Vydrží motory CRT?

Asparův tým v MotoGp "Power Electronics" už nesmí použít žádný motor navíc, jinak hrozí pilotům Aleixi Espargarovi a Randy de Punietovi start z boxové uličky.

Sezona 2012 je premierovou sezonou i pro pravidla CRT. Devět z celkového počtu 21 startujících motocyklů kubatury MotoGP je tedy podřízeno těmto pravidlům. V nich se praví, že týmy CRT na rozdíl od týmů s továrními prototypy mají k dispozici dvanáct místo šesti motorů. Přesto jsou některé CRT na limitu dříve než prototypy. Důvod je jednoduchý: Zatímco prototypy od Hondy, Yamahy a Ducati jsou konstruovány s ohledem na limit motorů, tak u CRT se jedná o speciálně vyladěné seriové motory.

Agregáty motocyklů ART mají ve skutečnosti hodně málo společného s továrními motory Aprilia superbikových motocyklů Maxe Biaggiho a Eugene Lavertyho, ačkoliv oba vycházejí ze základů motorů RSV4 pro superbiky: "Motory pro závody superbiků nemůžeme použít", říká Gino Borsio úplně jasně. Bývalý pilot Grand Prix Borsoi je týmovým manažerem týmu Power Electronics Aspar, za který jezdí Randy de Puniet a Aleix Espargaro.
A proč dochází mezi motory k takovému rozdílu? Odpověď je jednoduchá: V superbikovém šampionátu neexistuje žádný limit počtu motorů. Proto se u Biaggiho vyměňuje skoro po každém závodě motor V4 o síle 235 HP: "Jejich motory mají větší výkon, ale některé vydrží třeba jen 200 kilometrů", vysvětluje Borsoi, který tak vylučuje jejich použití v MotoGP? "To je nemožné!". 

"Nám se už podařilo najít dobré řešení, co se týká výkonu závislém na počtu ujetých kilometrů. Pokud nevznikne nějaký větší problém, tak nám motor vydrží mezi 1.200 a 1.300 kilometry. Bohužel v této sezoně se nám několikrát přihodilo, že motor nevydržel ani dosažení 1.000 kilometrů. To je momentálně náš současný problém", říká týmový manažer CRT-Aspar.

De Puniet používá momentálně devátý z dvanácti možných motorů, Espargaro pak osmý. Do konce sezony zbývá ještě pět závodů. Jen pro zajímavost: Mistr světa Casey Stoner použil v roce 2011 pouze pět ze šesti povolených motorů. Tato výdrž je ale při současných pravidlech CRT nemyslitelná.

Pokud by tým musel použít více motorů, tak jezdci hrozí start z boxové uličky. To je momentálně problém i lídra šampionátu Jorge Lorenza, jenž jeden ze šesti povolených motorů zničil po nezaviněném pádu hned po startu závodu v Assenu, kdy ho "poslal do autu" Alvaro Bautista.

Týmu Aspar hrozí tento trest v případě, kdyby opravdu došlo k nějakému dalšímu nečekanému problému se stávajícími motory: "Používáme nyní o nějaký ten motor více, než bylo plánováno, ale jinak vše běží dle plánu. Jeden motor navíc by se jistě hodil, neboť pokud opravdu dojde k nečekanému problému, tak budeme mít těžkosti", vysvětluje dále Borsoi.
"Tak jako pro Aprilii, tak i pro nás je to první sezona dle těchto pravidel. I oni musí porozumět tomu, co se po nich žádá. Není to jistě jednoduché, neboť v porovnání se superbiky platí úplně jiná pravidla a tak se musí učit jak oni, tak i my", je jasného názoru týmový manažer Power Electronics Aspar, který ale může být spokojený s dosavadním průběhem sezony, neboť motocykly Aspar-ART většinou poli CRT vládnou.

Od roku 2014 bude v MotoGP zavedena jednotná elektronika ECU (Engine Control Unit), kterou budou moci už v roce 2013 týmy CRT používat. Jestli ale ECU od firmy Magneti Marelli - smlouva je uzavřena na 4 roky - využije hned v prvním roce i tým Power Electronics Aspar není doposud rozhodnuto: "Absolutně nevíme, jak tato elektronika bude fungovat. Jednotná elektronika nám může buď pomoci, nebo také může být překážkou. Musíme vše porovnat, porozumět ji a potom rozhodnout, jestli je lepší nebo není", říká na toto téma Borsoi.

Jinak zavedení jednotné elektroniky od roku 2014 považuje Borsoi za hodně správný krok: "Dle mého názoru je to ta správná cesta, aby všichni měli stejnou elektroniku. Redukce maximálního počtu otáček a standartní elektronika je pro všechny dobrý směr. Jistě se tím sníží rozdíl k prototypům. My jsme se už hodně přiblížili a pokud se ještě sníží maximální počet otáček, tak budeme ještě blíže k prototypům, přibližně na rozdíl jedné sekundy".

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist