AMA Supersport 2003

Pohled do seznamu jezdců přihlášených do letošní sezóny amerického mistrovství AMA Supersport ukazuje na opravdovou bitvu továren. Privátní jezdci budou letos zřejmě odsunuti na slepou kolej.

Již dříve jsem vás seznámil se složením továrních týmů pro šampionát AMA Superbike 2003. Dnes bych vás chtěl seznámit se složením továrních týmů stejného šampionátu, ale pro třídu Supersport. Americký šampionát šestistovek AMA Supersport bude v letošním roce snad ještě dramatičtější než samotný nejprestižnější šampionát Superbike a to nejen plným obsazením všech japonských továren, ale i novým strojovým parkem, kdy pouze továrna Suzuki nasazuje do letošního roku “jen“ vylepšený loňský model stroje GSX-R600. Všeobecně se soudí, že žádný z privátních jezdců nebude mít v letošním roce šanci na první desítku v jednotlivých závodech a to nejenže tovární týmy mají ty nejlepší jezdce a techniky, ale především kvůli materiálu, kdy v letošním šampionátu nasadí Yamaha, Kawasaki a Honda své absolutní novinky. Na první závod sezóny AMA Supersport 2003 jenž se jede na okruhu Daytona se přihlásilo celkem 25 jezdců s tovární podporou a to včetně týmu DTR Ducati, který jezdí s podporou italské továrny. A jak tedy tovární týmy budou vypadat? HONDA
Vlajkovým a pochopitelně plně továrním týmem je již standardně tým American Honda, který v poslední sezóně tuto třídu vypustil. Letos se však chce již plně věnovat opět i třídě Supersport a tak minimálně do úvodního závodu nasadí svou trojici “střelců“ v podobě Miguela DuHamela, Bena Bostroma a Kurtise Robertse. O tom jak vážně bere například kanadský veterán DuHamel start se strojem CBR 600RR svědčí i skutečnost z testů Dunlop na okruhu Daytona na začátku letošního roku kde DuHamel prakticky neosedlal superbikový stroj RC51 (VTR 1000 SP2), ale všechnu svou energii věnoval právě do testování motocyklu CBR 600RR. O tom jak dobrý je tento stroj dokládá i vyjádření zbylé dvojice týmu, která se nezávisle na sobě vyjádřila tak, že oba řekli “pokud by CBR600 měla 200 a více koní, raději bychom jeli na tomto motocyklu než na RC51.“
Po plně továrním týmu zde máme několik týmů podporovaných japonskou továrnou. Předně to je tým Erion Racing kde se představí trojice Jake Zemke jako nováček týmu, mladší bratr Nickyho Haydena, novice v MotoGP, Roger Lee Hayden a jeden z bratrské trojice Gobertů Alex. Dále polotovární stroj Honda CBR 600RR nasadí žlutý tým Bruce Transportation, který úprk svých jezdců vyřešil angažováním Martyho Cragilla. Se stejným materiálem nastoupí i v týmu No Limit Racing dvojice Doug Chandler a Jason Curtis. Bude zajímavé jak si se čtyřválcem poradí především Doug Chandler jenž například v loňském roce skvěle vodil ve třídě AMA Superbike dvouválec Ducati 998RS. Posledním týmem s technickou podporou továrny Honda je tým Annandale Racing jenž do šampionátu postaví dvojici Craig Connell, Ty Howard.
YAMAHA
Továrna Yamaha a americký šampionát to je v posledních letech vše propojeno do modrobílých strojů týmu Graves Motorsports. Továrna Yamaha jde za svým cílem zvítězit v celkové klasifikaci a proto naprosto vše letos soustředí pouze do této třídy. Žádný jezdec například nepojede ve třídě Superbike na motocyklech Yamaha (továrně). Všechny své jezdce Yamaha nominovala do této třídy. Nový stroj Yamaha YZF R6 se vstřikováním paliva dostal zcela nový rám a továrna o tomto stroji otevřeně prohlašuje, že je lehčí a silnější než loňský model. Ovšem zda se jedné o evoluci či dokonce revoluci ukáže až čas. Každopádně tým nasadí na tyto tovární motocykly dvojici zkušených pilotů a dvojici mladíků. Ty zkušené zastupují Jamie Hacking a Damon Buckmaster, ty mladíky představují druhý z rodu Gobertů Aaron Gobert a nám dobře známí Jason DiSalvo.
KAWASAKI
Továrna Kawasaki nasazuje zcela revolučně pojatou modifikaci svého stroje ZX-6 pod označením RR. Zcela revolučně se postavila továrna k nastavení motocyklu, když u stroje ZX-6RR vše přebudovala tak, aby to bylo možné vždy změnit během kvalifikací a tréninků. Zatímco doposud se nastavení motocyklu běžně u strojů třídy Supersport odvíjelo od základního nastavení jezdce, nyní je vše uspořádáno tak, aby se základní nastavení dalo připravovat i dle specifikace jednotlivých okruhů. Až doposud neměly stroje třídy Supersport možnost “nekonečného“ nastavení tak jako tomu je u strojů třídy Superbike. Motocykl ZX-6RR tuto skutečnost staví do pozice minulosti, ať dopadne pro Kawasaki letošní šampionát jakkoliv, jedno je jisté – již nyní je zapsaný stroj ZX-6RR navěky do historie tohoto sportu.
A kohože továrna Kawasaki staví do letošních Supersportů? Kawasaki nic nemění a opět nasazuje osvědčenou dvojici. Nejstaršího z bratů Haydenových Tommyho Haydena, který bude obhajovat svou loňskou druhou pozici v celkovém pořadí šampionátu. Haydenovi bude krýt záda jeho kolega z loňské sezóny Tony Meiring. Minimálně v zahajovacím závodě na okruhu Daytona se také s tímto novým strojem ZX-6RR představí také bratr Bena Bostroma Eric. Zda však pojede eBoss celou sezónu supersportů či zda se bude opět věnovat pouze třídě AMA Superbike ještě není stále dořešeno.
SUZUKI
Čtvrtým a posledním z oficiálních továrních týmů je japonská továrna Suzuki zastoupená v USA týmem Yoshimura Suzuki. Továrna Suzuki v letošní "okurkové sezóně" nepřišla se žádnou radikální proměnnou svého stroje a tak obhájce loňského titulu Aaron Yates nastoupí podle mnohých odborníků s nejpomalejším motocyklem startovního pole továrních speciálů. Tímto strojem bude pochopitelně model GSX-R600. Týmovým kolegou "Double-A Rona" bude Ben Spies, který nastoupí se stejným strojem.
Továrna Suzuki v USA ještě podporuje částečně v seriálu AMA Supersport také týmy Attack Suzuki a Valvoline Emgo. Tým Attack nasadí opět zkušeného Jasona Pridmora, kterého můžete v naší zemi například vidět při závodech vytrvalostního Mistrovství Světa Endurance v Brně. Jasona doplní jako týmová dvojka Josh Hayes. Tým Valvoline Emgo nasadí pouze jednoho jezdce, kterým bude Steve Rapp.
Proti těmto továrním pilotům nebo alespoň pilotům s tovární podporou nastoupí obrovská plejáda jezdců na soukromých strojích, mezi kterými ani v roce 2003 nebude chybět jediný český zástupce Vincent Haskovec, tedy pilot narozen v ....... (nemohu ještě prozradit, je to totiž součást třetí otázky lednového kola soutěže). Jak vše dopadne nám napoví již úvodní závod, který se pojede na okruhu ve floridské Daytoně již 9. března.

Informace o redaktorovi

Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)
Petr Štola - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist