Španělská nadvláda v nejslabší třídě seriálu MotoGP

Letní přestávka závodů MotoGP je právě tou správnou dobou k bilancování a tak začneme tou nejslabší kubaturou, třídou do 125 ccm.

Po devíti odjetých závodech, kdy se o vítězství podělilo celkem 5 jezdců (Simon a Iannone 3x, Smith 2x a Gadea 1x) se ukazuje, že titul mistra světa ve třídě stopětadvacítek získá někdo z Asparových hochů a zřejmě to bude zástupce Pyrenejského poloostrova. Mimochodem, právě Španělů je v Top 7 průběžné klasifikace doslova namačkáno 5.

Navíc budoucí mistr světa má slíbeno od svého týmového šéfa Jorge Martineze automatický přestup do vyšší třídy, takže motivace je opravdu obrovská. A jen trochu statistiky, právě vedoucí jezdec tohoto šampionátu Julian Simon zajistil Asparovi už 100. jubilejní vítězství pro tento tým a pro Aspara jako týmového manažéra.


Šampionát tedy vede Julian Simon ziskem 154 bodů a to o plných 50 bodů
před svým krajanem a týmovým kolegou Sergio Gadeou.


O pouhých 6,5 bodů je pak třetí další z Asparových mušketýrů, britský jezdec Bradley Smith.




O další 4 body následuje třetí španělský pilot mezi kvartetem nejlepších, Nicolas Terol z týmu Jack&Jones, tedy bývalý týmový spolujezdec našeho Lukáše Peška.


Na pátém místě je italský jezdec Andrea Iannone, který rovněž letos vyhrál už třikrát, ale také se nevyhnul třem výpadkům. Celá první pětice jede tovární motocykly Aprilia RSA.


Mladší z bratrů Espargárových, Pol je šestý a je také první "neaprílovec", ovšem i Pol Espargaro jezdí další motocykl z produkce Piaggio Group, tedy tovární Derbi RSA.  






Na sedmém místě je poslední španělský jezdec v Top 10, Marc Marquez s rakouským továrním motocyklem KTM.


Následuje dvojice německých pilotů v pořadí Sandro Cortese s motocyklem Derbi RSA a jeho mladý krajan Jonas Folger s Aprilií RSW, zřejmě největší překvapení letošního šampionátu této třídy.




Top 10 pak doplňuje druhý britský jezdec elitní desítce, Scott Redding. Ten stál ve své mladé kariéře doposud dvakrát na stupních vítězů při závodech Grand Prix a vždy to bylo doma v Doningtonu.




Pokud jsme ale mluvili o přijemném německém překvapení, tak největším německým zklamáním je jistě loňský dvojnásobný vítěz - mimochodem kromě z Motegi také z našeho Masarykova okruhu, Stefan Bradl. Jezdec týmu Kiefer Racing, sedlající tovární Aprilii, je zatím dvanáctý (vloni celkově čtvrtý jezdec šampionátu)  a byl považován za jednoho z papírových favoritů. Letos se ještě neobjevil na podiovém umístění. 


Dalším dosavadním velkým zklamáním je pak úřadující vícemistr světa a vloni 4-násobný  vítěz (celkem 7 podiových umístění v roce 2008) Ital Simone Corsi. Ten je dokonce až čtrnáctý, ovšem zatímco v úvodu sezóny za španělský tým Sita Ponse Jack&Jones získal pouhé 4 body, tak od té doby, co odešel k italskému týmu Fontana Racing, jich nasbíral za stejnou dobu 28 a dokonce v Doningtonu stál i na stupních vítězů.


Ovšem za očekáváním zůstává i další španělský jezdec Esteve Rabat s továrním motocyklem Apriliia RSA. 
Právě v této třídě jede celkem 15 továrních motocyklů Piaggio Group (tedy Aprilia a Derbi). 
Esteve Rabat je průběžně dokonce až na 20. místě.




Zatímco jedna čínská stáj Haojue se potichu z MS odporoučela, tak ta druhá Loncin, na čele se zkušeným japonským jezdcem Tomoyoshim Koyamou se pomalu dostává do tempa a začíná dokonce pravidelně bodovat. Na Sachsenringu skončil třetí jezdec MS 2007 jako 10., v Doningtonu 11., a to ještě jednou odpadl z jistého 6. místa. 


A tak jsme se pomalu přesunuli k české účasti. Vůbec jednoduché to nemá se starší Aprilii (rok výroby 2007) a vybavené kitovými díly 2009, brněnský jezdec Lukáš Šembera. Ten sice pravidelně dojíždí, ale na body zatím jezdec italského týmu Matteoni Racing s motocyklem Aprilia RSW ještě nedosáhl. Když už jezdil na bodovaných pozicích, jako třeba v Assenu, tak mu odešly pneumatiky či zase naposled v Doningtonu odstartoval do sprintu na 5 kol z 15. pozice, ale tu bohužel neuhájil.


Na "wild card" pak letos jel závody Grand Prix i pražský Karel Pešek, ovšem ani on se zatím bodově neprosadil. Navíc naposled trval jeho závod jen do první zatáčky a německý jezdec Folger se na něho vzápětí hodně zlobil. Káju Peška také hodně trápí motocykl Derbi, například včera při závodě IDM na Schleizu skončil sice na skvělém 4. místě, ovšem do závodu samotného odstartoval až z 24. místa na roštu, neboť v měřeném tréninku prostě motocykl nefungoval, tak jak by měl.  

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist