A kola se toci....

V uplynulych dnech se take vyskytlo nekolik zajimavosti ze zakulisi sveta Grand Prix, ktere probehly na strankach jinych medii.

A kola se toci....
Rafkove brzdy
Jako jediny tym v serialu Grand Prix pouziva italska staj NC World Trade (jezdci Sekiguchi a Sabbatani – Yamaha 250) rafkove brzdy. Vazi totiz o cely jeden kilogram mene, nez normalni kotoucove. Pro stroj tridy 250 ccm jsou siroke 4 mm, o tridu niz, tedy 125 ccm pak maji sirku 3 mm. Tyto brzdy pouzival napr. vloni i Alex de Angelis na sve kitove Aprilii 125 ccm. „Tyto brzdy maji sve vyhody, ale i nevyhody. Vyhoda je patrna napr. pri plnem brzdeni. Tento projekt je ovsem treba dale vyvijet a neustale testovat“, dodava tovarni jezdec Aprilie. Soucasny prukopnik techto rafkovych brzd, „lehka vaha“ Max Sabbatani je ovsem nadceny: „Vzhledem k tomu, ze motocykl vazi mene, da se s nim lepe zatacet. Navic se brzdy rychleji ochlazuji a na konci zavodu se nemusi brzdova paka vubec znovu nastavit“, rika 38 kg vazici Ital.
Lonska sezona bude mit dohru u soudu
Pripad prvni
Katja Poensgen mela v poslednich letech nekolik problemu se svymi tymy. Zacalo to v roce 2001, kdy se nepodarilo jejimu manazerovi Martinu Wildingovi dat dohromady tym pro Grand Prix a Katja tak po domaci Grand Prix na Sachsenringu prisla o misto v tymu Racing Factory. Potom podepsala ctyrletou smlouvu s tymem Shell – Honda, po peti zavodech ovsem zustala stat „na silnici“. A nyni Katja Poensgen (jako ctvrta zena v historii Grand Prix jezdila solo zavody, pred ni to byly Gina Bovaird, Finka Taru Rinne a Japonka Tomoko Igata) vyhrozuje soudem svemu lonskemu sefovi Arie Molenaarovi. Jde totiz o karbonove brzdy a take kola. „ Prinesla jsem do tymu jmenovane dily od firmy PVM v hodnote 20 000 Euro. A kdyz me pred GP ve Valencii z tymu vyhodili, tak jsem je pochopitelne chtela zpet. Ale Jakub Smrz je pouziva na svem motocyklu jeste dodnes...!“
Pripad druhy
Fin Mika Kallio vymenil v srpnu lonskeho roku produkcni Hondu tymu Ajo Motorsport za tovarni stroj KTM, ackoliv mel ve finsko-japonskem tymu platnou smlouvu. Nyni ma zaplatit castku 30 000 Euro jako odskodne. „Pripad lezi u advokata, a verim, ze behem sezony se dohodneme...“, komentuje situaci starsi z bratru Kalliovych a tovarni jezdec rakouske firmy KTM. Mimochodem jeho bratr Vesa jezdi letos rovnez pravidelne serial Grand Prix a sice v tymu Hungary Racing!
Pripad treti
A tim tretim, o kterem se hovori v souvislosti s moznym soudnim procesem, je take nas Lukas Pesek. Jeho manazer Lubos Tenkl ho radu let podporoval a ridil jeho zavodnicke kroky. Vloni take za neho podepsal smlouvu s tymem Elit Grand Prix – s tim, ze bude tymu k dispozici jako nahradni pilot. Pak se ovsem stal prazsky jezdec plnoletym (dovrsil 18 let) a sam prohlasil tuto smlouvu za neplatnou. A manazer Tenkl nyni zaluje Peska o ca 280 000 Euro a aby to jeste nekoncilo, tak tym Elit zase pro zmenu zaluje Tenkla o castku 80 000 Euro za to, ze kdyz vloni IRTA neakceptovala na sezonu 2004 Jaroslava Hulese pro vekovy limit, tak nebyl Lukas Pesek tymu Elit k dispozici...!
Cyklista Bayllis
Motocyklovi zavodnici vyuzivaji volnych vikendu mezi jednotlivymi Grand Prix ke zlepsovani fyzicke kondice a hodne jezdi predevsim na kolech ruznych variant (silnice, MTB). Je vseobecne znamo, ze napr. testovaci jezdec Aprilie, Marcellino Lucchi byl nejen velkym pritelelem tragicky zesnuleho cyklistickeho velikana Marca Pantaniho, ale sam na kole Bianchi najezdi za rok pres uctihodnych 20 000 km. Take Steve Jenkner holduje silnicnimu kolu a pravidelne trenuje predevsim v kopcich na Mallorce.
Vloni skoncil japonsky pilot Nobu Aoki se svym kolegou Troy Bayllisem v MTB - sestihodinovce dvojic cross country celkove druhy (zrejme i proto, ze jim manazera delal Tetsuya Harada). A konecne pred nekolika dny obsadil Australan Troy Bayllis v cyklistickem maratonu „Gran Fondo Felice Gimondi“ v Bergamu vyborne 14.misto, kdyz za vitezem zaostal o pouhych 7,46 sekundy. Ponekud hure skoncil ve stejnem cyklistickem zavode Roberto Locatelli, obsadil celkove 1069. misto....!
Ducati laka Melandriho
Ackoliv sezona jeste vlastne nezacala, uz se mluvi o prvnich prestupech, lepe receno namluvach. Francouzskemu tymu Yamaha konci nejen smlouva s tovarnou, ale i se sponzorem a take s jezdci. A protoze obema jezdcum Ducati (Capirossi a Bayllis) take konci smlouvy koncem sezony 2004 a nikdo momentalne nevi, jak se bude Ducati dale vyvijez, tak italska „fabrika“ uz rozhodila prvni site. Tim vyvolenym je pochopitelne Ital, Marco Melandri. Ten se temto polemikam nijak nebrani, nebot je vseobecne znamo, ze francouzsky majitel tymu Yamaha, Herve Poncheral, neni s letosnim parem (Melandri a Abe) prilis stastny, vzdyt Abeho mu do tymu doslova vnutila tovarna Yamaha a on by radeji v tymu videl Francouze, a nejlepe Randy de Puineta.
A opet zajimava politika HRC
Pozorni ctenari racingovych stranek vedi, ze jedina Honda ma ze vsech tovaren k dispozici 2x2 mista ve startovnim poli MotoGP. Tedy tim je myslen oficielni tym Repsol Honda a dale staj Fausta Gresiniho, ktery tuto vysadu mel diky byvalemu tovarnimu jezdci Daijiiru Katovi. Navic je vseobecne znamo, ze majitel tymu Camel Sito Pons neni u HRC zapsan zrovna nejlepe – viz lonske problemy s gazi a nezaplacenym materialem pro Tohru Ukawu. A tak se pomalu, ale jiste ukazuje, ze nejnovejsi dily od tovarny dostal krome jezdcu Repsolu Barrose a Haydena i Sete Gibernau a to uz do Le Mans (napr. vyfukovy setup). Mezitim se ovsem situace zmenila. Strach, ze Rossi porazi v konecnem uctovani celou plejadu tovarnich Hond je tak veliky, ze i Max Biaggi dostane postupne nejnovejsi tovarni dily (uz v Mugellu pouzil novou elektrotechniku, ktera zlepsuje trakci). Ale musi za to a to bylo videt uz v Mugellu, nosit na zadnim blatniku malou nalepku jako reklamu Repsolu, aby se prave tento spanelsky sponzor necitil dotceny. Presto se Biaggi citil dotceny, nebot vykon pri domacim vikendu nebyl zrovna nejlepsi. V zakulisi se ovsem septa, ze v tymu Sita Ponse neni po smrti sefmechanika Antonia Cobase nikdo, kdo by ho dokazal nahradit...
Ale jako absolutni tresnicka na dortu se ukazuje moznost, ze jeste letos v prubehu sezony bude nasazena nova zbran proti Rossimu, tedy novy motocykl Honda. Zda-li to bude V3, ktery momentalne testuje Tohru Ukawa, neni jiste, ale evropsky manazer HRC, Carlo Fiorani odpovedel velmi vyhybave: „Cas potrebny k vyvoji neni mozne urychlit, ackoliv bychom si to prali...“ Ale ze byl Sete zvolen tajne cislem jedna u Hondy a uz v Jerezu jel jako jediny (tedy ani ne Barros a Hayden) nektere dalsi nove dily, potvrdil ovsem i Manager HRC, Tachikawa.
Body nazpet, staci pokuta
V Mugellu se jednalo ale i o Supersportech, resp. o diskvalifikaci pilotu na Hondach (Muggeridge, Parkes, Charpentier, Neunkirchen, Corradi a Sacchetti) v nemeckem Oscherslebenu. Slo o to, ze zadni osa vazila misto 600 pouhych 560 gramu. Manazer HRC Carlo Fiorani jednal v Muggellu s prezidentem FIM Zerbim a po skonceni jednani prohlasil: „Honda zaplati pokutu a jezdci dostanou jeste tento tyden body nazpet.<
Jenkner dostane pouze Kit, pokud...
Kvuli vekovemu limitu musi mezi jinymi piloty i Nemec Steve Jenkner opustit v pristim roce stopetadvacitky. Na primy dotaz, zda dostane pro silnejsi tridu tovarni motocykl, dostal primou odpoved: "V zadnem pripade, tovarni motocykl dostane pouze eventuelni mistr sveta 125 ccm. Alex De Angelis - to byla vyjimka, ale stejne jede Alex pouze lonsky tovarni model. Nejlepsi by bylo, jet v tymu Caponera kitovou Aprilii. Vzdyt tento tym uz dokazal s Battainim ci Rolfem, ze ani ctvrte misto v serialu neni nemozne. A take penezni suma nebude tak velka, kolem 250 000 Euro, takze zbude jeste dostatecne mnozstvi penez na testovani. Kdyby jel Jenkner hned prvni rok tovarni motocykl a nebyl uspesny, tezko by se nasel nekdo, kdo by mu financoval jeste i druhou sezonu. Ale pokud bude Steve patrit mezi nejlepsi "kitare", tak ten skok na tovarni Aprilii pro sezonu 2006 nebude zase tak velky.", vysvetluje Jan Witteveen. "Tovarni "balicek" se pohybuje mezi 800 000 az 1 milionem Euro, zakladni rozpocet je pul milionu, zbytek je na nahradni dily, a take na nove vyvijene dily behem zavodni sezony.", dodava zavodni reditel Aprilie.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist