Zajímavosti před Indy

Příští víkend se Grand Prix silničních motocyklů pojede na kultovním americkém okruhu Indianapolis a tak se společně podívejme na několik zajímavostí a novinek, které se týkají tohoto 12. závodu letošního seriálu MotoGP.

Zajímavosti před Indy
Po brněnském závodě Grand Prix je na dalším pořadu seriálu MotoGP - v pořadí 12. závod letošního šampionátu - už druhá letošní Grand Prix USA, která se jede na okruhu Indianapolis, tedy na trati, která dostala v posledním čase úplně nový asfaltový povrch.

Hayden zatím bez nových dílů

Při brněnském závodě Grand Prix měl Valentino Rossi k dispozici některé nové díly na přední část svého motocyklu, které mu také zajistily velmi dobré 6. místo v brněnské Grand Prix se ztrátou pouhých 5 sekund na podiové umístění, resp. 12 sekund na vítěze, tedy jednoznačně nejlepší výkon (ne výsledek) Valentina Rossiho během jeho působení na motocyklu Ducati. V pondělí na testech směl tyto díly testovat i Nicky Hayden a rázem byl na testech hodně vpředu - třetí mezi "osmistovkaři" se ztrátou 0,8 sekundy na mistra světa Lorenza.

Jeremy Burgess je dokonce názoru, že tyto nové díly otočí v podstatě kormidlo Valeho ježdění na Desmosedici tím správným směrem. V zásadě jde o zlepšení pocitu jistoty pro přední kolo, tedy o vyřešení problému, s kterým se potýkají všichni jezdci s motocykly Ducati v kubatuře MotoGP.

V pondělí měl tedy modifikaci přední osy k dispozici i Hayden a hned se také vyjádřil, že se hned cítil lépe: "Měl jsem sice k dispozici nové díly sice pouze několik hodin, ale byl to pěkný malý krok. Testoval jsem i některé další díly, ale vše jsem musel opět vrátit. Kdy je budu moci použít v závodě, to bude jistě nějakou chvíli trvat", řekl Američan, který především při zatáčení viděl velké změny: "Přední pneumatika se chovala daleko jinak, tedy lépe. V každém případě to ještě nějaký čas bude trvat, tyto díly uvést do závodní praxe a já je určitě brzy nedostanu, i když by to byla pěkná pomoc a konečně ta správná cesta".

Yamaha s novými motory

Mistr světa Jorge Lorenzo testoval v Brně nejen novou litrovou Yamahu, ale i vylepšený motor o objemu 800 ccm, který dostane k dispozici už pro závod v Indianapolis, aby se pokusil zmenšit svou doposavadní 32 bodovou ztrátu na Caseyho Stonera. S lepším zrychlením a větším topspeedem tak chce továrna Yamaha se svým motocyklem Yamaha M1 srovnat aktuální manko proti Hondě.

Časem 1:56.727 byl Lorenzo během testu skoro o celou sekundu rychlejší než během závodu. A proti svému času z kvalifikace zaostal o pouhých několik tisícin sekundy. "Je to sice jen malý rozdíl, ale v Indy tento motor určitě použijeme. Je o něco rychlejší v topspeedu", řekl dále Mallorčan.

Ačkoliv Yamaha testuje nový litrový motocykl, tak i nadále vyvíjí aktuální 800-ku, což jen dokazuje, že Japonci stále ještě neodepsali boj o letošní titul  mistra světa. Tento motor s větším powerem obdrží pro závod v Indy i Lorenzův týmový kolega Spies.

Konečně směrem vzhůru?

Velmi optimistický je pilot týmu LCR Honda Toni Elias po 9. místě při brněnském testování a nemůže se dočkat závodu královské kubatury v Indianapolis.

Mistr světa Moto2 z roku 2010 zažívá letos hodně těžkou sezónu a stále se nemůže dostat na úroveň svých výkonů, než v roce 2009 z kubatury MotoGP odešel. Jen si připomeňme, že v roce 2006 po dramatickém souboji s Rossim vyhrál malý Španěl Grand Prix Portugalska v Estorilu.

Svůj comeback v MotoGP si ale představoval Španěl určitě trochu jinak, než že po polovině letošního šampionátu bude až na 13. místě v tabulce MS a že jeho nejlepším umístěním bude 8. místo ze Silverstone.

Při testu v Brně sice Toni Elias hodně tvrdě spadl, ale ačkoliv poslední tři hodiny strávil v boxu svého týmu, tak byl s 9. místem - před továrním jezdcem na motocyklu Ducati Rossim - velmi spokojen: "Pokud pominu můj těžký pád, tak jsem s testem a s mými dosaženými časy spokojen. Po polední přestávce jsem chtěl absolvovovat long run, ale hodně brzy jsem jel rychle, když ještě nebyly pneumatiky pořádně zahřáté. Motocykl mě trefil do pravé nohy a říkal jsem si, to je hodně zlé. Naštěstí rentgenový snímek dopadl dobře. Doufám, že tento test byl začínající cestou směrem vzhůru", řekl Toni Elias, který samotný brněnský závod dokončil na velmi kvalitním 11. místě.

FTR nestaví žádné rámy pro Rossiho a co.

V minulých dnech probleskly zprávy, že Ducati by chtěla co nejdříve použít pro Rossiho hliníkové rámy. Současný rám Desmosedici je z karbonu. Důvodem by mělo být zlepšení jízdních vlastností současného motocyklu GP11 nebo GP11.1. Jeden z mechaniků Ducati se dokonce v Brně rozpovídal o tom, že Ducati zadala jedné nejmenované firmě zakázku na postavení těchto hliníkových rámů.

Takovou speciální výrobou se zabývá britská firma FTR, ovšem její mluvčí se vyjádřil celkem jasně: "Nemáme žádný kontakt s Ducati a nepřipravujeme žádný rám z hliníku či z jiného podobného materiálu. Máme dost jiných zakázek co se týká Moto2 a projektů CRT-MotoGP. Kromě toho připravujeme šasí ve spolupráci s Nortonem pro projekt Senior-TT na příští sezónu".

Pons úspěšně operován

Levý ukazováček má Axel Pons zraněný už od svého pádu v Mugellu. Nyní se nechal syn ex-mistra světa Sita Ponse úspěšně operovat u Dr. Xaviho Mira a ačkoliv ví, že kvůli tomu musí vynechat jak Indianapolis, tak i Misano, je spokojen s průběhem operace a doufá, že na domácí trati v Aragonu bude schopen nastoupit v plné síle. V Indianapolis ho nahradí Ital Alex Baldolini. 

Americký přírust

Američtí fanoušci při závodě Grand Prix USA v Indianapolis, budou moci obdivovat i tři další lokální matadory v kubatuře Moto2. Kromě stálého jezdce Kenny Noyese z Kalifornie totiž pojedou také JD Beach, Jacob Gagne a Martin Cardenas (Kolumbie).

Ačkoiv největší pozornost amerických diváků bude soustředěna na domácí hvězdy MotoGP Haydena, Spiese a Edwardse, tak tři mladí talenti v prostřední kubatuře Moto2 jistě svou šanci rovněž 100% využijí.

První dva jmenované JD Beache a Jacoba Gagneho známe díky jejich vítězství v Red Bull Rookies Cupu 2008, resp. 2010.  19-letý JD Beach nahradí Itala Tommasa Lorenzettiho na motocyklu FTR ve stáji Aeroport de Castello. Kaliforňan Jacob Gagne pojede na wild card za americký tým GPTech. A konečně Martin Cardenas, mistr USA  2010 v kubatuře Daytona SportBike pojede místo svého krajana Yonnyho Hernandeze na motocyklu FTR týmu  Blusens-STX.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist