Z postrachu souperu naslednikem trunu ?

Pri rozhovoru s Jorgem Lorenzem cisi z neho zdrava sebeduvera a sam rika: "Mam jediny cil, vitezit. Nebude to sice jednoduche, ale tato uloha je resitelna. Mam nyni vynikajici motocykl a jeden rok zkusenosti zavodeni v teto tride (250 ccm)".

Momentalne je jeho popularita sice o neco mensi, nez u Daniela Pedrosy, ale to nedela Lorenzovi vubec zadnou starost, ba naopak: "Daniel je znamejsi a to je spravne. Vyhral trikrat mistrovstvi sveta a jezdi kubaturu MotoGP. Ja jezdim pro lidi, kteri si zaplati vstupne a chteji videt divadlo. Oni se musi bavit, kdyz me vidi jezdit. Ovsem jsou takovi, kteri ve mne vidi aroganta, ale to je zpusobeno tim, ze kdyz neco rikam, tak to neni pouze dik tymu a sponzorum", rika 18-ti lety mladik z Mallorky, jehoz popularita na Balearskych ostrovech je obrovska. Pri predstaveni jeho tymu, prave na Mallorce, kde jsem byl nahodou take sluzebne pritomen, jsem se presvedcil, ze je uz skoro tak popularni, jako doposud nejlepsi soucasny mallorsky sportovec, cyklista Juan Rosello Llaneras - olympijsky vitez a mnohonasobny mistr sveta.
Od trech let byl Jorge Lorenzo vychovavan jako motocyklovy zavodnik. A od sedmi byl potom pripravovan velmi tvrde na hodne vzdaleny cil, stat se mistrem sveta. Jeho otec, José-Manuel "Chico" Lorenzo Laurido, vydal dokonce knihu, ve ktere popisuje, jake metody k tomuto cili pouzival. Tato kniha se jmenuje "Asi Se Prepara Un Futuro Campeón" ("Jak se stat budoucim mistrem sveta"). Ovsem Jorge se od metod sveho otce v soucasne dobe trochu vzdalil a momentalne se nachazi vice mene pod vlivem byvaleho jezdce Grand Prix, Daniela Amatriana, ktery je manazerem tymu Fortuna - Aprilia. A ten ma trochu jine nazory na trenink a pripravu mladeho motocykloveho zavodnika.
Ovsem jinak vse bezi podle dlouhodobeho planu, jak to jeho otec predpokladal a co take radu let pri spolecnych snidanich diskutovali. Uz ve trech letech mu otec postavil prvni motocykl, nebot na zakoupeni hotoveho nemela rodina penize. "Otec byl take muj mechanik. A vzapeti jsem jel prvni minicross zavod a stal jsem se balearenskym mistrem. Potom jsem vyhral jeste Coppa Aprilia ve tride 50 a 125 ccm. A od 7 let jsem se venoval pouze motocyklum. Od te doby jsem zacal verit tomu, ze budu jednou mistrem sveta. Dokonce nektere detske hry byly zamereny primo na budouci poslani: napriklad byly trenovany uz v rannem detstvi rozhovory po "viteznych" zavodech a pri obede napriklad improvizovane tiskove konference. Bylo to takove odreagovani od toho casu, kdy jsem zrovna nesedel na motoycklu.
V kvetnu 2002 se stal Jorge Lorenzo nejmladsim pilotem Grand Prix vubec, bylo mu tehdy 15 let a v patek jeste nemohl trenovat, nebot narozeniny mel az v sobotu. A z toho duvodu take vynechal prvni dve Grand Prix roku 2002. Kvalifikoval se tehdy na tovarni Derbi jako 33. a zavod dokoncil na 22. pozici.
Jeho dalsi kariera byla ovsem pouze cestou vzhuru:
2003 - vyhral Lorenzo svuj prvni zavod tridy 125 ccm, tri dalsi potom v roce 2004. A mistrovstvi sveta dokoncil celkove jako 4., za takovymi jezdci jako jsou: Dovizioso, Barbera a Locatelli.
2005 - po dvou letech ve tride do 125 ccm usoudil, ze se uz nemuze v teto tride vic naucit a prestoupil stejne jako Dovizioso, Barbera a Stoner o tridu vyse.
"Prechod z Hondy na Aprilii nebyl tak jednoduchy, jak by se mohlo na prvni zdat. Poprve jsem sedel na Aprilii dva dni po lonske Valencii. Aprilia je rychlejsi, sasi je uplne jine nez u Hondy. Ale v prvnich kolech je Honda lepe ovladatelna. Posadis se na Hondu a muzes jet hned rychle. Ale jak se s Aprilii spratelis, tak je vse v poradku. A co se tyka toho, jak dlouho budu jezdit dvestepadesatky, tak to zalezi pochopitelne na nabidkach. Ale chci u Aprilie zustat rozhodne delsi dobu. Muj vzor Max Biaggi vyhral v 90-tych letech tri tituly po sobe. A Biaggi me vzdy nadchl, mam ho opravdu velmi rad a chtel bych byt tak jako on", dodal vitez z letosniho Jerezu. "Snazim se byt stale zlepsovat jako clovek, a chci jako clovek take byt dospely. Nejde jen o to, jezdit rychle na motocyklu, jde take o to, jak clovek jedna napriklad s mechaniky", vi o svych charakterovych vlastnostech Jorge Lorenzo.
"Nemyslim si, ze bych po zavedeni limitu 800 ccm mel v kralovske tride MotoGP mel nejakou vyhodu. Jsem pomerne velke postavy a mam radeji motocykly s vetsim powerem. Takze tato vyhoda bude vicemene pro Pedrosu, nez pro me.
Myslim si, ze si ale nezaslouzim prezdivku bezohledneho jezdce. Jednak spadnu za sezonu maximalne tak 3x, a nekteri kolegove leti az 15x. A posledni rok jsem mel take trochu smuly. V Barcelone jsem se srazil spolecne s Alexem de Angelisem. Na Sachsenringu potom to byla kolise s Pedrosu a v Motegi jsem mel problem v poslednim kole opet s de Angelisem, coz bylo hodne nestastne. Potom jsem dostal zakaz startu v pristim zavode v Sepangu, coz bylo hodne diskutabilni, ale odpovedni funkcionari rekli, ze jsem si tuto "penalty" zaslouzil, nebot jsem se tak provinil uz predtim...
A musim rici, ze jsem vloni hodne riskoval, byl jsem debutant v teto tride, presto jsem chtel neco predvest, ale letos s Aprilii neni nutne jezdit tolik riskantne", je si jisty Jorge Lorenzo z Mallorky.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist