Šestá GP sezony – Velká cena Španělska

Týden po Portugalsku je na programu Velká cena Španělska na okruhu Circuito de Jerez-Ángel Nieto. Druhý podnik na půdě Evropy, šestý celkově. Dráhu na jihu Španělska jezdci MS silničních motocyklů dobře znají, jelikož se tam během roku testuje. Jerez je také místem, kde začíná sezona pro jezdce elektromotorek FIM Enel MotoE™ World Cup 2022.

Kapitoly článku

Jerez, Andalusie (SPA)

Závodní okruh Circuito de Jerez-Ángel Nieto má ve španělské Andalusii (Autonomní společenství Andalusie) vysoké postavení v historii závodění Španělska. Zajímavostí je, že název regionu pochází z arabského Al Andalus, protože právě tato část Pyrenejského poloostrova byla nějakou dobu pod arabskou nadvládou. Blízkost afrického pobřeží přináší dobré povětrnostní podmínky pro testy i závodění. Okruh v Jerez de la Frontera byl postaven v roce 1986 a už o rok později přivítal světový šampionát.

Okruh v Jerezu má dráhu dlouhou 4423 metrů, nejširší místo má 11 metrů a nejdelší rovinka má 607 metrů. V jednom kole jezdci projedou celkem 13 zatáčkami – 5 levými a 8 pravými. Pro závody v roce 2018 měl okruh nový povrch, ale ten Španělé po problémech znovu vyměnili.

Rekordy a informace MotoGP – Jerez, Andalusie (SPA)

Nejrychlejší kolo – Maverick Viňales - Yamaha (2020) – 1'36,584
Rekord okruhu – Fabio Quartararo – Yamaha (2021) – 1'37,770
Kvalifikační rekord – Fabio Quartararo – Yamaha (2020) – 1'36,705
Maximální rychlost – Johann Zarco – Ducati (2021) – 300,8 Km/h

Délka závodu MotoGP - 25 kol (110,6 km)
Velká cena Španělska – MotoGP 2021:
Stupně vítězů – 1. Miller (Ducati), 2. Bagnaia (Ducati), 3. Morbidelli (Yamaha)
Pole position – Fabio Quartararo (Yamaha) – 1'36,755 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Fabio Quartararo (Yamaha) – 1'37,770 sekundy

MotoGP – Preview

Před závodem v Jerezu vede tabulku průběžného hodnocení Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP). Třebaže to tak ze začátku nevypadalo, Francouz je po pěti závodech na špici tabulky a má možnost v Jerezu své vedení upevnit. Jeho týmový kolega Franco Morbidelli (Monster Energy Yamaha MotoGP) je až patnáctý v pořadí, což jen dokazuje, že tím rozdílem, co dělá Yamahu konkurenceschopnou, je v této chvíli jezdec samotný, tedy Quartararo.


Stejný počet bodů jako Quartararo má na svém kontě i Alex Rins (Team Suzuki ECSTAR). Španěl v sedle tovární Suzuki celkem nenápadně dosáhl pomyslného vrcholu, což ale bude muset potvrdit v Jerezu, kde musí vyhrát, aby šampionát vedl a k tomu měl nějaký slušný náskok. Na jihu Španělska Rins umí zajet, takže pro dosažení co nejlepšího výsledku udělají s týmem maximum. První dva jezdci průběžného hodnocení mají na kontě 69 bodů a jejich náskok na třetího je na třech bodech.

Třetím jezdcem šampionátu je Aleix Espargaró (Aprilia Racing Team Gresini), pro něhož je úvod sezony zatím tím nejlepším v jeho kariéře jezdce MotoGP. Španěl vyhrál v Argentině, třetí byl v Portugalsku, takže samá pozitiva nejen pro něho, ale rovněž pro Aprilii. To zlepšení je vidět, je velmi výrazné a Espargaró má obrovskou šanci se dostat až na samotný vrchol. Tři body ho nyní dělí od vedení v šampionátu.

V Portugalsku Enea Bastianini (Gresini Racing) nebodoval, když závod pro pád nedokončil. Pro Itala nová zkušenost, jelikož se mu to letos zatím nestalo, ale vše je jednou poprvé. Každopádně chyba v Portimau stála Bastianiniho vedení v šampionátu a propad o tři pozice. Jezdec Gresiniho týmu má na kontě 61 bodů a na vedení v soutěži mu jich nyní chybí osm.

Celkem 18 bodů ztrácí na vedení Johann Zarco (Pramac Racing), druhý v závodu Velké ceny Portugalska v Portimau. Francouz měl slabší chvilky, ale jeho silný tah na bránu zůstává a možná přijde den, kdy se dočkáme jeho přemetu vzad, jeho oblíbeného prvku po vítězstvích v Moto2.

Na šestém místě je Joan Mir (Team Suzuki ECSTAR), který to v Portimau schytal od Jacka Millera (Ducati Team Lenovo), takže ani jeden z nich nebodoval. Pro Španěla to znamená ztrátu na vedení v podobě 23 bodů, Australan je nyní průběžně devátý a na prvního ztrácí 38 bodů. Hodně se teď o Millerovi mluvilo ve spojení s LCR Hondou, ale on sám to dementoval, když uvedl, že s nikým nejednal, má u Ducati velmi dobré zázemí a musela by to být jo velká nabídka, aby ji začal zvažovat.

Nejlepším nováčkem je devatenáctý Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team). Ital se snaží, ale zatím je to za osm bodů. V jeho případě byl komplikovaný i přechod do Moto2, kde si zvykal celkem dlouho, ale pak už to stálo za to. Příští rok už bude v MotoGP výraznější postavou, to je celkem jisté.

MotoGP – MS po GP Portugalska:

1. 20 Fabio Quartararo FR Monster Energy Yamaha MotoGP™ Yamaha 69 bodů
2. 42 Alex Rins ES Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 69
3. 41 Aleix Espargaro ES Aprilia Racing Aprilia 66
4. 23 Enea Bastianini IT Gresini Racing MotoGP™ Ducati 61
5. 5 Johann Zarco FR Pramac Racing Ducati 51
6. 36 Joan Mir ES Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 46
7. 33 Brad Binder ZA Red Bull KTM Factory Racing KTM 42
8. 88 Miguel Oliveira PT Red Bull KTM Factory Racing KTM 39
9. 43 Jack Miller AU Ducati Lenovo Team Ducati 31
10. 63 Francesco Bagnaia IT Ducati Lenovo Team Ducati 31
11. 93 Marc Marquez ES Repsol Honda Team Honda 31
12. 44 Pol Espargaro ES Repsol Honda Team Honda 30
13. 89 Jorge Martin ES Pramac Racing Ducati 28
14. 12 Maverick Viñales ES Aprilia Racing Aprilia 25
15. 21 Franco Morbidelli IT Monster Energy Yamaha MotoGP™ Yamaha 17
16. 10 Luca Marini IT Mooney VR46 Racing Team Ducati 14
17. 73 Alex Marquez ES LCR Honda Castrol Honda 13
18. 30 Takaaki Nakagami JP LCR Honda IDEMITSU Honda 12
19. 72 Marco Bezzecchi IT Mooney VR46 Racing Team Ducati 8
20. 4 Andrea Dovizioso IT WithU Yamaha RNF MotoGP™ Team Yamaha 8
21. 40 Darryn Binder ZA WithU Yamaha RNF MotoGP™ Team Yamaha 6
22. 87 Remy Gardner AU Tech3 KTM Factory Racing KTM 3

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist