Spies: Šťastné rozhodnutí

Ben Spies hodnotí v článku totálně neúspěšnou sezonu 2012 u Yamahy a vysvětluje také, proč odešel k Ducati a proč ztratil respekt před touto japonskou továrnou.

Po žaludeční otravě během závodního víkendu v Mugellu se to pro Bena Spiese už dále vůbec nevyvíjelo v továrním týmu Yamahy pozitivně: "Hodně vysoko postavený manažer Yamahy mně řekl: "Investovali jsme do Tebe hodně peněz. Pokud nebudeš 100% fit, nemusíš ani cestovat do Laguna Secy. Důvěru v Tebe jsme už ztratili".

"To byl moment, kdy jsem se rozhodl, že v roce 2013 už za Yamahu nebudu závodit. Mám u Yamahy hodně přátel, ale když Ti někdo něco takového řekne, tak ztratíš respekt", vysvětluje Američan.
Ačkoliv Spies odváděl v každém závodě 100%, tak mu motocykl několikrát udělal čáru přes rozpočet: "Normálně se něco takového stane jednomu jezdci maximálně jednou za sezonu, ale u nás se to stalo všechno v jednom roce a ještě po sobě. Samozřejmě, že to vypadá pro tým hodně špatně, ale já vím, že jsem s tím neměl vůbec nic společného. Prostě to bylo moc smůly naráz.", říká dále frustrovaný 28-letý pilot, zvláště když viděl, že na druhé straně boxu si jede jeho týmový kolega Jorge Lorenzo pro titul mistra světa.

"Vím, že jeho motor, jeho brzdy, spojka, podvozek a pneumatiky byly úplně stejné jako ty moje. Je to tvrdé - tedy nejen pro jezdce, ale pro celý tým - když vidíš, že na jedné straně boxu všechno funguje a na té druhé běží vše nějak nakřivo", ví dobře Spies.

Už 11. místo v katarském úvodu bylo hodně velkým zklamáním a ačkoliv Spies považuje Yamahu za hodně dobrý motocykl, tak jak on, tak Lorenzo, měli nevýhodu. A přišly také problémy s novými pneumatikami Bridgestone: "Jorge nevypadá na motocyklu vůbec rychleji. Když porovnám jeho data a moje, tak je třeba vidět, že chodí dříve na brzdy než já, ale zatáčkou projíždí rychleji a to mu na následující rovince udělá desetinu sekundy. Casey Stoner vypadá třeba daleko rychleji, neboť s bikem pořád jezdí ve smyku a nechává protáčet zadní kolo".
Lorenzova největší výhoda je to, jak dokáže s celým svým tělem pracovat a z toho je možno vyčíst, jak je schopen svůj motocykl "vybalancovat": "Zkoušel jsem hodně dlouho, jezdit jako Jorge. Ale naše jezdecké styly jsou tak rozdílné. Můj přirozený styl není zrovna ten nejklidnější, tedy ne s největší rychlostí v zatáčce. Brzdím hodně tvrdě, položím bike do zatáčky a pak s ním vyjedu ze zatáčky naplno, jako na superbiku.", ví dobře Ben, neboť úplně změnit jezdecký styl je hodně těžké a záleží to také na setupu motocyklu. Zatímco Lorenzo má svoje nastavení biku hodně měkké, tak Spies častokrát používá úplný opak.

"V roce 2010 jsem ve Valencii jel s YZR-M1 od Valentina Rossiho. Objel jsem pět až šest kol, ale nebyl jsem vůbec rychlý. Nastavení bylo prostě hodně měkké. Tam jsme začali měnit nastavení na mě a pak jsem byl rychlejší než Valentino na stejném motocyklu během závodního víkendu. Pokud se totiž jezdec cítí na motocyklu dobře, tak s ním může jet na absolutním limitu", říká dále Spies a ještě doplňuje, že ne vždy se mu daří vychytat maličkosti: "Problém je v tom, když se na začátku vydáš špatným směrem, tak to celý víkend nefunguje, pokud tedy v neděli nenajdeš něco ve warm-upu. Proto je hodně důležitý základní setup".

Při druhém domácím závodě v Indianapolis ovšem došla Spiesovi trpělivost: "Potom, co můj motor měl poruchu, když jsem jel v závodě jako druhý, tak jsem si říkal: Opustím paddock MotoGP. Začal jsem přemýšlet o superbicích. Tato série byla pro mě skvělá, když jsem v ní závodil v roce 2009, a dřívější ředitel šampionátu Paolo Ciabatti, je opravdu mým dobrým přítelem. Rád by mě měl nazpět ve WSBK, a mohl jsem se kdykoliv vrátit".

Ostatně Ducati měla o Texasana vždy zájem, ale po převzetí od Audi nesměla sama dělat žádné návrhy smlouvy: "Pak přišlo BMW s velmi dobrým týmem a pro mě i s velmi dobrou nabídkou. BMW patří v šampionátu World Superbike definitivně ke špici. S motocyklem S1000RR se jim podařilo udělat hodně dlouho cestu." 

Ovšem to, že Ducati s novou 1199 Panigale ještě nikdy ve WSBK nezávodila, Spiese trochu odradilo od druhé superbikové nabídky .
Spies hodně přemýšlel a pak se nakonec rozhodl, že v MotoGP chce ještě něčeho dosáhnout: "Co to bude nevím, nemohu říci, že chci vyhrát tolik a tolik závodů či dokonce mistrovství světa. Ale nemohu jít přece pryč a říci: Během pěti roků jsem toto či ono prostě nedosáhl".

V GP měl tovární jezdec nabídky od Ducati a od týmu Gresini Honda: "Mluvil jsem v Brně jak s Faustem Gresinim, tak s Shuhei Nakamotem a s Liviem Suppem. Řekl jsem Gresinimu, co je potřeba, aby mě Honda získala. Ovšem zatímco Ducati byla ochotna splnit mé požadavky, tak Honda ne".

Nakonec se rozhodovalo mezi BMW v šampionátu World Superbike, nebo zůstat s Ducati v MotoGP: "Balíček, co mně Ducati kompletně nabízí, je pro mě ideálním scénářem. Andrea Iannone bude mým týmovým kolegou. Poneseme sice oba barvy Ducati Corse, ale s různými sponzory. Dostanu tovární motocykl a také všechny tovární díly. Tom Houseworth bude mým šéfmechanikem a Max Bartolini mým inženýrem. Ducati Team udělá určitě to nejlepší, co umí. V posledních dvou letech se vydali směrem, který možná nebyl pro ně tím nejlepším. Myslím si, že Audi udělá pro Ducati hodně, ale ty změny se neuskuteční přes noc. Jezdci si musí uvědomit, že nejsou inženýry. Musí prostě jezdit na motocyklu tak, jak nejlépe umí a dát inženýrům potřebné informace. Jsem šťastný, že jsem se rozhodl, tak jak jsem se rozhodl a to také platí.", uzavírá celou uplynulou kapitolu Ben Spies.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):



TOPlist