Šestnáctá GP Sezony – Velká cena Austrálie

Tři závody do konce sezony a ještě není rozhodnuto o tom, kdo vyhraje titul v třídě Moto3 a především pak v třídě MotoGP, kde je situace velmi vyrovnaná. Mnohé může napovědět šestnáctý podnik sezony, který nás zavede do úžasného prostředí jižní Austrálie, konkrétně na závodní okruh Phillip Island - Pramac Australian Motorcycle Grand Prix.

Kapitoly článku

Okruh Phillip Island postavili v roce 1956. Měří celkem 4448 metrů a v nejširším místě má šířku 13 metrů. S celkem dvanácti zatáčkami, 900 metrů dlouhou rovinkou a drsným novým povrchem patří mezi jedny z nejnáročnějších tratí pro pneumatiky závodních motocyklů. Na okruhu jezdci dosahují nejvyšší průměrné rychlosti v kalendáři šampionátu a pneumatiky dostanou zabrat zejména v úseku jedenácté a dvanácté zatáčky, kde se v jejich levé straně generuje rekordně nejvyšší teplota naměřená za celou sezonu. Navíc dalším prvkem s nímž je nutné počítat je velmi chladné počasí, což s jen pěti zatáčkami na pravou ruku ve srovnání se sedmi na levou, představuje poměrně nesouměrné rozložení.

Vzhledem k výše uvedenému Bridgestone přiveze do Austrálie pneumatiky, které jsou z velké části konstrukčně postaveny čistě jen pro tuto jednu událost v roce. Zadní asymetrická pneumatika je speciál pro Phillip Island, stejně jako asymetrická přední (světlemodrý pruh).
 

Bridgestone pro Velkou cenu Austrálie:

Přední hladká pneumatika/směs: extra-měkká, asymetrická (foto) a střední
Zadní hladká pneumatika/směs: měkká, střední, tvrdá (asymetrická)
Pneumatiky do mokra/směs: měkká (hlavní), tvrdá (alternativní)

Rekordy a informace MotoGP – Phillip Island, Austrálie

Rekord okruhu – Marc Márquez – Honda (2013) – 1'28,108
Nejrychlejší kolo – Jorge Lorenzo - Yamaha (2013) – 1'27,899
Kvalifikační rekord – Jorge Lorenzo – Yamaha (2013) – 1'27,899
Maximální rychlost – Marc Márquez – Honda (2014) – 346,2 Km/h

Délka závodu MotoGP27 kol (120,1 km)

Velká cena Austrálie – MotoGP 2014:
Stupně vítězů - 1.Rossi (Yamaha), 2.Lorenzo (Yamaha), 3.Smith (Yamaha) .. DNF Abraham (Honda)
Pole position – Marc Márquez (Repsol Honda) – 1'28,408 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP) – 1'29,605 sekundy

!!! Nezapomeňte, je tu tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2015 !!! - ZDE

MotoGP – Preview

Vedoucím jezdcem šampionátu je Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP), jehož náskok v této chvíli představuje hodnotu osmnácti bodů. Ital byl v Japonsku blízko možnosti na Lorenza znovu výrazně ztratit, jak se mu to stalo v Aragonii, když se do hry zapojil Dani Pedrosa, ale tentokrát vše dopadlo jinak a třebaže Rossi závod nevyhrál, skončil před Lorenzem a získal důležité čtyři body. Fakt, že začíná jít do tuhého už bylo cítit po skončení japonského klání, když Jorge Lorenzo řekl, že je nejrychlejším jezdcem na dráze, ale má prostě smůlu. Tím zřejmě myslel potíže s přilbou, když mu jednou povolila vycpávka, podruhé se zase zamlžila a teď to byla přední pneumatika. Když se Rossiho po tiskové konferenci v Motegi ptali co na to říká, tak z Italovy řeči vyplynulo, že to cítí jako nedostatek respektu vůči němu a jeho výkonům na dráze. Ohledně opotřebení přední gumy pak s úsměvem řekl: „Jel jsem prostě víc hlavou, ale řekněme, že jsem měl štěstí.“ Závodní víkend v Austrálii tak bude neobyčejně napínavý, protože to může začít jiskřit, což už u Yamahy znají. Každopádně napínavější závěr sezony jsme si ani přát nemohli.

Druhý v pořadí Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP) je opravdu kousek od možnosti slavit titul mistra světa, který by byl v jeho přídě třetím triumfem v královské kubatuře a pátým celkově. Španěl je opravdu jedním z nejrychlejších jezdců na dráze vůbec, což dokazují výsledky v trénincích či kvalifikacích, ale jedna věc je příprava a druhá závod, protože až v neděli odpoledne se rozdávají body. Na suchu je Lorenzo obdivuhodně rychlý, jak předvedl v Japonsku ani voda mu nevadí, ale jakmile dojde na kombinaci obou tak je tu problém. V Motegi jel Lorenzo své tempo a to bylo neskutečně vysoké. Jenže jak začala dráha postupně osychat, začal zpomalovat a naopak Dani Pedrosa jel jak rozjetý vagón. Předjel Rossiho a ten využil Pedrosu k tomu, aby se díky volbě jiné stopy dotáhl na Lorenza tak, aby jej v závěru předjel. To byla pro Lorenza opravdu hořká pilulka a s týmem budou pracovat na strategii pro takovéto případy. Rovněž pro Lorenza bude výsledek australské Grand Prix velmi důležitý, protože pokud vyhraje, šance na titul zůstává stále žhavá.

V Japonsku jel Marc Márquez (Repsol Honda Team) závod, kde byl neuvěřitelně nenápadný. V záběru kamer byl vidět jen minimálně a jel si prostě to svoje, nikým neohrožován, ale pro dobrých třináct bodů. Dobrých proto, protože musel přidat, aby se nedostal pod tlak Iannoneho, jenže ten závod nedokončil, takže teď Španěl může být klidnější. Márquez byl rozhodně zvyklý na něco jiného, letošní ročník je pro něho opravdu změna, kterou dlouho nepoznal, protože je zvyklý od roku 2012 slavit pouze tituly mistra světa. Letos to už na šampiona opravdu nedotáhne, i kdyby se jezdci tří ladiček v zápalu boje vyautovali ze všech zbývajících klání. Takže jediné pozitivum může být třetí místo a účast v závěrečném ceremoniálu ve Valencii. Levá ruka, kde si zlomil záprstní kůstku, Márqueze zřejmě o víkendu bude bolet, protože Phillip Island je náročný okruh a ten důkladně prověří zdravotní stav jezdce tovární RC213V.

Velkou smůlu měl v Japonsku Andrea Iannone (Ducati Team), který se snažil dostat blíž k průběžně třetí pozici, ale v závodu jej zastavila porucha motoru jeho GP15, takže smůla a nula bodů. Smůla je to především z toho důvodu, že Iannone chtěl sezonu dokončit a bojovat o co nejlepší umístění. Čeká ho přitom operace ramene a tu by samozřejmě bylo z hlediska rekonvalescence lepší absolvovat dřív než po listopadovém závodu ve Valencii. Iannone je velký bojovník, dokáže zatnout zuby a uvidíme jak si povede v Austrálii, protože si už musí začít pomalu krýt záda.

Pátý Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) má suprový závěr sezony a lze u od něj očekávat další atak maxima bodů, minimálně však umístění na stupních vítězů. V Japonsku dokázal porazit oba jezdce Yamahy a závod vyhrát, čímž dosáhl na hranici padesáti vítězství v závodech Grand Prix. Jeho týmový kolega má nyní o jedno méně, takže tento náskok si Pedrosa bude chtít rozhodně udržet, nejlépe však navýšit o další prvenství. Stejně jako první dva, tak také Iannoneho s Pedrosou dělí před závodem na jihu Austrálie osmnáct bodů. Pedrosa je tak velmi blízko šance se posunout výš, ale samozřejmě to za předpokladu, že Iannone opět závod nedokončí a jezdec Yamahy skončí minimálně druhý. Třeba. Každopádně je teď Pedrosa neskutečně zajímavým prvkem v neustále napínavějším souboji o titul.

Nejlepším jezdcem z řad satelitních týmů je průběžně šestý Bradley Smith (Monster Yamaha Tech 3), který sice v Motegi prohrál souboj s krajanem Calem Crutchlowem (LCR Honda), ale to mu až tolik vadit nemusí jak to, že ho nyní od sedmého Andrea Doviziosa (Ducati Team) dělí jen dva body. To je hodně málo a Ital Dovizioso rozhodně bude chtít jít před britského závodníka, takže tady máme další zajímavý souboj o postavení v tabulce šampionátu.

Po Motegi je zpátky v čele hodnocení kategorie Open Hector Barbera (Avintia Racing). Španěl jel svůj stý závod seriálu Grand Prix a na konto si připsal sedm bodů, což ho posunulo zpátky před Lorise Baze (Forward Racing). Francouz nyní ztrácí dva body, takže ani tady zatím není nic rozhodnuto a o titul kategorie Open jezdci budou bojovat dál v Austrálii.

Ani na Phillip Islandu nepojede Karel Abraham. Jak už minulý týden prozradil Anthony West, bude to on, kdo českého závodníka nahradí a rozhodně bude zajímavé sledovat, jak si Australan poradí. Letos závodil v kategorii Moto2, ale z týmu QMMF Racing musel odejít, ale nikde jinde už pro něj nebylo místo. Šance jet doma závod MotoGP je pro Westa skutečně nesmírně cenná.

V Japonsku došlo k vážnému zranění Alexe De Angelise (E-Motion IodaRAcing Project), který havaroval v sobotním čtvrtém tréninku a musel být letecky přepraven do univerzitní nemocnice Dokkyo v městě Mibu. Jezdec ze San Marina leží na jednotce intenzivní péče, má zlomená žebra obratle, je tam otok plic a nitrolební otok. Tým už jmenoval Australana Damiana Cudlina do role náhradního jezdce pro víkend v Austrálii a Malajsii.

MS silničních motocyklů 2015 – MotoGP:

1 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 283 bodů
2 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 265
3 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 197
4 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati - 172
5 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 154
6 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 152
7 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 150
8 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Honda - 98
9 - Danilo PETRUCCI - ITA - Ducati - 93
10 - Pol ESPARGARO - SPA - Yamaha - 88
11 - Aleix ESPARGARO - SPA - Suzuki - 81
12 - Maverick VIÑALES - SPA - Suzuki - 74
13 - Scott REDDING - GBR - Honda - 73
14 - Yonny HERNANDEZ - COL - Ducati - 49
15 - Hector BARBERA - SPA - Ducati - 30
16 - Loris BAZ - FRA - Yamaha Forward - 28
17 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Aprilia - 26
18 - Jack MILLER - AUS - Honda - 16
19 - Nicky HAYDEN - USA - Honda - 16
20 - Stefan BRADL - GER - Aprilia - 11
21 - Eugene LAVERTY - IRL - Honda - 9
22 - Katsuyuki NAKASUGA - JPN - Yamaha - 8
23 - Michele PIRRO - ITA - Ducati - 8
24 - Mike DI MEGLIO - FRA - Ducati - 8
25 - Hiroshi AOYAMA - JPN - Honda - 5
26 - Takumi TAKAHASHI - JPN - Honda - 4
27 - Alex DE ANGELIS - RSM - ART - 2

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist