Jedinecna Dutch-TT

Je holandska Grand Prix opravdu tak vyjimecna ? Posudte sami z nasledujiciho clanku.

Jedinecna Dutch-TT
Jedinecna Dutch-TT
Mnozi nazyvaji Assen jako katedralu Grand Prix. Jini zase mluvi o Wimbledonu na dvou kolech. V kazdem pripade je Assen jednim z vrcholu kazdeho roku motocykloveho mistrosvtvi světa.
Navíc je „Circuit van Drenthe“ jedinym soucasnym zavodem Grand Prix, který se jel uz v roce 1949 a který prezil ostatní moderni motocyklove okruhy a zije dodnes.
Assen byl drive normalni silnicni okruh a nektere useky mu také tak zustaly zachovany.
Maximalne na Sachsenringu sedi divaci tak blizko trate, takze atmosfera zavodu je v podstate neopakovatelna.
Pochopitelne se nabizi několik duvodu, proc je nizozemska Grand Prix tak pritazliva pro divaky. Zajimave a ostre zatacky, souboje kolo na kolo, velmi nizke ceny vstupenek (napr. 50 Euro za místo na tribune, pro porovnani – ja jsem vloni v Brne platil za stejne místo dvojnasobek, tedy 3.000 CZK), fixni termin zavodu a to poslední cervnovou sobotu !, obsahly ramcovy program – existuje proste hodne duvodu, proc je Dutch TT tak oblibena.
Jednim z duvodu je celkem pochopitelne i holandske pivo. Divoke noci z patku na sobotu mely v 70. a 80. letech svou tradici, dnes uz se však majitele blizkych obchodu nemusi zabarikadovavat drevenymi prkny, aby rano nasli svůj majetek neposkozeny. „Kravaly“ se odehravaji v ramci urcite slusnosti.
Holandska motocyklova Tourist Trophy je jeden z nejvetsich sportovnich podniku v Evrope. Rekord drzi dle sekretare Egberta Braakmana rok 1990, závod tehdy videlo 144 500 platicich divaku, na treninku jich potom bylo dalsich 62 200. To znamenalo celkem pro zavodni vikend skoro 207 000. O rok pozdeji jich bylo 135 000. i když cely vikend prselo, a trava vsude dokola jako parkoviste nebyla vubec pouzitelna a tak jako nahrada slouzila dalnice.
Ackoliv o rok pozdeji se „diky“ Berniemu Ecclestonovi situace otocila – tymy obdrzely vice penez, poradatel musel zaplatit vice poplatku, takze se tim padem zvedly ceny stupenek asi o 40% - presto vsechno prislo v zavodni den 119 000 divaku.
Holandska TT okouzlila a nadale uchvacuje vsechny generace. Tak napr. ve vzdalenosti 40 km od mista konani Grand Prix sedi kompletni rodiny u stanu vedle normalni silnice a obdivuji a zdravi vsechny kolem projizdejici motocyklisty. V patek vecer sedelo před Gietenem na jedne krizovatce priblizne 3 000 lidi, a to pocinaje od malych deti az po babicku.
Na obrovskem parkovisti za hlavni tribunou bylo v sobotu zaparkovano přes 12 000 motocyklu.
Pro motocyklisty – divaky je pripravena vlastní satna, a to v „tiraku“, kam si mohou odlozit helmy. Peníze za uschovu obdrzi pak organizace „Riders for Health“.
Celkem 3 000 divaku objelo i za neprizniveho počasí okruh na „Piets“, coz znamena prelozeno „na kole“.
První Dutch-TT se konala uz v roce 1925. Pouze v obdobi druhé svetove války (1939 – 1945) zde motory na chvilku ztichly.
Ovšem zde je nutno poznamenat, ze poradatele nizozemske Grand Prix ani dnes nespi na vavrinech, ackoliv je zde takova obrovska tradice. Tak například od roku 1999 bylo na renovaci okruhu, depa a také potrebne infrastruktury investovano uz okolo 28 milionu Euro.
Takze nyní je divakum k dispozici 60 000 sedadel. Nektere zatacky byly predelany a tim padem se staly ostrejsimi, i když trat jako takova ma stále 6,027 km. A prumerna rychlost se pohybuje se svymi 182,7 km/h vys, nez na jinych okruzich.
Do konce roku 2007 by mel byt nalevo na konci cilove rovinky postaven hotel s terasou, tak jak to je na Nuerburgringu, tedy vcetne tanecniho parketu, musea, letecke simulace, konferencniho salu, bowlingoveho centra ci bazenu s umelymi vlnami. Ovšem okruh bude pak zkracen na 4,5 km.
Na zaver snad jen jedna veta soucasneho veterana Grand Prix, tovarniho pilota Aprilie v kubature MotoGP, tedy Ira Jeremy McWilliamse: „Jedna mala chyba a cele tvoje snazeni je zruinovano“.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist