Třináctá GP sezony – Velká cena San Marina

Stejně jako loni je třináctým podnikem sezony závod na pobřeží Jaderského moře, kde zpravidla panuje příznivé počasí a jezdci to tam mají rádi. Mluvíme o závodním okruhu Misano World Circuit Marco Simoncelli, kde kromě závodů mistrovství světa mají na programu jedno klání jezdci Red Bull Rookies Cupu - GP TIM di San Marino e della Riviera di Rimini.

Kapitoly článku

Závodní okruh Misano World Circuit Marco Simoncelli představuje dráhu ve stylu brzda-plyn s velice náročným úsekem od jedenácté zatáčky po čtrnáctou. Vyžaduje dobré nastavení pro jízdu v zatáčkách stejně jako výraznou akceleraci a dobrou stabilitu na brzdách. Optimální nastavení je proto důležité, aby nedocházelo k nadměrnému přehřívání pneumatik.
Dráha má 4226 metrů s nejdelší rovinkou dlouhou 565 metrů a jezdci tam ve směru hodinových ručiček projedou v jednom kole celkem šestnácti zatáčkami 6 levými a 10 pravými. Kvůli nepoměru počtu pravých a levých zatáček Bridgestone dodá asymetrické zadní pneumatiky s tvrdší směsí na pravé straně. Vzhledem k drsnějšímu povrchu dráhy je Misano jedním z mála okruhů v kalendáři, kde je hlavní směsí pneumatik do mokra směs tvrdá.

Závodní okruh na pobřeží Jaderského moře je pojmenován po italském jezdci Marcu Simoncellim, který tragicky zemřel během závodu královské kubatury v malajské Grand Prix 2011. Pátého září jsme si rovněž připomněli čtvrté výročí tragické nehody japonského závodníka Shoye Tomizawy, který zemřel na následky zranění, která utrpěl během závodu Velké ceny San Marina v Misanu 2010. Čest jejich památce.
Rekord v nejrychlejším kole drží od loňského roku Marc Márquez časem 1'32,915 sekundy. Traťový rekord patří Jorge Lorenzovi, který v Misanu nastavil nejrychlejší kolo závodu v roce 2011 na hodnotu 1'33,906 sekundy. Na top speedu byl v roce 2013 nejrychlejší Dani Pedrosa s maximální naměřenou rychlostí 292,3 kilometrů za hodinu.

!!! Nezapomeňte, je tu tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2014 !!! - ZDE

MotoGP – preview

Na vítěznou vlnu znovu naskočil Marc Márquez (Respol Honda Team) závodem v Británii. Ten byl také jako britská Grand Prix posledním na okruhu Silverstone, protože od roku 2015 bude pořádat britskou Grand Prix Donington Park, náhradní místo za okruh ve Walesu, který má s Dornou smlouvu 5 + 5 let, ale zatím ještě nebyl postaven. To ale Márqueze nemusí příliš zajímat, protože s vítězstvím jen posílila jeho motivace dovést obhajobu titulu co nejdřív do úspěšného konce. Závod MotoGP v Misanu ještě nevyhrál, ale měl k tomu jen jednu příležitost, takže se o to pokusí znovu o nadcházejícím víkendu, kde má zároveň možnost srovnat skóre v počtu vítězství v jedné sezoně s rekordními dvanácti triumfy v královské kubatuře, které v roce 1997 zaznamenal Australan Mick Doohan.
Ztráta druhého v pořadí Daniho Pedrosy (Repsol Honda Team) představuje 89 bodů, což je řádná porce, ale ve hře jich zůstává stále 150, takže zatím není nic ztraceno. Pedrosa je jedním z čtveřice závodníků královské kubatury, kteří v každém z dvanácti odjetých závodů bodovali a také jediným, kdo mimo Márqueze dokázal v letošním ročníku vyhrát závod. Jak v Indianapolisu, tak naposledy v Silverstonu nedosáhl na pozice, které by znamenaly stupně vítězů, takže také tím jednak ztrácí na týmového kolegu a na druhou stranu přichází o náskok, který si vytvořil před Italem Rossim.
Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP) je průběžně třetí a na druhé místo teď ztrácí deset bodů. Rossi má okruh v Misanu pár kilometrů od svého bydliště v městě Tavullia, takže velmi důležitá Grand Prix jak kvůli výsledkům v mistrovství světa, tak v rámci prestiže před domácími fanoušky, před nimiž bude chtít zajet co nejlépe. Po třetím místě z Británie má nyní součet všech bodů, kterých dosáhl od začátku kariéry v mistrovství světa na hodnotě 4987. Pokud bude v Misanu minimálně čtvrtý, stane se vůbec prvním jezdcem v historii seriálu Grand Prix, který dosáhl hranice 5000 bodů. Protože je Misano okruhem, kde se Yamaze daří, budou jeho ambice rozhodně větší a Rossi bude bojovat o první vítězství letošní sezony.
O to samé bude samozřejmě usilovat také čtvrtý muž průběžného hodnocení královské kubatury Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP), protože je to právě rodák z Mallorky, kdo v posledních třech letech v Misanu vyhrává závody MotoGP a navíc od návratu Misana do kalendáře mistrovství světa v roce 2007 nikdy nechyběl na stupních vítězů, takže je nejúspěšnějším závodníkem na 4226 metry dlouhém okruhu. Lorenzova ztráta na třetího Rossiho představuje 32 bodů a ani tady není zatím rozhodnuto, protože do konce sezony máme stále šest závodů.
Posledním jezdcem s kontem nad sto bodů je pátý Andrea Dovizioso (Ducati Team), který v posledních dvanácti Grand Prix nasbíral celkem 129 bodů, přičemž byl jednou třetí a jednou druhý. Grand Prix v Misanu je pro Ducati stejně jako pro Doviziosa jejich domácím podnikem, takže se můžou spolehnout na velkou podporu ze strany fanoušků italského výrobce. Dovizioso je momentálně jediný, kdo si s GP14 rozumí a to samé můžeme říct o Andrea Iannonem (Pramac Racing), který bude od příští sezony jeho týmovým parťákem. Na otázku proč je Dovizioso s Desmosedici o tolik lepší než Cal Crutchlow (Ducati Team), který je průběžně třináctý, není snadné odpovědět, ale s největší pravděpodobností má Ital ten dar, že se dokáže velmi rychle přizpůsobit novým podmínkám.
Nejlepším z kategorie Open zůstává také po dvanáctém kole sezony Aleix Espargaró (NGM Mobile Forward Racing). Španěl se před závodem v Británii oženil a také se nechal slyšet, že nesouhlasí se způsobem, jakým z týmu odešel Colin Edwards. Američan byl nahrazen Alexem De Angelisem (NGM Mobile Forward Racing), což je na startovní listině jediný jezdec ze San Marina. S tím jak moc je Aleix Espargaró v kritice týmu otevřený by se dalo spekulovat, že jeho cesta k tovární Suzuki je již hotová a čeká se jen na oficiální potvrzení. To zatím není, takže uvidíme. Každopádně Espargaró ztrácí na pátého Doviziosa celkem 37 bodů a ty bude chtít pokud možno v každém závodě po částech umazat, aby ve finále měl možnost na Itala zaútočit.
Naopak jen čtyři body dělí Pola Espargara (Monster Yamaha Tech 3) od svého bratra Aleixe. To není vůbec moc a jezdec satelitu Yamahy už v Misanu bude pracovat na tom, aby to byl on, kdo do Aragonie pojede v pozici šestého muže průběžného hodnocení. Do souboje obou bratrů může stejně rozhodně zasáhnout osmý Andrea Iannone, které ztrácí na šestou pozici 11 bodů. V první desítce je to zatím od pátého místa hodně otevřené a každý jeden závod rozhodne o definitivním pořadí.
Američan Nicky Hayden (Drive M7 Aspar) nepřijede ani do Misana, takže tím rozšíří svoji neúčast v závodech na čtyři Grand Prix. Hayden ještě stále není fit po náročné operaci zápěstí, což je pozůstatek starého zranění z konce roku 2011 v kombinaci s několika dalšími úrazy z poslední doby. Výsledkem je každopádně fakt, že této situace dokonale využije Leon Camier (Drive M7 Aspar), který tak může nadále předvádět svůj potenciál případným zájemcům z řad týmů MotoGP.

Nejlepším jezdcem na produkční Hondě RCV1000R je dvanáctý Scott Redding (GO&FUN Honda Gresini). Britský závodník ztrácí jen pět bodů na jedenáctého týmového kolegu Álvara Batistu (GO&FUN Honda Gresini), který závodí na tovární specifikaci RC213V a je z jezdců na tomto stroji poslední. Stefan Bradl (LCR Honda MotoGP), který má k dispozici rovněž tovární specifikaci Hondy je v průběžném hodnocení devátý.
Jediný český zástupce v královské kubatuře je Karel Abraham (Cardion AB Motoracing). Abraham byl v Británii třináctý a s celkem 28 body mu patří průběžná sedmnáctá příčka. V Misanu má možnost se posunout pořadím, protože na Haydena ztrácí jen bod a Američan o víkendu závodit nebude. Navíc jeho ztráta na patnáctého Yonny Hernandeze (Pramac Racing) rovněž není závratná, když představuje čtyři body a na čtrnáctého Hiroshi Aoyamu (Drive M7 Aspar) ztrácí bodů jedenáct. Rozhodně má o co bojovat, protože ve hře je teď nejdostupnější pozice druhého nejlepšího jezdce produkční Hondy.

Průběžné hodnocení MS – MotoGP:

1 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 288 bodů
2 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 199
3 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 189
4 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 157
5 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 129*
6 - Aleix ESPARGARO - SPA - Forward Yamaha - 92
7 - Pol ESPARGARO - SPA - Yamaha - 88
8 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati - 81*
9 - Stefan BRADL - GER - Honda - 74
10 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 65
11 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Honda - 56
12 - Scott REDDING - GBR - Honda - 51
13 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Ducati - 40*
14 - Hiroshi AOYAMA - JPN - Honda - 39
15 - Yonny HERNANDEZ - COL - Ducati - 32*
16 - Nicky HAYDEN - USA - Honda - 29
17 - Karel ABRAHAM - CZE - Honda - 28
18 - Colin EDWARDS - USA - Forward Yamaha - 11
19 - Michele PIRRO - ITA - Ducati - 11**
20 - Broc PARKES - AUS - PBM - 7
21 - Mike DI MEGLIO - FRA - Avintia - 4
22 - Danilo PETRUCCI - ITA - ART - 4
23 - Michael LAVERTY - GBR - PBM - 2
24 - Hector BARBERA - SPA - Avintia - 2
25 - Alex DE ANGELIS - RSM - Forward Yamaha - 1
26 - Leon CAMIER - GBR - Honda - 1***

* tovární specifikace Ducati pod pravidly kategorie Open
** náhradní jezdec, divoká karta
*** náhradní jezdec za Nicky Haydena

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist