V roce 2013 bez US-Boys?

Pokud vše poběží úplně blbě, tak Američané vymizí ze závodění v kubatuře MotoGP stejně jako letos Japonci, nebo před několika málo roky Britové. Přestupový kolotoč se totiž roztočil a pro US-Boys špatným směrem!

Viděno čistě statisticky, po roce 2006 nepatří US-Boys v kubatuře MotoGP určitě mezi ty nejlepší, ale jedno jim není možno upřít: starají se o dramatické situace v závodech a jsou všude na světě oblíbeni u fanoušků, médií a sponzorů. Nicky Hayden, Colin Edwards a Ben Spies jsou stejně populární jako jejich předchůdci a fanoušci je pozorně sledují, úplně jedno, za který tým či za kterou továrnu právě točí rukojetí plynu.

Ovšem to bylo doposud a v roce 2013 to může být úplně jinak. Jezdci s národností USA mohou ze startovních listin vymizet stejně, jako to bylo před časem u Britů, nebo je to aktuálně u Japonců. Byla by to ztráta, která by omezila účast pouze na Evropu, bez ohledu na japonské továrny. Momentálně to zas tak nikoho nezajímá, hlavní otázkou těchto dní je totiž: Co udělá Valentino Rossi? Yamaha nebo Ducati? Nastal tedy čas podívat se i jiným směrem.
Ben Spies opustí Yamahu – a ačkoliv se doposud nijak nevyjádřil ke svému budoucímu působení, tak by bylo velkým překvapením, kdyby to bylo jinam, než do superbikového šampionátu k BMW. Takže ne do MotoGP, nýbrž do seriálu, ve kterém se stal Texasan v roce 2009 mistrem světa. Spies tam bude týmovým kolegou Marca Melandriho. Superbike jsou pro 28-letého Američana zřejmě tou nejlepší alternativou, neboť v MotoGP se mu toho moc zajímavého nenabízí...

Suzuki? Mohl by snad být vývojovým jezdcem této továrny pro její návrat 2013/14? Spies byl pro Japonce už v roce 2009 příliš drahý, ovšem po zisku jednoho titulu mistra světa se toho moc na jeho ceně nezměnilo, jeho cena určitě neklesla!

Projekt CRT? Pokud bychom vzali v úvahu všechna jeho dosavadní prohlášení tímto směrem, tak je pravděpodobnější vidět ho s jeho vlastním cyklistickým týmem na startu Tour de France 2013.

Ducati? Tak to by bylo velké překvapení, neboť doposud se ani z jedné strany neobjevil ani ten sebemenší náznak nějakých kontaktů.

S Benem Spiesem se tedy v roce 2013 ztratí s velkou pravděpodobností z MotoGP první Američan, buď odejde do WSBK, nebo dokonce do AMA.
Nicky Hayden. Američan se i nadále cítí u Ducati velmi dobře, a ať vedle Caseyho Stonera, tak vedle Valentina Rossiho, dokázal s oběma divami lidsky vycházet, což je třeba rozhodně obdivovat. Co je jeho velkou předností, že Kentucky Kid dokáže všechny problémy řešit se svým typickým úsměvem ve tváři, ale přitom pracuje hodně tvrdě, je velkým diplomatem a korektním politikem a je schopen vycházet s každým týmovým kolegou. V letošní sezóně se rozhodně ukázal z té lepší stránky, několikrát zazářil v trénincích či v kvalifikaci. Problémem je u něho poslední třetina závodu, pokud se podaří jemu a jeho technikům zvládnout tuto část závodu, tak se u něho dají očekávat umístění v Top-5.

Ovšem až do Laguna Secy se ani jednou neobjevila nikde zpráva o tom, že by Ducati chtěla od Haydena slyšet nějaké rozhodnutí, nebo že by si ho chtěla udržet. Místo toho se každý závodní víkend objevují opakovaná prohlášení, že by se měl rozhodnout Cal Crutchlow, nebo klasické fámy o mnohonásobném šampionu Valentinu Rossim.

"Tento závodní víkend se určitě objeví jedno oznámení o závodní budoucnosti, ale určitě ne ode mě", říká Cal Crutchlow před Lagunou.

A jelikož se jedná o Grand Prix USA, tak by se například hodilo oznámit něco nového o Haydenovi, ovšem může to být i potvrzení továrny Yamaha o angažování Andrea Doviziosa...

Alternativy pro Haydena: I pro mistra světa z roku 2006 to nevypadá s týmy v MotoGP vůbec růžově. Jak říká Ben Spies: "Příliš mnoho dobrých jezdců, příliš málo týmů". Spojení Haydena a Yamahy nebylo doposud vůbec zmíněno, Honda je obsazena a projekt CRT není pro 31-letého ex-mistra světa určitě odpovídající výzvou. I pro něho je tedy možností, s výjimkou setrvání ve stávajícím týmu, změna do superbikového seriálu. Hayden se sice nikdy nevyjádřil nějakými svými ambicemi pro tento seriál, ale jeho zkušenosti z AMA by mu mohly ulehčit vstup do WSBK.  Ducati by mohla, tak jako Yamaha před několika roky (s Jamesem Toselandem), nabídnout sympatickému Američanovi místo v továrnou podporovaném týmu třeba jménem Althea Racing. Hayden by se ale jistě mohl zajímat o místu v týmu Castrol Honda, neboť setrvání Hiroshiho Aoyamy po jeho doposavadních výkonech je hodně nepravděpodobné. A s příchodem nějakého sponzora by nebylo nemožné ani jeho angažování v továrním týmu Aprilia.

Pokud by se Hayden opravdu rozhodl pro Superbike, tak by jistě neskončila MotoGP, ovšem určitě by nabízela otázka, co by dále dělala Dorna nebo továrny se dvěma či třema závody v USA, bez americké účasti?
Přece zbývá ještě Texas Tornado Colin Edwards, kterého nesmíme podceňovat. Jak dlouho ještě zůstane šaramantní pilot s nejlepšími výroky v paddocku MotoGP? To, že chce závodit, o tom snad nikdo nepochybuje. Ale jeho projekt Forward Racing nefunguje tak, jak to bylo původně naplánováno. Aktuálně běží totiž vše tak, že je na nejlepší cestě opustit bike Suter-BMW a startovat s motocyklem ART. Pokud se ale jeho tým sám z MotoGP nestáhne, tak může v roce 2013 počítat i s Edwardsem. To by znamenalo, že by byl posledním mohykánem právě on, ale co potom? Místa na rok 2014 budou v Top týmech obsazena, stejně jako v roce 2013. Nějaký tým z USA není vůbec na obzoru a současně neklepe na dveře MotoGP ani žádný americký hypertalent z AMA. 

Pokud by opravdu odešli do sportovního důchodu, nebo do superbiků Edwards či Hayden se Spiesem, tak v Grand Prix žádný Američan nezbyde. A to ani v královské kubatuře MotoGP, ale ani v Moto2 či v Moto3!

Samozřejmě všichni vědí, že MotoGP bude i bez Američanů. Ví to i Carmelo Ezpeleta, on je šéfem. Komu bude scházet nějaký Casey Stoner? Co se stane, když bude o jednoho či dva Američany méně? Tak dlouho, dokud zůstanou v MotoGP japonské továrny, nezáleží vůbec na nějakém, třeba i sebelepším jezdci! Jeden Brit zde, jeden Němec tam, a k tomu rychle přidat jednoho Francouze a aby to zůstalo světové, tak neuškodí ani jeden Kolumbijec.
Proč by se ale mělo dumat skrze stěnu co dál, když podstatné jsou tyto otázky: Co udělá Rossi? Yamaha nebo Ducati?

My to dnes ještě nevíme, ale jedno je jisté: Pokud se vrátí Ital od červených k modrým, tak na výzvě zvané Ducati ztroskotal dokonale!

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (12x):



TOPlist