Sedmý podnik sezony - Iveco TT Assen

Okruh v Assenu je legendárním místem pro motocyklový šampionát, protože je jeho nedílnou součástí od premiérového ročníku 1949. Iveco TT Assen zahájí na půdě Nizozemska finální sérii tří závodních víkendů v řadě, která definitivně ukončí první polovinu sezony 2012.

Kapitoly článku

V letech 1949 až 1954 se v Assenu závodilo na klasických silnicích. V roce 1955 Nizozemci dostavěli svoji katedrálu, která svou úspěšnou roli plní dodnes. Divácky oblíbený podnik v Holandsku se odehrává na okruhu, který v průběhu let prošel mnoha změnami. Každá z nich postupně zkracovala délku tratě až na současných 4542 metrů. Nejdelší rovinka měří jen 487 metrů a jezdci v jednom kole projedou celkem šesti levými a dvanácti pravými zatáčkami na čtrnáct metrů široké dráze.
Japonský Bridgestone, oficiální dodavatel pneumatik MotoGP, přiveze do Assenu tyto směsi: Přední – měkká, středí ... Zadní (asymetrická) střední-měkká, střední. V případě pneumatik do deště je hlavní směsí tvrdá, alternativou její měkčí varianta. Assen má druhou nejvyšší průměrnou rychlost, ale pro pneumatiky není okruhem, který by kladl zvlášť vysoké nároky v rámci opotřebení. Kvůli nepoměru zatáček je k dispozici asymetrická zadní pneumatika a měkčí směsi, které nabídnou potřebnou přilnavost. Otázkou je počasí a teploty povrchu dráhy. Třeba loni se závodilo při 17°C, ale v roce 2010 na asfaltu rozpáleném na 47°C.

!!! Holandská Tourist Trophy vrcholí klasicky už v sobotu, takže věnujte prosím pozornost harmonogramu víkendu v Assenu, který je jiný než na jaký jsme zvyklí u ostatních podniků seriálu Grand Prix !!!

MotoGP

Vedoucí jezdec průběžného hodnocení královské kubatury Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing) má v Nizozemsku velmi dobrou bilanci. Od začátku jeho kariéry v motocyklovém šampionátu vyhrál na dráze okruhu v Assenu celkem čtyři závody a nyní přijíždí nejen v pozici lídra šampionátu, ale také v pozici vítěze posledních tří Grand Prix. Španěl má náskok pětadvaceti bodů, což může vypadat, jako poměrně solidní rezerva, ale v tak vyrovnané konkurenci to také znamená, že si nemůže dovolit větší chybu. To se mu zatím daří a rodák z Mallorky intenzivně pracuje na možnosti zabojovat o svůj druhý mistrovský titul v MotoGP.

Casey Stoner (Repsol Honda Team) samozřejmě věří, že se jeho týmu a technikům Hondy podaří najít řešení nepříjemných vibrací jeho prototypu. Tento problém jinak velmi rychlého Australana viditelně zpomaluje. Tovární stáj své stroje postavila mnohem dřív než jejich soupeři, což se ve výsledku ukázalo jako velká nevýhoda. Nezbývá, než jinak velmi rychlé RC213V přizpůsobit novým pneumatikám. Pro Stonera je každá letošní Grand Prix jeho poslední, takže si bude chtít závod v Assenu vychutnat a zastavit Lorenzovu vítěznou sérii. V Assenu od roku 2007 nikdy nechyběl na stupních vítězů, takže šance na dobrý výsledek tu určitě je.

Více méně to samé by rád dokázal také jeho týmový kolega Dani Pedrosa (Repsol Honda Team), který si na nové přední pneumatiky Bridgestone stěžoval z tovární dvojice jezdců nejvíc. Španěla známe víc jako člověka, který mluví jen, když musí, ale tady mu už viditelně došla trpělivost. Také on chce bojovat o titul, ale časté změny v prostředí MotoGP vnímá jako nepříjemné překážky, které mu cestu za jeho snem znemožňují. Na lídra nyní ztrácí devětatřicet bodů a to přitom na stupních vítězů chyběl jen jednou, když ve Francii projel cílem čtvrtý. Lorenzo prostě nasadil velmi vysoké tempo a teď bude otázkou, zda v něm vydrží pokračovat až o konce.
Na čtvrtém místě je opět Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3), který si v Británii užil svoje. Loni tam nejel protože si zlomil klíční kost a málem chyběl i letos, když došlo na poranění kotníku, později překvalifikované na zlomeninu. Jak na tom bude v Assenu se teprve uvidí, protože je jasné, že v Silverstonu to byla hlavně otázka domácího prostředí, adrenalinu a neuvěřitelného odhodlání. Každopádně startovat v šestém podniku se Crutchlowovi vyplatilo, protože jeho největší soupeř Dovizioso v závodu na jihu Anglie nebodoval a v této chvíli ztrácí šest bodů.

Pátý Andrea Dovizioso (Monster Yamaha Tech 3) nemohl být spokojený s tím, jak mu to v Británii dopadlo. Těsně před polovinou závodu spadl ze čtvrté pozice, musel do boxů a i když se vrátil, na body to tentokrát nebylo. A to měl poměrně velké štěstí, že Valentino Rossi zajel až na deváté místo a Álvaro Bautista nezískal premiérové stupně vítězů, protože jinak by Dovizioso zaznamenal propad ne o jednu nebo o dvě, ale rovnou o tři pozice.
Stejný počet bodů, to znamená padesát osm, má po šesti kolech na svých účtech v průběžném hodnocení dvojice Valentino Rossi (Ducati Team) a Álvaro Bautista (San Carlo Honda Gresini). Na pátou příčku ztrácejí dva body a je jasné, že v Assenu dojde k jejich vzájemnému souboji o pozici v průběžném hodnocení. Bautista je nyní v dobré formě, satelitní Honda RC213V mu sedí a v Assenu by rád dokázal, co se mu nepodařilo naposledy v Británii, získat premiérové umístění na stupních vítězů. Valentino Rossi loni v Assenu skončil čtvrtý, ale jinak tam za celou závodní kariéru oslavil sedm vítězství, což je rozhodně úspěšná bilance. V letošním ročníku dá do závodění opět maximum a uvidíme, zda se ve srovnání z uplynulým ročníkem zlepší. I když loni hned v úvodu došlo ke srážce mezi Marcem Simoncellim a Jorge Lorenzem, takže dva velcí soupeři byli poměrně rychle ze hry.

Sedm bodů za dvojicí Bautista, Rossi je německý závodník a nováček v letošním šampionátu Stefan Bradl (LCR Honda MotoGP). Jezdci druhé satelitní Hondy RC213V patří osmá pozice, je nejlepším z nováčků a rozhodně dělá svému týmu radost. Jeho dosavadním maximum je páté místo z deštivé Francie a výsledkem z nejmenším přídělem bodů je osmá příčka. Němec tedy zatím nikdy neskončil za hranicí první desítky a bodoval v každém z posledních šesti závodů. Nicméně si bude muset hlídat záda, protože dva body za ním je devátý Američan Hayden.

Nicky Hayden (Ducati Team) patří také mezi jezdce, kteří pravidelně bodují, ale určitě by si přál bodovat mnohem víc než se mu do této chvíle dařilo. Nejlepším výsledkem jsou dvě šestá místa z Kataru a Francie, takže se mu zatím ani nepodařilo nějak výrazně zabojovat o pódium. Loni už měl na kontě jedno umístění na stupních vítězů, ale v letošním ročníku to pro Američana zatím není snadné. Pomalu se blíží závody v Americe a to bude jeho domácí mise. S novými aktualizacemi jejich GP12 snad úspěšná.
První desítku uzavírá s třiceti sedmi body Héctor Barberá (Pramac Racing). Španěl zahájil kariéru v MotoGP na privátní Ducati stáje Aspar, letos pokračuje s Ducati Pramac Racingu a zdá se, že si moc nepolepšil. Barberá sice věřil v nějaká zásadní zlepšení v průběhu sezony, ale zatím s vývojem a výkonem svého závodního stroje spokojený není. Ducati vždy v Barberovi viděla člověka, který to s jejich Desmosedici umí, ale možná je to úplně jinak.

Druhý jezdec tovární stáje tří ladiček Ben Spies (Yamaha Factory Racing) od závodu v Británii přeřadil o stupeň výš a konečně si na své konto připsal dvojciferný počet bodů. Američan teď na Barberu ztrácí dva body, na první pětku pětadvacet a na svého týmového kolegu neuvěřitelných sto pět bodů. Spies nedávno uvedl, že pro letošní ročních chtěl změnit styl jízdy, chtěl být méně agresivní a zatáčky projíždět takovým hladším stylem, jak to dělá jeho týmový kolega. Toto rozhodnutí se ale ukázalo, jako velmi špatné a Spies tím ztratil minimálně polovinu sezony. Nicméně během předsezonní přípravy jezdil skvěle a je záhadou, proč by změnu stylu jízdy chtěl zkusit až od prvního závodu.
S dvaceti body je nejlepším jezdcem kategorie CRT Aleix Espargaró (Power Electronics Aspar). Mladý Španěl má před týmovým kolegou Randy De Punietem náskok devět bodů a ten si bude chtít minimálně udržet. Francouz De Puniet zrovna neprožívá nejlepší sezonu a stále je mi záhadou, zda bylo opravdu nutné odejít od LCR Hondy. Snad se jednou dozvíme, co bylo pravým důvodem jeho odchodu. Čtrnáctý je Michele Pirro (San Carlo Honda Gresini), patnáctý James Ellison (Paul Bird Motorsport), šestnáctý Mattia Pasini (Speed Master) a sedmnáctý český závodník Karel Abraham (Cardion AB Motoracing). Jezdec z Brna kvůli zranění ruky v Británii nezávodil, ale to není případ Assenu, kde plánuje opět bojovat o další mistrovské body, i když s určitým omezením v hybnosti ukazováčku.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist