Japonske hvezdy pomalu mizi z Grand Prix

V poslednich nekolika letech ubylo nejen ze stupnu vitezu, ale i ze startovnich listin GP hodne japonskych mistru riditek. V nasledujicim clanku si aspon nektere z nich pripomeneme.

Ustup japonskych pilotu nejen ze slavy ale i z Grand Prix vubec
Jestlize si Dorna koncem minuleho stoleti stezovala na ubytek divaku pri zavodech Grand Prix a jako jeden z duvodu uvadela, ze v jednotlivych tridach cituji: "startuje mnoho asijskych hvezd, ktere rozhodne divaky nepritahnou", tak se ji to "podarilo" !
Bojovne japonske piloty vystridali mladicci a to predevsim ze Spanelska a z Italie a ze startovnich listin prakticky vymizeli drive velmi uspesni a dle meho nazoru take pro divaky sympaticky bojovne jezdici zavodnici ze zeme vychazejiciho slunce.
Vzdyt ty doby, kdy na stupnich vitezu ve slabsich obsahovych tridach stali pouze "Samurajove", patri opravdu pouze do vzpominek.V letosni sezone se az na dve vyjimky (pominu-li jezdce s divokou kartou v Suzuce) prosadili na stupne vitezu pouze Masao Azuma v destivem zavode na Phillip Islandu a nova japonska hvezda Makoto Tamada ve tride MotoGP.
Ale podivejme se aspon lehce od historie poslednich let a zavzpominejme spolu na nejznamejsi japonske piloty poslednich deseti let.
V nejnizsi kubature se dvakrate z titulu mistra sveta radovali Kazuto Sakata (celkem 11 viteznych GP) a Haruchika Aoki (9x GP).
Titul vicemistra sveta potom ziskali Tomomi Manako (6x GP), Youichi Ui (11x GP), Masao Azuma (10x GP) a take nezapomenutelny Noboru Ueda (13x GP).
A vitezstvi v Grand Prix si mohli na sva konta pripsat i Masaku Tokudome (5x GP) ci Takeshi Tsujimura (5x GP).
V silnejsi kubature hrali dlouho prim mistri sveta Tetsuya Harada (17x GP) a letos tragicky zesnuly Daijiro Kato (17x GP).
Ovsem tituly vicemistru sveta se mohli pochlubit i Tadayuki Okada (6x GP) a take Tohru Ukawa (5x GP) nebo Shinya Nakano (6x GP).
Ti vsichni se potom vetsinou prosadili na stupne vitezu i v nejsilnejsi kubature.
V te ale jezdi momentalne na urovni svetove spicky pouze Makoto Tamada a uz zmineny Nakano a spise se strojem, nez se souperi, se potyka nejstarsi z bratru Aokiovych, tedy Nobuatsu (1x GP).Ten ovsem take pamatuje lepsi doby, kdy napr. s TSR - Hondou atakoval stupne vitezu, stejne jako jeho, tragicky po nestastnem testu ochrnuty, bratr Takuma.Rovnez pro divaky velmi sympaticky jezdici Norick Abe (3x GP) dostava jako testovaci jezdec Yamahy sance ke startu velmi sporadicky.
A jestlize tedy vloni po skonceni sezony zmizeli ze startovni listiny Nobu Ueda, Haru Aoki, Norick Abe ci Tetsuya Harada, tak letos se situace opakuje: Uz nikdy neuvidime Masao Azumu, Tohru Ukawu (bohuzel ani tragicky zesnuleho Daijira Kata) a nejista je i budoucnost Youichi Uie a Nobu Aokiho.
A tak muzeme pouze doufat, ze k Naoki Matsudovi, Nakanovi ci Tamadovi pribudou snad bratri Shuhei a Hiroshi Ayoamove ci Yuki Takahashi.
A proc k tomu ubydku japonskych pilotu vlastne doslo ? Vetsina sponzoru (sponzorskych penez) pochazi z Pyrenejskeho poloostrova ci z Italie, a tak je pro Japonce (ale i napriklad pro Americany) velmi tezke sehnat sponzory v Evrope.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist