V Madridu zasedala Komise Grand Prix

V úterý 16.prosince zasedala Komise Grand Prix, jejíž členové rozhodovali o další budoucnosti světového šampionátu a debatovali nad určitými tématy také se zástupci výrobců. Výsledkem je mimo jiné schválení vývoje elektronického řídícího systému nebo navýšení objemu paliva u prototypů MotoGP pro rok 2016. Naopak souhlasu u maximálního počtu motorů na sezonu nebo minimální váze motocyklu zatím nebylo dosaženo.

V Madridu zasedala Komise Grand Prix
Sezona 2016 bude v případě kategorie MotoGP ve znamení sjednocení řídící elektroniky a nástupu pneumatik Michelin. Klíčovým bodem jednání Komise Grand Prix tudíž bylo mimo odsouhlasení vývoje jednotného elektronického řídícího systému také debata ohledně objemu palivové nádrže. Dnes je nádrž továrních prototypů na 20 litrech, v případě motocyklů Open je to 24 litrů. Po jednáních uvnitř Asociace výrobců nakonec v Madridu prošel kompromis 22 litrů pro všechny.

Honda požadovala 21 litrů, naopak u Yamahy a Ducati trvali na 22 litrech. Podle zástupců tří ladiček se spotřeba odvíjí od úrovně software a zatím není jasné, jak na tom nová elektronika bude. Navíc ve stejném roce přichází nový dodavatel pneumatik a to jsou všechno věci, které se na spotřebě odrazí. Jak moc, to zatím nikdo netuší a dvaadvacet litrů jistě přivítají výrobci jako Aprilia nebo Suzuki, jenž v roce 2015 pojedou jako “nováčci“ ve stejném režimu jako letos Ducati.

Co zatím vyřešené není a na čem se Asociace výrobců neshodla je počet pohonných jednotek na sezonu a minimální váha motocyklu třídy MotoGP. Dnes mají týmy ve specifikaci Tovární motorů pět a týmy ve specifikaci Open motorů dvanáct. V roce 2016 dojde k sjednocení královské kubatury, která již nebude rozdělena různými specifikacemi a počet pohonných jednotek dostupných pro jednu sezonu je nyní probírána ze všech stran. Odpověď na tuto otázku má přijít začátkem února v Malajsii.
Další důležitou změnou pro rok 2015 je povinný senzor tlaku zadních hladkých pneumatik v případě motocyklů třídy Moto2. Výrobce pneumatik Dunlop vyžaduje přesné dodržování schválených hodnot tlaku u zadní hladké pneumatiky a tato změna umožní přesnou kontrolu. Změna přichází po zkušenostech, kdy některé týmy snižovali tlak zadní pneumatiky, aby tím získali lepší přilnavost, což ale nebylo ideální z hlediska bezpečnosti nebo životnosti pneumatiky.

Změna s účinností od roku 2015 je také v případě MotoGP u maximální ceny brzdového kompletu předního kola pro sezonu závodění za suchých podmínek, kde je maximální hranice stanovena na 70 000 euro nebo bez brzdových třmenů na 60 000 euro. U všech motocyklových kategorií Moto3, Moto2 a MotoGP je od příštího roku jednoznačný zákaz jakéhokoliv přídavného zařízení mezi ECU a akčními členy. Tato takzvaná “přídavná zařízení“ mohla v některých případech třeba zlepšit vlastnosti stroje v rámci akcelerace.

Poslední výraznou změnou je odsouhlasení začlenění nové verze testu SCAT3 (Sport Concussion Assessment Tool) do předpisů pro rok 2015. Jedná se o přesně dané vyšetření jezdce po nehodě, které určí, zda u něj došlo k otřesu mozku a pokud ano, jak těžký je. Tím pádem padne rozhodnutí, zda je nebo není jezdec schopen pokračovat v daném závodním víkendu nebo závodu. V tomto směru tu byla řada stížností na to, že v některých případech byli lékaři vstřícnější a jezdce do závodu pustili, někdy striktně trvali na svém a jezdec musel zůstat v boxech. Tato otázka je velmi důležitá jak pro bezpečnost samotného jezdce, tak všech ostatních, kteří s ním sdílejí závodní dráhu.

Další změny v pravidlech určí zasedání Komise Grand Prix v únoru 2015.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 1x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist