Yamaha: Přednost mají tovární piloti

5. února začnou sice testy v Sepangu, ale tým Tech 3 Yamaha se na nich bude muset obejít bez nových převodovek.

Určitě existuje řada pádných důvodů, proč se satelitní týmy v MotoGP nejmenují tovární. Jeden z těchto důvodů nyní zažil na vlastní kůži tým Tech 3 Yamaha. Když totiž začnou 5. února první testy královské kubatury na letošní sezónu v Sepangu, tak jezdci týmu Herve Poncharala nedostanou nové převodovky, které budou namontovány do továrních motocyklů mistra světa královské kubatury Jorge Lorenza a vloni šestého v MS-MotoGP Valentina Rossiho.
Lorenzo v průběhu minulého roku několikrát vyslovil přání, aby továrna Yamaha vyvinula na letošní sezonu nový typ "plynulé" převodovky využívající technologii "seamless", jaké používají tovární týmy Honda a Ducati. Tím chtěl Lorenzo získat větší šance k obhájení titulu mistra světa. Přitom časový rozdíl dle naměřených hodnot u Hondy a Ducati nebyl tak velký a činil pouze 0,1 sekundu na jedno kolo.

Týmový manažer Yamahy Wilco Zeelenberg potvrdil ke konci minulé sezóny, že vývoj nové převodovky je přes zimu jedním z hlavních cílů a úkolů u Yamahy.
Samozřejmě, že i tým Tech 3 Yamaha doufal, že tuto novou převodovku dostane minimálně Cal Crutchlow: "Používáme stále ještě staré převodovky, zatímco Ducati a Honda mají už ty nové. Víme, že je to hodně drahé, takže sám to nemohu rozhodnout. Nerad bych, aby mě někdo špatně porozuměl, ale já jako jezdec se chci neustále zlepšovat a nová převodovka by mně dávala větší stabilitu při řazení směrem nahoru", vysvětluje Crutchlow význam této "plynulé" převodovky, který vloni v Brně získal pro Velkou Británii dlouho toužebně očekávané podiové umístění v královské kubatuře.

Nyní tedy musí tento Brit a jeho tým počkat, co bude dále. V Sepangu stáj Tech 3 novou převodovku určitě nedostane a časově není přísun nového dílu nijak upřesněn: "Oficiálně jsem od YMC [Yamaha Motor Company] ještě nedostal žádnou infromaci, jestli vůbec tuto převodovku dostaneme nebo ne. A také nevím, zda ji dostanou už nyní Lorenzo a Rossi", říká Hervé Poncharal.

V Sepangu se budou motocykly pro tým Tech 3 teprve montovat dohromady, takže tým teprve na místě uvidí, co vlastně dostane. Poncharal ale ví velmi dobře ze zkušeností, že nové díly dostane vždy nejdříve pouze tovární tým: "Pokud tedy bude mít Yamaha nové převodovky už v Sepangu, tak je jistě dostanou nejdříve Jorge a Valentino. Dostaneme je my potom taky? To fakt nevím. Obdržíme je po několika závodech, nebo vůbec ne? Nejsem v pozici, abych to dokázal zodpovědět. Nejdříve musí Yamaha vyzkoušet, jestli je tato převodovka lepší, zda vydrží a potom, kolik jich je schopna Yamaha před zahájením sezóny vůbec vyrobit", říká Francouz. 
Poncharal ovšem dobře ví, že jezdci mohou použít tento rok pouze pět motorů za sezónu a tento omezený počet musí být vzat rovněž v úvahu při zavedení nové převodovky: "Známe sice dobře naši pozici, ale vloni se nám podařilo získat osm podiových umístění a Andrea [Dovizioso] skončil čtvrtý v MS. Nemůžeme si stěžovat na podporu, kterou dostáváme. Vloni byly naše motocykly hodně podobné těm továrním, ovšem na rok 2013 je situace zatím hodně nejasná. Yamaha nám ale dá k dispozici určitě dobré motocykly, dobře totiž vědí, že to image Yamahy pomůže, pokud podporují satelitní tým."

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist