Simon Crafar vs Michal Filla

Ne, nejde o souboj na trati ani nikde jinde. To jsme jen nedávno řešili, jak je to vlastně se smysluplností tréninku s instruktorem. Ano, nebo ne?

Tohle dilema se ani tak netýká opravdových rychlíků, kteří už mají poměrně jasno, spíš těch, kteří za sebou nemají dětství strávené na minibiku ani juniorská léta pod bedlivým dohledem někdy zkušených, někdy spíše šílených trenérů, ale kteří to se závoděním myslí poměrně vážně.

Začíná to obvykle koupí motorky, pokračuje masírkou na silnici a výtržnostmi v provozu, prvním kolínkem na dromu a prvními agenturními závody. Řeší se stopa, gumy, podvozek a dřív nebo později se člověk dostane ke svému limitu, většinou mnohem dřív než k limitům motorky.
V tomto bodě už obvykle další desítky nakroužených kol zásadní posuny nepřinášejí. Občas se povede zlepšit čas během závodů, když se vnímavý člověk vyveze za lepším a něco načte. Občas se zadaří paradoxně ve chvíli, kdy už toho má na konci dne dost a dokružuje v polobezvědomí a aniž by si to uvědomoval jede velmi plynule a nečekaně rychle.

Jenže na ty janky vpředu pořád dost chybí, tak co s tím? Smysl má určitě určitá myšlenková příprava, tedy uvědomění si určitých zásad a pravidel, především týkajících se volby stopy.  Předjel mě daný člověk – kudy jel, co dělal a proč... A pak si v boxech toho pána najdeš a začneš se ptát a jízda s koučem je na pořadu dne.

Pravděpodobně každá agentura dnes nabízí ježdění s instruktory, ale má to smysl? Odpověď je jednoznačně ano.
Zatímco pro ty na začátku bude mít přínos i to, když se jich ujme někdo ne nutně úplně nejrychlejší, ale spíš vnímavý, někdo schopný vysvětlit základní věci, těm rozjetým už tohle stačit nebude.
Problém je v tom, že zdaleka ne všichni, co umí Brno řekněme pod ´6 jsou schopní někoho něco naučit. Moudra typu „máš na nic brzdy, jdeš pozdě na plyn a jedeš blbě“ jsou s největší pravděpodobností přesnou analýzou vaší jízdy ale nikam nikoho neposunou.

Párkrát jsem se nachomýtl k tomu, když někoho koučoval Michal Filla a dle mého názoru je určitě jeden z těch, kteří umí nejen jezdit, ale hlavně i něco naučit.Během jízdy vás okoukne a potom v boxech rozebere vaše umění do šroubku, bod po bodu, zatáčku po zatáčce. Umí vysvětlit co a proč děláte špatně a jak je potřeba konkrétní věc dělat jinak.

Poměrně zajímavé bylo taky jedno odpoledne s Dariem Marchettim v Mostě, v rámci Ducati dne a Ducati Riding Experience. Začalo se přípravou, kdy na mapě okruhu namaloval stopu a vyznačil body, kde se na vnějšku odpoutat od kraje a kde se na vnitřku potkat s apexem. Na trati potom jel pár kol vzadu a koukal a zbytek kola vpředu po ideální stopě.

A stejně jako Michal uměl všechny aspekty přesně vysvětlit a v další jízdě prakticky ukázat. Nebyl to vyloženě koučink, ale spíš přátelské řádění na nových Panigale 1299, avšak protože ty rady měly hlavu a patu, bylo to všechno blbnutí v naprosté pohodě, klidu a zatraceně rychlé. 

Poslední osobní zkušenost byla se Simonem Crafarem. Měl jsem možnost odjet s ním asi pět jízd v Brně a můžu tvrdit, že to byl to obrovský zážitek. Po každé jízdě byl rozbor onboard videa a podrobné vysvětlení všeho, od pozice na motorce v jednotlivých momentech jízdy nájezdu do zatáčky a průběhu brzdění, vlastního průjezdu zatáčkou a akcelerace z ní, až po zdánlivé drobnosti – kam se koukat, jak si za jízdy odpočinout…Kreslilo se, povídalo se, zdůvodňovalo se a jezdilo celý den.

Simon má výuku v rámci svého projektu Motovudu youtube kanál do detailu promyšlený a je fantastické s jakým entuziasmem k tréninku přistupuje. Budeš v tu chvíli ten nejdůležitější člověk a veškeré jeho zkušenosti a umění ti bude k dispozici. Za sebe můžu jen litovat, že to nemělo bezprostřední pokračování, nejlépe hned druhý a ideálně i třetí den, aby člověk měl čas začerstva všechny získané informace aplikovat na trati, dokud má všechno v živé paměti. Protože věcí, které by bylo potřeba změnit je obvykle poměrně dost.

 

… a teď to méně příjemné. Není to levné a v případě Simona se dá s klidným svědomím říct, že se investované finance vyplatí. Ano, za ty samé peníze by se dalo na autodromu jezdit s agenturou několik dnů, ale otázka je, jestli byste se zlepšili.

Takže zpátky k první otázce. Ano, určitě to smysl má, jen je potřeba si dobře vybrat. Já jsem zmínil tři veliké jezdce, se kterými jsem se setkal osobně a jejichž přístup mohu doporučit, ale zdaleka to nejsou jediní odborníci.  

Takže dejte na doporučení přátel, ptejte se, hledejte reference…. a jděte do toho.

Informace o redaktorovi

Tomas Mysliveček - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 1 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Vova přispěl 0.5 Kč
-george- přispěl 0.5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (10x):



TOPlist