AMA V. I. R. - sobota

Na okruhu Virginia Internationale Raceway pokračoval šampionát AMA Pro Racing. Z vítězství v prvním závodě třídy Superbike se radoval Mat Mladin, kterému tentokrát pomohlo obrovské štěstí.

AMA Chevy Trucks U. S. Superbike
Tentokrát začneme od konce a připomeneme si dva závody, které uzavíraly sobotní program. Tím prvním závodem byl trochu podivný závod třídy AMA Superbike, který se jel tradičně na tomto okruhu na značnou vzdálenost - 100 mil (cca 160 km).
V druhé kvalifikaci si nejprve za podivných událostí vyjel Aaron Yates (Suzuki GSX-R1000) Pole Position, když druhý Mat Mladin (Suzuki GSX-R1000) reklamoval po kvalifikaci, že jeho týmový kolega zajel nejrychlejší kolo až po odmávnutý šachovnicovým praporkem (Yates tvrdil, že žádný praporek neviděl). Tyto slova jsou podle mě trochu zavádějící, protože časomíra je řízená automaticky a sama ukončí v naplánované době zahájení měření času (možná však byla chyba na straně časoměřičů).
Samotný start a především začátek dlouhého závodu přinesl obrovský nástup dvouválců, zatímco favorité propadli. Mat Mladin jel na sedmém místě se ztrátou pěti sekund na nejrychlejší (ztráta stále narůstala až na 12 sekund ve 21. kole), zatímco vítěz kvalifikace Aaron Yates zcela propadl, když po úvodních kolech jezdil okolo dvacáté pozice s dvacetisekundovou ztrátou.
Na čela závodu si však zcela suverénně počínal syn Kennyho Robertse Kurtis, který nejprve předjel své tovární kolegy Hondy Bena Bostroma a Miguela DuHamela (všichni Honda RC51) společně s Giovanni Buseiem na továrnou podporovaném stroji Ducati 998RS. Následně kalifornský jezdec začal v polovině závodu, který se jel na 28 kol, svým soupeřům unikat a vytvářet si náskok na prvním místě. Ve 23. kole bezpečně vedl o 9,973 sekundy. Přišlo však kolo 24. a s ním i konec nadějí na první vítězství, když musel Kurtis Roberts zajet do boxů kvůli zcela roztrhané pneumatice.
V té době si mírní náskok vytvořil na druhém místě Ital Bussei, který tak po odstoupení Robertse jel na první pozici. Odstoupení Robertse bylo i impulsem pro tehdy jedoucího pátého jezdce pořadí Mata Mladina. Australan lehce zlikvidoval svůj odstup od dvojice DuHamel-Bostrom a v 25. kole úspěšně zaútočil i na vedoucího Busseie. Vynikající taktikou, kdy šetřil zpočátku závodu kvalitu pneumatik, slavil nakonec australský jezdec své letošní desáté vítězství, čímž vyrovnal letitý rekord Freda Merkela z roku 1984. Pro Mladina to bylo také již 24. vítězství v kariéře a od nejlepšího jezdce v tomto hodnocení Miguela Duhamela ho dělí již pouhé dvě vítězství.
"Ano, byl to dobrý závod," řekl po vyhlášení vítězů Mathew Mladin. "Poté co jsem viděl, že Aaron má nějaké problémy, rozhodl jsem se ho udržet za mnou. Dlouho to vypadalo, že skončím pátý, byl jsem ochotný toto místo přijmout a tím si opět připsat více bodu než Aaron. Pak asi deset kol před cílem se najednou začala zkracovat mezera mezi mnou a jezdci přede mnou. Bavil jsem se a říkal jsem si - vtrhnu k vám chlapci. Kurtis měl velkou smůlu, jel nádherný závod, ale já vím jak to vypadá v jeho pozici."
Bussei po předjetí Mladinem soustředil své síly na udržení druhého místa před zle dotírajícím DuHamelem, který na Itala ztrácel v předposledním kole jednu sekundu. Fatální chyba Busseie však o všem rozhodla. Přišel nájezd do posledního kola, který je v USA ve všech motoristických závodech oznamován jezdcům máváním bílého praporku z místa startéra závodu. Mávání tohoto praporku pochopil Bussei jako mávání šachovnicovým praporkem a v domnění, že projel cílem zvolnil svou jízdu a začal mávat lidem okolo celého okruhu. Této chyby využil jak DuHamel, tak i Ben Bostrom, kteří předjeli Giovanni Busseie a obsadili druhé resp. třetí místo. Na Busseie tak v cíli zbyla až čtvrtá příčka. Oba tovární jezdci Hondy v cíli přiznali, že by jinak zřejmě Busseie nepředjeli. "Je to Giovanniho průšvih, v Evropě se žádné bílé prapory nepoužívají k oznámení posledního kola, to je to co je typické pouze pro Ameriku," říkal nakonec spokojený Ben Bostrom.
Na dalších místech se umístnil pátý Jordan Szoke, šestý nakonec dokončil závod s minutovou ztrátou Aaron Yates před sedmým Shawnem Higbee, osmým Geoffem Mayem, devátým Jacobem Holdenem a desátým Mike Ciccottem. Náš Vincent Haskovec se držel sedm kol na jedenáctém místě, ale osmé kolo znamenalo nejen poruchu jeho Suzuki, ale především i stop v tomto závodě.
AMA Genuine Suzuki Accessories Superstock
Závod třídy Superstock uzavíral celý sobotní program. V tomto závodě se představil také náš Vincent Haskovec, jenž nastupoval do závodu v pozici druhého muže celkového hodnocení šampionátu.
Od startu se ujal vedení Joshua Kurt Hayes, tedy vedoucí jezdec šampionátu, ale pět kol před cílem podlehl tlaku kentuckého Tommy Haydena, kterého přijel sledovat i jeho mladší bratr Nicky Hayden - jezdec týmu Repsol Honda v šampionátu MotoGP. Tommy Hayden si v posledních pěti kolech vedení udržel a s továrním strojem Kawasaki ZX-636 slavil letošní čtvrté vítězství v této třídě. Druhý dokončil závod právě vedoucí jezdec Josh Hayes.
"Josh jel opravdu dobrý závod," pochvaloval soupeře Tommy Hayden v cíli závodu. "Nedělal hodně chyb, vlastně udělal pouze jednu a já jí byl schopen využít."
Třetí pozici v tomto závodě získal druhý tovární jezdec Kawasaki Tony Meiring před čtvrtým Steve Rappem a pátým Adamem Fergussonem. Až v posledních kolech získal šestou pozici mladý Jason DiSalvo na továrním stroji Yamaha YZF R6, který tak odsunul na sedmé místo našeho Vincenta Haskovce, kterému tento závod moc nevyšel.
V celkovém pořadí je na čele šampionátu před posledním závodem Josh Hayes (298 bodů), na kterého ztrácí osm bodu nyní druhý Tommy Hayden (290). Na třetí místo klesl náš Vincent Haskovec (279). Čtvrtý je Fergusson (259) a pátý Meiring (247). Jen upozorňuji, že bodový klíč v AMA je za vítězství 36 bodů a tedy zdaleka není o vítězi rozhodnuto.
AMA Pro Honda Oils Supersport
Krátce se věnujme i kvalifikacím ostatních tříd, které se jely v sobotu.
Z Pole Position pro start závodu šestistovek se radoval Damon Buckmaster, který odsunul na druhé místo Tommy Haydena a na třetí Bena Spiese. Do první řady se ještě postaví čtvrtý Tony Meiring. Druhou řadu poté vytvoří pátý Aaron Gobert, až šestý překvapivě Jamie Hacking, sedmý fenomén loňské sezóny Lee Acree, o kterém letos není moc slyšet a osmý Jason DiSalvo. Pro doplnění desítky nejlepších si řekněme, že devátý skončil Miguel DuHamel a desátý Jake Zemke.
AMA Lockhart-Phillips USA Formula Xtreme
Litrová třída produkčních motocyklů se stala kořistí továrního jezdce Suzuki Bena Spiese, který se tak postaví na pozici pro nejlepšího jezdce kvalifikace. Druhý skončil Damon Buckmaster před třetím Jasonem Pridmorem a čtvrtým Jake Zemkem. Páté místo poslalo do druhé řady Adama Fergussona, šesté Joshua Kurta Hayese, sedmé Martina Craggilla a osmé nejmladšího z bratrské trojice Haydenů - Rogera Lee. Opět na doplnění desítky uvedu, že devátý byl Ty Howard a desátý Jamie Hacking.
MBNA 250 Grand prix
Zcela suverénně si ve Virginii počíná Richard Oliver, který se stal vítězem kvalifikace klasických dvoutaktů. Druhý skončil Charles Sorensen, třetí Perry Melneciuc a čtvrtý Simon Turner. Pětici nejlepších uzavřel Ed Sorbo.

Informace o redaktorovi

Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)
Petr Štola - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist