"Texaské tornádo" místo "El Tora"

Jak vypadá aktuelní přestupová situace u Yamahy a také u jejího největšího konkurenta, tedy u japonského rivala Hondy. A jako vždy rozhodují nejen továrny, ale především sponzoři.

"Texaské tornádo" místo "El Tora"
"Texaské tornádo" místo "El Tora"
Zatímco Valentino Rossi nasbíral letos už 229 bodů a vyhrál 6 závodů Grand Prix a k tomu byl ještě 2x druhý, tak další tři zbývající tovární jezdci Yamahy – Carlos Checa, Marco Melandri a Norick Abe získali dohromady o pouhé 3 body více – tedy 232 bodů, nevyhráli ani jeden závod a na stupních vítězů stáli 1x Checa (byl druhý v Le Mans) a 2x Marco Melandri (třetí v Barceloně a v Assenu). Je tedy jasné, že u Yamahy panuje na jedné straně obrovská euforie z „Doctorových“ fantastických výsledků a na strane druhé zase určité pochybnosti o tom, jakým dalším směrem by se měl vyvíjet závodní program továrního týmu včetně jezdeckého obsazení v příštím roce.
Yamaha, která slaví v roce 2005 50-ti leté jubileum, pojede v příštím roce jak bez Marca Melandriho, tak bez Carlose Checy !
Šest let bez jediného vítězství, to znamená v praxi neobnovení smlouvy pro španělského pilota Carlose Checy. Je ovšem velmi pravděpodobné, že populární „El Toro“ pojede příští rok na přání sponzora Marlboro jako týmový kolega Capirossiho, tedy na továrním motocyklu Ducati a to místo Troye Bayllise.
“Spiderman“ Marco Melandri se naproti tomu cítí u Yamahy nedoceněn jako jezdec (vše se dle něho točí pouze kolem „Doctora“) a tak jeho manažér Loris Reggiani hledá proto pro svého krajana nové uplatnění. Nabízí se jak týmy Hondy a to nejen Telefónica MoviStar – místo Colina Edwardse, ale i Camel Pramac Pons – místo Makota Tamady. Zájem projevila ovšem i italská Ducati.
Navíc ale není doposud jasné, jestli bude druhý tým Yamahy, tedy francouzská odnož šéfa Herve Poncharala, vůbec sezónu 2005 absolvovat. A pokud se Yamaha rozhodne pro pokračování, tak jednou z možných variant je juniorský tým s piloty Randy de Puinetem a Johnem Hopkinsem !
Místo Carlose Checy by se mohl v Gauloises Fortuna týmu objevit Colin Edwards. Ten už pod stávajícím manažérem Davidem Breviem a technikem Fiorenzem Fanalim jezdil SBK za tovární tým Yamahy. Edwards je také všeobecně považován za Rossiho přítele. A jen tak mimochodem, vyhráli spolu i prestižních „8 hodin v Suzuce“ v roce 2002. Úspěšný americký pilot Grand Prix by se také velmi hodil do prodejních plánů Yamahy, pro kterou je americký trh jedním z nejdůležitějších. A konečně sám Rossi se nechal slyšet, že by byl Edwards vzhledem ke svým testovacím kvalitám pro Yamahu velkým přínosem.
Už 15 let nepamatuje Honda Racing Corporation takový debakl. Oficielní tovární tým nevyhrál letos na rozdíl od Tamady, Gibernaua a Biaggiho – celkem 6 vítězných závodů – ani jeden závod Grand Prix. V průběžném pořadí jednotlivců patří lepšímu z oficielního továrního Repsol týmu, tedy Brazilci Barrosovi 4. příčka, před ním jsou ovšem jak Gibernau, tak i Biaggi, a jeho stájový kolega Nicky Hayden je dokonce až jako 9. a to i za Edwardsem. V soutěži týmů je Repsol Honda se ziskem 198 bodů čtvrtý, když Telefónica MoviStar je druhá se ziskem 301 a Camel Pramac Pons třetí s 272 body. A v soutěži značek sice Honda vede před Yamahou o 26 bodů, ovšem o tyto body se zasloužili pouze satelitní týmy Hondy, ani v jednom závodě ze 12 dosavadně odjetých nebyl tovární jezdec Repsol týmu v cíli lepší, než pilot ze satelitní stáje !
Je tedy nabíledni, že podle dostupných názorů a to nejen japonských „bossů“ potřebuje tovární stáj Hondy příliv čerstvé krve a tím pádem omladit !
Tím je tedy ale prakticky zpečetěn odchod Alexe Barrose od továrního Repsol týmu. Nicky Hayden by mohl zůstat, ale… Nejnovější skvělé výsledky japonského pilota Makota Tamady hrají do not už vloni na podzim vyslovené představě prezidenta HRC Sugura Kazanawy: „Vychováme si japonského pilota a jako mistr světa pak nebude oslavován jezdec, nýbrž HONDA !“ Je zde ovšem jeden malý zádrhel, v případě, že by Tamada opravdu přešel k továrnímu týmu, tak chce Repsol mít vedle něho jednoho Španěla, a to nejraději Gibernaua, hovoří se ale i o Toni Eliasovi a existuje i možnost vykoupení se ze smlouvy s týmem Ten Kate Australana Chrise Vermeulena. A v každém takovém případě by byl Nicky Hayden přetransférován do jednoho ze satelitních týmů Hondy.
U Sita Ponse zůstane určitě Max Biaggi, který má jak známo také smlouvu s Pramacem. Naproti tomu, neboť už skončil tříletý vývojový program Bridgestone, není důvod setrvání motegského vítěze Tamady. Ten může ve španělské stáji zůstat pouze za podobných finančních podmínek jako jeho krajan Tohru Ukawa v roce 2003, gáži a motocykl musí platit sama Honda ! Naproti tomu Alex Barros by byl u Ponse velmi vítaným pilotem, opět vzhledem k prodejním záměrům sponzora. Ale to stejné platí i pro stáj Fausta Gresiniho vzhledem k firmě Telefónica MoviStar a celé Jižní Americe.
Závěrem se dá jen konstatovat, že v každém případě budou jak u Yamahy, tak především u Hondy do příští sezóny velké změny na jezdeckých postech a ty první potvrzené se dají očekávat už nyní během Grand Prix v Dakaru, nejpozději ovšem při finálovém závodě ve Valencii.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist