Monza Preview

Na rychlém italském okruhu Monza se o tomto víkendu koná další kolo superbikového Mistrovství Světa.

Severovýchodně od italského Milana leží jeden z nejrychlejších okruhů Evropy - Autodromo Nazionale di Monza, který má dlouholetou tradici v motocyklovém sportu. Postavený byl již v roce 1922 když ho v rekordním čase (100 dnů!) vybudoval milánský automobilový klub. Okruh měří 5 793 metrů a leží v prostoru starého rychlostního oválu dlouhého 2 405 metrů, který se však již mnoho let nepoužívá. Okruh Monza je nyní nejstarším okruhem doposud používaným na starém kontinentě a třetím tohoto druhu vybudovaným na světě (po Brooklandu v Británii a Indianapolis v USA).
Monza je nejrychlejším okruhem v celém kalendáři World Superbike (v Grand Prix takto rychlý okruh není). Kromě dlouhých rovinek má okruh několik historických zajímavostí, mezi které samozřejmě patří dvě šikany, které byly vybudované až postupem času z důvodu neustálého zrychlování automobilů i motocyklů. První šikana se jmenuje “Prima Variante“ a druhá “Seconda Variante“, je zde také velice známá cílová zatáčka – dlouhá pravá “Curva Parabolica“, dvojitá pravá “Lesmo“, ale i obávaná, jediná skutečná levá zatáčka, “Curva del Serraglio“, ve které často jezdci padají během svého prvního tréninkového kola když zapomenou, že právě levá strana pneumatik není dostatečně zahřátá.
Velice zajímavé věci se dějí především před oběmi šikanami, kde dochází neustále k předjíždění z důvodů dobržďování po dlouhých rovných úsecích. Brzdící zóny před těmito šikanami jsou dosti hrbolaté - od všech druhů automobilových závodů včetně Formule 1. Důležité místo kde se často vyhrává závod je poslední zatáčka Curva Parabolika. Obecně platí, že jezdec jenž projede tuto zatáčku nejlépe a na jejím výjezdu je nejrychlejší – vyhraje závod a to i přestože je v průběhu zatáčky třeba až na čtvrtém místě skupiny. Povrch okruhu je velmi kluzký, při dešti doslova nebezpečný a to zejména v místech, kde leží okruh ve stínu lesa.
K okruhu Monza je ještě potřeba říci, že zde záleží na umění každého jezdce zvládnout jízdu na pro Monzu charakteristické životnosti pneumatik. Jedná se o to, že na rozdíl od ostatních okruhů zde jezdci jedou větší část po rovinkách a tedy relativně neustále ochlazují hrany svých pneumatik. Převážná část zatáček je směřována do pravé strany a tak stačí jen malá chvilka nepozornosti při průjezdu levou zatáčkou a jezdec končí své snažení.
Z důvodu seperrychlého okruhu ne jehož rovinkách jezdci překračují rychlost 300 km/h uvedu i rekordní průměrné rychlosti na jedno kolo:
Nejvyšší dosažená průměrná rychlost ve třídě Superbike: Pierfrancesco Chili – 196,947 km/h (Suziki GSX-R750)
Nejvyšší dosažená průměrná rychlost v kvalifikaci SBK: Colin Edwards – 195,955 km/h (Honda VTR 1000 SP1)
Nejvyšší dosažená průměrná rychlost v závodě SBK: Pierfrancesco Chili – 194,838 km/h (Suziki GSX-R750)
Nyní již k samotnému závodu třídy World Superbike, který má favority zejména v jezdcích na pneumatikách Michelin, tedy na pneu jenž z 369 doposud odjetých superbikových závodů 254 vyhráli či z patnácti titulů jich jedenáct získali. Jezdci na pneu Michelin například také z loňských 26. závodů jich vyhráli celkem 25 a samozřejmě v letošním roce díky Neilu Hodgsonovi (Ducati 999 F03) nepoznali porážku. Je to právě Hodgson jenž patří k nejvážnějším kandidátům na své další vítězství a to už i protože je jediným jezdcem ve startovním poli, který byl i v loňském roce na stupních vítězů. “ Po závodech v Japonsku jsem byl pár dnů doma a pak jsem jel na test pneumatik Michelin na okruhu Ladoux ve Francii,“ říkal Hodgson. “Byly to skutečně dobré dva dny, které nám poskytli mnoho nových dat. Řekl bych, že to byl doposud nejúčinnější test. Měl dobrou odezvu a konečný výsledek nám zlepšil nastavení našeho předku motocyklu. Pomůže mi to všude kde budu závodit a tak se do Monzy opravdu těším.“
Porazit Hodgsona bude chtít zejména jeho týmový kolega Ruben Xaus jenž díky dvou čtvrtým místům v Sugo ztratil v celkové klasifikaci bezprostřední kontakt na první místo. Velké naděje na tomto okruhu dávám silným, litrovým strojům, které opět ovšem povede pouze tovární Stroj Suzuki GSX-R1000 v rukou španělského jezdce Gregorio Lavilli. Jak si však stroj s restrikcí přívodu vzduchu povede je otázkou, protože na dlouhé rovince okruhu Phillip Island nevypadal tento motocykl zrovna ve zvláštní výhodě.
Potencionálních jezdců na pódiové umístnění je však více, vždyť například celkem sedm jezdců se již letos dostalo ne nějaké z míst na stupních vítězů. Mezi těmito jezdci jsou například James Toseland a Chris Walker na loňských továrních Ducati 998 F02. Závod v Sugo však pro Walkera znamenal pouze spoustu pádů a obnovení jeho zranění na noze a kotníku. Chris však předem naznačoval, že v Itálii startovat bude.
Dalším z jezdců, kteří v letošní sezóně okusili radost z pohledu z pódia je francouzský privátní jezdec Ducati Régis Laconi jenž rychlý stroj Ducati 998RS může také dopravit alespoň v jednom závodě na místa stupňů vítězů. Samozřejmě, že nemůžeme zapomenout na domácího Pierfrancesca Chiliho, jenž před domácím publikem jistě podá výkon nad hranicí sta procent (jsem zvědavý zda nastoupí zase s nějakou zvláštní kombinézou). Chili je již několikanásobným vítězem na tomto okruhu kde vždy znamená nebezpečí pro své soupeře.
Zajímavé bude sledovat stroje Foggy FP1 jak si v podání Jamese Toselanda a Troye Corsera povedou v souboji při maximálních rychlostech. Troy však stále trpí zraněním po pádu v japonském Sugo. Jeho rána se mu zanítila a tak se léčil doma v Monacu antibiotiky. “Infekce se dostala pod kůži, ale naštěstí to nebylo příliš hluboko,“ vysvětluje Corser svůj stav. “Myslím si, že nákazu jsem dostal ze špinavého obvazu, který se umazal přímo při ošetření u dráhy. Ani tomu nepomohlo mé nastoupení do druhého závodu, protože se rána ještě více zapařila pod neprodyšnou kombinézou.“ Dále je zde opět plejáda privátních jezdců nejen na strojích Ducati 998RS mezi nimiž již konečně nebude chybět ani náš Jirka Mrkývka, který se postaví letos poprvé na start závodu třídy World Superbike. Jeho novým náčiním je materiál z boloňské továrny Ducati v podobě modelu 998RS.
Ve třídě Supersport v posledním závodě získal Chris Vermeulen desetibodový náskok na svého pronásledovatele Katsuaki Fujiwaru a právě tato dvojice bude patřit k jednoznačným favoritům na vítězství v závodě šestistovek. Prosazovat se však stále více začíná druhý z továrních jezdců Suzuki Stéphane Chambon nebo například také německý tovární jezdec Yamahy Christian Kellner – vítěz posledního závodu World Supersport.
V této třídě sice došlo k několika redukcím mezi továrními jezdci, ale stále zůstává plně podporováno všemi čtyřmi japonskými továrnami celkem devatenáct jezdců z nichž kdokoliv se může objevit na stupních pro vítěze. Jmenovitě lze hledat například mezi Alessio Corradim, Karl Muggeridgem, Fabienem Foretem, ale i třeba Jürgenem Van Den Goorbergem.
Rychlý okruh jako je Monza může připravit mnoho překvapivých výsledků.
Na závěr ještě připomínka na tipovačku, kde lze ještě tipovat vítěze WSBK (2x závod a vítěz Superpole), dále vítěze WSS, Wside, ESTK včetně přesného umístnění Jirky Mrkývky, Matese Smrže a Tomáše Mikšovského. Dále se tipuje klasickým způsobem všechny závody AMA Pro Racing (SBK 2x, SS, STK, FX a 250 ccm), ale i přesné umístnění Igora Kalába, Kamila Pragera, Václava Bittmana a týmu Fuki Racing v závodech IDM na okruhu Hockenheim. Mimochodem Iga dnes odpoledne odcestoval do Německa k těmto závodům.

Informace o redaktorovi

Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)
Petr Štola - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist