Šestá GP sezony – Velká cena Španělska
Text: Petr Czyž | Zdroj: motogp.com | Foto: Repsol Media, Monster Energy Yamaha MotoGP, Ducati Media, Suzuki Racing, Pramac Racing | Zveřejněno: 27.4.2022 | Zobrazeno: 9 426x
Týden po Portugalsku je na programu Velká cena Španělska na okruhu Circuito de Jerez-Ángel Nieto. Druhý podnik na půdě Evropy, šestý celkově. Dráhu na jihu Španělska jezdci MS silničních motocyklů dobře znají, jelikož se tam během roku testuje. Jerez je také místem, kde začíná sezona pro jezdce elektromotorek FIM Enel MotoE™ World Cup 2022.
Kapitoly článku
Jerez, Andalusie (SPA)
Závodní okruh Circuito de Jerez-Ángel Nieto má ve španělské Andalusii (Autonomní společenství Andalusie) vysoké postavení v historii závodění Španělska. Zajímavostí je, že název regionu pochází z arabského Al Andalus, protože právě tato část Pyrenejského poloostrova byla nějakou dobu pod arabskou nadvládou. Blízkost afrického pobřeží přináší dobré povětrnostní podmínky pro testy i závodění. Okruh v Jerez de la Frontera byl postaven v roce 1986 a už o rok později přivítal světový šampionát.
Okruh v Jerezu má dráhu dlouhou 4423 metrů, nejširší místo má 11 metrů a nejdelší rovinka má 607 metrů. V jednom kole jezdci projedou celkem 13 zatáčkami – 5 levými a 8 pravými. Pro závody v roce 2018 měl okruh nový povrch, ale ten Španělé po problémech znovu vyměnili.
Rekordy a informace MotoGP – Jerez, Andalusie (SPA)
Rekord okruhu – Fabio Quartararo – Yamaha (2021) – 1'37,770
Kvalifikační rekord – Fabio Quartararo – Yamaha (2020) – 1'36,705
Maximální rychlost – Johann Zarco – Ducati (2021) – 300,8 Km/h
Délka závodu MotoGP - 25 kol (110,6 km)
Velká cena Španělska – MotoGP 2021:
Stupně vítězů – 1. Miller (Ducati), 2. Bagnaia (Ducati), 3. Morbidelli (Yamaha)
Pole position – Fabio Quartararo (Yamaha) – 1'36,755 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Fabio Quartararo (Yamaha) – 1'37,770 sekundy
MotoGP – Preview
Před závodem v Jerezu vede tabulku průběžného hodnocení Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP). Třebaže to tak ze začátku nevypadalo, Francouz je po pěti závodech na špici tabulky a má možnost v Jerezu své vedení upevnit. Jeho týmový kolega Franco Morbidelli (Monster Energy Yamaha MotoGP) je až patnáctý v pořadí, což jen dokazuje, že tím rozdílem, co dělá Yamahu konkurenceschopnou, je v této chvíli jezdec samotný, tedy Quartararo.
Stejný počet bodů jako Quartararo má na svém kontě i Alex Rins (Team Suzuki ECSTAR). Španěl v sedle tovární Suzuki celkem nenápadně dosáhl pomyslného vrcholu, což ale bude muset potvrdit v Jerezu, kde musí vyhrát, aby šampionát vedl a k tomu měl nějaký slušný náskok. Na jihu Španělska Rins umí zajet, takže pro dosažení co nejlepšího výsledku udělají s týmem maximum. První dva jezdci průběžného hodnocení mají na kontě 69 bodů a jejich náskok na třetího je na třech bodech.
Třetím jezdcem šampionátu je Aleix Espargaró (Aprilia Racing Team Gresini), pro něhož je úvod sezony zatím tím nejlepším v jeho kariéře jezdce MotoGP. Španěl vyhrál v Argentině, třetí byl v Portugalsku, takže samá pozitiva nejen pro něho, ale rovněž pro Aprilii. To zlepšení je vidět, je velmi výrazné a Espargaró má obrovskou šanci se dostat až na samotný vrchol. Tři body ho nyní dělí od vedení v šampionátu.
V Portugalsku Enea Bastianini (Gresini Racing) nebodoval, když závod pro pád nedokončil. Pro Itala nová zkušenost, jelikož se mu to letos zatím nestalo, ale vše je jednou poprvé. Každopádně chyba v Portimau stála Bastianiniho vedení v šampionátu a propad o tři pozice. Jezdec Gresiniho týmu má na kontě 61 bodů a na vedení v soutěži mu jich nyní chybí osm.
Celkem 18 bodů ztrácí na vedení Johann Zarco (Pramac Racing), druhý v závodu Velké ceny Portugalska v Portimau. Francouz měl slabší chvilky, ale jeho silný tah na bránu zůstává a možná přijde den, kdy se dočkáme jeho přemetu vzad, jeho oblíbeného prvku po vítězstvích v Moto2.
Na šestém místě je Joan Mir (Team Suzuki ECSTAR), který to v Portimau schytal od Jacka Millera (Ducati Team Lenovo), takže ani jeden z nich nebodoval. Pro Španěla to znamená ztrátu na vedení v podobě 23 bodů, Australan je nyní průběžně devátý a na prvního ztrácí 38 bodů. Hodně se teď o Millerovi mluvilo ve spojení s LCR Hondou, ale on sám to dementoval, když uvedl, že s nikým nejednal, má u Ducati velmi dobré zázemí a musela by to být jo velká nabídka, aby ji začal zvažovat.
Nejlepším nováčkem je devatenáctý Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team). Ital se snaží, ale zatím je to za osm bodů. V jeho případě byl komplikovaný i přechod do Moto2, kde si zvykal celkem dlouho, ale pak už to stálo za to. Příští rok už bude v MotoGP výraznější postavou, to je celkem jisté.
MotoGP – MS po GP Portugalska:
1. | 20 Fabio Quartararo | FR | Monster Energy Yamaha MotoGP™ | Yamaha | 69 bodů |
2. | 42 Alex Rins | ES | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 69 |
3. | 41 Aleix Espargaro | ES | Aprilia Racing | Aprilia | 66 |
4. | 23 Enea Bastianini | IT | Gresini Racing MotoGP™ | Ducati | 61 |
5. | 5 Johann Zarco | FR | Pramac Racing | Ducati | 51 |
6. | 36 Joan Mir | ES | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 46 |
7. | 33 Brad Binder | ZA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 42 |
8. | 88 Miguel Oliveira | PT | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 39 |
9. | 43 Jack Miller | AU | Ducati Lenovo Team | Ducati | 31 |
10. | 63 Francesco Bagnaia | IT | Ducati Lenovo Team | Ducati | 31 |
11. | 93 Marc Marquez | ES | Repsol Honda Team | Honda | 31 |
12. | 44 Pol Espargaro | ES | Repsol Honda Team | Honda | 30 |
13. | 89 Jorge Martin | ES | Pramac Racing | Ducati | 28 |
14. | 12 Maverick Viñales | ES | Aprilia Racing | Aprilia | 25 |
15. | 21 Franco Morbidelli | IT | Monster Energy Yamaha MotoGP™ | Yamaha | 17 |
16. | 10 Luca Marini | IT | Mooney VR46 Racing Team | Ducati | 14 |
17. | 73 Alex Marquez | ES | LCR Honda Castrol | Honda | 13 |
18. | 30 Takaaki Nakagami | JP | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 12 |
19. | 72 Marco Bezzecchi | IT | Mooney VR46 Racing Team | Ducati | 8 |
20. | 4 Andrea Dovizioso | IT | WithU Yamaha RNF MotoGP™ Team | Yamaha | 8 |
21. | 40 Darryn Binder | ZA | WithU Yamaha RNF MotoGP™ Team | Yamaha | 6 |
22. | 87 Remy Gardner | AU | Tech3 KTM Factory Racing | KTM | 3 |