Sezóna 2012: Karty jsou nově zamíchány

Letošní sezóna nám přinese řadu novinek: novou kubaturu Moto3 a motocykly o objemu 1000 ccm v MotoGP, k tomu ještě týmy Claiming Rule Team. Co od ní můžeme očekávat?

Sezóna 2012: Karty jsou nově zamíchány
Po zavedení Moto2 v roce 2010 se letos pojedou místo klasických stopětadvacítek Moto3. Co je na nich jiného? Jsou to čtyřtaktní jednoválcové motocykly o objemu 250 ccm. Takže starým dobrým klasickým dvoutaktům bylo tak definitivně odzvoněno. Motor nové kubatury Moto3 smí stát maximálně 12.000 Euro, s maximálním vrtáním 81 mm a s maximálním počtem otáček 14.000 za minutu. Každý tým si může vybrat vlastního dodavatele motoru, šasí pak musí být prototypové.
Co je dále na této nové kubatuře podstatného? Dunlop dodává pneumatiky, stejně jako svému většímu bratru Moto2. CEO Dorny Carmelo Ezpeleta už v srpnu prohlásil, že chce vidět na startovním roštu 32 jezdců s motocykly Moto3, stejně jako v Moto2. "Honda a KTM jsou zastoupeny nejvíce, k tomu ještě Emir a Oral Engineering", říká hrdě Ezpeleta. A co se týká jezdeckého obsazení, tak Technomag-CIP bude startovat s Kentou Fujiim, Maverick Vinales zůstává i nadále u Blusensu, kde FTR představí úplně nový motocykl. MZ pojede s Jonasem  Folgerem a s Tonim Finsterbuschem (ten ale bude hostovat v RTG). Arthur Sissis, Danny Kent a Sandro Cortese vytvořili tovární tým KTM, Alberto Moncayo a Hector Faubel budou hájit barvy Jorgeho Martineze, Efrena Vazqueze pak uvidíme v týmu Laglisse. Za italský tým Ongetta pojede Jakub Kornfeil, za další italskou stáj Phonica zřejmě další Čech Mira Popov a představí se nově i tým z Ústí nad Orlicí s vlastním podvozkem FGR.
V Moto2 zůstává podle reglementu vše při starém. Zatímco mistr světa Stefan Bradl postoupil o kubaturu výše do MotoGP, tak se vrací první král této prostřední kubatury Grand Prix, Toni Elias. Aleix Espargaro se podruhé pokusí o úspěchy v MotoGP, nejlepší dva piloti malorážek Nico Terol a Johann Zarco naopak budou absolvovat svou premiéru se čtyřtakty. Novými tvářemi budou Angel Rodriguez a Gino Rea. Po třech závodech na divokou kartu bude 25-letá Elena Rosell teprve čtvrtou ženou v historii, která pojede kompletní světový šampionát. Před touto Španělkou to byly Němka Katja Poensgen, Finka Taru Rinne a Japonka Tomoko Igata. Co se týká šasí, tak jich bude předběžně šest. Dominantními zůstanou zřejmě i nadále Kalex, FTR a Suter. Moriwaki bude zastoupena v týmu Gresini a QMMF, TSR-MotoBi v JiR a Mistral za Tech3.
Královskou kubaturu MotoGP čeká letos několik hodně podstatných změn. Počínaje motocykly Claiming Rule Team, které budou se svými stroji soupeřit s prototypy velkých továren. Tyto CR mají předepsány jasná pravidla: dvou až maximálně čtyřválcové motory a maximálním vrtáním 81 mm. Dále, aby se zabránilo nasazení "maskovaných" předražených továrních motorů, má každý startující tým právo, "claimen" motor týmu CRT. Maximální cena motoru včetně převodovky je 20.000 Euro, bez ní pak 15.000 Euro.

Claiming Rule týmy pak mají ještě další dvě ulehčení na své straně: mohou natankovat na závod o 3 litry paliva více a mohou za sezónu použít o 6 motorů více než konkurenční týmy. Je ovšem celkem jasné, že ani tato dvě opatření nepovedou k tomu, aby některý z jezdců s motocyklem CR bojoval o titul mistra světa, či vyhrál za normálních okolností některý ze závodů Grand Prix.
To ale není pochopitelně všechno. MotoGP se vrací v roce 2012 z 800 na 1000 ccm nazpět. Tedy pro "chytlavé", samozřejmě jen trochu nazpět, do roku 2007 to bylo totiž "jen" 990 ccm. Hlavním důvodem je nebezpečná rychlost osmistovek v zatáčkách, která často vedla k pádům a z nich pramenících zranění. K tomu nutno připočítat, že objem 800 ccm je na sériových motocyklech velmi málo k vidění a nově vyvinutá technika použitá na prototypech by měla sloužit kromě jiného i k jejímu použití na normálních silničních motocyklech. A dalším hodně podstatným faktem do blízké budoucnosti by mělo být omezení elektroniky a z toho pramenící zvýšení atraktivnosti závodů této kubatury na trati samotné.

Co nás ale opravdu čeká, se dozvíme až v dubnu, kdy se na závodní trati postaví poprvé proti sobě nová technika, někteří noví piloti a čerstvě vyvinuté motocykly.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.60
Známkováno: 5x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist