Šestnáctá GP sezony – Velká cena Austrálie

Letošní ročník světového šampionátu prototypových motocyklů nám v této fázi nabízí poslední tři Grand Prix v Austrálii, Malajsii a Valencii. Motocyklový paddock je nyní na své misi po Pacifiku a o nadcházejícím víkendu jezdci a týmy absolvují závody na australském okruhu Phillip Island – Michelin® Australian Motorcycle Grand Prix.

Šestnáctá GP sezony – Velká cena Austrálie

Kapitoly článku

Phillip Island (AUS)

Okruh Phillip Island postavili v roce 1956, ale motorky už na jihu Austrálie závodily od roku 1931. Od roku 1997 je okruh pevnou součástí kalendáře světového šampionátu. Dráha Phillip Islandu měří celkem 4448 metrů, v nejširším místě má 13 metrů a nejdelší rovinka je 900 metrů dlouhá. V jednom kole jezdci projedou celkem 12 zatáčkami – 7 levými a 5 pravými.

Dráha je známa i po výměně asfaltu svým drsným povrchem a pro výrobce pneumatik patří mezi jedny z nejnáročnějších tratí vůbec. Na okruhu jezdci dosahují nejvyšší průměrné rychlosti v kalendáři šampionátu a pneumatiky dostanou zabrat zejména v úseku jedenácté a dvanácté zatáčky, kde se v jejich levé straně generuje rekordně nejvyšší teplota naměřená za celou sezonu. Nepoměr pravých a levých zatáček pak při chladnějším počasí působí jezdcům problémy.

Pro výrobce pneumatik Michelin je víkend v Austrálii důležitý nejen proto, že je jednotným dodavatelem pneumatik pro královskou kubaturu MotoGP, ale je také titulárním sponzorem australské Grand Prix. Trh nejen v Austrálii, ale v celé Asii je pro Michelin nesmírně důležitý, takže se na víkend připravil, aby dobře reprezentovali francouzskou značku. Směsi pneumatik a jejich konstrukce vychází ze zkušeností jak z loňského závodu v Austrálii, tak rovněž z testu, který tam měli jezdci MotoGP letos v zimě.

Rekordy a informace MotoGP – Phillip Island (AUS)

Nejrychlejší kolo – Jorge Lorenzo - Yamaha (2013) – 1'27,899
Rekord okruhu – Marc Márquez - Honda (2013) – 1'28,108
Kvalifikační rekord – Jorge Lorenzo - Yamaha (2013) – 1'27,899
Maximální rychlost – Andrea Dovizioso – Ducati (2015) – 348,0 Km/h

Délka závodu MotoGP - 27kol (120,1 km)
GP Austrálie – MotoGP 2016:
Stupně vítězů – 1.Crutchlow (Honda), 2.Rossi (Yamaha), 3.Viňales (Suzuki)
Pole position – Marc Márquez (Honda) – 1'30,189 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Cal Crutchlow (Honda) – 1'29,494 sekundy

!!! Tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2017 !!!

 

MotoGP – Preview

Vedoucím jezdcem průběžného hodnocení je Marc Márquez (Repsol Honda Team). Španěl do této chvíle nasbíral 244 bodů a jeho náskok je před víkendem v Austrálii na hodnotě jedenácti bodů. V Japonsku byl velmi rychlý, ale na Itala Doviziosa nakonec nestačil. Bitvu o vítězství v závodě prohrál v posledním kole a nakonec mohl být rád, že závod dokončil, protože jinak by situace mohla být pro Španěla poněkud choulostivější. Druhé místo v Motegi bylo zároveň Márquezovým stým umístěním na stupních vítězů. Poprvé slavil pódium v Británii, kde závod třídy do 125ccm dokončil v roce 2008 na třetí pozici. Celkem v nejnižší kubatuře bodoval čtrnácti pódii, v třídě Moto2 jich bylo pětadvacet a v MotoGP dosud jednašedesát. Milníku sta umístění na stupních vítězů Márquez dosáhl jako nejmladší jezdce v historii a to ve věku 24 let a 240 dnů. V tomto směru byl dosud nejmladší Valentino Rossi, jemuž bylo při dosažení stého pódia 25 let a 244dnů. Na stovku doteď dosáhlo celkem jen devět závodníků v historii šampionátu - Jorge Lorenzo (26) and Dani Pedrosa (26), Giacomo Agostini (29), Mike Hailwood (27), Ángel Nieto (32), Max Biaggi (32), a Phil Read (34).

Druhým mužem v pořadí průběžného hodnocení je Andrea Dovizioso (Ducati Team). Loni přijel do Austrálie jako šestý v pořadí a na kontě měl 124 bodů, což tehdy představovalo ztrátu na vedení ve výši 149 bodů. Stejně jako loni vedl Marc Márquez, jenže letos se situace výrazně změnila v prospěch italského závodníka, protože rozdíl, který nyní oba jezdce dělí je na pouhých jedenácti bodech. V Austrálii Dovozioso předpokládá, že dráha sedne víc jeho soupeři na Hondě, ale těžko hodnotit až do samotného závodu, protože ty jsou letos někdy dost nepředvídatelné. Asfalt, který dá pneumatikám co proto a počasí, to vše může mnohé ovlivnit a Pokud Dovizioso v neděli vyhraje, máme napínavý závěr sezony jak se patří.

Španěl Maverick Viñales (Movistar Yamaha MotoGP) je třetím jezdcem v pořadí průběžného hodnocení a třebaže ztrácí na vedení v soutěži jednačtyřicet bodů, je stále plně koncentrován na bitvu o titul mistra světa. Ve hře je stále pětasedmdesát bodů, takže šance tam samozřejmě je. Viňalesovi se od Británie nedaří dostat na stupně vítězů a to je samozřejmě ve srovnání s jeho dvěma hlavními soupeři problém. V Japonsku byl dokonce devátý, když Márquez s Doviziosem sváděli souboje o zlato z Motegi. Samozřejmě svět závodních motocyklů je někdy nevyzpytatelný a změnit se vše může během okamžiku.

Závod v Japonsku nedokončil Dani Pedrosa (Repsol Honda Team), který nemá zrovna ideální závěr sezony. Na vedení ztrácí čtyřiasedmdesát bodů, takže matematicky stále ve hře o titul, ale to už je opravdu jen teorie. Španěl byl druhý v Aragonii, ale závod v Motegi byla pohroma. Zadní pneumatika neměla potřebnou přilnavost a Pedrosa ztrácel jednu pozici za druhou. Situace se natolik zhoršila, že než aby riskoval pád, tak zajel do boxů a závod skončil. Na volbu extra-měkké směsi to moc svádět nejde, protože stejnou pneumatiku použil Petrucci, který v závodě obsadil třetí místo. Pedrosa tak musí v Austrálii zabojovat, aby neztratil čtvrtou pozici v seriálu.

Jen dva body ztrácí na čtvrté místo průběžně pátý Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP). Ital měl šanci využít Pedrosových problémů s pneumatikou, ale v závodě japonské GP spadl a zůstal bez bodu. Bitva o titul mistra světa je v této chvíli mimo Rossiho možnosti, ale může se pokusit dostat před Pedrosu už závodem v Austrálii. Phillip Island Rossimu sedí, takže se rozhodně můžeme těšit na zajímavou bitvu. Pokud si vzpomínáte, tak v roce 2015 byl Márquez mimo šance bojovat o titul, ale hodně tehdy v Austrálii bojoval právě s Rossim, který byl tehdy titulu hodně blízko. Jak to dopadlo všichni víme, ale teď je přesně ta situace, kdy třeba Rossi může pomoci krajanovi Doviziosovi. Uvidíme.

Nejlépe postaveným jezdcem netovární stáje je šestý v pořadí Johann Zarco (Monster Yamaha Tech 3). Francouz v Motegi startoval z pole position, ale v závodě nakonec obsadil osmé místo. V jednu chvíli tam měl kontakt s Jorge Lorenzem, což Španěl hodnotil velmi negativně, ale Zarco už je takový, když jede, tak jede a nekouká moc vlevo ani vpravo. Zatímco Jorge Lorenzo (Ducati Team) uvedl, že to letos nebylo poprvé, kdy se dostal do kontaktu se Zarcem, Francouz jen uvedl, že Španěla prostě neviděl. Jedno je jasné, pokud si tento trend Zarco udrží, jednou narazí na rivala, který mu neuhne a to pak bude pořádná “řacha“.

Na startu Velké ceny Austrálie bude chybět Jonas Folger (Monster Yamaha Tech 3), který už nezávodil v Japonsku, odkud se rychle vracel domů do Mnichova, kde ho čekaly krevní testy. Za Němce pojede domácí závodník Broc Parkes, jehož teď známe z mistrovství světa vytrvalostních závodů motocyklů, kde závodí s rakouským týmem YART Yamaha. Dalším Australanem na startu bude Jack Miller (Estrella Galicia 0,0 Marc VDS), který se vrací po zranění nohy, kterou si zlomil při trialu a proto v Japonsku nezávodil. Samozřejmě na Millera čeká vstupní prohlídka u lékaře, ale je odhodlán do domácí Grand Prix nastoupit (Miller dostal zelenou, takže v pátek pojede).

Skvělý výkon zajeli v Motegi jezdci Suzuki, kteří nastavili nejlepší výsledek sezony. Stalo se tak před zraky širšího vedení japonského výrobce a navíc v době oslav 30.výročí spolupráce značek Motul a Suzuki v mistrovství světa silničních motocyklů. Andrea Iannone (Team Suzuki ECSTAR) už v přípravě na závod hovořil, že se cítí velmi jistý a nakonec to potvrdil parádním čtvrtým místem v cíli. Jeho týmový kolega Alex Rins (Team Suzuki ECSTAR) projel cílem pátý. V průběžném hodnocení je to už o něco horší, protože Ital je patnáctý a Španěl osmnáctý.

Český závodník Karel Abraham (Pull&Bear Aspar Team) v poslední době nemá moc štěstí a v Japonsku nebodoval potřetí v řadě. Průběžně je dvacátý a na devatenáctého Esteve Rabata (Estrella Galicia 0,0 Marc VDS Racing) ztrácí jediný bod.

MotoGP – Stav po GP Japonska:

1. Marc MARQUEZ SPA Honda 244
2. Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati 233
3. Maverick VIÑALES SPA Yamaha 203
4. Dani PEDROSA SPA Honda 170
5. Valentino ROSSI ITA Yamaha 168
6. Johann ZARCO FRA Yamaha 125
7. Jorge LORENZO SPA Ducati 116
8. Danilo PETRUCCI ITA Ducati 111
9. Cal CRUTCHLOW GBR Honda 92
10. Jonas FOLGER GER Yamaha 84
11. Alvaro BAUTISTA SPA Ducati 70
12. Aleix ESPARGARO SPA Aprilia 62
13. Jack MILLER AUS Honda 56
14. Scott REDDING GBR Ducati 56
15. Andrea IANNONE ITA Suzuki 50
16. Loris BAZ FRA Ducati 45
17. Pol ESPARGARO SPA KTM 42
18. Alex RINS SPA Suzuki 38
19. Tito RABAT SPA Honda 29
20. Karel ABRAHAM CZE Ducati 28
21. Hector BARBERA SPA Ducati 25
22. Michele PIRRO ITA Ducati 18
23. Bradley SMITH GBR KTM 14
24. Mika KALLIO FIN KTM 11
25. Sam LOWES GBR Aprilia 5
26. Katsuyuki NAKASUGA JPN Yamaha 4
27. Sylvain GUINTOLI FRA Suzuki 1

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 2x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist