Štastný člověk Luigi Taveri

Bývalý tovární jezdec Hondy a 30-ti násobný vítěz závodů Grand Prix, Švýcar Luigi Taveri, slaví v těchto dnech neuvěřitelmé osmdesátiny.

Štastný člověk Luigi Taveri
Švýcarský jezdec Luigi Taveri byl oblíbencem motocyklových fanoušků šedesátých let na celém světě, brněnskou Velkou cenu pochopitelně nevyjímaje, nejen kvůli svým třem titulům mistra světa a 30-ti vítězným závodům Grand Prix, nýbrž především jako člověk. A takovým také zůstal dodnes. 

Nikdo by v něm nehledal tohoto skvělého jezdce, který velkou většinu svých úspěchů získal vlastníma rukama, tedy ve své garáži a v montérkách. 

"Nedávno mě navštívil Phil Read. Přijel ve svém automobilu "Rolls Royce" a když mě uviděl, tak jen řekl: Luigi, někdo jako Ty by už nikdy neměl mít špinavé ruce od práce. A tak jsem mu odpověděl, že vše jsem udělal svýma dvěma rukama a takový také zůstanu", říká v rozhovoru ke svým jubilejním narozeninám křehký Švýcar. 


Podívejme se aspoň v krátkosti na kariéru tohoto skvělého jezdce. Na snímku je Luigi s manželkou Tilde (v roce 2005 společně oslavili zlatou svatbu) a dcerou Biancou. 

Rodina Taveriho pochází z Itálie a přesně před 100 lety odešli jeho předkové z Itálie do Švýcarska. Závodní kariéru začal Luigi Taveri v roce 1947 jako spolujezdec na sidecaru svého bratra Hanse na Husqvarně 500 v závodě Grand Prix. Svůj první sólový závod pak jel  Taveri o dva roky později, tedy v roce 1949.

S motocyklem AJS 350 jel v roce 1954 svůj první závod Grand Prix a to opět v Bernu. O rok později skončil na motocyklu MV Agusta na druhém místě v MS třídy do 125 ccm, o rok později pak byl celkově třetí. Jeho další umístění v konečných tabulkách MS kubatury 125 ccm v následujících létech bylo 2, 3, 4 a 6.

Mezitím si ale tento Švýcar uvědomil, že proti Italům na italském motocyklu nikdy nedostane jako cizinec šanci stát se mistrem světa. Chtěl dokonce ve 32 letech pověsit helmu na pomyslný hřebík. A tak musela zasáhnout jeho žena Tilde. Napsala dopis do Japonska přímo zakladateli firmy Honda, Soichiru Hondovi. A Japonci dali švýcarskému jezdci tovární smlouvu na rok 1961 a on hned v prvním roce skončil na Hondě třetí v MS.

V tomto roce jsme ho také viděli u nás v Brně na Hondě - poprvé startovala Honda v Československé republice. Zaskočil tehdy za tragicky zahynulého mistra světa Toma Phillise z Austrálie (ten se stal mistrem světa po své smrti na Tourist Trophy).

A Taveri začal ve 32 letech svou novou závodní kariéru. V roce 1962 se stal msitrem světa na dvouválci Honda 125, v roce na čtyřválci Honda 125 a v roce 1966 dokonce na speciálním pětiválcovém motocyklu kubatury 125 ccm. Koncem roku 1966 pak ukončil svou závodní kariéru. 

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 2x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist