Třináctá GP sezony – Velká cena San Marina

Po náročném srpnovém programu tří Grand Prix v řadě měli jezdci motocyklového šampionátu volný víkend, kde měli možnost alespoň krátce si odpočinout a nabrat sil do poslední třetiny letošní sezony, kterou odstartuje závodní víkend v Misanu - GP Aperol di San Marino e della Riviera di Rimini.

Kapitoly článku

Závodní areál Misano World Circuit nese jméno italského závodníka Marca Simoncelliho, který v roce 2011 tragicky zahynul během závodu královské kubatury Velké ceny Malajsie. V září také vzpomínáme na japonského závodníka Shoye Tomizawu, který v Misanu před třemi lety zemřel na následky zranění, která utrpěl při závodu střední kubatury Moto2. Čest jejich památce.
Závodní okruh na pobřeží Jaderského moře vybudovali nedaleko Rimini v roce 1972 a do dnešního dne prošel řadou změn. Ta poslední proběhla rok po návratu zpět do kalendáře motocyklového šampionátu, což bylo v případě Misana v roce 2007. Na okruhu dlouhém 4226 metrů závodí jezdci ve směru hodinových ručiček a v jednom kole projedou celkem šestnácti zatáčkami6 levými a 10 pravými. Nejdelší rovinka měří 565 metrů a dráha je široká 14 metrů.

Traťový rekord drží v Misanu Jorge Lorenzo, který tam v roce 2011 zajel v závodu nejrychlejší kolo časem 1'33,906 sekundy. Kvalifikační rekord zaznamenal ve stejném roce Casey Stoner, když se na pole position kvalifikoval časem 1'33,138 sekundy. Rekordní maximální rychlost tam loni naměřili jezdci tovární Hondy Danimu Pedrosovi, který projel měřícím bodem rychlostí 289,4 kilometrů za hodinu. Loni vyhrál závod MotoGP Jorge Lorenzo před Valentinem Rossim a Álvarem Bautistou.

MotoGP – preview

Po dvanácti závodech sezony zůstává na vedoucí pozici průběžného hodnocení královské kubatury Marc Márquez (Repsol Honda Team), který do této chvíle bodoval v každém závodu až na Grand Prix, která se jela v Mugellu. Nyní má před sebou druhý podnik na italské půdě a možnost si na okruhu v Misanu spravit chuť. Víkend v Silverstone byl pro Márqueze skvělý až do nedělního zahřívacího tréninku. V něm havaroval a málem trefil traťové komisaře, kteří se věnovali Calu Crutchlowovi, jenž ve stejném místě spadl těsně před ním. Márquez si pádem vykloubil levé rameno, které mu lékaři okamžitě vrátili zpět na místo a Španěl v závodu dokázal tvrdě bojovat s Jorge Lorenzem o vítězství. Tentokrát prohrál, ale dvacet bodů za druhé místo je pro Márqueze vítaným bonusem vzhledem k tomu, co všechno se mohlo stát. Po skončení závodu přišlo oznámení o rozhodnutí Ředitelství závodu, ve kterém stálo, že Márquezovi odebrali dva body z průběžného hodnocení šampionátu za nezpomalení v úseku pod žlutými vlajkami.

Druhý v pořadí Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) ztrácí na svého týmového kolegu rovných třicet bodů. Španěl chtěl na jihu Anglie vyhrát, ale to se mu nepodařilo a nakonec nedokázal ani porazit druhého Márqueze. V průběhu závodu sice Pedrosa svého kolegu dojel a byl těsně za jeho motocyklem, nicméně od určitého okamžiku začal ztrácet a nakonec cílem projel třetí. Důvod proč nezaútočil Pedrosa zdůvodnil opotřebovanými pneumatiky, které dostaly zabrat při jeho stíhací jízdě po startu. Pár novinářů se také zeptalo na samostatný symbol, který mu z boxové zídky na tabuli několikrát ukázali. To zase mělo podle Pedrosy ve španělštině znamenat, že má jet na maximum a jít dopředu. Každopádně byl v cíli třetí, získal šestnáct bodů a to znamená, že letos jako druhý jezdec královské kubatury překročil hranici dvou set bodů. V Misanu je jeho cílem jedině vítězství.
Poprvé od katalánské Grand Prix v Barceloně slavil další vítězství Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing). Španěl je průběžně třetí se ztrátou na vedení v podobě devětatřiceti bodů a s devíti body ztráty na druhého Pedrosu. Jorge Lorenzo dává do závodění veškerý svůj talent a um, aby s YZR-M1 dokázal konkurovat rychlým jezdců továrních RC213V. Lorenzo jako jediný z jezdců tří ladiček pokaždé figuruje na předních příčkách závodního pole, ale ne vždy je v soubojích s Márquezem nebo Pedrosou úspěšný. Celou situaci by vyřešily zlepšení, které Yamaha pro komplet M1 připravuje, ale je otázkou, zda v poslední třetině sezony dokážou zvrátit současný stav, a kdy vůbec je jezdci budou moci použit. Lorenzo je plně koncentrován na každý jeden závod a ani ten v Misanu nebude výjimkou, protože tam bude chtít potvrdit výkon ze Silverstonu a třináctý závod sezony vyhrát.

Průběžně čtvrtý Valentino Rossi (Yamaha Factory Racing) měl velmi dobrý závěr první poloviny sezony, když v posledních třech závodech bodoval umístěním na stupních vítězů. Začátek druhé poloviny roku je ve znamení čtvrtých míst z Indianapolisu, Brna a Silverstonu. Devítinásobný světový šampion většinou svádí souboje s Calem Crutchlowem nebo Álvarem Bautistou. Takový je trend posledních závodů, který by chtěl Ital změnit a na domácí půdě v Misanu od začátku bojovat o přední pozice. Letos je znovu v sedle Yamahy, na které v Misanu dokázal zajet hodně vysoko, takže má o víkendu velkou šanci se domácímu publiku představit v tom nejlepším světle.
Pátý Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3) si na domácí půdě Silverstonu prožil pěkně horké chvilky, když tam téměř v každé z jízd havaroval. Zejména sobota byla dnem, kdy se málem zopakoval scénář zranění z posledních dvou sezon, ale nakonec to byla parádní první řada na startu. V zahřívacím tréninku Crutchlow znovu havaroval a to už měl skutečně namále, protože jen těsně kolem za pár sekund prolétl padající Márquez. Do závodu Brit nastoupil celý potlučený, ale odhodlán domácímu publiku ukázat, co v něm je. Nakonec závod dokončil sedmý a v průběžném hodnocení teď ztrácí na čtvrtého Rossiho rovných dvacet bodů.

Šestý Stefan Bradl (LCR Honda MotoGP) má před sedmým v pořadí Álvarem Bautistou (GO&FUN Honda Gresini) náskok deseti bodů, což není zase tak moc, pokud přihlédneme na fakt, že Bautista má ve druhé polovině sezony velmi dobrou formu. Španěl často soupeří s Valentinem Rossim o čtvrté místo a zatím prohrává. Tento stav by jistě rád změnil v Misanu, což samozřejmě není nemožné. Sedm bodů za Bautistou je tovární jezdec Ducati Andrea Dovizioso (Ducati Team), pro něhož je závod Velké ceny San Marina a Rimini srdeční záležitostí. Ital bydlí jen pár kilometrů od okruhu v Misanu, takže tam dorazí jeho rodina, spousta přátel a fanoušků.
Devátý Nicky Hayden (Ducati Team) jede v Itálii naposledy v barvách Ducati MotoGP, takže i pro něho bude tento víkend velmi zvláštní. Američan také v posledních dnech testoval s Ducati WSBK a jeho výkony byly velmi dobré, takže uvidíme, kterým směrem se bude ubírat jeho další závodní kariéra. První desítku uzavírá Aleix Espargaró (Power Electronics Aspar), což je zároveň pozice pro nejlepšího jezdce kategorie CRT. Španěl nebodoval jen jednou v Laguně Seca a jeho nejlepším výsledkem jsou celkem čtyři osmá místa.

Kvůli zranění vynechal závod v Británii Karel Abraham (Cardion AB Motoracing), jehož cílem bylo získat potřebný čas na rekonvalescenci a nastoupit do závodního víkendu v Misanu. Český závodník má na kontě pět bodů a v průběžném hodnocení mu patří dvaadvacátá pozice. Také už probíhají jednání o nákupu produkční Hondy pro sezonu 2014. Druhý český zástupce Lukáš Pešek (Came IodaRacing Project) závodí s italským týmem, takže je Misano jejich domácím podnikem.
Za zraněného Bena Spiese (Pramac Racing Team) pojede znovu testovací jezdec Ducati Michele Pirro, jenž v letošním roce možná už jezdí víc po závodech než po testování. Každopádně má tento sympatický Ital letos hodně nabitý program.

MS – třída MotoGP, průběžné hodnoceníZDE

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist