Jerez Preview

Již pozítří začnou okruhem Jerez de la Frontera burácet motocyklové motory nejprestižnějšího světového šampionátu a tak se tradičně podívejme na jednotlivé kategorie.

Jerez Preview
V pátek se začnou jezdci silničního Mistrovství Světa prohánět po andalusijském okruhu Jerez de la Frontera a tak se opět tradičně podívejme jednak na tento pekelný okruh, jednak si připomeňme loňské závody a v neposlední řadě si shrňme i dosavadní průběh šampionátu. Začněme krátce pohledem na jihošpanělský okruh, jenž se po svém vybudování ihned stal svým zařazením do Grand Prix místem jednoho z největšího setkání motocyklových fanoušků, běsnění, nadšení, ale i velkých zklamání. Jak se říká – kdo nebyl na Jerezu, nemůže ještě umřít.
4423,101 metrů dlouhý okruh byl vybudovaný v roce 1986 a již v následujícím roce se na něm jela první Grand Prix. Tento okruh umístnění u Jerez de la Frontera, na jihu Španělska za vysokými kopci Andalusie, je ohromně populární snad mezi všemi jezdci Mistrovství Světa. Toto ohnisko fanatického motocyklového sportu leží v místě, které je konzistentně obdařeno dobrým počasím a nádhernou přírodou. Četné tribuny kolem okruhu zajišťují místo pro víc jak 200 000 diváků, kteří svým fanatismem bičují španělské jezdce k nejlepším výkonům. Během loňské zimy doznal okruh výrazných změn, ale přesto je stále populárním dějištěm používaným mnoha týmy k testování během celého roku. Změnou prošlo korporační a mediální centrum, také byla vylepšená kontrolní věž a samotné boxy. Letošní rozmary zimního počasí však nedovolily naplno využít týmům okruh pro testovací účely, když zde dlouhotrvající deště zamezily plné využití okruhu.
Třída 125 ccm:
Loňský závod provázel souboj početné skupiny, ve které došlo k dramatické situaci, která vyústila v diskvalifikaci Manuela Poggialiho za překřížení a tím ohrožení Alexe de Angelise (jistě si tu situaci dobře vybavujete – oba zalehnutí na motocyklech, Poggiali prudce najede doleva a zadním kolem sestřelí de Angelise. Na diskvalifikaci se pochopitelně najdou dva názory, já osobně po několikerém shlédnutí videozáznamu a především s odstupem času a tím i jistého vychladnutí, zastávám názor, že Poggiali neměl být takto přísně potrestán).
V samotném závodě třídy 125 ccm zvítězil v loňském roce italský jezdec Lucio Cecchinello, který na druhou pozici odsunul pozdějšího Mistra Světa Arnauda Vincenta z Francie a na třetí německého jezdce Steve Jenknera jemuž tento okruh velice vyhovuje. Domácí hvězda této třídy Daniel Pedrosa ztratil kontakt s vedoucí skupinou a v závodě dojel s více jak osmisekundovým odstupem na čtvrtém místě před pátým Mikou Kalliem.
Naši reprezentanti zde absolvovali stále ještě závody této třídy. Kuba Smrž zajel solidní závod, který dokončil na 14. místě, ale po diskvalifikaci Poggialiho se dostal na místo třinácté. Jarda Huleš si od závodu na známém okruhu sliboval velmi mnoho, leč závady na motocyklu Aprilia týmu Matteoni,které ho provázely celý víkend, ho přinutili 16. kol před cílem závod vzdát.
V letošním roce lze hledat favority mezi jezdci známých jmen, ke kterým se přidávají mladí jezdci. Vyrovnanost vedoucích jezdců, kde první tři dělí pouhé dva body slibuje zajímavý souboj, ve kterém by mohl dominovat právě někdo z vedoucí trojice celkového pořadí šampionátu (Pedrosa, Jenkner, Dovizioso). Pozor si dejme na loňského vítěze Cecchinella jenž při spojení kvalitního motocyklu a znalosti okruhu by se mohl podívat velmi vysoko. Své zuby zde ukáže jistě i japonský pilot Youichi Ui, bez šance nevidím ani mladého de Angelise nebo domácího Pabla Nieta. V této třídě je boj o pódium zcela otevřený a zapojit by se tak do něho mohl i například australský jezdec Casey Stoner jenž tento okruh zná nejen z loňského úspěšného závodu třídy 250 ccm, ale i ze svého předchozího působení ve španělském mistrovství třídy 125 ccm. O boji v první desítce ani nemluvím, do toho by se mělo zapojit okolo dvaceti jezdců, mezi kterými zřejmě nebude chybět ani jezdec našeho týmu Elit Grand Prix švýcarský mladíček Thomas Lüthi jenž si zdejší okruh vyzkoušel nejen při IRTA testech, ale i při finále španělského šampionátu v loňském roce.
Třída 250 ccm:
V závodě této třídy nejen odstoupení Marca Melandriho, ale i porážka italského jezdce Roberto Rolfa přivedla poprvé v kariéře Grand Prix na nejvyšší stupínek domácího jezdce Fonsi Nieta, synovce legendárního Angela Nieta. Rolfo dokončil druhý před další domácí hvězdou a tehdy i Rolfovým týmovým kolegou Emilio Alzamorou.
O Melandrim a jeho odstoupení jsem se již zmínil a tak si řekněme alespoň, že skvělý závod také zajeli Franco Battaini a Roberto Locatelli, kteří bojovali o čtvrté místo (do odstoupení Melandriho dvě kola před cílem to bylo o místo páté). Battaini nakonec dokončil o necelých 0,5 sekundy před Locatellim na čtvrtém místě. Do své havárie jel dobrý závod také francouzský jezdec Randy de Puniet, jenže v polovině závodu právě z důvodu havárie odstoupil.
Favorit letošního závodu je tedy jasný. Po loňském triumfu a na domácí půdě to je Fonsi Nieto, který se však prozatím v letošní sezóně malinko hledá, ale právě fanatičtí domácí “fans“ by mohli být to co dovede Nieta až na absolutní vrchol. Cestu na tento vrchol budou Nietovi jistě znepříjemňovat jezdci na stejných motocyklech, tedy na motocyklech Aprilia a to ať to je Randy de Puniet, Franco Battaini nebo tovární jezdec Manuel Poggiali, ale i například Anthony West. O stejné se budou pokoušet jezdci na Hondách v čele se Sebastianem Portem a Roberto Rolfem.
Naši jezdci v této třídě, tedy Kuba Smrž a Jarda Huleš, přijíždějí na okruh konečně pořádně „zahrábnou“ do onoho pomyslného koše se světovými body. Oba tento okruh znají a oba ho řadí spíše na tu oblíbenější stranu a tak lze očekávat, že by se mohli pohybovat někde okolo desátého místa což by bylo opravdu velmi dobré. Vše záleží na tom, jak se jejich technikům podaří zvládnout nastavení motocyklu a zda nebudou jejich motocykly opět patřit k těm nejpomalejším.
Třída MotoGP:
Závod třídy MotoGP byl provázen obrovskou sledovaností médií, ale také další ze závodů, ve kterém byl diskvalifikován italský jezdec Max Biaggi, tentokrát však podle mě za velmi podivných okolností (úryvek z mého loňského článku o tomto závodě: Následující kola znamenala další z tragédií pro Maxe Biaggiho. Nejprve dostal trest Stop & Go za předčasný start /v tomto závodě také Olivier Jacque/ a následně mu byla vyvěšená černá vlajka pro nezastavení během tří kol k odpykání trestu. Na celé této záležitosti je podivné především fakt, že Max byl diskvalifikován a Jacque ne. Přitom čísla z oficiální výsledkové listiny hovoří jasně. Čas 14:04 hodin - oznámen jezdcům jejich trest, již 14:12 je Max diskvalifikován a až 14:16 jede teprve Jacque odpykat svůj trest).
V samotném závodě zvítězil Biaggiho krajan Valentino Rossi jenž tak zahájil svou šňůru vítězství, která byla přerušená až u nás v Brně. O 1,190 sekundy dojel na druhém místě dnes již zesnulý (hrozně se to píše) Daijiro Kato a na třetím poté další japonský jezdec Tohru Ukawa. Z pěkného čtvrtého místa se radoval Loris Capirossi před pátým Alexem Barrosem.
V letošním roce je těžké hledat pozici favoritů na místa na stupňů pro vítěze. Vzhledem k testovacím možnostem okruhu jenž jsou velmi často využívány právě týmy třídy MotoGP lze říci, že tento okruh zná dokonale snad každý jezdec (jediný kdo by mohl trochu tápat je Makoto Tamada jenž zde však již také testoval a pochopitelně nový jezdec týmu Telefonica MoviStar Honda japonský mladík Ryuichi Kiyonari). Mezi všemi favority by však mohl vyčnívat Valentino Rossi následován svými kolegy od HRC a to především Maxem Biaggim, Tohru Ukawou a samozřejmě domácím Sete Gibernauem jenž by mohl startovat na letošním modelu Hondy RC 211Vs po Katovi (v době psaní tohoto článku stále není rozhodnuto kdo tento stroj, jeden ze čtyř, pojede dále v letošní sezóně).
Na pozici Hondy se pokusí zaútočit prozatím vadnoucí Yamaha v čele s Carlosem Checou, Alexem Barrosem, ale již i s navrátilcem Marco Melandrim. Hodně se očekává od továrních strojů Ducati Desmosedici v sedle s Lorisem Capirossim a Troyem Baylissem jenž oba budou podle mě hodně zlobit. V předsezónních testech zde dobře zajížděli i jezdci druhé italské továrny Aprilia, když Colin Edwards II. se dostal na hranici traťového rekordu. Velkou otázkou je jak se bude v závodě dařit právě Edwardsovi, nebo i Nakanovi a Haydenovi.
Stroje a jezdci ostatních výrobců jako je například Suzuki, Kawasaki, ale i Proton či Harris jsou podle mě bez větších šancí na výraznější úspěch. O úspěchu lze snad mluvit pouze v případě dvoutaktního tříválce Proton, který pokud dokončí závod do desátého místo může být spokojen.
Další kolo tipovačky:
Společně s tímto Preview se rozjíždí i další kolo tipovací soutěže těchto stránek a jak je v případě šampionátu Grand Prix tradiční, tipujeme vítěze jednotlivých závodů a přesné umístnění našich jezdců ve třídě 250 ccm.
Pravidla tipovačky naleznete v sekci SOUTĚŽ. Upozorňuji na nutnost uvádět váš kontaktní email alespoň v prvním případě vašeho tipování (stále nejsou započítány dva soutěžící, kteří neudali svůj email). Bez kontaktu na případné výherce se nedá hrát!!!
Oficiální stránky okruhu Jerez

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist