Le Mans Preview

Na francouzský okruh Bugatti v Le Mans se sjely kamióny plné motocyklového materiálu, auta plná motocyklových jezdců - začíná další závod Grand Prix 2003!

Le Mans Preview
Grand Prix Polini de France
Již tento pátek nás čeká čtvrtý letošní závod Mistrovství Světa silničních motocyklů, který se tentokrát jede na francouzském území. Podívejme se tedy tradičně na samotný okruh, připomeňme si loňské výsledky a nastiňme si případné letošní šance některých jezdců.
V roce 1965 byl 200 km jihozápadně od Paříže, u města Le Mans vybudován okruh uvnitř klasické dráhy pro závod 24 hodin. Okruh dostal název Bugatti. Na tomto okruhu se začalo jezdit silniční Grand Prix motocyklů, které se zde jezdilo až do vážné havárie Alberta Puige v roce 1995, kdy následovalo vyškrtnutí z kalendáře závodů. Následovala spousta bezpečnostních úprav, na kterých se mimo jiné pracovalo ještě v roce 2001. Se zahájením nového tisíciletí se zahájila další historie Grand Prix na tomto nově zrekonstruovaném okruhu.
Okruh Bugatti se vyznačuje díky svým ostrým zatáčkám, které se projíždí na první rychlostní stupeň, velkými nároky strojů na brždění a následnou akceleraci. Okruh je domovem mimo jiné motocyklovým a automobilovým závodům vytrvalců na 24 hodin. Jeho délka se s růzností pořádaných závodů mění, v případě 24. hodinového závodů automobilů je dokonce využívána stále i veřejná silnice, po které vedl historický okruh. Pro závod Grand Prix volí pořadatele pochopitelně pouze vnitřní, novou část okruhu která má délku 4 180 metrů. Dráha tohoto okruhu je široká 13 metrů, má čtyři pravé a devět levých zatáček, cílová rovinka okruhu měří 450 metrů. Okolo okruhu se vejde 100 000 diváků.
125 ccm:
Loňský závod této třídy by se mohl také nazvat i jako “Crash Race“, když celkem deset jezdců odstoupilo z důvodu havárie. Mezi těmito jezdci byli i například Alex de Angelis, Simone Sanna, Youichi Ui, ale i náš Jarda Huleš. Poj o vítězství se vyznačoval soubojem početné skupiny, když v cíli závodu dělilo prvních šest jezdců 1,6 sekundy. V závodě zvítězil italský nestor Lucio Cecchinello jenž tak po vítězství v Jerezu pokračoval ve své spanilé jízdě. Druhý dokončil závod Manuel Poggiali před třetím Danielem Pedrosou. Domácí favorit a pozdější Mistr Světa Arnaud Vincent dokončil velice zklamaný na čtvrtém místě.
V letošní sezóně se nedá očekávat, že by si Vincent své čtvrté místo z loňského závodu vylepšil i když před domácím publikem se jistě bude chtít výrazněji pochlubit novým strojem KTM. Úspěch by pro něj jistě bylo bodované místo a pro spokojenost by zřejmě nepohrdl ani umístněním mezi prvními deseti jezdci.
Na okruhu kde je důležitá akcelerace a rychlost strojů předpokládám úspěch převážně jezdců startujících na strojích Aprilia. Zde by se opět mohl prosadit vítěz posledního závodu Lucio Cecchinello, který by tak navázal na své loňské vítězství. Do Le Mans však přijíždí současná německá hvězda Steve Jenkner a to v roli vedoucího jezdce šampionátu, na kterou se tento jezdec dostal poprvé ve své kariéře po druhém místě v Jerezu. Svou vedoucí pozici bude chtít jezdec potvrdit svým prvním vítězstvím v závodech Grand Prix. Nejinak tomu bude i v případě Alexe de Angelise, který již v loňském roce předvedl, že tento okruh by mu mohl vyhovovat. Jeho snaha však skončila pádem ve stejném kole i ve stejné zatáčce (retardéru) jako snaha našeho Jardy Huleše.
Je však ještě spousta jezdců v poli třídy 125 ccm na rychlých motocyklech Aprilia, jen namátkou vzpomeňme alespoň jezdce, jenž očekávám v předních pozicích závodu – Stefano Perugini, Mirko Giansanti, ale i stále rychlejšího Pablo Nieta či velezkušeného Youichi Uie, zkušenost by mohl uplatnit i Gino Borsoi.
Proti všem jezdcům na Apriliích se postaví jezdci na kitových Hondách z nichž pochopitelně nejvýrazněji bude chtít na první místo útočit Daniel Pedrosa. Zajímavé bude jistě sledovat zda uspěje mladý Andrea Dovizioso, či zda na vrcholu pojede tradičně na tomto okruhu solidní Masao Azuma. Jistě bude také zajímavé, zda se mechanici týmu Elit Grand Prix vypořádají s nastavením motoru a jak následně využije jejich práci Thomas Lüthi.
250 ccm:
Stejně jako Cecchinello ve třídě 125 ccm, tak i Fonsi Nieto ve třídě čtvrtlitrů pokračoval v zisku prvních míst a po vítězném závodě v Jerezu vyhrál v loňském roce i závod v Le Mans. Po bitvě tak na druhé místo odsunul Marca Melandriho. Souboj o třetí místo naopak svedli Randy de Puniet a Roberto Locatelli, úspěšnější byl nakonec domácí borec, který tak získal své další pódiové umístnění. První z jezdců na Hondě dokončil závod na pátém místě Roberto Rolfo.
V letošní sezóně zřejmě budou na okruhu Le Mans opět dominovat jezdci na Apriliích, kteří si to o pódium rozdají pouze mezi sebou. Stroje Honda RS250W jsou sice lepší než loňské modely, ovšem právě dvě podstatné věci pro tento okruh jim doposud chybí – síla a akcelerace. Z tohoto důvodu předpokládám souboj o vítězství mezi Manuelem Poggialim, Randy de Punietem, opět Toni Elíasem případně Franco Battainim jenž v loňském závodě sice předváděl solidní výkony, které však skončili pádem a nedokončeným závodem. Loňský vítěz Fonsi Nieto se nachází v nějaké výkonnostní krizi, ze které se bude chtít co nejrychleji dostat a právě okruh v Le Mans mu může v tomto směru pomoci.
O Roberto Rolfovi již byla řeč, druhým továrním jezdcem Hondy je v této třídě Sebastian Porto, kterému sice výsledek přeji, ale domnívám se, že na pódiové umístnění to v neděli stačit nebude.
Ve třídě 250 ccm pochopitelně opět nastoupí i oba naši jezdci Jaroslav Huleš (Yamaha) a Jakub Smrž (Honda). Oba jezdci se při posledním závodě ve španělském Jerezu na bodovaná místa nedostali a oba přiznali, že částečnou vinu na jejich výsledku z horkého okruhu obklopeného fanatickým španělským davem nesou sami na svých bedrech. Do Le Mans odcestovali naši borci s jasným cílem – překonat smůlu a konečně pořádně promluvit do výsledkových listin. V loňském roce se naši jezdci svorně představili v závodě nejslabší třídy 125 ccm a oba cílovou vlajku neviděli, když Jarda havaroval a Jakub odstavil svůj motocykl již v průběhu prvního kola (pro poruchu). Zda Jarda s Kubou vloží do kvalifikací a závodu své závodní srdce uvidíme již po prvním pátečním snažení. Jen pro mladší návštěvníky připomínám, že okruh Le Mans je místo kde Jaroslav Huleš dosáhl svého největšího kvalifikačního úspěchu, když v roce 2001 skončil na čtvrtém místě a do závodu tehdy startoval z první řady.
MotoGP:
Závod nejsilnější třídy se v loňském roce stal kořistí Mistra Světa Valentina Rossiho, když k jeho triumfu přispělo i přerušení a následné ukončení závodu po 21. kolech (z 28. vypsaných). Rossi však za svým vítězstvím neměl cestu jednoduchou, na jeho záda mu neustále dýchali (a místy pochopitelně i ohrožovali) tehdejší Rossiho týmový kolega Tohru Ukawa, ale především věčný rival Max Biaggi, který je na francouzském okruhu jako doma. Do tohoto souboje se pokoušel zapojit i další japonský jezdec Norick Abe, který sice není v letošní sezóně již oficiálním jezdcem MotoGP, ale v Le Mans bude startovat s tovární Yamahou na divokou kartu.
Honda do letošního závodu samozřejmě nasazuje opět své jezdce, které od tohoto závodu doplní Riuychi Kioynari jenž nahrazuje tragicky zesnulého Daijira Kata. K jednoznačným favoritům lze zařadit Valentina Rossiho, kterého ovšem bude velmi stíhat Max Biaggi. Předpokládám mezi těmito jezdci skvělý boj. O své místo si bude chtít rázně říci také Sete Gibernau, ale i Tohru Ukawa.
Jezdcům Hondy budou jejich plány chtít překazit především Troy Bayliss a Loris Capirossi, tedy tovární jezdci Ducati, kteří si v letošní sezóně již okusili pohled ze stupňů pro trojici nejlepších a navíc sílu strojů Ducati Desmosedici demonstrovali v Jerezu kvalifikačním double. Okruh Bugatti by právě těmto strojům mohl sedět, otázka je opět co vydrž pneumatiky na podvozku Ducati či jak se zachová podvozek strojů Ducati k pneumatikám.
Doposud nevýrazná Yamaha přijíždí do Le Mans s velkými nadějemi. Tento okruh je místo kde se právě strojům této továrny v minulosti dařilo a tak jsem zvědaví zda v tom budou pokračovat. Alex Barros i Marco Melandri by měli být zdravotně již v pořádku či alespoň s mírnými zdravotními problémy a proto si myslím, že právě tato dvojice by společně s domácím Olivierem Jacquem a Španělem Carlosem Checou mohla něco předvést a případně i promluvit do horních pater výsledkových listin. Otázkou je, jak se bude dařit Shinyovi Nakanovi, který okruh dobře zná a považuje ho za jeden z nejoblíbenějších.
Okruh Le Mans je i místo kde v minulosti sbíral dobré výsledky americký jezdec Kenny Roberts jr. a tak i letos by zde mohl nalézt ztracenou tvář nejen on, ale i jeho stroj Suzuki jenž se v Jerezu zásluhou Johna Hopkinse letos poprvé výrazně prosadil do výsledkových statistik.
Svou práci na oživení tříválcových strojů Aprilia RS3 Cube zatím celkem uspokojivě předváděli oba tovární jezdci Noriyuki Haga a Colin Edwards II, kteří sice poslední dva závody moc nezazářili, ale rovinky okruhu Le Mans by mohli rychlý motocykl dostat do první desítky pořadí jezdců v cíli.
Továrna Kawasaki získala první letošní bod v Jerezu což jí posílilo do další tvůrčí práce, kterou by chtěla zúročit již nyní v Le Mans. Ovšem psychika Garry McCoye se zdá být po dvou závodech v nichž dostal vždy kolečko dost na dně a tak zřejmě ani zde nepředvede jízdu, na kterou jsme byli zvyklí z minulých sezón.
Zbývá Proton, který přicestoval do Le Mans jak s dvoutaktním tříválcem KR tak i čtyřtaktní pětiválcem V5. Rozhodnutí jaký stroj použije Jeremy McWilliams a Nobuatsu Aoki má padnout až před samotným startem závodů. Je proto velkou otázkou jak se bude jezdcům dařit, vzhledem k věcem jenž okolo strojů V5 kolují lze očekávat, že by mohli výrazněji promluvit například do pořadí mezi prvními deseti jezdci.
Přímý přenos ze všech nedělních závodů můžete tradičně sledovat v obvyklých časech na TV Eurosport nebo se pokochat českým komentářem v přenosu TV Prima (MotoGP PP + 125 a 250 záznam).
Tipovačka:
Nezapomeňte na další kolo tipovačky kde opět tipujeme vítěze nedělních závodů Grand Prix a přesné umístnění našich jezdců v závodě třídy 250 ccm. Vedle závodu Grand Prix tipujeme také přesné umístnění německého týmu KFM-Herber Endurance, ve kterém startuje také náš Michal Bursa. Zde tipujeme umístnění týmu ve druhém závodě Mistrovství Světa Endurance na okruhu Assen.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist