Šestnáctá GP sezony – Velká cena Austrálie

Druhou zastávkou mise po Pacifiku je Austrálie. Malebné prostředí Phillip Islandu má ale v této části roku většinou nádech výrazných změn počasí, což někdy znamená prožít během jediného dne čtyři roční období. Jak to bude o nadcházejícím víkendu se teprve uvidí, ale rozhodně se můžeme těšit na zajímavé souboje na trati, třebaže o titulech mistrů světa je v třídě MotoGP a Moto3 již rozhodnuto. V Austrálii má Česká republika jediného závodníka a tím je Jakub Kornfeil (Honda), který v třídě Moto3 usiluje o celkovou pozici v první desítce - Michelin® Australian Motorcycle Grand Prix.

Šestnáctá GP sezony – Velká cena Austrálie

Kapitoly článku

Phillip Island (AUS)

Okruh Phillip Island postavili v roce 1956, ale motorky už na jihu Austrálie závodily od roku 1931. Od roku 1997 je okruh pevnou součástí kalendáře světového šampionátu. Dráha Phillip Islandu měří celkem 4448 metrů, v nejširším místě má 13 metrů a nejdelší rovinka je 900 metrů dlouhá. V jednom kole jezdci projedou celkem 12 zatáčkami – 7 levými a 5 pravými.

Dráha je známa i po výměně asfaltu svým drsným povrchem a pro výrobce pneumatik patří mezi jedny z nejnáročnějších tratí vůbec. Na okruhu jezdci dosahují nejvyšší průměrné rychlosti v kalendáři šampionátu a pneumatiky dostanou zabrat zejména v úseku jedenácté a dvanácté zatáčky, kde se v jejich levé straně generuje rekordně nejvyšší teplota naměřená za celou sezonu. Nepoměr pravých a levých zatáček pak při chladnějším počasí působí jezdcům problémy.

Pro výrobce pneumatik Michelin je víkend v Austrálii důležitý nejen proto, že je dodavatelem pneumatik pro královskou kubaturu, ale také je titulárním sponzorem australské Grand Prix. Proto není v ničím zájmu něco podcenit a proto Francouzi nasadí speciální směsi přizpůsobené přesně požadavkům Phillip Islandu.

Přední pneumatiky budou ve směsích měkká (bílá), střední (barva pláště) a tvrdá (žlutá). Měkká a tvrdá ve verzi asymetrické. V případě zadních pneumatik Michelin nasadí dvě zcela nové konstrukce ve směsi střední (barva pláště) a tvrdá (žlutá), to vše v asymetrické verzi. Michelin připravil také tři přední směsi pneumatik do mokra plus dvě směsi pro zadní kolo. U přední pneumatiky je to směs extra-měkká (světlemodrá), měkká (modrá) a střední (barva pláště). Zadní pneumatika do deště je ve směsi měkká (modrá) a střední (barva pláště). Dostupné budou samozřejmě pneumatiky do přechodných podmínek Michelin Power Inter (stříbrná).

Rekordy a informace MotoGP – Phillip Island (AUS)

Nejrychlejší kolo – Jorge Lorenzo - Yamaha (2013) – 1'27,899
Rekord okruhu – Marc Márquez - Honda (2013) – 1'28,108
Kvalifikační rekord – Jorge Lorenzo - Yamaha (2013) – 1'27,899
Maximální rychlost – Andrea Iannone – Ducati (2015) – 348,0 Km/h

Délka závodu MotoGP - 27kol (120,1 km)
GP Austrálie – MotoGP 2015:
Stupně vítězů – 1.Márquez (Honda), 2.Lorenzo (Yamaha), 3.Iannone (Yamaha)
Pole position – Marc Márquez (Honda) – 1'28,364 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Marc Márquez (Honda) – 1'29,280 sekundy

!!! Nezapomeňte, je tu tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2016 !!!

MotoGP – Preview

O titulu mistra světa je pro letošní rok rozhodnuto. Už v Motegi získal stoprocentní jistotu Marc Márquez (Repsol Honda Team), který s tím ani příliš nepočítal, protože to vyžadovalo neuvěřitelné zaváhání obou jezdců tovární Yamahy. Jenže k tomu skutečně došlo, ani jeden závod nedokončil a Márquez společně s týmem, Hondou a všemi japonskými fanoušky slavili v neděli velký den. Márquez si teď může závěr sezony užívat, ale myslí přitom na tým a značku, protože jak v soutěži týmů, tak výrobců zatím není rozhodnuto.

Třebaže závod v Motegi Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP) nedokončil zůstává na druhém místě v průběžném hodnocení šampionátu. Ztráta na prvního Márqueze je nyní mimo jeho dosah, takže pro Itala je důležité se soustředit na titul vicemistra světa. Bitva o pozice v soutěži týmů je jasná, ale Rossi ještě stále bojuje o titul za tým a značku. Na okruhu Phillip Island je Rossi jedním z nejúspěšnějších závodníků a rozhodně má v plánu nedělní závod vyhrát. Přesně před rokem také v Austrálii odstartovala aféra mezi Márquezem, Lorenzem a Rossim, která vyvrcholila v Malajsii, kde Rossi s Márquezem kolidoval. Tam Rossi přišel o svůj desátý titul.

Pádem v Motegi Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP) definitivně přišel o šanci obhájit titul mistra světa. Jede posledním rokem s Yamahou, takže je otázka jak přistoupí k závěrečné bitvě nejen o druhou pozici v šampionátu, ale také v rámci bodů do soutěže týmů a výrobců. Lorenzo není spokojen s tím, že mu Yamaha nechce umožnit testovat Ducati v listopadovém testu v Jerezu. Lin Jarvis to vysvětlil v Japonsku celkem jednoduše. Testovat Ducati může ve Valencii, to jsou dva dny oficiálních zkoušek. Dle Lina Jarvise má Lorezo smlouvu do konce roku, navíc Yamaha vynaložila značné prostředky v rámci platu a má rovněž závazky vůči partnerům týmu. Ve smlouvě je jasně stanoveno, že jezdec je součástí skupiny Yamaha do posledního dne měsíce prosince. V tomto směru je to prostě pracovní vztah jako každý jiný.

Na čtvrtou pozici se posunul Maverick Viñales (Team Suzuki Ecstar) jemuž se podařil závod v Japonsku, kde byl třetí. O průběžnou čtvrtou příčku se přetahovali s Danim Pedrosou, ale ten teď kvůli zlomené klíční kosti nezávodí, takže výhoda pro jezdce Suzuki. Také Viñales má před sebou poslední tři závody v sedle Suzuki, ale u něho si můžeme být jisti, že udělá první a poslední, aby japonskou značku dostal znovu na stupně vítězů.

Pátý je Dani Pedrosa (Repsol Honda Team), ale ten v Austrálii závodit nebude, protože má zlomenou klíční kost. Španěl havaroval v Japonsku a pád to nebyl vůbec hezký. Španěl dopadl na asfalt tak, že se zprvu zdálo, že zranění budou daleko vážnější. Přesto adrenalin Pedrosu postavil na nohy, ten došel ke skútru a nechal se odvézt do boxů. Cestou ho už nasměřovali do zdravotního centra a rychle na kontrolu k lékaři. Naštěstí to byla zlomená klíční kost, která Pedrosu vyřadila z japonské Grand Prix a nyní i ze závodu na Phillip Islandu. Jezdce Repsol Hondy tentokrát nahradí Nicky Hayden, který závodí v superbikovém šampionátu a letos mu to opravdu jde. Letos už jednou s RC213V závodil, když v Aragonii zastoupil zraněného Jacka Millera (Estrella Galicia 0,0 Marc VDS).

Na průběžném šestém místě je italský závodník Andrea Dovizioso (Ducati Team). Jezdec tovární stáje italského výrobce zajel v Japonsku parádní závod, když bral dvacet bodů za druhé místo, jeho letos čtvrté umístění na stupních vítězů. Dovizioso u Ducati zůstává také v příštím roce, takže od něho nemůžeme čekat nic jiného než snahu se pořadím posunout co nejvýš. Na Pedrosu teď ztrácí 31 bodů, takže na Phillip Islandu musí mířit znovu na stupně vítězů a ve finále to pro něho může být Top5.

Nejlépe postaveným netovárním závodníkem je sedmý Cal Crutchlow (LCR Honda), jemuž se daří odrážet ataky Pola Espargara (Monster Yamaha Tech 3), svého největšího rivala. Oba jezdce dělí deset bodů a rozhodne vzájemná pozice v každém z tří posledních závodů roku. Je jasné, že Španěl Espargaró chce status nejlepšího jezdce netovárního týmu, protože to by bylo to nejlepší rozloučení s Yamahou a týmem Herve Poncharala. Tento souboj si rozhodně nenechte ujít, protože to bude ještě zajímavé.

Zajímavé je to také v případě Andrea Iannoneho (Ducati Team), který má zdravotní problémy od pádu v Misanu, ale kdo ví, zda jsou to jen zdravotní problémy, které teď drží Itala mimo sedačku tovární Desmosedici GP16. Iannone prostě nezná hranice, videa na sociálních sítích, která umísťují jeho přátelé nebo teď, když jel na kole jen po jednom kole, to byla dokonce jeho přítelkyně, tím vším jen přilévá oleje do ohně. Letos Doviziosa srazil těsně před cílem v Argentině, pak poslal k zemi jejich novou akvizici Lorenza a nedávno kladivem rozbíjel boční okno u Porsche, které měl zapůjčené od Ducati. Je to hodně zvláštní. Uvidíme zda pojede v Malajsii, ale tam už by neměl chybět. Pokud ano, tak v tom bude rozhodně něco jiného. Za Itala pojede znovu jezdec týmu Avintia Racing, Španěl Hector Barbera, který teď v průběžném hodnocení uzavírá první desítku.

Domácí závod má před sebou Jack Miller (Estrella Galicia 0,0 Marc VDS). Pro Australana velká sláva jet před domácím publikem, ale bude muset krotit vášně potom, co závod v Japonsku nedokončil. „Moc se těším až budu na Phillip Islandu závodit před domácím publikem,“ řekl Australan. „Letos to bude něco speciálního sem přijet jako vítěz závodu MotoGP. Rád bych se posunul dál po pěkně náročném japonském víkendu. Phillip Island miluji, což mi dává určitou jistotu v tom, abych se snažit jet na limitu. Pokaždé je tam tlak, když závodíte doma, ale je to super pocit vidět tolik fanoušků a vědět, že se přijeli podívat na to, co jim předvedete.“

Zprávou týdne je, že Karel Abraham v příštím roce pojede zpátky v MotoGP. Po roce v mistrovství světa superbiků se brněnský závodník vrací zpátky do seriálu Grand Prix a to s týmem Aspar. Bude tak znovu závodit s Ducati s níž nakonec zaznamenal největší úspěchy svého působení v královské kubatuře. U týmu Aspar bude týmovým kolegou Álvara Bautisty, který už byl potvrzen dříve. Současný jezdec týmu Eugene Laverty odchází do MS Superbike k Aprilii (současný tým Karla Abrahama) a Yonny Hernandez se vrací zpátky do série šestistovek Moto2, kde pojede s týmem AGR.

MotoGP – Stav po GP Japonska:

1. Marc MARQUEZ / Mistr světa SPA Honda 273
2. Valentino ROSSI ITA Yamaha 196
3. Jorge LORENZO SPA Yamaha 182
4. Maverick VIÑALES SPA Suzuki 165
5. Dani PEDROSA SPA Honda 155
6. Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati 124
7. Cal CRUTCHLOW GBR Honda 116
8. Pol ESPARGARO SPA Yamaha 106
9. Andrea IANNONE ITA Ducati 96
10. Hector BARBERA SPA Ducati 84
11. Aleix ESPARGARO SPA Suzuki 82
12. Eugene LAVERTY IRL Ducati 71
13. Alvaro BAUTISTA SPA Aprilia 63
14. Scott REDDING GBR Ducati 62
15. Danilo PETRUCCI ITA Ducati 58
16. Stefan BRADL GER Aprilia 55
17. Bradley SMITH GBR Yamaha 45
18. Jack MILLER AUS Honda 42
19. Michele PIRRO ITA Ducati 36
20. Tito RABAT SPA Honda 29
21. Loris BAZ FRA Ducati 24
22. Yonny HERNANDEZ COL Ducati 17
23. Katsuyuki NAKASUGA JPN Yamaha 5
24. Alex LOWES GBR Yamaha 3
25. Hiroshi AOYAMA JPN Honda 1
26. Nicky HAYDEN USA Honda 1

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 1x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



raceczech_prosinec
Objednat reklamu
TOPlist