Altadis a továrna Yamaha

Továrna Yamaha řeší společně s Altadisem, jak budou vypadat jejich motocykly v letošní sezóně.

Koncem minulého tisíciletí vzrušila svět aféra okolo sponzorství formulového týmu BAR, který získal dva generální partnery a oba je chtěl promítnout do vzhledu svých monopostů. Po vzoru americké CART chtěli pánové z BAR každý ze svých vozů namalovat barvou jedním sponzorem, ale toto se okamžitě projevilo do velkého protestu FIA (či snad pouze prezidenta Maxe Mosleyho?), která tým upozornila, že obě auta musí mít stejné zbarvení. V roce 1999 jsme tak mohli při závodech F1 vidět jezdit podivně zbarvená monstra, která byla z jedné poloviny opatřena nátěrem sponzora Lucky Strike a z druhé poloviny modrou barvou 555. Podobného případu se nyní můžeme dočkat i v motocyklovém Grand Prix.
Cigaretový koncern Altadis je již několik let obřím sponzorem motocyklového sportu. Ve třídě MotoGP se stal generálním partnerem japonské továrny Yamaha, která v jeho barvách cigaretových výrobců Fortuna a Gauloises jezdí svůj tovární i satelitní tým. Jenže Altadis chce mít zastoupení obou výrobců cigaret v továrním týmu Yamahy. Jedničkou Yamahy byl tým Fortuna Yamaha, který od letošní sezóny ponese název Gauloises Fortuna Yamaha, zatímco satelitní Gauloises Yamaha se v letošní sezóně bude jmenovat Fortuna Gauloises Tech 3.
Dle těchto názvů je jasné, že jezdci Valentino Rossi, Carlos Checa, Marco Melandri a Norick Abe (patrně jistý nástupce na místo Alexe Barrose), budou na svých motocyklech, ale i kombinézách nosit barvy a loga obou cigaretových výrobců. Zda se budou barevně lišit motocykly uvnitř jednotlivých týmu či zda například budou všechny motocykly vyvedeny jako vozy BAR v roce 1999, tedy na půl Gauloises a na půl Fortuna, není v tuto chvíli jasné, jisté je pouze to, že zatímco v roce 1999 proti rozdělení reklamní plochy protestovali i jednotlivý sponzoři, v tomto případě se jedná sice o dva výrobce cigaret, ale pouze o jednoho majitele - Altadis a ten si zřejmě sám určí jak chce mít "své" motocykly vybarvené.
Ačkoliv to nebylo ještě oficiálně oznámené, Altadis zamýšlí nasadit v každém týmu jednoho jezdce v jedné z barev svých výrobců. Tato varianta vypadá pravděpodobněji, než varianta rozložení reklamní plochy. Ovšem stále je zde to, že Altadis chce mít oba své výrobce na stupních pro vítěze a tedy opět se vracíme k nějaké variantě zastoupení obou barev u každého ze čtveřice pilotů Yamahy.
Obrovskou reklamní plochou je i samotný Valentino Rossi. Všemožné reklamní předměty, od hrníčků po bundy, přinesou obrovské peníze, ze kterých by chtěl svou část i Altadis a jeho Fortuna s Gauloises. Nejsou to peníze za přímý prodej, ale peníze, které zajistí oko fanouška, jenž na tom hrníčku uvidí právě onu značku cigaret. Z tohoto důvodu se nikdo nemůže divit tomu, že se v těchto dnech usilovně řeší jak vlastně bude vypadat kombinéza a motocykl Valentina Rossiho, který ještě v nedávné minulosti tvrdě odmítal všechny cigaretové sponzory. Po odchodu od Hondy však přiznal, že dlouho dopředu věděl, že se cigaretovému sponzoru již nemůže vyhnout (Ducati má naopak Marlboro).
Cigaretové firmy přinášejí nejen do šampionátů Formule 1 a MotoGP obrovské peníze, za které se vyvíjejí stále dokonalejší díly a platí stále větší a větší platy nejlepších jezdců. S blížícím se koncem cigaretové reklamy ve státech Evropské Unie se budou muset továrny poohlédnout po jiných, stejně bohatých zdrojích svých příjmů.

Informace o redaktorovi

Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)
Petr Štola - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist