BMW Motorrad BoxerCup 2004

Několik zajímavých informací o tomto nejznámějším pohárovém šampionátu, kterého se v letošním roce zúčastní premiérově také dva čeští zástupci.

BMW Motorrad BoxerCup 2004
BMW Motorrad BoxerCup 2004
Rok 2003 přinesl opět nevšední podívanou při sledování závodu nejúspěšnějšího značkového poháru, který je zároveň i nejvíce ze všech pohárových závodů honorován. Celkem 33 jezdců z deseti zemí světa, včetně jedné ženy, soutěžilo o atraktivní ceny v jednotlivých závodech, které začaly v březnu na známém okruhu Daytona a končily v srpnu na našem okruhu v Brně, kde se z celkového vítězství a ze zisku automobilu BMW M3 Coupe radoval švýcarský jezdec Andy Hofmann před druhým Sébastienem Legrelle (získal jako cenu Mini Cooper S) a třetím Roberto Panichim (získal BMW R 1150 RT).
V letošním roce se opět na osmy okruzích představí jezdci tohoto značkového poháru, ve kterém jezdí všichni piloti na totožných strojích BMW R 1100 S. Zahájení celého šampionátu opět proběhne na americkém okruhu Daytona International Raceway u příležitosti slavného floridského závodu Daytona200. Vyvrcholení proběhne letos ve španělské Valencii, kde se poslední závod BMW Cupu koná na okruhu Ricardo Torma u příležitosti finálového závodu šampionátu Grand Prix. My můžeme být opět svědky klání jezdců v tomto šampionátu, protože u příležitosti Grand Prix České Republiky se pojede předposlední díl BMW Boxer Cupu. Na nejúspěšnější jezdce v celkovém pořadí opět čekají atraktivní ceny v podobě automobilů BMW M3 Coupe či nově BMW Z4, ale i opětovně jeden z motocyklů stejné značky. O automobil Mini Cooper budou letos soutěžit v hodnocení “Young Star“ mladí jezdci s věkem do 21 let.
Kalendář závodů BMW Motorrad BoxerCup 2004
Všeobecně platí, že jednotlivé závody se konají v sobotu
06. 03. 2004 – Daytona (USA)
15. 05. 2004 – Le Mans (FRA)
05. 06. 2004 – Mugello (ITA)
26. 06. 2004 – Assen (HOL)
17. 07. 2004 – Sachsenring (GER)
24. 07. 2004 – Donington Park (GBR)
21. 08. 2004 – Brno (CZE)
30. 10. 2004 – Valencia (SPA)
Za tři roky své životnosti si tento značkový pohár získal obrovskou popularitu a díky pravidelnému pořádání alespoň několika závodů u příležitosti Grand Prix (letos se kromě Daytony jedou všechny ostatní závody u příležitosti konání Grand Prix) si BMW Cup získal také velké uznání. Každým rokem stoupají počty oficiálních sponzorů a tak není divu, že v letošním roce se pochopitelně vedle mateřské firmy BMW AG představují v tomto právoplatném šampionátu UEM tyto společnosti: Castrol, Metzeler, Minolta, CFP-Driesch, Rimor, Showa a Laser.
Šampionát BMW Motorrad BoxerCup 2004 se řídí standardními pravidly pro všechny šampionáty pořádané UEM doplněnými o několik specifických věcí, týkajících se pouze tohoto šampionátu. Pro motocykly startující v BMW Boxer Cupu platí technická pravidla vydaná společností BMW AG. Do šampionátu bude letos nasazeno celkem 36 oficiálních jezdců, z nichž je 32 z evropských zemí. Mezi těmito jezdci nalezneme například po pěti z Belgie, Německa, Španělska a Francie, čtyři jezdce dodá Velká Británie a Itálie, ale jezdit bude například také Polák, Maďar a dva Češi.
Zde jsem již nakousnul doposud méně známou věc a sice, že letošního poháru motocyklů BMW by se vedle již dříve avizovaného Michala Bursy a týmu KL Intermoto zúčastní další český jezdec. Tímto jezdcem je Václav Hodný, který se o body do celkového pořadí bude ucházet společně s týmem Motorsport Tuning a. s.
Nyní se podívejme trochu na podmínky účasti v tomto šampionátu, které jsou popsané v pravidlech BMW Boxer Cupu.
Startovné pro každý tým činí 15 000,- Euro. Z této částky se však bude ke konci sezóny jednotlivým týmům za určitých podmínek vracet několik Euro zpět. Pokud se tým zúčastní všech závodů (počítá se alespoň účast v jedné kvalifikaci), dostane zpět při účasti ve třetím závodě od konce sezóny 1 000,- Euro, v předposledním 1 500,- Euro a při finálovém závodě dostane tým vyplaceno dalších 2 500,- Euro. Znamená to tedy, že při kompletním startu v BMW Boxer Cupu se týmu z původní částky 15 000,- EU vrátí 5 000,- EU během posledních tří závodů. To však nejsou jediné výhody za startovní vklad 15 000,- EU. Tým dostane za tyto peníze mimo jiné také na každý závod jednu sadu pneu Metzeler, týmové oblečení pro čtyři členy, maximálně čtyři vstupenky na hlavní tribunu na každý závod MotoGP, (který se jeden společně s BMW Boxer Cupem) a to za jednotnou cenu 30,- Euro. Každý tým má možnost získat maximálně pět vstupenek do depa Grand Prix (na jednoho jezdce) při domácím závodě, tato vstupenka bude opravňovat držitele také ke vstupu do VIP pohostinného stanu BMW Boxer Cupu. S vkladem 15 000,- EU dostává zároveň každý tým i zaplacenou zpáteční letenku (z nejbližšího letiště) k závodu na americkém okruhu Daytona, včetně ubytování (letenka i ubytování pro tři členy týmu), stejně jako dopravu motocyklu do Daytony a zpět do Evropy.
Vedle pětitisícové vratné položky si může každý tým další peníze připsat dle dosaženého umístnění svého jezdce v jednotlivých závodech. V každém z osmy závodů budou totiž vyplácené solidní odměny (vyplaceny budou na konci sezóny jako součet za celou sezónu), celkem dvacet prvních jezdců v každém závodě totiž získá finanční odměnu a to tak, že vítěz bere 1 250,- EU a postupnou snižující tendencí získá dvacátý jezdec ještě 100,- EU. Pokud by tedy došlo na takovou situaci, že nějaký jezdec zvítězí ve všech závodech, připočte si tým k vrácené pětitisícové částce ještě i deset tisíc za umístnění a tím se mu vrátí kompletní částka, kterou musel vložit na začátku sezóny jako startovné.
Tabulka finančních odměn:
1. místo 1250,- Euro
2. místo 1100,- Euro
3. místo 1000,- Euro
4. místo 750,- Euro
5. místo 700,- Euro
6. místo 650,- Euro
7. místo 600,- Euro
8. místo 550,- Euro
9. místo 500,- Euro
10. místo 450,- Euro
11. místo 400,- Euro
12. místo 350,- Euro
13. místo 300,- Euro
14. místo 250,- Euro
15. místo 200,- Euro
16. místo 180,- Euro
17. místo 160,- Euro
18. místo 140,- Euro
19. místo 120,- Euro
20. místo 100,- Euro
Příjemné “odstupné“ získá vítěz hodnocení “Young Star“, tedy hodnocení mladých jezdců (s datem narození do 31. 12. 1982). Vítěz tohoto hodnocení, které je v letošní sezóně BMW Boxer Cup premiérou, totiž vedle automobilu Mini Cooper obdrží také zpět celý původní vklad 15 000,- Euro (ovšem pouze za předpokladu, že absolvoval všechny závody, pokud ne, bude vrácená částka v procentuálním poměru krácená).
Již jsem vzpomenul, že se závody BMW Boxer Cupu řídí všeobecnými řády UEM, proto nyní stručně k několika specifickým věcem tohoto šampionátu. Sedmdesátikilometrovému závodu budou vždy předcházet dva třicetiminutové kvalifikační tréninky, kde musí jezdci zajet kvalifikační čas jenž se vejde do 115% času nejrychlejšího borce (například oproti 107% v GP a WSBK). Specifické je v tomto poháru i trestání prohřešků. Deseti sekundami připočtenými ke konečnému času trestaného jezdce bude “obšťasten“ hříšník pokud například nestihne nájezd do zaváděcího kola před startem závodu, stejným trestem bude postižený také jezdec, který předčasně odstartuje do závodu (Jump Stat). Zajímavost je též u případné havárie. Když totiž jezdec během tréninku, ale i závodu, havaruje, nesmí svůj stroj opětovně osedlat v místě havárie. Pokud nastane havárie v kvalifikaci, může se jezdec vrátit do boxů a dále pokračovat na záložním stroji, pokud havárie nastane během závodu, pro daného jezdce tento závod končí. Po havárii a následné opravě stroje je tým povinen nechat překontrolovat stav stroje technickým inspektorem šampionátu. Další zajímavostí je i povinné sundání ochranné helmy na startovním roštu po absolvování zaváděcího kola (stejně jako například před závodem třídy MotoGP).
Nyní se podívejme na technická pravidla, která sice obsahují mnoho informací, ale všechny mají jeden společný jmenovatel – zákaz jakýchkoliv úprav bez přímo specifikovaných uprav v technických pravidlech. Jak jsem se zmínil na začátku tohoto článku, šampionát BMW Boxer Cup se jede s totožnými motocykly BMW R 1100S, nyní jen doplním, že to jsou motocykly modelové řady 259S s datem výroby od roku 1999 do roku 2004. Motocykly musí být naprosto stejné těm, co jsou vyprodukované přímo firmou BMW AG, pouze s minimem úprav. Mezi základní úpravy patří odstranění světelných doplňků a to vždy od poslední elektrické zástrčky až po koncovou součást světla. Takto se například může odstranit čelní nebo zadní světlo. Povolené je odstranění senzoru k rychloměru, či deaktivace elektrického bezpečnostního systému polohy stojánku. Nutné je však zachovat například startér motoru, který musí být funkční za všech podmínek.
Při poškození nějaké součástky lze tuto součástku nahradit pouze typovaným dílem přímo od výrobce f. BMW. Jakékoliv přísady do benzínu, které slouží k zvýšení oktanové hodnoty tohoto benzínu, jsou zakázané. I zde platí, že všechny olejové šrouby, olejové zátky, spojovací trubky a další olejové součástky na povrchu motoru musí být opatřené pojistným drátem proti povolení.
Vedle již zmíněných věcí, které se mohou odstranit, určují technická pravidla několik věcí, které se naopak musí odstranit. Mezi tyto věci například také patří: stojánek motocyklu, směrové ukazatelé, klakson, zpětné zrcátka, nástavba pro spolujezdce, SPZ a držák SPZ, rychloměr nebo zadní stupačky pro spolujezdce.
Závěrem této obsáhlé zprávy si ještě řekněme, že pro závody BMW Boxer Cupu lze použít pouze pneumatiky značky Metzeler a v rozměrech 120x70 R17 (přední) a 180x55 R17 (zadní). Povolené jsou tyto specifikace – suché pneumatiky, suché pneumatiky měkké, střední pneumatiky, a pneumatiky do deště. Elektrické ohříváky pneumatik mohou být použité stejně jako u všech ostatních tříd všech šampionátů (kromě MotoGP) pouze uvnitř paddocku. Na startu lze ohříváky použít pouze jako izolační materiál, bez jakéhokoliv použití elektrické energie. Veškerá zařízení pro přenos dat mezi motocyklem nebo jezdcem a týmem během jízdy nebo po jízdě nejsou dovolená.
Tolik tedy o šampionátu BMW Motorrad BoxerCup 2004, kterého se zúčastní v letošním roce dva naši zástupci. O jejich výkonech, ale i o průběhu jednotlivých závodů Vás budu během sezóny pochopitelně informovat.
Za poskytnutí podrobných informací ohledně tohoto exkluzivního pohárového šampionátu děkuji panu Petru Havlíkovi ze společnosti BMW Czech Republic.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist