Isle of Man Tourist Trophy 2023

S koncem měcíce května je tradičně spojen termín závodů na ostrově Man - Isle of Man Tourist Trophy 2023. Horský okruh, který měří 37,73 míle, prověří stroje a jezdce prvními tréninky v pondělí 29.května, první závody mají termín 3.června a posledním dnem letošního ročníku je sobota 10.června. Změnou je, že letos má třída Supertwin a Superstock, stejně jako ostatní třídy TT, po dva závody. Z českých závodníků je na startovní listině Michal Dokoupil (Supertwin, Supersport). Startovat měl také Kamil Holán (Superbike, Superstock, Supersport), ale ten nakonec účast v letošním ročníku zrušil.

Kapitoly článku

Historie TT

První závody TT uspořádali v roce 1907 a vůbec prvním vítězem byl mezi jednoválci Charles Collier (Matchless) a s dvouválcem Rem Fowler (Norton). Od roku 1911 přesměrovali závod motocyklů na 'Snaefell Mountain Course', kde se s různými změnami závodí dodnes. Trať to byla pro koně a povozy, takže jakmile se začala kvalita cest zlepšovat, začaly padat první rekordy. V roce 1920 byl rekord na kolo 55.62mph, do druhé světové války se posunul na víc jak 90mph, když Harold Daniell nastavil v roce 1938 rychlost 91.00mph. Po osmileté přestávce se na Man motorky vrátily a závod Senior TT vyhrál v roce 1947 znovu Harold Daniell, jen kvůli nízké kvalitě benzínu měl rychlost na 84.07mph. Od roku 1949 byl ostrov Man dějištěm závodů MS silničních motocyklů, což na trať dostalo takové výrobce jako Mondial, MV Augusta nebo Gilera a jezdce jako Carlo Ubbiali, Tarquinio Provini, Geoff Duke, Bob McIntyre nebo Bill Lomas a Ken Kavanagh na Moto Guzzi.

John McGuinness

V roce 1957 poprvé překonal hranici 100mph Skot McIntyre. Konec padesátých a začátek šedesátých let byl zlatou érou TT, kde sváděli nezapomenutelné souboje jezdci jako John Surtees, Mike Hailwood, Giacomo Agostini, Phil Read nebo Jim Redman. V roce 1959 se na TT poprvé objevila Honda a netrvalo dlouho a na ostrov zamířili další japonští výrobci Kawasaki, Suzuki a nakonec i Yamaha. Souboj mezi Agostinim (MV) a Hailwoodem (Honda) v závodě Senior TT 1967 mnozí považují za vůbec nejlepší závod na ostrově. V letech 1966-1972 dokázal Agostini sám vyhrát deset závodů, zatímco Hailwood v roce 1967 vytvořil nový rekord v rychlosti 108,77mph, který vydržel dalších osm let.

Peter Hickman

Osmdesátým letům dominoval Joey Dunlop. V roce 1980 zajel poprvé přes 115mph a v roce 1983 vyhrál první ze šesti po sobě jdoucích závodů TT Formule 1 na dominantních strojích Honda. Zranění, které utrpěl v závodě na Brands Hatch, zabránilo Dunlopovi v roce 1989 posedmé za sebou obhájit titul, závod vyhrál Steve Hislop, který zaznamenal vůbec první kolo na horském okruhu rychlostí 120mph a posunul tak absolutní rekord na 121,34mph. V roce 2000 se osmačtyřicetiletý Joey Dunlop dočkali na TT hattricku. Jeho vítězství v závodě Ultra Lightweighth znamenalo jeho šestadvacáté a poslední vítězství v TT. Bylo to krátce před jeho smrtelnou nehodou v závodě v Estonsku.

Lee Johnston, Peter Hickman, Paul Jordan

Rok 2004 znamenal nástup nové hvězdy TT Johna McGuinnesse, jenž získal trojí vítězství a na to navázal v roce 2006, kdy na cestě za svým jedenáctým vítězstvím na TT zvýšil rekord kola na 129,451mph. V roce stého výročí TT přijela na Man spousta jezdců z celého světa a John McGuinness, který vyhrál úvodní závod SBK, nastavil nový rekord TT na kolo 130,354mph, když vyhrál Senior TT a získal třináctý titul. V roce 2009 se McGuinness dostal na druhé místo v celkovém počtu vítězství za Joeyho Dunlopa, když vyhrál závod superbiků.

V roce 2010 se Ianu Hutchinsonovi (Padgetts Honda), podařilo něco, co nikomu ve 103leté historii závodu. Hutchinson vyhrál všech pět sólových závodů, čímž překonal čtyři vítězství Philipa McCallena z roku 1996. V roce 2014 byl Michael Dunlop na tovární BMW a pro tuto značku získal tři vítězství v závodech Superbike, Superstock a Senior, což byla důstojná pocta oslavám 75. výročí vítězství Georga Meiera, jenž s německým výrobcem vyhrál Senior TT. Novozélanďan Bruce Anstey během úvodního závodu Superbike nastavil kolo na 132,298mph. V tomto roce jel premiéru Peter Hickman, který byl nejrychlejším nováčkem v historii závodu s kolem 129,104mph. John McGuinness získal první vítězství na elektrickém motocyklu s novým rekordem 117,366mph.

Michael Dunlop

V roce 2018 vyhrál Michael Dunlop tři závody TT, ale už bylo znát, že si doba žádá nové hrdiny. Mezi takové patřila a patří dvojice Dean Harrison a Peter Hickman. Dunlop zahájil závod vítězstvím na Superbiku a k tomu přidal první místo v prvním klání supersportů a Lightweight. Vítězství ve druhém závodě supersportů už slavil Harrison, nicméně všem vyrazil dech Hickman, jehož parádní vítězství v závodě Superstocků, bylo jeho vůbec první. Ve finále TT Hickman vyhrál Senior SBK s novým absolutním rekordem 135,452mph.

V roce 2022 vyhrál oba závody Monster Energy Supersport TT Michael Dunlop, jenž zároveň nastavil nový rekord 129.475mph. Dunlop je nyní historicky nejúspěšnějším jezdcem třídy Supersport TT a s devíti vítězstvími je velkým favoritem na první místo i letos. Samozřejmě nebude na dráze sám. Dunlop má kvalitní soupeře jako je například dvojici Dean Harrison a Peter Hickman. V této chvíli má Michael Dunlop na kontě 21 vítězství na TT a šest mu jich chybí k tomu, aby se stal absolutně nejúspěšnějším jezdcem TT.

Digitální vlajky

Gary Thompson (Clerk of the Course)Systém digitální červené vlajky, který byl nově představen na TT 2022, byl jedním z velkých úspěchů systému řízení bezpečnosti. Řízení závodu mělo možnost vyvěsit červenou vlajku na celé trati pouhým stisknutím tlačítka a od závodníků zaznívala všeobecná chvála na systém a na to, jak jsou světelné panely viditelné. Na některých úsecích byly vidět dokonce z více než kilometrové vzdálenosti.

„V roce 2022 jsme měli kolem trati osmadvacet jednotek a pro TT 2023 jich bude ještě o sedm víc,“ uvedl Gary Thompson (Clerk of the Course). „Budeme je také používat k signalizaci černých vlajek, čímž dostaneme poškozené stroje z trati rychleji. V okruhových závodech jsou tyto vlajky raritou, ale vzhledem k náročnosti trati a zátěži, které jsou motocykly vystaveny, a navíc k riziku, které může mít potenciálně vadný motocykl pro závodníka a ostatní účastníky, jsou černé vlajky na TT mnohem častější.“

Startovní rošt TT

V TT 2023 došlo ke změnám v předpisech, které ovlivní obsazení startovního roštu pro každý závod, přičemž Race Management Team (skupina zodpovědná za řízení přihlášek do závodu) se rozhodl vrátit k formátu používanému před TT 2022.

Letos bylo do kratších závodů Superstock, Supersport a Supertwin přijímáno 70 přihlášek a do šestikolových závodů Superbike a Senior 60 přihlášek. Z těchto přihlášek se 60 nejrychlejších kvalifikuje do kratších závodů a 50 nejrychlejších odstartuje do šestikolových závodů.

Do každého závodu budou "nasazení" jezdci od 1 do 20 startovat v pořadí podle čísel v obvyklých desetivteřinových intervalech. Zbytek startovního pole pak bude seřazen podle výkonu v kvalifikaci, přičemž si ponechá stejné závodní číslo, které použil v kvalifikaci, a které diváci najdou v oficiálním programu.

„To, že všichni závodníci startují v pořadí podle čísel, jednoznačně usnadňuje fanouškům v okolí trati sledovat dění, nicméně návrat k systému, který se používal v roce 2019, znamená, že v celém startovním poli budou menší rozdíly v rychlosti mezi závodníky, což má zřejmé bezpečnostní výhody,“ vysvětlil změnu Gary Thompson (Clerk of the Course). „Vyjíždění podle pořadí čísel je dobré pro přihlížející fanoušky, ale rychlosti na TT jsou nyní tak vysoké, že bezpečnost má absolutní prioritu, a měli jsme významnou zpětnou vazbu od jezdců napříč přihlášenými, že chtějí, abychom to přehodnotili, takže jsme to udělali.“

Ben a Tom Birchall

Sidecar TT - 100let závodění na ostrově Man

Letošní rok je pro třídu sidecar významným mezníkem v historii TT na ostrově Man, neboť slaví sté výročí svého vzniku. Při této příležitosti se v sobotu 10. června uskuteční speciální předváděcí kolo, v němž se představí tři nejúspěšnější jezdci všech dob a jejich spolujezdci. Celkem to představuje 39 vítězství na TT za téměř čtyři desetiletí závodění.

Před závodem Milwaukee Senior TT Race, bude sedmnáctinásobný vítěz Dave Molyneux řídit stroj Bregazzi Yamaha o objemu 750ccm, na kterém v roce 1989 vyhrál svou první TT. Jeho spolujezdcem bude osminásobný vítěz Daniel Sayle. Společně s nimi pojedou dvanáctinásobní vítězové TT Ben a Tom Birchallovi na svých současných strojích LCR Honda a skvělou sestavu doplní desetinásobný vítěz TT Rob Fisher na stroji Baker Yamaha z roku 1996. Partnerem mu bude jeho současná spolujezdkyně Sarah Stokoe.

Sidecary mají na TT dlouhou a slavnou historii. Poprvé se na horské trati objevily v roce 1923. Tyto tříkolové stroje se okamžitě staly hitem mezi fanoušky, kteří byli svědky toho, jak čtrnáct strojů poprvé zdolalo trať dlouhou 37,73 míle. Freddie Dixon se spolujezdcem Walterem Perrym tehdy závod vyhráli při průměrné rychlosti 53,15mph. Nyní to jsou bratři Birchallové, kteří dominují závodům Side. V roce 2016 konečně vybojovali rekord kola a nejenže ho dostali na neuvěřitelných 119,250mph, ale také se stali dominantní silou TT, když od roku 2012 vyhráli na ostrově celkem dvanáct závodů.

Češi na startovní listině TT 2023

Michal Dokoupil (Rocknet Racing)

V třídě Supertwin a Supersport je přihlášen Michal Dokoupil (Rocknet Racing). Letos to jsou celkem čtyři závody, do nichž startuje s číslem #13 v třídě Supertwin (Aprilia) a s číslem #26 v třídě Supersport (Yamaha). Čtyřiačtyřicetiletý jezdec poprvé nastoupil do závodu TT na ostrově Man v roce 2009 a do dnešního dne má na kontě celkem třicet startů. Jeho nejlepší kolo v supersportech má hodnotu 122.123mph. Loni druhý v závodu Supertwin Lee Johnston, jemuž se povedlo dostat Aprilii na stupně vítězů, letos chybí kvůli zranění, takže dobrá šance pro Dokoupila nebo Michaela Evanse (Rea Racing Dyno/ME Racing). Nejlepším umístěním Michaela Dokoupila je desáté místo ze závodu Lightweight TT z roku 2014.

GPS

Mít pod kontrolou dění na trati dlouhé 37,73 míle nebylo možné bez pomoci vysílaček a spousty traťových maršálů podél trati. Výhodou byly také transpondéry a měřené času, jenž nabízely dobrou představu o poloze daného jezdce. Letos ale může ředitelství závodu těžit z nového systému GPS, který určí v daném čase přesnou polohu každého z jezdců TT.

Systém GPS měly v roce 2019 poprvé na TT zásahová vozidla, která využívali hasiči nebo záchranáři. V roce 2022 tento systém odzkoušeli na několika závodních motorkách a jelikož se to setkalo s pozitivním ohlasem, letos bude mít GPS každý soutěžní stroj na startu TT a každé další vozidlo s přístupem na trať.

„Sledování pomocí GPS nám poskytuje dokonalý dohled nad tratí,“ poznamenal Gary Thompson. „Každou sekundu budeme mít aktuální informace o poloze každého stroje s přesností na deset centimetrů. Budeme také okamžitě informováni, pokud se stroj z jakéhokoli důvodu přestane pohybovat, ať už se jedná o poruchu, incident nebo cokoli jiného.“

„Technologie GPS není nová a není to nic nového ani ve světě sportu. Můžeme ji vidět na závodech, které pokrývají obrovské plochy, jako je třeba Tour de France, a v motoristických sportech, kde se jezdí velmi vysokými rychlostmi, jako třeba MotoGP™, nicméně stejně jako v mnoha jiných případech, má TT své vlastní jedinečné výzvy!“

„GPS potřebuje ke svému fungování přímou viditelnost na satelity, takže když si uvědomíte, že se jedná o trvale vysoké rychlosti, úhly náklonů, nerovnosti, stromy a hluchá místa v údolích a vesnicích, začnete si uvědomovat, že tuto technologii opravdu testujeme. Proto bylo pro nás velmi důležité systém několik let důkladně zkoušet, abychom si mohli být jisti, že se na něj můžeme spolehnout, protože nesprávné informace jsou ve skutečnosti horší než žádné informace. I ve fázi testování se sytém ukázal jako skvělý nástroj proto, abychom dokázali rychleji a snadněji zvládat nastalé situace.“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)
Jiří Exler - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist