Třináctá GP sezony – Velká cena San Marina

Závod na pobřeží Jadranu dává naději na krásné letní počasí, což lze o nadcházejícím víkendu očekávat, ale jak už jsme se letos přesvědčili, stoprocentně jistí si ohledně počasí budeme až pár minut před startem jednotlivých klání. Závod v Misanu je svátkem pro všechny italské týmy, výrobce a samozřejmě jezdce, takže velká událost, která jistě přiláká vysoký počet fanoušků jak přímo na okruh, tak před televizní obrazovky. Nutno připomenout, že závod v Misanu je letos jeden z posledních v Evropě, protože koncem září je závod v Aragonii a pak už listopadové finále ve Valencii. Celý říjen má světový šampionát turné po Pacifiku. Z českých závodníků je v Itálii Jakub Kornfeil. V Misanu má také jeden závod Red Bull Rookies Cup, kde závodí další český jezdec Filip Salač. Nadcházející víkend patří - Gran Premio TIM di San Marino e della Riviera di Rimini.

Kapitoly článku

Misano World Circuit Marco Simoncelli (ITA)

Závodní okruh nedaleko Rimini postavili v roce 1972 a od té doby prodělal řadu modifikací. Po rozsáhlých změnách v rámci vyšší bezpečnosti se do kalendáře mistrovství světa vrátil v roce 2007 a dodnes je jeho trvalou součástí. Délka okruhu je 4226 metrů, nejdelší rovinka má 565 metrů, šířka je 14 metrů a v jednom kole jezdci projedou 16 zatáčkami – 6 levými a 10 pravými.

Okruh je kombinací rychlých a pomalých zatáček, takže kromě rychlosti je velmi důležité najít nastavení, které obě části dokáže správně vybalancovat. Michelin do Misana přiveze novou přední pneumatiku Michelin Power Slick, která by měla jezdcům nabídnout větší stabilitu při brzdění i při průjezdu zatáčkami. Tato novinka bude dostupná v měkké (bílá) a střední (barva pláště) směsi a bude nabízena společně s tvrdou (žlutá) směsí, kterou už letos jezdci používali. V případě zadní hladké pneumatiky budou směsi střední (barva pláště) a tvrdá (žlutá) a v obou případech se bude jednat o asymetrickou konstrukci. K dispozici budou rovněž pneumatiky do deště ve směsi měkká (modrá) a střední (barva pláště) pro přední a zadní část. Součástí nabídky jsou také pneumatiky do přechodných podmínek Power Inters s označením v podobě stříbrného pruhu po obvodě pláště.

AKTUALIZACE (8.9.2016) - Promotér Gran Premio di San Marino e della Riviera di Rimini a Dorna Sport potvrdili prodloužení smlouvy, takže závody Grand Prix uvidíme na okruhu Misano World Circuit Marco Simoncelli minimálně do roku 2020.

Tento týden 5.září uplynulo šest let od tragické události, která se stala v roce 2010 během závodu třídy Moto2. Tehdy havaroval japonský závodník Shoya Tomizawa (10.12.1990 – 5.9.2010), který krátce poté následkům zranění podlehl. Čest jeho památce.

Rekordy a informace MotoGP – Misano World Circuit Marco Simoncelli (ITA)

Nejrychlejší kolo – Jorge Lorenzo - Yamaha (2015) – 1'32,146
Rekord okruhu – Jorge Lorenzo - Yamaha (2015) – 1'33,273
Kvalifikační rekord – Jorge Lorenzo - Yamaha (2015) – 1'32,146
Maximální rychlost – Andrea Dovizioso (2015) – 299,5 Km/h

Délka závodu MotoGP - 28 kol (118,3 km)
GP San Marina – MotoGP 2015:
Stupně vítězů - 1.Márquez (Honda), 2.Smith (Yamaha), 3.Redding (Honda)
Pole position – Jorge Lorenzo (Yamaha) – 1'32,146 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Jorge Lorenzo (Yamaha) – 1'33,273 sekundy

!!! Tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2016 !!!

MotoGP – Preview

Jediným jezdcem, kdo v průběžném hodnocení královské kubatury překročil hranici dvou set bodů je Marc Márquez (Repsol Honda Team), lídr šampionátu MotoGP, jenž v tuto chvíli vede náskokem rovných 50 bodů. Letos jede Španěl na titul, protože už tolik neriskuje jako dřív. Nicméně na příkladu z posledního závodu v Silverstonu je stále možné vidět, jak lze jezdce tovární Hondy vyprovokovat natolik, že bojuje na hraně až hrozí pád a ztráta bodů. V neděli po chybě vyjel mimo trať a přišel jen o umístění na stupních vítězů, ale mohlo to dopadnout i jinak. Márquezova jízda je daná tím, že na své soupeře zaútočí nejdřív klidněji, pokud dotyčný vzdoruje, Španěl tlak zvyšuje a nakonec je to na ostří nože. Třeba s Crutchlowem to měla být snadná bitva, ale nebyla, britský závodník se nedal. Márquez má optimální náskok, takže potřebuje sezonu dokončit tak, aby si cestu za titulem zbytečně nezdramatizoval. To znamená nepadat v trénincích a zbytečně neriskovat v závodech.

Průběžně druhý je Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP), který má nyní náskok čtrnácti bodů na třetího v pořadí Jorge Lorenza. Přesně takový měl náskok Rossi loni, když do Misana přijel jako vedoucí jezdec šampionátu. Letošní ročník už pro italského závodníka není tak ideální jak ten loňský, protože celkem třikrát nezískal ani jeden bod a třikrát minul pozice na stupních vítězů. Domácí prostředí Misana Rossiho pořádně nabudí, což potřebuje k tomu, aby víkendový závod vyhrál a přiblížil se o něco blíž k vedoucímu Márquezovi a zároveň získal další body na týmového kolegu Lorenza. V Británii Ital vyzkoušel nový podvozek, pro závod ale zvolil původní verzi, takže uvidíme, co všechno Yamaha připraví pro svůj druhý domácí závod roku. Každopádně v této chvíli ztrácí Yamaha v Poháru konstruktérů tři body na vedoucí Hondu a v soutěži týmů ztrácí Movistar Yamaha MotoGP na Repsol Honda Team celkem 24 bodů.

Třetím jezdcem v pořadí je Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP), který přišel o druhou pozici v šampionátu, když nebodoval v Brně a osm bodů z britské Grand Prix mu nemohlo stačit, aby v šampionátu zaútočil na druhého Rossiho. Pro Lorenza je období po Velké ceně Itálie v Mugellu hodně nevydařené. Celkem šest závodů a zisk jen 31 bodů. To je opravdu málo pokud měl v plánu usilovat o obhajobu titulu. Mnozí tvrdí, že už je Španěl duchem u Ducati a šéf KTM Stefan Pierer šel ještě dál, když řekl, že nerozumí, proč Ducati nabídla takové peníze jezdci, který má problém zajet na vodě. Lorenza se to celkem dotklo a do Rakouska vzkázal, že si zřejmě nepamatuje závody, které na vodě vyhrál, což svědčí o neprofesionalitě. Zda bude Lorenzo těžit ze všech posledních vývojových změn je těžké říct, protože už brzy bude soupeřem tří ladiček.

Na čtvrtém místě je Maverick Viñales (Team Suzuki Ecstar), hrdina závodu Velké ceny Velké Británie. Španěl na Silverstonu vyhrál poprvé závod třídy MotoGP, Suzuki získala první vítězství od roku 2007 a vítězství na suchém povrchu, to bychom museli hledat ještě dál. Letošní ročník je zajímavý v tom, že od závodu v Kataru máme sedm různých vítězů a od Assenu (až na Rakouskou) slaví pouze jezdci, pro něž to bylo v královské kubatuře premiérové vítězství. Ze stabilních závodníků, kteří vyhrávají závody to je trojice Marc Márquez, Valentino Rossi a Jorge Lorenzo. Nová jména na první pozici výsledkové listiny jsou Jack Miller, Andrea Iannone, Cal Crutchlow a Maverick Viñales. První stupně vítězů MotoGP zaznamenal Maverick Viñales letos v Le Mans, první vítězství na dráze okruhu Silverstone. Na jihu Anglie si byli u Suzuki neuvěřitelně jistí, když před závodem hovořili, že to bude jejich chvíle. První start a Viñales letěl dopředu, pak závod zastavili. Druhý start a to samé, Viñales okamžitě míří do čela a s každým dalším kolem navyšuje svůj náskok. Pokud u Suzuki přišli na něco, co jim teď umožní podobné kousky zopakovat na všech zbývajících okruzích, tak se máme na co těšit.

První pětici průběžného hodnocení uzavírá Dani Pedrosa (Repsol Honda Team). Pro Španěla nebyl víkend na jihu Anglie ideální. V trénincích se celkem trápil, ale v samotném závodu už dokázal bojovat blízko pozic, které znamenaly stupně vítězů. Nakonec v posledních kolech závodu prohrál souboj s týmovým kolegou Márquezem a cílem projel pátý. Pedrosa je v průběžném hodnocení poslední z jezdců, kteří přesáhli hranici sta bodů. Na Viňalese teď ztrácí pět bodů, na prvního Márqueze bodů devadesát.

Na šestém a sedmém místě máme dvojici tovární Ducati Andrea Iannone (Ducati Team) a Andrea Dovizioso (Ducati Team). Iannone v Británii chtěl dopředu, bojoval o pozice na stupních vítězů, ale tentokrát své snažení nedotáhl do úspěšného konce, protože havaroval. Jak po závodě uvedl, měl zdravotní problém s pravým předloktím a nedokázal řídit motorku jak potřeboval. Varianta předčasně ukončit závod pro Itala neexistovala, tak jel dál, ale jednou byl pomalejší při změně směru, trefil hrbol a šel dolů. Naopak Andrea Dovizioso bodoval deseti body a na týmového kolegu teď ztrácí jen sedm bodů. Pro oba jezdce tovární Ducati je nadcházející víkend domácí Grand Prix se vším všudy. Na okruhu v Misanu mají letos něco natestováno, tak teď už bude jen na nich, jak to v neděli dokážou prodat. S třetí Desmosedici GP v barvách továrny Ducati pojede na divokou kartu Michele Pirro.

Už jen tři body dělí od sedmé pozice Cala Crutchlowa (LCR Honda), vítěze Velké ceny České republiky v Brně. Britský závodník Hondy dokázal na domácí půdě Silverstonu vyhrát první místo na startu a v závodě obsadit druhou pozici. Výborný výkon Crutchlowa, který ještě v závěru sezony může překvapit. Pokud si nastavené tempo udrží, jezdci tovární stáje Ducati můžou mít problémy jeho útok odrazit. Od momentu, co se stal Crutchlow otcem je prostě k nezastavení a v této chvíli je navíc nejlépe umístěným jezdcem netovárního týmu.

Domácí závod v Misanu absolvuje Aprilia s týmem Aprilia Racing Team Gresini a jezdci Álvarem Bautistou a Stefanem Bradlem. Oba už vědí, že příští rok bude každý někdy jinde, ale potřebují ještě letošní sezonu dotáhnout stylem, který už nevyvolá u vedení italského výrobce takové emoce, jak tomu bylo po závodu v Rakousku. Tak hlasitá kritika do vlastních řad, to jsme tu už dlouho neměli.

Po hrůzostrašné nehodě z úvodu závodu na Silverstonu vyvázli oba protagonisté Pol Espargaró (Monster Yamaha Tech 3) a Loris Baz (Avintia Racing) bez vážných zranění. Francouz Baz byl na moment v bezvědomí, takže druhý den absolvoval podrobnější vyšetření v Ženevě, které ale odhalilo pár zlomených kostí v jeho pravé noze a to včetně kotníku. Minimálně v Misanu tak Loris Baz závodit nebude a do sedla jeho Ducati se o nadcházejícím víkendu posadí španělský závodník z prostředí WorldSBK Xavi Forés.

Chybět bude také Bradley Smith (Monster Yamaha Tech 3), který už nezávodil na Silverstonu a s jeho satelitní M1 pojede znovu Alex Lowes, který se ukázal ve velmi dobrém světle. Britský závodník Yamahy z WorldSBK se poměrně rychle s novou motorkou sžil a na konto si připsal své první tři body. Přitom to byl jeho bratr Sam, kdo měl jako první jet závod MotoGP. Od roku 2017 totiž bude součástí týmu Aprilie MotoGP. Nicméně osud chtěl tomu jinak a jeho bratr Alex byl v tomto směru první.

MotoGP – Stav po GP Velké Británie:

1 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 210 bodů
2 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 160
3 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 146
4 - Maverick VIÑALES - SPA - Suzuki - 125
5 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 120
6 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati - 96
7 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 89
8 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Honda - 86
9 - Pol ESPARGARO - SPA - Yamaha - 81
10 - Hector BARBERA - SPA - Ducati - 78
11 - Eugene LAVERTY - IRL - Ducati - 67
12 - Aleix ESPARGARO - SPA - Suzuki - 60
13 - Scott REDDING - GBR - Ducati - 54
14 - Danilo PETRUCCI - ITA - Ducati - 45
15 - Jack MILLER - AUS - Honda - 42
16 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 42
17 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Aprilia - 41
18 - Stefan BRADL - GER - Aprilia - 39
19 - Tito RABAT - SPA - Honda - 27
20 - Loris BAZ - FRA - Ducati - 24
21 - Michele PIRRO - ITA - Ducati - 23
22 - Yonny HERNANDEZ - COL - Ducati - 13
23 - Alex LOWES - GBR - Yamaha - 3

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist