Třetí GP sezony - Velká cena Španělska

První víkend v květnu patří v kalendáři motocyklového šampionátu Velké ceně Španělska, první Grand Prix na území Evropy. Po závodech v Kataru a Texasu zamíří světový šampionát do Andalusie, kde už tento víkend proběhne na okruhu v Jerezu třetí kolo seriálu - Gran Premio bwin de España.

Třetí GP sezony - Velká cena Španělska

Kapitoly článku

Po premiérové Grand Prix v Texasu se všechny týmy motocyklového mistrovství světa vrací zpátky do Evropy, kde závodem na jihu Španělska odstartují nejdelší evropské turné, jenž v následujících měsících nabídne celkem šest Grand Prix na okruzích v Jerezu, Le Mans, Mugellu, Barceloně, Assenu a Sachsenringu.

Jihošpanělské město Jerez de la Frontera leží necelých sto kilometrů od pobřeží Afriky ve druhém největším autonomním společenství Španělska - Andalusii. V této části Španělska panuje po většinu roku příznivé počasí, což je také jeden z důvodů, proč je dráha v Jerezu u jezdců a týmů tolik oblíbená. Okruh v Jerezu dostavěli v roce 1986 a o rok později tam poprvé zavítal motocyklový šampionát. První závod královské kubatury tam vyhrál Australan Wayne Gardner na Hondě, ve čtvrtlitrech byl nejrychlejší jezdec Yamahy Martin Wimmer, první místo v závodu stopětadvacítek slavil Fausto Gresini, dnes šéf stáje GO&FUN Honda Gresini a v klání osmdesátek zvítězil šéf stáje Aspar, tehdy čtyřiadvacetiletý Jorge Martínez.
Dráha okruhu v Jerezu měří celkem 4423 metrů, nejdelší rovinka je 607 metrů dlouhá a v jednom kole jezdci projedou celkem třinácti zatáčkami – pěti levými a osmi pravými. V roce 2002 proběhla výrazná modernizace závodního areálu, který má dnes kapacitu až 250 tisíc diváků. Kvalifikační rekord okruhu patří Jorge Lorenzovi, který tam v roce 2008 zajel kolo za 1'38,189 sekundy. Rekord okruhu drží od roku 2010 Dani Pedrosa s časem 1'39,731 sekundy a rekordní maximální rychlost 291,9 kilometrů za hodinu tam v roce 2005 zajel v sedle Hondy Ital Marco Melandri.

Japonský Bridgestone připravil pro přední pneumatiku měkkou a střední směs, zadní pneumatika (symetrická) bude dostupná ve směsi extra-měkká, měkká a střední. V případě pneumatik do deště se jedná o speciální směsi pro Jerez. Jako hlavní je směs tvrdá, alternativou je u přední pneumatiky střední směs a u zadní extra-tvrdá.

MotoGP – preview

Po dvou úvodních závodech sezony bodovalo z čtyřiadvaceti stálých jezdců královské kubatury celkem sedmnáct závodníků, třináct v každém z obou úvodních klání. Jezdci na prvních dvou místech mají naprosto stejný počet bodů, další dva dělí tři body a rozdíl mezi desátým a pátým činí třináct bodů. Poměrně zajímavě rozehraná partie až na dvoje zranění – v prvním případě je to zlomená pravá klíční kost Karla Abrahama (Cardion AB Motoracing) a problémový zádový sval Bena Spiese (Pramac Racing). V případě Američana je už nyní jasné, že v Jerezu závodit nebude a v sedle satelitní Desmosedici Pramac Racingu ho s nejvyšší pravděpodobností nahradí testovací jezdec Ducati Michele Pirro. (2.5. 2013 - ve čtvrtek Pramac Racing oznámil, že Bena Spiese ve španělské Grand Prix nikdo nenahradí). Zda do španělského víkendu v Jerezu nastoupí Karel Abraham bylo dlouho s otazníkem, protože má jen pár dnů po operaci. Karel Abraham ale chce v Jerezu závodit, takže do Andalusie odcestuje a po pátečních trénincích se rozhodne, jak to s ním bude vypadat dál.

Prvním místem v Texasu získal Marc Márquez (Repsol Honda) status nejmladšího vítěze závodu královské kubatury v historii motocyklového šampionátu. Zároveň je nejmladším jezdcem, který v královské kubatuře vyhrál pole position, a aby toho nebylo málo, tak díky tomu všemu je navíc v čele výsledkové tabulky průběžného hodnocení. S jednačtyřiceti body je sice první, ale jeho skóre je naprosto stejné s druhým v pořadí Jorge Lorenzem, jemuž v Texasu patřila třetí příčka v cíli. Márquez potvrzuje kvality, o kterých všichni předem věděli, ale nikdo si netroufal prorokovat, jak úspěšný bude tento dvacetiletý Španěl v adaptaci novému motocyklu a vůbec podmínkám v elitní kategorii mistrovství světa. Jak tvrdí sám Márquez, nemyslí teď na zisk titulu, ale snaží se odvést maximum v každém závodu. Zatím rozhodně vykročil pravou, ale abychom se v celé situaci zorientovali o něco lépe, potřebujeme znát výsledek závodu v Jerezu, popřípadě Le Mans, protože to už nám mnohé napoví.
Druhý v pořadí Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing) má s Marcem Márquezem stejný počet bodů a oba jsou také jediní, kdo si po dvou úvodních závodech šampionátu udrželi výsledkovou bilanci s umístěním na stupních vítězů. Úřadující mistr světa už před cestou do Austinu tušil, že to Yamaha nebude mít na dráze Okruhu Amerik snadné, což se také v přípravě na velkou cenu potvrdilo. V kvalifikaci ztratil na pole position přes jednu sekundu, což se mu opravdu nestává moc často. V samotném závodu už byla sice ztráta na jezdce tovární Hondy menší, ale na to, aby je porazil to v žádném případě stačit nemohlo. Přesto měl v cíli závodu rodák z Mallorky důvod k oslavě, protože třetím místem dosáhl rovné stovky umístění na stupních vítězů v kariéře jezdce seriálu Grand Prix. Tohoto milníku před ním dosáhlo jen sedm jezdců - Valentino Rossi (178), Giacomo Agostini (159), Angel Nieto (139), Phil Read (121), Mike Hailwood (112), Dani Pedrosa (112) a Max Biaggi (111). Jorge Lorenzo má jednačtyřicet bodů a přijíždí na okruh, který moc dobře zná. Pro všechny španělské jezdce je závod v Jerezu prestižní záležitost, závodění před domácím publikem, rodinou, kamarády a samozřejmě sponzory. Do této napínavé atmosféry přijíždí hned trojice Španělů na prvních třech místech průběžného hodnocení a je jasné, že v závěru víkendu by Lorenzo moc rád skočil do místního jezírka.

Osm bodů za vedoucí dvojicí je třetí Dani Pedrosa (Repsol Honda), druhý muž v cíli závodu MotoGP v Texasu. Pedrosovi nevyšel závod v Kataru, kde mu řekněme příliš nesedí podmínky umělého osvětlení, ale v Texasu už byl znovu mezi nejrychlejšími a také jediný, kdo dokázal konkurovat Márquezovi. O vítězství v závodu bojoval až do posledních kol, jenže stačila drobná chyba a bylo po nadějích. Pro Pedrosu by snad nebylo lepšího povzbuzení než vyhrát domácí podnik v Jerezu, bouchnout do stolu a říct – tak a kdo je tu pánem. Jenže v tomto směru není sám a proto bude víkendový podnik skutečně napínavá záležitost. Těžko odhadnout, zda tentokrát budou Španělé víc kalkulovat než riskovat, ale troufám si říct, že nikoliv. Bude stačit sebemenší šťouchanec ze strany Marca Márqueze a vypukne taková mela, kterou bude raději z bezpečné vzdálenosti sledovat, jinak nejúspěšnější jezdec startovního pole královské kubatury, Valentino Rossi.
Italský motocyklový závodník Valentino Rossi (Yamaha Factory Racing) je po dvou úvodních kolech s rovnými třiceti body průběžně čtvrtý. Po parádním výkonu v Kataru všichni očekávali něco podobného také v Texasu. Výsledkem kvalifikace byla třetí řada, což na základě událostí z Losail ještě nic neznamenalo. Nakonec byl Rossi rád, že závod vůbec dokončil, protože mu od vadného brzdového kotouče vibrovala celá motorka. Italský jezdec je i po této zkušenosti velmi dobře naladěn a je na něm vidět, že si závodění znovu užívá. V Jerezu to zná velmi dobře, takže lze očekávat vyrovnanou bitvu o pozice na stupních vítězů minimálně s Márquezem, Lorenzem a Pedrosou.

Zasáhnout do boje o pódium by rozhodně chtěl také průběžně pátý Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3), jehož poslední výkony mu v tomto směru dávají velké šance. Na nové dráze okruhu v Austinu jel stejně jako většina závodníků poprvé, proto je jeho čtvrté místo výkonem hodným uznání. V této chvíli má celkem čtyřiadvacet bodů, což je o šest méně než Valentino Rossi. Čtyři body za Crutchlowem je šestý Álvaro Bautista (GO&FUN Honda Gresini) u něhož můžeme konstatovat, že prozatím zůstává trošku za očekáváním. Osmadvacetiletý Španěl sedlá tovární specifikaci RC213V, takže by rozhodně měl figurovat minimálně kolem páté pozice. Uvidíme jaká bude situace po závodu v Jerezu, domácím podniku Álvara Bautisty.
Průběžně sedmý Andrea Dovizioso (Ducati Team) srovnal skóre s Bautistou a oběma teď patří osmnáct bodů. Ital jede prvním rokem s Ducati a dělá první a poslední, aby všem dokázal, jakého v něm ztratili jezdce. Po letech spolupráce Honda správně nedocenila jeho loajalitu, což vyvolalo reakci v jeho odchodu k Yamaze, kde loni zažil celkem úspěšný ročník. Nicméně ani u tří ladiček nevydržel dlouho, protože místo v jejich továrním týmu bylo s Rossiho příchodem v nedohlednu a on nemínil čekat, takže zariskoval a stal se továrním jezdcem Ducati. V sedle Desmosedici rychlé tréninkové nebo kvalifikační kolo Dovizioso zvládne, ale udržet stejné tempo po celý závod, tak v tom je problém. Italův týmový kolega Nicky Hayden (Ducati Team) je s tříbodovým mankem osmý a ani v jeho případě to zatím nevypadá na nějaké razantní zlepšení. Američan vlastně v úvodu sezony pokračuje podobně, jak v předchozích letech, což by v Jerezu mohlo být jeho velké plus, protože zrovna na této dráze to s Ducati umí, když si tam v roce 2010 zajel pro čtvrté místo a o rok později už slavil bronz na stupních vítězů. Nové díly, nová zlepšení, rychlá řešení, to je to, co oba jezdci potřebují k tomu, abychom jejich jména viděli ve vyšších patrech výsledkových tabulek.

Jen dva body ztrácí Andrea Iannone (Pramac Racing) na Američana Haydena, kolegu od tovární stáje Ducati. Ital má zdravotní problémy s pravou rukou, když v ní po nějaké době ztrácí cit, což vypadá na možné problémy s karpálním tunelem. I přes tento hendikep Iannone dokazuje, že je nesmírně talentovaným jezdcem, který umí zajet dobrý závod, nebojí se jít do těsných soubojů a v úvodních dvou závodech s přehledem bodoval. Pokud si tuto konzistenci udrží, kdo ví na jaké pozici v létě Itala uvidíme. První desítku uzavírá Němec Stefan Bradl (LCR Honda MotoGP). Tomu patří jedenáct bodů, které si všechny vybojoval až v Texasu, letos prvním závodě, který dokončil. Byla chyba, že na dráze v katarském Losail havaroval, protože body, které by tam získal mu jednou můžou chybět.
Nejlepším z jezdců kategorie CRT je po úvodních dvou kolech jedenáctý Aleix Espargaró (Power Electronics Aspar). Španěl má na kontě deset bodů a v tuto chvíli figuruje před dvěma jezdci na prototypových motocyklem – dvanáctým Benem Spiesem (Pramac Racing) a čtrnáctým Bradley Smithem (Monster Yamaha Tech 3). Španělův týmový kolega Randy De Puiniet (Power Electronics Aspar) je třináctý, dva body před Britem Smithem, nováčkem v MotoGP. Po tři body má patnáctý Héctor Barberá (Avintia Blusens) a Kolumbijec Yonny Hernandez (Paul Bird Motorsport). Hiroshi Aoyama (Avintia Blusens) je v tuto chvíli s jedním bodem poslední.

Český motocyklový jezdec Lukáš Pešek (Came IodaRacing Project) na svůj první mistrovský bod v královské kubatuře zatím čeká. Druhý závod sezony v Texasu nedokončil, když po nárazu do zadní části motocyklu týmového kolegy Petrucciho spadl osm kol před cílem. Petrucciho řídící elektronika měla poruchu, došlo ke zpomalení motocyklu a to bohužel v době, kdy jel těsně za ním Lukáš Pešek. Asi každý si dokáže představit následky, kdyby ono zmiňované zpomalení bylo mnohem razantnější, což naštěstí nebylo a oba jezdci se tak můžou pokusit zaútočit na bodované pozice už tento víkend v Jerezu.
V rámci třetího podniku sezony budou bojovat o body do průběžného hodnocení také jezdci juniorského šampionátu Red Bull Rookies Cup 2013. Na startovním roštu má Česká republika zastoupení v podobě Karla Haniky, talentovaného závodníka z Brna, jemuž po úvodní dvojici závodů v Austinu patří s pětačtyřiceti body vedoucí příčka. Za oceánem těžce havarovala Japonka Yui Watanabe, která si pádem zlomila kyčel a levou ruku. Podle mladé závodnice je návrat zpátky na dráhu reálný přibližně v době konání TT v Assenu.

No a nakonec tu máme jeden zajímavý slovní souboj mezi Američanem Kevinem Schwantzem, mistrem světa 500ccm kubatury z roku 1993 a Španělem Alberto Puigem, manažerem Daniho Pedrosy z MotoGP. Po závodu v Texasu Schwantz pro španělský L'Equipe uvedl něco v tom smyslu, že Dani Pedrosa titul v MotoGP nikdy nezíská pokud bude mít kolem sebe lidi jako Alberto Puig. Američan dále poznamenal, že po osmi letech u Hondy Pedrosa nic nevyhrál a podle jeho názoru potřebuje dosáhnout další úrovně sám, bez toho, aby byl držen v rozletu, jak nějaké dítě svými rodiči.
Dani Pedrosa k tomu mimo jiné poznamenal, že si možná bude dobré prostudovat jeho závodní statistiky a pak se teprve o něčem bavit. Nicméně Alberta Puiga dostalo Američanovo vyjádření do pěkného varu jehož výsledkem je víceméně otevřený dopis Kevinu Schwantzovi. V něm vypočítává úspěchy Daniho Pedrosy nejen v MotoGP, ale také v nižších kubaturách MS, kde získal tři tituly. Puig také poukazuje na fakt, že jako vyhledavač talentů spolupracoval s jezdci jako Casey Stoner, Toni Elías, Álvaro Bautista, Marc Márquez nebo Julian Simón, což jsou všichni do jednoho mistři světa, zatímco ze Schwantzovy motocyklové akademie nikdo v šampionátu ani nezávodí … .

Pokud si vzpomínáte tak něco podobného už tu jednou bylo, když před čtyřmi lety řekl Kevin Schwantz, tehdy na adresu továrního jezdce Ducati Casey Stonera, že je zklamaný jeho přístupem k závodění v elitní kategorii, když se rozhodl vynechat tři Grand Prix. Australan měl zdravotní problémy, které se naplno projevily v katalánské Grand Prix 2009. Důvodem bylo naprosté vyčerpání a s tím související ztráta koncentrace, kterou se Stoner rozhodl řešit odpočinkem, protože mu nikdo nedokázal stanovit příčinu jeho potíží. Podle Schwantze to ale tehdy byla minimálně ztráta motivace nebo nechuť závodit, což Stonera hodně naštvalo. Aby taky ne. Byl na to ale sám, protože tehdy se na jeho stranu nikdo tak otevřeně nepostavil. Kdo ví, možná už tehdy Australana napadlo, že tento šampionát pro něho skutečně není.

MotoGP – průběžné hodnocení MS (2/18):

1 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 41
2 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 41

3 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 33
4 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 30
5 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Yamaha - 24
6 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Honda - 18
7 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 18
8 - Nicky HAYDEN - USA - Ducati - 15
9 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati - 13
10 - Stefan BRADL - GER - Honda - 11
11 - Aleix ESPARGARO - SPA - ART - 10 - CRT
12 - Ben SPIES - USA - Ducati - 9
13 - Randy DE PUNIET - FRA - ART - 6 - CRT
14 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 4
15 - Hector BARBERA - SPA - FTR - 3 - CRT
16 - Yonny HERNANDEZ - COL - ART - 3 - CRT
17 - Hiroshi AOYAMA - JPN - FTR - 1 - CRT

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.33
Známkováno: 3x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist