Křest knihy MS silničních motocyklů a autogramiáda v Brně

V úterý uspořádali v prostorách Moravského zemského muzea v Brně setkání fanoušků motocyklového sportu s českými jezdci různých motocyklových šampionátů a to v rámci vydání již 19.ročníku knihy Mistrovství světa motocyklů 2016 na jejíž realizaci se podílela již známá trojice Vladimír Rejda, Tomáš Gescheidt a Friedrich Weisse. Součástí křtu knihy byla autogramiáda a bohatá tombola. Motorkáři.cz byli na místě a hned na úvod můžeme prozradit, že účast byla jak z řad fanoušků, tak samotných závodníků velmi vysoká.

Sezona 2016 je dnes sice minulostí, ale pro všechny, kteří si alespoň jednou prohlédli knihu Mistrovství světa motocyklů, zůstává její zásluhou vzpomínka na jednotlivé ročníky a soutěže stále živá. Letošní vydání knihy je devatenácté v pořadí, takže na příští rok to bude kulaté jubileum, na které se můžeme těšit už nyní. A co všechno jsme v Brně mohli vidět?

Sál Moravského zemského muzea praskal ve švech a to doslova a do písmene, protože plný byl nejen hlavní sál, ale stejně tak předsálí. Je opravdu pozoruhodné, kolik lidí si v dnešní hektické době našlo čas a přišlo i tímto způsobem podpořit snažení lidí, kteří stojí za vydáním krásné publikace Mistrovství světa motocyklů 2016. Je vidět, že zájem o závody motorek v České republice je a můžeme v tom rozhodně vidět pozitivní signál pro budoucnost tohoto nádherného sportu.

Vysoká účast byla také z řad samotných závodníků, protože přišli všichni pozvaní a ani jeden se z akce neomluvil. Takové nasazení ovšem u každého z nich můžeme také vidět během celého roku, když odevzdávají maximum na závodní dráze okruhů po celém světě. Do Brna přijelo celkem čtrnáct motocyklových závodníků z České republiky a Polska - Jakub Kornfeil, Ondřej Ježek, Jakub Smrž, Matěj Smrž, Karel Hanika, Michal Filla, Michal Prášek, Martin Gbelec, Jirka Mrkývka, Michal Šembera, Filip Salač, Jiří Brož, Pawel Szkopek a Romana Tomášková.

Prvním bodem programu byly rozhovory s jednotlivými jezdci o tom, jaká byla sezona a co plánují pro tu nadcházející. Jedinou ženou mezi všemi přítomnými jezdci byla Romana Tomášková, takže galantně dostala přednost a odpovídala jako první. Romana neměla snadný rok, odjela jen jeden závod v Alpe Adrii a vzhledem k poruše techniky a nedostatku finančních prostředků, tak sezona pro ni předčasně skončila. „Něco zajímavého se pro nadcházející sezonu rýsuje, ale prozatím je o tom předčasné mluvit. Já jen doufám, že všechno klapne a budu znovu závodit,“ prozradila Romana, jenž rozhodně předem nic nevzdává.

Jako druhý odpovídal Jakub Smrž, který má za sebou kompletní sezonu v britském šampionátu BSB a nyní podepsal smlouvu s týmem PR Racing. „Sezona to byla náročná. Měli jsme dobré testy, ale od prvního závodu jsme měli nějaké problémy. Výsledky některé dobré, některé méně, ale sezonu jsme dokončili myslím celkem dobře. Nyní pojedu nově s PR Racing a věřím, že to bude daleko lepší. Zkušenosti s BMW mám, tak jsem si jen řekl, co bych od motorky očekával a s tím tým souhlasil. Pojedeme v týmu s bráchou. Původně to měly být dva superbiky, ale nakonec já pojedu SBK a prácha Superstock, protože ti co to sledují vědí, že je to rovněž vysoce prestižní soutěž a sponzoři chtějí mít motorku v obou šampionátech.“

Dalším jezdcem BMW je Michal Filla, který závodil v seriálu mezinárodního mistrovství Německa IDM. „Bohužel letos to nebyla zcela ideální sezona. Postupně jsem si zranil obě ramena a co je na tom nejhorší, a co vás pak nejvíc mrzí je to, že to nebylo moji vinou. Pro nadcházející sezonu plánuji jet Alpe Adrii, což je nyní tak na devadesát procent.“

Čtvrtým hostem v pořadí byl Jiří Brož, závodník a manažer týmu montáže Brož Racing, který všechny fanoušky letos příjemně překvapil, když na divokou kartu třídy Moto2 získal s Anthony Westem v závodu série Grand Prix v Brně parádní desáté místo. „Postupně se dostávám z pozice závodníka do pozice manažera nebo mecenáše a chtěl bych pomáhat mladším ročníkům jako je například Filip Salač s nímž už spolupracujeme a budeme v tom i nadále pokračovat. Letos to byl pro nás skutečně zajímavý rok, protože jsme v Brně jeli s Anthony Westem a v den závodu se stalo nemožné, když začalo pršet. Z výsledku jsme pak měli ohromnou radost. Já osobně jsem na sklonku své jezdecké kariéry a každý svůj závod jsem si letos užíval.“

Zástupcem z prostředí Red Bull Rookies Cupu byl právě již zmiňovaný Filip Salač, který má před sebou druhý rok v tomto prestižním seriálu a vůbec celá sezona 2017 bude pro tohoto talentovaného jezdce průlomová. „Letos jsme museli hodně dovažovat, takže to nebylo úplně ideální, ale pro nadcházející ročník to v tomto ohledu už bude lepší, protože jsem stačil nabrat deset kilo,“ prozradil Filip.

Ondřej Ježek je další známé jméno z prostředí mistrovství světa superbikových motocyklů. Český závodník má za sebou náročnou sezonu v supersportech a v roce 2017 pojede s týmem Grillini Racing Kawasaki premiéru v královské kategorii FIM Superbike. „První závody WorldSSP dopadly pozitivně, což mě příjemně překvapilo. V polovině sezony pak byly nějaké zdravotní problémy a závěr roku už nebyl takový, jak bych si představoval. Nakonec jsem ale podepsal smlouvu s týmem Grillini Kawasaki, takže závěr roku byl určitě v pozitivním duchu. Ohledně výsledků to o vítězství zřejmě nebude, nejsme tovární tým, ale budu se snažit umisťovat co nejvýš.“

Jezdec Martin Gbelec letos závodil v Alpe Adrii s Ariane Racing v třídě Moto3 a rovněž sedlal šestistovku, kterou pravděpodobně pojede i příští rok. „V třídě Moto3 jsem byl letos třetí a v šestistovkách pátý s tím, že jsem byl v posledním závodu druhý, což byl pro mě obrovský úspěch,“ řekl. „Šestistovka je sice těžší na zvládnutí, ale líbí se mi víc. O nadcházející sezoně zatím není rozhodnuto, ale s největší pravděpodobností pojedeme šestistovku.“

Jezdec Kawasaki Jirka Mrkývka pokračuje v rodinné závodní tradici a je v tom velice úspěšný. Během rozhovoru prozradil, že v roce 2017 bude součástí evropského seriálu FIM CEV Repsol Moto2, takže pro fanoušky z České republiky bude příští sezona v tomto šampionátu hodně nabitá. „Letos se mi celkem povedlo vše co jsem potřeboval. V příštím roce přestupuji do kategorie Moto2 a pojedu mistrovství Evropy,“ řekl Jirka Mrkývka.

Motocyklista Michal Šembera hovořil o tom, že letošní sezona AA Superbike pro něho nebyla ta ideální a pevně věří, že teď už to bude jenom lepší. Zároveň prozradil, že stále pracují na tom jet v příštím roce závod vytrvalostního MS v Le Mans. „Není to ani tak o výsledku, ale o tom, že si tři kluci splní svůj sen a nastoupí do závodu, který je v očích všech vysoce prestižní záležitost. Já jsem spíš jezdec, otázku financí moc podrobně neznám, ale co mám informace, tak je to na dobré cestě. Co se mé sezony týče, tak výsledkově to byla opravdu hrůza, řešila se spousta věcí s technikou a pevně věřím, že se to v příštím roce změní k lepšímu.“

Z Polska dorazil jednačtyřicetiletý Pawel Szkopek, který závodí v AA Superbike, ale jel také závody WorldSBK. Polský šampion řekl, že česky příliš neumí, ale nakonec hovořil velmi dobře a možná ze všech nejdéle. Bylo také o čem, když například prozradil detaily z jeho působení u týmu MS Superbike Team Toth. „Byl to velmi pestrý rok, kdy jsem měl to štěstí jet také závody světového šampionátu superbiků nebo IDM. S týmem Toth to bylo o komunikaci, která nám moc nešla, protože maďarsky neumím. Nastaly tak situace, kdy oni sami věděli lépe, co potřebuji. Došlo to až tak daleko, že jsem třeba v jednom závodu na vodě spadl a nechápal jsem proč. Koukali jsme na telemetrii, neudělal jsem nic jinak, všechno stejně jak v kolech předtím a oni mi pak řekli, že to možná bylo tím, že mi nevyměnili nastavení na vodu. Já sám jsem to vyhodnotil tak, že je to pro mě už nebezpečné. Přesto jsem rád, že jsem v MS dokázal, že můžu jezdit a bodovat. Doufám, že mě tam ještě čeká nějaká ta divoká karta. Získal jsem letos titul mistra Polska z čehož mám velkou radost a přilbu, kterou tu dnes mám, tak ta je vyrobena speciálně pro tuto událost.“

Nejlepší český závodník BMW Michal Prášek letos oslavil titul v třídě AA Superstock 1000. Michal měl po operaci a v den autogramiády v Brně zároveň slavil narozeniny. „Také v příštím roce pojedu Alpe Adrii v třídě Superstock 1000,“ prozradil Prášek. „Pokračujeme s BMW a musím říct, že německý výrobce své jezdce v průběhu roku velmi podporuje a to je pro všechny motivující. Teď v pátek jedeme do Mnichova na vyhodnocení BMW Race Trophy, takže uvidíme.“

Bývalý jezdec mistrovství světa Karel Hanika, hovořil o těžké sezoně, která jednak znamenala jeho odchod ze seriálu Grand Prix, ale rovněž přinesla postupné získávání jistoty v juniorském MS FIM CEV Respol Moto3. „Sezona vlastně už od testů nezačala dobře, protože jsme měli jen jeden. Motorka? Nechci se na to vymlouvat, protože Mahindra jednomu sedla víc, někomu zase méně. V juniorském šampionátu jedu znovu KTM, která nám dala tovární podporu, což mě potěšilo. Někdo si řekne, že je to jen juniorské mistrovství světa, ale pokud se podíváte na časy, je to celkem podobné tomu, co jezdí jezdci ze světa. Možnosti pro nadcházející sezonu mám víc. Některé bych bral raději, ale zatím není vůbec nic rozhodnuto, takže uvidíme.“Předposledním jezdcem, kterého vyzpovídali byl Matěj Smrž. Ten závodil v BSB, ale kvůli zranění hlavy více méně celou sezonu strávil léčbou zranění. Nyní má novou smlouvu s týmem PR Racing a pojede soutěž Superstock 1000. Matěj hovořil o svých prioritách co se týče jezdce a otce dvou dětí. „Po letošní sezoně, kdy jsem týmu opravdu nic nedal, protože jsem v testech spadl a zranil si hlavu, mi znovu dali šanci jet s nimi další sezonu. Šéf týmu mi nechtěl poslat věci domů a řekl mi, že je budu ještě potřebovat a skutečně to tak dopadlo. Musím říct, že s šéfem týmu jsme si sedli po lidské stránce a toto je jen výsledek. Zároveň musím ale přiznat, že jsem po návratu z nemocnice zvažoval zda mám dál závodit. Nicméně jsme domluveni tak, že pokud budu mít v sobě něco, co mi již neumožní být rychlý, a nikam dál to už nepovede, ukončíme to.“

Závěrem hovořil Jakub Kornfeil, který je jezdcem mistrovství světa silničních motocyklů v třídě Moto3 a letošní sezonu uzavřel celkově osmý, což je jeho nejlepší výsledek. Přesto změnil tým a přestupuje k německému SaxoPrintu, který provozuje tovární stroje Peugeot, což je vlastně indická Mahindra. „Jezdil jsem KTM, Aprilii, Hondu, teď to bude Mahindra. Ta co jsem ji poznal v testech jezdí výborně. KTM má zase výbornou převodovku, jezdí super. O Hondě říkali, že se jezdí velmi snadno, ale skutečnost byla jiná. Během roku jsem získal pocit, že potřebuji jít jinam a jsem rád, že to bude s německým týmem, kde si budeme rozumět. Co se týče smlouvy, tak mě neoslovili jako první zástupci týmu, ale přímo Mahindra. V příštím roce budu jako vždy odvádět maximum a bojovat o ty nejlepší výsledky.“

Dalším bodem programu byl křest knihy Mistrovství světa motocyklů 2016 a pak už se naplno rozjela autogramiáda. Jezdci měli plné ruce práce, aby stačili všem přítomným fanouškům podepsat foto-karty. Během autogramiády pak losovali tombolu a ti šťastnější si odnesli velice hezké ceny. Na své si přišli i milovníci hudby, protože na housle zahrála Andrea Jiskrová. Co závěrem? Akce to byla velice podařená a je jen dobře, že je stále větší a větší zájem být její součástí. Pro všechny, kteří ji organizují je to ta nejlepší možná vizitka a ocenění jejich práce.

Knihu si můžete koupit - ZDE

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist