslali do kačírku Mika Kallio a Joan Olive. Jakub Smrž skončil stejně jako Jarda Huleš, tedy havárii, která přišla v desátém kole.
Ve třídě 250 ccm zvítězil po struhujícím souboji trojice Melandri-Locateli-Battaini v loňském závodě Marco Melandri a to už i díky kolizi mezi Locatellim a Battainim v posledním kole, po které Battaini opustil trať. Druhý v tomto úžasném závodě skončil o pouhých 0,258 sekundy Roberto Locateli. Až v závěrečném kole se na třetí místo dostal finišující Fonsi Nieto, když předjel čtvrtého Toni Elíase a pátého Randy de Punieta, tedy dvojici, která sváděla celý závod velký souboj. Po návratu na trať dokončil závod na šestém místě Franco Battaini.
V závodě nejsilnější třídy dominoval Valentino Rossi, který se nejprve vozil za Maxem Biaggi, aby ho později předjel a pochopitelně mu i ujel. Na druhém místě tak dokončil závod právě Biaggi před dalším jezdcem týmu Repsol Honda Tohru Ukawou, který o toto místo sváděl celý závod souboj s nakonec čtvrtým Carlosem Checou.
O letošním závodě:
Do jednoznačné role favorita nejsilnější třídy je postavený král Valentino Rossi a jeho stroj Honda RC 211V. Jednoduchou roli však loňský vítěz mít nebude, nejenže ho zřejmě důkladně prověří jezdci na stejných strojích, ale výrazněji do pořadí by měla promluvit i továrna Ducati, která na tomto okruhu již najezdila se svým strojem Ducati Desmosedici stovky kilometrů a má tedy již ve svých archívech základní data o nastavení. Jezdci Loris Capirossi a Troy Bayliss pojedou o vítězství a to nejen, že si tento cíl dala samotná továrna, ale i protože okruh znají do detailů, když zde například absolvovali testování.
Za dosti výrazné bojovníky o pódium lze považovat Maxe Biaggiho, Tohru Ukawu a Sete Gibernaua na strojích Honda RC 211V. Vzestup ve vývoji motocyklů Yamaha zřejmě potvrdí brazilský jezdec Alex Barros. Znovu se postavit na nohy je i úkol pro španělského jezdce Carlose Checu. Zlobit by zde měl i domácí borec a loňský Mistr Světa třídy 250 ccm Marco Melandri, který již v suché části kvalifikace a závodu v posledním podniku naznačil své ambice.
Druhá italská továrna v této třídě, tedy Aprilia, zřejmě tentokrát nebude moc vidět. Předsezónní testy této továrny na okruhu Mugello ukázaly kde je slabé místo strojů RS3 Cube, ale i to, že jezdci se velmi těžko srovnávají s rychlými zatáčkami zdejšího charakteru. Colin Edwards byl dokonce natolik nespokojený se svým výkonem, že si vyžádal prodloužení tetování o jeden den navíc.
Tovární tým Suzuki bojuje stále s kvalitou jejich čtyřtaktního stroje a tak výraznější úspěch by byl spíše překvapením, nicméně pozice okolo sedmého místa jsou reálné za předpokladu, že jezdci podají nadstandardní výkony. Stejná kapitola je i u továrny Kawasaki, kde za úspěch budu považovat a jistě nejen já, umístnění v bodované patnáctce. Továrna s australskými jezdci Andrew Pittem a Garry McCoyem doplněná o Němce Alexe Hofmanna, má však své cíle v jiných dimenzí.
Velkou neznámou je výkon a případný úspěch jezdců Robertsova Protonu, kteří nastoupí již pouze se čtyřtaktními stroji V5 (pro případ poruchy však tým bere i dvoutaktní stroje). Myslím si však, že na bodovaná místa by se Jeremy McWilliams a Nobuatsu Aoki měli dostat.
Ve třídě 250 ccm jsou favorité opět na motocyklech Aprilia. Tyto motocykly patří v současnosti k tomu nejrychlejšímu co se pohybuje po šampionátu této třídy a tak jistě uvidíme souboj nejen letošních lídrů Poggialiho, de Punieta, Elíase, Battainiho, ale jistě například Fonsi Nieta či dalších jezdců na italských motocyklech.
Složitou situaci budou mít jezdci na japonských strojích Honda, kde zřejmě bude mezi nejrychlejšími pouze Roberto Rolfo a Sebastian Porto. Ještě složitější situaci budou mít jezdci na Yamahach, kteří budou považovat za úspěch zisk bodů. Naoki Matsudo může při dobré konstelaci hvězd myslet na desáté místo stejně jako Jarda Huleš na místo patnácté. Bod z Mugella by byl po špatném začátku sezóny příjemným překvapením.
Velkou neznámou je pro mě výkon Kuby Smrže, který po solidním začátku v Japonsku, postrádá nyní svou jiskru a jeho výkony propadají v závislosti na práci jeho mechaniků v případě přípravy jeho stroje, který patří stejně jako Yamaha Jardy Huleše k nejpomalejším ve startovním poli. Ovšem narozdíl od Jardy Huleše se v případě Smržovi Hondy jedná o A-Kitt!. Jisté je, že Kuba již v loňské kvalifikaci na tuto Velkou Cenu dokázal, že zde zajet umí a tak věřme, že nejinak tomu bude i v letošním roce, kdy jako bonus přidá i dokončený závod a to na bodované pozici, což mu ostatně jistě přeje společně semnou i nejeden fanoušek motocyklové silnice.
Třída 125 ccm zřejmě bude doprovázená opět soubojem početné skupiny, ve které budou podle mě všichni jezdci minimálně první desítky celkového pořadí šampionátu a tak nemá cenu zde vypisovat jednotlivá jména. Připomeňme si tedy alespoň jak v současné době vypadá první pětice celkového pořadí.
Šampionát třídy 125 ccm vede po závodě ve francouzském Le Mans španělský jezdec Daniel Pedrosa, který má na svém kontě 71 bodů, což je o pět bodů více než má druhý Lucio Cecchinello (66) a o jedenáct než má na svém kontě třetí jezdec v pořadí, kterým je Steve Jenkner (60). Čtvrté místo patří mladému Andrea Doviziosovi (54) a páté naopak zkušenému Stefano Peruginimu (45).
Tipovačka:
Závěrem již pouze tradiční tipovačka na nadcházející víkend:
V první řadě se bude tipovat klasickým způsobem Grand Prix Itálie na okruhu Mugello. Zde jak jistě víte budeme tipovat vítěze jednotlivých závodů a přesná umístnění našich jezdců. V souvislosti s italskou Velkou Cenou vyhlašuji mimořádné tipování o 50 bodů na překonání rychlostního rekordu závodů Moto Grand Prix. Zde uveďte zda někdo z jezdců na dlouhé mugellské rovince překoná současný rychlostní rekord, který drží ze začátku letošního roku Loris Capirossi - 328,2 km/h (IRTA test v Catalunyi - překonal rekord Tohru Ukawy z Mugella 2002 - 324,5 km/h). Otázka tedy zní - překoná některý z jezdců rychlost 328,2 km/h během tréninků, kvalifikací nebo závodů? Stačí například napsat = rychlost - ano (rychlost - ne) či nějakým, ale zřetelným, způsobem uvést zda tento rekord bude překonán nebo ne. Všem co správně uhodnou tuto otázku rychlosti motocyklů bude připsáno 50 bodů.
Dále se jede další kolo závodů AMA Pro Racing na okruhu Elkhart Lake (Road America) a tedy opět budeme tipovat vítěze závodů AMA Superbike (POZOR - tentokrát se jedou opět dva závody), Supersport, Superstock, Formula Xtreme a GP 250 ccm.
Přeji krásnou podívanou, ... kterou nám Eurosport opět kvůli tenisu nepříjemně zkrátil!

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist