Změny v pravidlech MS silničních motocyklů

Na jednání Komise Grand Prix, které proběhlo minulý týden v Madridu, odsouhlasili řadu změn, které včera vydala Mezinárodní motocyklová federace (FIM). Jedná se o změny ve sportovních i technických předpisech pro sezony 2014 a 2015.

Na svém letos posledním zasedání Komise Grand Prix odsouhlasila změny, které se už v příštím roce promítnou do pravidel motocyklových tříd – Moto3, Moto2 a MotoGP. Jedná se o změny u trestných bodů, restartu závodu, podávání protestů a divokých karet. K výraznému posunu dochází v případě změn v technických předpisech Moto3, kde je jasně stanoven cenový strop u podvozků a motorů s datem platnosti od roku 2015.

Sportovní předpisy

Trestné body

(platnost od 2014)

Největší změnou ve sportovních předpisech je platnost udělených trestných bodů. V roce 2013 byl poprvé zaveden systém trestných bodů pro jezdce, který byl například svým nezodpovědným chováním na dráze nebezpečný sobě i ostatním. Udělené trestné body platily do konce sezony a po letošní Valencii byly všem dotyčným vymazány. Tento systém ale dostatečně nesplnil poslání, pro které byl zaveden, protože trestný bod udělený v první polovině sezony měl jiný vliv na chování jezdce než ten, který dostal v závěru sezony nebo v posledním závodě.

Proto bylo odsouhlaseno, že platnost trestného bodu bude 365 dnů a až po této době dojde k jeho vymazání. Pokud jezdec dostane trestný bod(y) v posledním závodu sezony, nový ročník zahájí s trestným bodem na kontě, jehož platnost skončí až v závěru sezony, tedy v listopadu.

Protože tato změna nastupuje poprvé v roce 2014 a není se zpětnou platností, všichni jezdci, kteří letos dostali trestné body (Marc Márquez, Maverick Viñales, Rafid Topan Sucipto, Hector Barbera, Andrea Dovizioso, Andrea Iannone, Ricky Cardus, Alessandro Tonucci, Sandro Cortese, Pol Espargaró, Isaac Viñales, Jack Miller a Damien Cudlin) zahájí sezonu s čistým kontem.

Restart přerušeného závodu

(platnost od 2014)

Od roku 2014 budou restartované závody, které byly zastaveny po méně jak pěti odjetých kolech, restartovány znovu. V třídě Moto3 a Moto2 bude maximum dvou opakovaných startů. V třídě MotoGP může Ředitelství závodu dle okolností zvolit víc než dva restarty. Přesné znění předpisu pro rok 2014 zveřejní FIM později.

Podání protestu

(platnost od 2014)

Hodinový termín pro podání protestu od zveřejnění výsledků je od roku 2014 zkrácen na půl hodiny. V této lhůtě oznámí poškozený svůj záměr ústně Ředitelství závodu nebo IRTA. Pak je další hodina od vydání výsledků na to, aby protest potvrdili písemnou formou nebo naopak oznámili jeho stažení.

Divoká karta

(platnost od 2014)

Tomu, kdo zruší svoji účast po akceptaci udělení divoké karty a nebude to z důvodu zranění nebo jiného pádného důvodu, nebudou proplaceny náklady na licenci vydanou FIM. Podobně je to se vstupním poplatkem divoké karty na pokrytí materiální stránky jeho účasti v daném podniku Grand Prix, která již nebude plně refundována IRTA pokud příslušná Federace daného jezdce nenahradí. Pokud k náhradě ze strany Federace nedojde, bude vyplacena pouze polovina vstupního poplatku.

Technické předpisy

Třída Moto3
(platnost od 2015)

Rolling Chassis

(zjednodušeně – motocykl bez motoru)

Největší změnou v technických předpisech je cenový strop u podvozků Moto3 - Rolling Chassis. Pro rok 2014 už jsou pravidla jasně stanovena, ale od roku 2015 a dál budou náklady na pořízení kompletního rolling chassis – rám, kyvné rameno, karoserie, sedlo, palivová nádrž, odpružení, brzdy, kola – stanoveny na maximum 85 tisíc euro.

Podvozek bude homologován jako kompletní Rolling Chassis, který vyžaduje dodatečnou montáž pouze motoru, ECU, dataloggeru a transpondéru. V ceně už jsou aktualizace v průběhu roku. Každý díl může být aktualizován jen jednou v sezoně a musí být zároveň nabídnut všem ostatním soutěžícím ve stejnou dobu.

Motor

Od roku 2015 dochází ke snížení ceny sady pravidly daných šesti motorů (na sezonu) na 60 tisíc euro. To ale nezahrnuje převodovku, jejíž cena je fixována na 1500 euro za kus. Pro rok 2015 bylo rovněž dosaženo shody ve věci snížení limitu otáček z 14000 na 13500 otáček za minutu.

Plné znění změn FIM - ZDE

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist