Šestá GP sezony - Velká cena Itálie

Třetí víkend evropské série závodů nás zavede do malebného prostředí italského venkova. Toskánsko nabízí nádhernou scenérii, ale především moderní a kvalitní závodní areál Autodromo del Mugello. Po úvodních šesti Grand Prix sezony zatím není v průběžných hodnoceních jednotlivých kategorií předem nic rozhodnuto a proto víkendová bitva o mistrovské body už předem slibuje napínavou podívanou - Gran Premio d'Italia TIM.

Kapitoly článku

Italský závodní areál leží třicet kilometrů severovýchodně od Florencie. Mugello je moderní závodní okruh zasazen do nádherného prostředí Toskánska, což oceňují nejen samotní jezdci, ale rovněž diváci a především fotografové, protože snímky z Mugella patří pokaždé k těm nejlepším. Horší to už mají technici a šéfinženýři jednotlivých týmů, protože nastavit motorky pro tak rozmanité spektrum zatáček, změn převýšení a dlouhých rovinek tam nikdy není snadné.

Dráha italského okruhu má od roku 2012 nový povrch, měří 5245 metrů a nabízí kombinaci pomalých a rychlých zatáček s dlouhými rovinkami, které patří k nejdelším v kalendáři. Důležitá je stabilita na brzdách a kvalitní přilnavost boční strany pneumatik, které musí odolávat vysokým teplotám, které se generují díky místům s intenzivním brzděním, ale také teplotě asfaltu, která v Mugellu bývá hodně vysoká. Celkem jezdci v jednom kole projedou 15 zatáčkami – 9 pravými a 6 levými.

Dráha má ve svém nejširším místě 14 metrů a nejdelší rovinka je dlouhá 1141 metrů. V úseku Bucine jedou jezdci z kopce dolů rychlostí kolem 350 kilometrů za hodinu, naopak po cílové rovince musí tvrdě na brzdy, aby správně najeli do první zatáčky San Donato. Mugello je také okruhem, kde často testuje Ducati a proto tam jsou jako doma. Poprvé tam mistrovství světa zamířilo v roce 1976, pevnou součástí kalendáře je od roku 1991, kdy došlo k rozsáhlé rekonstrukci, která měla za cíl zlepšit bezpečnost okruhu a dnes Mugello skutečně patří mezi ty nejbezpečnější okruhy vůbec.
 

Rekordy a informace MotoGP – Mugello, Itálie

  • Rekord okruhu – Marc Márquez – Honda (2013) – 1'47,639
  • Nejrychlejší kolo – Dani Pedrosa - Honda (2013) – 1'47,157
  • Kvalifikační rekord – Dani PEdrosa - Honda (2013) – 1'47,157
  • Maximální rychlost – Andrea Iannone - Ducati (2014) – 349,6 Km/h
Délka závodu MotoGP - 23 kol (120,6 km)
Velká cena Itálie – MotoGP 2014:
Stupně vítězů - 1.Márquez (Honda), 2.Lorenzo (Yamaha), 3.Rossi (Yamaha) … 12.Abraham (Honda)
Pole position - Marc Márquez (Repsol Honda) – 1'47,270 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Marc Márquez (Repsol Honda) – 1'47,892 sekundy

Bridgestone pro GP Itálie:
Přední hladká pneumatika/směs: měkká, střední a tvrdá
Zadní hladká pneumatika/směs: měkká, střední (asymetrická) a tvrdá (symetrická)
Pneumatiky do mokra/směs: tvrdá (hlavní), měkká (alternativní)

!!! Nezapomeňte, tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2015 !!! - ZDE

 

MotoGP – Preview

V pozici vedoucího jezdce průběžného hodnocení šampionátu nastoupí do závodního víkendu v Toskánsku Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP). Italský devítinásobný mistr světa přijel naposledy na domácí půdu jako lídr v roce 2008. Tehdy také závod v Mugellu vyhrál naposledy a uzavřel rekordní sérii sedmi vítězství, kterých na italském okruhu dosáhl od roku 2002. V letošním roce má Valentino Rossi velkou šanci nejen bojovat o vítězství v závodě, ale také ho vyhrát. Od začátku sezony Ital nechyběl na stupních vítězů, má jako jediný trojmístné bodové konto, ale jen patnáctibodový náskok. Ten by potřeboval rozšířit, protože současný stav mu žádnou jistotu nenabízí. Samozřejmě letošní ročník je za posledních x let jeho nejlepším a po loňském triumfu Márqueze je ten Rossiho letošní přeci jenom zajímavou změnou rozložení sil. Rossi má okruh v Mugellu rád, ale je to právě Mugello, kde si při tréninku v roce 2010 zlomil nohu a poprvé v kariéře chyběl na startu závodu Grand Prix. Na domácí dráhu Ital nezanevřel a loni si tam v sedle Yamahy dojel pro třetí místo, první pódium od roku 2009.

Téměř v přímém přenosu můžeme vidět, jak Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP) chytil druhý dech a po nevýrazném začátku sezony postupně šplhá pořadím průběžného hodnocení. Začal dvěma čtvrtými místy, pátý byl v Argentině a už se zdálo, že je rodák z Mallorky zase tam, kde být nechtěl. Ježe pak zasáhlo vedení Yamahy potvrzením dvouletého kontraktu a Lorezo jakoby polit živou vodou vyhrál závod v Jerezu. Náhoda? Možná, jenže on pak vyhrál další závod v Le Mans a to tím způsobem, že byl po většinu víkendu nejrychlejší. Fanoušci španělského závodníka tuší, že Lorenzo získal ten potřebný drift a teď půjde po vítězství jak možná nikdy předtím, aby všem těm, kteří ho kritizovali ukázal, že jeho jen tak něco nezlomí. V Mugellu má šest umístění na stupních vítězů MotoGP v řadě a z toho troje vítězství, takže když tvrdí, že toskánský okruh patří mezi jeho oblíbené, ne-li nejoblíbenější, musíme mu to věřit.

V posledních dvou závodech získal Andrea Dovizioso (Ducati Team) pětadvacet bodů, Lorenzo padesát, takže druhá pozice nebyla pro italského závodníka tovární stáje Ducati udržitelná. Přesto teď italská Grad Prix nabízí velmi adrenalinovou událost, kdy je možné sledovat na všech v červeném určitou nervozitu z očekávání možného vítězství. To na italské dráze získal pro Ducati naposledy Casey Stoner v roce 2009, když tehdy zastavil Rossiho sedmiletou nadvládu. Před odjezdem do francouzského Le Mans Ducati v Mugellu testovala a proto jsou jejich šance ještě vyšší. Jako výrobce s možností čerpání výhod kategorie Open, využila Ducati testování dokonale a teď se uvidí, jak velký náskok na ostatní tím získali. Jisté je, že před šestou Grand Prix sezony Dovizioso ztrácí na Lorenza čtyři body. Společně s týmem Ducati pojede jejich testovací jezdec Michele Pirro (Ducati Test Team) italskou Grand Prix na divokou kartu.


Loni jasný lídr se stoprocentní úspěšností, letos čtvrtý jezdec v pořadí Marc Márquez (Repsol Honda Team). Ztráta na Rossiho představuje třiatřicet bodů, což může být v MotoGP rozhodující rozdíl, ale stále to jsou motorky na dvou kolech a stát se může skutečně cokoliv. Márquez nic nevzdává jen někdy ztrácí svoji vyrovnanost z předchozích dvou sezonu, kdy se mu dařilo na co jen šáhl. Loni závod v Mugellu vyhrál takže je jasné, že to samé dokáže zopakovat i letos, jen jeho soupeři jaksi srovnali krok a to může být střet, na který fanoušci čekají. Bitva mezi Hondou, Yamahou a Ducati, to by byla neskutečně napínavá podívaná. Pro samotné jezdce je pochopitelně nejlepší po startu všem ujet a čistě teoreticky v klidu si dojet pro vítězství. Ono samozřejmě ani to ježdění, kdy je jezdec v čele osamocen není nic s medem, ale pořád lepší než se přetahovat o pozice pár zatáček před cílem. Opačně je tomu z pohledu diváka, ten by zase rád souboje od startu až do cíle.

Druhý jezdec Repsol Hondy Dani Pedrosa nastupuje do italské Grand Prix silnější než byl při svém návratu ve Francii a také s větším nasazením, protože jak se nechal slyšet jeho ruka je v lepším stavu než si vůbec dokázal představit. V této chvíli je Španěl patnáctý, ale v Mugellu by už mohl výrazněji zabodovat, třebaže to není ten nejlepšá okruh pro jezdce s ne úplně stoprocentní kondicí.

Pátý je Andrea Iannone (Ducati Team), který se domácím fanouškům poprvé představí v roli jezdce továrního týmu italské Ducati. Páté místo je pro Iannoneho velmi dobrým vstupem do sezony. Navíc hned v prvním kole bodoval umístěním na třetím místě, což bylo skvělé nejen pro něho, ale také pro Ducati. Také Iannone v Mugellu nedávno testoval, ale nedopadlo to nejlépe protože ke konci druhého dne havaroval a vyhodil si levé rameno. S bolestmi odjel francouzskou Grand Prix a teď mu na magnetické rezonanci zjistili vlásenkovou prasklinu ramenní kosti. Iannone absolvuje laserovou terapii, aby snížili otok, ale bezbolestný víkend to opravdu nebude. Jenže Ital je tvrďák a jak dokázal bitvou s Márquezem a nakonec pátým místem z Le Mans, umí zatnout zuby a odvést dobrý výkon. To samé a ještě víc od něj můžeme čekat na domácí půdě italského Mugella.

Britský závodník Cal Crutchlow (CWM LCR Honda) je průběžně šestý a nejlepší z jezdců netovárních týmů. Závod v Le Mans Crutchlow nedokončil, když jako většina jezdců Hondy spadla po přilnavosti předního kola, což je rozhodně chyba, protože jinak mohl klidně uvažovat o útoku na pátou pozici. Teď na první pětku ztrácí čtrnáct bodů.

Na sedmém a osmém místě je dvojice Bradley Smith a Pol Espargaró (oba – Monster Yamaha Tech 3). Dvojice satelitních M1 je sice za Hondou Cala Crutchlowa, ale v plánu je samozřejmě zajet tak, aby minimálně jeden z jezdců Brita porazil. Nejblíž má k tomu jeho krajan Bradley Smith, jemuž na šestou pozici chybí jediný bod. Tento týden Yamaha oficiálně potvrdila jak Pola Espargara, tak Bradley Smithe pro osmihodinový závod v Suzuce, což je prestižní klání, které je součástí mistrovství světa vytrvalostních závodů motocyklů. Po skončení závodního víkendu v Le Mans absolvoval Pol Espargaró operaci předloktí, protože jako většina jezdců měl problémy s nedostatečným prokrvením ruky, takže do nadcházejícího víkendu určitě nenastoupí stoprocentně fit.

Operaci podstoupil také Aleix Espargaró (Team Suzuki Ecstar), který ani neměl na vybranou, protože si pádem v Le Mans poškodil podélné vazy prstu pravé ruky. Španěl je v průběžném hodnocení devátý a ve středu měl absolvovat lékařské vyšetření v Barceloně, které mělo určit, zda je připraven nastoupit do italské Grand Prix či nikoliv. Doktoři dali Espargarovi zelenou a ten tak v Itálii nebude chybět. První desítku uzavírá nováček v třídě MotoGP Maverick Viñales (Team Suzuki Ecstar). Španěl prozatím bodoval ve všech pěti závodech a ve Francii zatím vyrovnal své maximum v podobě devátého místa.

Na jedenácté a dvanácté pozici jsou jezdci Pramac Racingu Danilo Petrucci a Yonny Hernandez. Italským tým těsně před domácí Grand Prix představil nového partnera Octo Telematics a nyní bude vystupovat pod názvem Octo Pramac Racing Team. Oba jezdci teď mají velkou motivaci zajet dobrý výsledek a pokusit se dostat mezi deset nejlepších, protože to je v silách jak Itala, tak Kolumbijce.

Nejlepším jezdcem kategorie Open zůstává Hector Barbera (Avintia Racing), jemuž patří průběžná čtrnáctá příčka. Jezdci týmu Aspar Nicky Hayden a Eugene Laverty (oba – Power Electronics Aspar MotoGP) v Mugellu pojedou s novým zadním ramenem jejich Open Hondy, což už Američan vyzkoušel ve Francii, kde byl také poprvé nejlepším jezdcem Open v závodě. Zklamáním je zatím výkon Stefana Bradla (Athinà Forward Racing), který je s jedním bodem poslední.

Tovární Aprilie má před sebou domácí závod a na ten se připravila pořádně protože vůbec poprvé nasadí nové převodovky s plynulou změnou převodových stupňů, která minimalizuje prodlevu při řazení a to směrem jak nahoru, tak směrem dolů. Italové z Noale nasadí nějaké změny v kapotáži prototypů RS-GP a také podvozku. Doufejme, že se Álvaru Bautistovi (Aprilia Racing Team Gresini) podaří zajet dobrý výsledek a hlavně Marco Melandri (Aprilia Racing Team Gresini) bude usilovat o výborný výkon, protože je na domácí půdě a potřebuje to jako sůl.

Český závodník Karel Abraham (AB Motoracing) zatím nebodoval a další možnost jak zvrátit nepříznivou situaci, která trvá už od loňské Aragonie má o nadcházejícím víkendu v Mugellu, kde například loni zajel na dvanácté místo. Změna výrobce odpružení zatím českému jezdci štěstí nepřinesla o čemž by třeba loni mohl vyprávět svoje Álvaro Bautista.

Mistrovství světa – MotoGP:

1 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 102 bodů
2 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 87
3 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 83
4 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 69
5 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati - 61
6 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Honda - 47
7 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 46
8 - Pol ESPARGARO - SPA - Yamaha - 35
9 - Aleix ESPARGARO - SPA - Suzuki - 31
10 - Maverick VIÑALES - SPA - Suzuki - 27
11 - Danilo PETRUCCI - ITA - Ducati - 25
12 - Yonny HERNANDEZ - COL - Ducati - 20
13 - Scott REDDING - GBR - Honda - 13
14 - Hector BARBERA - SPA - Ducati - 13 - Top Open
15 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 10
16 - Nicky HAYDEN - USA - Honda - 8
17 - Loris BAZ - FRA - Yamaha Forward - 6
18 - Jack MILLER - AUS - Honda - 6
19 - Hiroshi AOYAMA - JPN - Honda - 5
20 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Aprilia - 3
21 - Eugene LAVERTY - IRL - Honda - 2
22 - Stefan BRADL - GER - Yamaha Forward - 1

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist