Třetí Grand Prix sezony - Velká cena Portugalska

Týden po závodu na jihu Španělska je tu třetí podnik sezony motocyklového šampionátu, který na svém závodním okruhu přivítá portugalský Estoril - Grande Prémio de Portugal Circuito Estoril. Závod na pobřeží Atlantiku je už druhým rokem zařazen do úvodní části kalendáře a velkou neznámou je hlavně počasí.

Kapitoly článku

Dnes přes čtyři kilometry dlouhý okruh Portugalci vybudovali v roce 1972. Od té doby prošel řadou změn přičemž ta poslední byla v roce 2006. V roce 1984 tam jela svůj první závod formule 1 a motocyklový šampionát tam poprvé absolvoval závodní víkend v roce 2000. Dráha je široká 14 metrů a má celkem třináct zatáček – čtyři levé a devět pravých. Nejdelší rovinka měří celkem 986 metrů, což jezdcům po sérii technických pasáží umožní alespoň krátkou dobu na odpočinek.

Nejrychlejší čas na okruhu v Estorilu zajel v roce 2008 Španěl Jorge Lorenzo, když v kvalifikaci zvládl kolo za 1'35,715 sekundy. Nejvyšší maximální rychlost naměřili v roce 2006 Nicky Haydenovi, jenž tehdy v sedle tovární Hondy projel měřícím bodem rychlostí 329,9 kilometrů za hodinu. Tady bude zajímavé sledovat, zda současné litrové prototypy tento pět let trvající rekord překonají. Pokud bude příznivé počasí, šance tu je a ne zrovna malá.
Časový harmonogram víkendu v Portugalsku je jiný v časech tréninkových jízd, ale také v pořadí nedělních zahřívacích tréninků a závodů jednotlivých kubatur. V neděli 6. května zahajuje Velkou cenu Portugalska prvním závodem kubatura Moto2 (12:20), druhá v pořadí je MotoGP (14:00) a poslední tentokrát odstartuje Moto3 (15:30).

Po závodním víkendu na pobřeží Atlantiku následuje v pondělí 7. května jednodenní test, kde mají týmy královské kubatury velkou příležitost zdokonalit své prototypy před důležitou sérií evropských Grand Prix.

MotoGP

V pozici lídra šampionátu královské kubatury přijíždí do Portugalska Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing). Španěl má na svém kontě pětačtyřicet bodů díky vítězství v Kataru a druhému místu z domácího klání v Jerezu. Estoril je pro Lorenza okruhem, který mu viditelně sedí a daří se mu tam. V roce 2008 to byl právě Estoril, kde vyhrál svůj první závod v roli jezdce MotoGP a v posledních pěti letech nikdy nechyběl na stupních vítězů. Tři závody vyhrál a loni nestačil jen na Daniho Pedrosu. Vzhledem k tomu, že má letos velmi dobrý technický komplet YZR-M1, můžeme Lorenza považovat za jednoho z velkých favoritů víkendového podniku. Pokud vyhraje, získá své jubilejní čtyřicáté vítězství. Nicméně vzhledem k vyrovnané konkurenci tu není prostor pro žádnou chybu, protože druhý jezdec v pořadí průběžného hodnocení ztrácí jen čtyři body.
Tím jezdcem je Casey Stoner (Repsol Honda Team), úřadující šampión MotoGP. Ve spojení s prototypem litrové Hondy RC213V je velmi rychlý a zároveň vysoce konzistentní. Australan ale začátkem sezony řeší problém s nedostatečným prokrvením pravé ruky (Arm Pump), což se poprvé naplno projevilo v úvodním podniku v Kataru. Pro Španělsko zvolil řekněme odpočinkovou taktiku, protože v trénincích šetřil síly a veškerou energii vložil do kvalifikace a samotného závodu. Během závodu sice problémy s rukou cítil, ale už ho tolik nelimitovaly, aby musel v závěru zvolnit a tím ohrozit své vedoucí postavení. V posledních kolech si náskok před Lorenzem s přehledem kontroloval a díky tomu vyhrál svůj první závod sezony 2012. Díky vítězství v Jerezu je nyní pouze Estoril jediným okruhem, kde Australan zatím nevyhrál a to je před víkendovým podnikem jistě velká motivace. Honda RC213V sice zatím nejede tak, jak by potřeboval, ale po závodu v Portugalsku jezdci královské kubatury v Estorilu zůstávají, protože v pondělí absolvují jednodenní test a na ten HRC připravila řadu zlepšení.

Vítěz loňského závodu na pobřeží Atlantiku Dani Pedrosa (Repsol Honda Team), zahájil letošní ročník v perfektní kondici, bez zranění a s velkou touhou konečně zaútočit na vysněný a tolik očekávaný titul mistra světa. Letos má proto všechny předpoklady a je jen na něm, jak se s tím vypořádá. Společně s Lorenzem a Stonerem patří do skupinky jezdců, která v úvodních dvou závodech bodovala umístěními na stupních vítězů, ale aby snížil náskok na lídra, který nyní činí devět bodů, bude muset co nejdříve také vyhrát. Portugalsko je z tohoto pohledu velmi dobré místo. Pedrosa je mistrem startů, ale je pro něho velmi důležité, aby okamžitě převzal vedení závodního pole a nedostal se do příliš osobních soubojů. Ty mu až tolik nesedí, kvůli nim pak přijde o kontakt s jezdci vpředu a jen těžko se dokáže probít do vedení. Úkolem číslo jedna bude pro Pedrosu získat v Estorilu pole position a závod vyhrát stylem start-cíl.
Čtvrtý Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3) je ve svém druhém roce v prestižní královské kubatuře neobyčejně aktivním jezdcem. Dokáže si kolem sebe udělat místo, umí velmi dobře zaútočit na jezdce před sebou a to mu přináší požadované výsledky, což jsou dvě čtvrtá místa z úvodních dvou závodů. Zatím největším soupeřem je jeho týmový kolega Andrea Dovizioso (Monster Yamaha Tech 3). Ital si na Yamahu teprve zvyká, ale jde mu to náramně dobře. Stejně jak u Hondy Dovizioso potřebuje do svého stylu jízdy přidat trošku agresivity, aby to nebyl pokaždé on, kdo musí uhnout, aby případně zabránil kolizi. Pokud chce uspět, bude si muset udělat onen respekt, aby k podobným situacím vůbec nedocházelo, což nebude jednoduché.

Tři body za pátým Doviziosem je na šestém místě průběžného hodnocení Španěl Álvaro Bautista (San Carlo Honda Gresini). Po sedmém místě z úvodního klání v Katru si jezdec Hondy RC213V o jedno místo polepšil v domácím podniku na okruhu v Jerezu a do budoucna by měl být častěji vidět v soubojích o pozice v první pětce. Techniku na to má, má za sebou schopný tým a jistě solidní podporu japonské Hondy. Bautista potřebuje ale nějaký čas na aklimatizaci, protože po dvou letech u Suzuki si musí zvyknout jak na novou kubaturu, tak na novou značku závodního prototypu.

Sedmý je nyní Nicky Hayden (Ducati Team). Američan drží prapor Ducati, je momentálně jejich nejlepším jezdcem a viditelně umí a dokáže bojovat o přední pozice. Nicméně v závěru závodu začíná ztrácet, což můžeme připsat faktu, že udržet italský prototyp v požadovaném tempu vyžaduje tolik energie, která mu už v závěru prostě chybí. Možná je to jinak a Hayden už v Estorilu zajede výsledek, kterým jasně řekne, že to s Desmosedici není tak špatné, jak to vypadá. V těsném závěsu za Haydenem je Němec Stefan Bradl (LCR Honda MotoGP). Jeden z nováčků letošního mistrovství svými výkony vrátil členům týmu Lucia Cecchinelliho úsměv na tvář a po velmi nešťastném roce 2011 LCR Honda opět stabilně bojuje o pozice v první desítce.
Valentino Rossi (Ducati Team) je po úvodních dvou kolech s třinácti body devátý. Druhý rok u Ducati není pro Itala stále nic s medem, ale nic jiného mu nezbývá než bojovat a pokusit se konečně prolomit neúspěšnou bilanci v sedle italského prototypu. Stále častěji se začíná spekulovat o jeho možném odchodu z Ducati, ale zatím je členem tovární stáje a bude muset zabrat. Po Jerezu připustil, že na základě dat Nicky Haydena bude třeba GP12 výrazněji přizpůsobit styl jízdy, takže v Estorilu uvidíme, jak se mu to podaří. První desítku uzavírá Héctor Barberá (Pramac Racing Team), který si v posledních dvou závodech velmi dobře zabojoval právě s Rossim. Jednou byl úspěšný jednou ne a protože má tento Španěl velké ambice, můžeme očekávat další pokračování vzájemné rivality už tuto neděli v Estorilu.

Až jedenáctý je nyní Ben Spies (Yamaha Factory Racing), což můžeme brát za překvapení úvodu letošní sezony. V testech si Američan vedl velmi dobře, ale pak přišla úvodní Grand Prix v Kataru, dva celkem drsné pády a výsledková bilance je rázem na deseti bodech. Yamaha jasně specifikovala, co od Spiese letos očekává, ale to, že bude za hranicí první desítky, to asi nenapadlo nikoho. Ano, Spiesovi jde o místo v továrním týmu, je si toho vědom a tlak se bude s každým dalším závodem zvětšovat.
Nejlepším z jezdců kategorie CRT je nyní Aleix Espargaró (Power Electronics Aspar Team). Španěl zatím pravidelně boduje, ale jeho současné postavení mu hlavně umožnil fakt, že Randy De Puniet (Power Electronics Aspar Team) v Jerezu musel dvě kola před cílem odstoupit kvůli poruše palivového čerpadla. Pro Francouze obrovská smůla, ale už tento víkend má šanci si status nejlepšího jezdce CRT zase vzít zpátky.

Karel Abraham (Cardion AB Motoracing) v úvodních dvou závodech zatím nebodoval. V Kataru zastavila českého jezdce porucha přední brzdy a v Jerezu došlo bohužel k pádu. Je začátek sezony, takže nic není ztraceno. V Estorilu má rodák z Brna další šanci promluvit do průběžného hodnocení a věřme, že tentokrát už to vyjde.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist