Sedmnáctá GP sezony - Velká cena Austrálie

Po závodních víkendech v Japonsku a Malajsii pokračuje světový motocyklový šampionát v turné po Pacifiku sedmnáctým podnikem sezony na jihu Austrálie. Na Phillip Islandu je to zároveň předposlední Grand Prix sezony 2012 - AirAsia Australian Grand Prix.

Sedmnáctá GP sezony - Velká cena Austrálie

Kapitoly článku

Sezona 2012 pomalu ale jistě končí a v kalendáři šampionátu nám zbývají pouze dvě závěrečné Grand Prix. Posledním zámořským závodem je Austrálie, přesněji řečeno jih australského kontinentu. V tomto ročním období sužuje pobřeží Tasmánského moře silný a studený vítr, což jezdcům poměrně dost komplikuje život. Ti už dávno žádali o změnu termínu, ale dosud se tak nestalo. Povětrnostní podmínky jsou jedna věc, další nebezpečí hrozí od všudypřítomných racků, kteří po okruhu zvědavě poletují. Aby také ne, část okruhu je jen kousek od mořského útesu a v minulosti už došlo k několika incidentům, což při takových rychlostech není zrovna ideální.
Závodní dráha okruhu na Phillip Islandu je široká 13 metrů a měří celkem 4448 metrů. Nejdelší rovinka je dlouhá rovných 900 metrů a v jednom kole jezdci projedou celkem dvanácti zatáčkami sedmi levými a pěti pravými. Bridgestone přiveze na jih Austrálie měkkou a střední směs předních pneumatik, střední a tvrdou směs v případě zadní asymetrické pneumatiky. U pneumatik do mokra je hlavní směs měkká, její alternativou je tvrdší varianta.

Kvalifikační rekord 1'28,665 sekundy patří na Phillip Islandu od roku 2008 Casey Stonerovi, nejrychlejší kolo závodu 1'30,059 sekundy tam ve stejném roce zajel Nicky Hayden. Rekordní Top Speed 333,4 kilometrů za hodinu nastavil v roce 2005 Carlos Checa. Od roku 2007 vyhrál každý závod australské Grand Prix v kategorii MotoGP pouze jeden jezdec – Casey Stoner. Právě po Australanovi ve čtvrtek dopoledne slavnostně pojmenují třetí zatáčku okruhu Phillip Island.

MotoGP – preview

Dva závody před koncem čtyřiašedesátého ročníku motocyklového šampionátu vede kubaturu MotoGP s náskokem třiadvaceti bodů Španěl Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing). Ve hře je stále padesát možných bodů, takže o titulu zatím rozhodnuto není a všechno směřuje k tomu, že o letošním šampionu rozhodne až poslední závod ve Valencii. V náročném závodu malajské Grand Prix byl Jorge Lorenzo od začátku velmi rychlý. Nicméně Dani Pedrosa udržel s Lorenzem krok a v polovině závodu šel do vedení. Lorenzo pokračoval na druhém místě a cílem bylo získat dvacet bodů, protože to je pro zisk titulu rozhodující. V době, kdy začalo silně pršet a motorky na dráze držely snad jen silou vůle, byl během chvilky za Lorenzem třetí Casey Stoner, který si už připravoval půdu pro jeho předjetí. Tím by Pedrosa získal místo pěti bodů devět, ale k tomu už nedošlo, protože závod předčasně zastavili. Z pohledu jezdce Yamahy správné rozhodnutí, z pohledu dvojice Hondy asi ne zrovna šťastné, ale vzhledem k podmínkám nevyhnutelné. Loni přišel Lorenzo pádem na Phillip Islandu o část prstu a závěr sezony. To si dnes opravdu dovolit nemůže, protože Pedrosa čeká na jeho sebemenší zaváhání.
Sedmadvacetiletý Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) musel během malajského víkendu zvládat nepříjemné vibrace RC213V a ani v samotném závodu nebyla jeho Honda zrovna klidná. Nicméně pro závod zvolili u HRC tvrdší specifikaci zadní asymetrické pneumatiky, což se ve finále ukázalo jako velmi dobrá volba. V neděli Pedrosa vyhrál svůj vůbec první závod na vodě, poprvé dosáhl tří vítězství v řadě a je prvním Španělem, který slavil vítězství v Malajsii. Pedrosa už vlastně vyhrává od závodu v Indianapolisu, ale problém při startu v Misanu mu udělal celkem velký škrt přes rozpočet. Klidně může vyhrát oba poslední závody a stejně mu to na titul stačit nebude, pokud Lorenzo pokaždé dojede v bezpečné vzdálenosti za ním. Závod v Austrálii může celý souboj ještě zdramatizovat. Povětrnostní podmínky tam nejsou zrovna ideální, takže tu zůstává stále velký prostor pro nějakou zásadní chybu na obou stranách. Lorenzova chyba šampionát zdramatizuje, Pedrosova rozhodne. Uvidíme, jak to o víkendu dopadne, protože o vítězství v závodu bude usilovat také třetí jezdec v pořadí.
Tím je domácí borec Casey Stoner (Repsol Honda Team), dvojnásobný šampion královské kubatury z let 2007 a 2011. Pro Australana je to poslední závod na dráze Phillip Islandu v pozici motocyklového jezdce seriálu Grand Prix a protože tam vyhrál každý závod od roku 2007, nemůže být jeho cílem nic jiného než tuto neděli vyhrát pošesté a s domácím publikem se rozloučit jako vítěz. Uplynulou neděli byl v Malajsii velmi blízko možnosti závod dokončit na druhém místě. Honda na vodě prostě držela lépe a to se také odrazilo v jeho rychlosti, protože s přibývajícím deštěm se také zmenšovala jeho ztráta na druhého Lorenza. V době, kdy už měl Španěla před sebou došlo k zastavení závodu s tím, že proběhne restart. Nicméně počasí, které jsme sami mohli viděli v televizi, nic takového neumožnilo a všem musí být více méně jasné, že za takových podmínek už závodit nešlo. Pro Hondu velká smůla, protože nebýt až tak silného deště, závod by pokračoval bez přerušení a situace dnes mohla vypadat jinak. Ale ano, na kdyby se tu v žádném případě nehraje.

Čtvrtý Andrea Dovizioso (Monster Yamaha Tech 3) byl velmi blízko třetí průběžné pozici, ale ta se mu po uplynulém víkendu vzdálila na rozdíl osmnácti bodů. Ital měl přitom hodně velké štěstí, protože po velmi špatném startu v desátém kole spadl. Na dráhu se ale stačil vrátit a v době, kdy konečné pořadí určil stav ze třináctého kola, byl Dovizioso třináctý a tudíž si na konto připsal tři body. Ital ovšem počítal s mnohem vyšším ohodnocením, takže jinak než o zklamání tu nelze hovořit. Po závodu uvedl, že změna podmínek byla pro ně velká smůla, protože na suchu by dokázal bojovat o stupně vítězů. Tady se ale nabízí otázka, proč třeba v pátek odpoledne nevyjeli vůbec na dráhu, když byly stejné podmínky a měli tak šanci se připravit. Každopádně už tuto neděli chce Dovizioso znovu bojovat o stupně vítězů.
Na pátém místě je Álvaro Bautista (San Carlo Honda Gresini) s šestibodovým náskokem před šestým Valentinem Rossim (Ducati Team). Oba jezdci jeli závod v Malajsii více méně společně a tím lepším byl tentokrát Rossi. Bautista si ale stále drží průběžnou pátou příčku a tu si bude chtít za každou cenu udržet. Zatím to nemá jisté a bude se muset hodně snažit, aby za sebou Rossiho udržel. Ital předvedl v Malajsii perfektní start. Zvolil prázdnou pravou část dráhy a z jedenáctého místa byl po prvním kole pátý. Pak ale přišla chyba, když v jedné ze zatáček přebrzdil, ale nakonec z toho bylo páté místo v cíli. Rossi je přesvědčen, že nebýt této chyby, cílem by projel čtvrtý protože, jak sám přiznal, nebyl natolik rychlý, aby reálně uvažoval o souboji o třetí místo se Stonerem.

Pacifická série je pro Cala Crutchlowa (Monster Yamaha Tech 3) zakletá, protože zatím nebodoval ani v Japonsku a ani jeden bod si nepřipsal také v Malajsii. Měl štěstí, že závod také nedokončil průběžně osmý Stefan Bradl (LCR Honda MotoGP), protože jinak by byla v ohrožení jeho sedmá pozice. Po velmi úspěšné první polovině sezony je její druhá část velkým zklamáním. V posledních šesti závodech bodoval jen dvakrát a to je hodně málo. Cíl dokončit sezonu celkově pátý se Britovi postupně vzdaluje, ale šance tu stále je. Jen je o dost menší než byla ještě před závodem v Indianapolisu.
Zatím nejlepší umístění letošní sezony zaznamenal Američan Nicky Hayden (Ducati Team), když cílem závodu královské kubatury v Sepangu projel na čtvrtém místě. Na kontě má nyní 114 bodů a v průběžném hodnocení mu zůstává devátá příčka. První desítku uzavírá Ben Spies (Yamaha Factory Racing). Američan po Japonsku nebodoval ani v Malajsii a jeho katastrofální sezona pokračuje ve stejném duchu, jak po celou dosavadní část roku. Těžko říct, co se stalo, proč se mu nedaří. Je to velmi talentovaný závodník, mistr jízdy na opotřebovaných pneumatikách, ale letos téměř neviditelný druhý jezdec tovární stáje Yamahy. Aby toho nebylo málo, tak následky pádu v Sepangu nebyly tak zanedbatelné, jak se původně zdálo. V pondělí byl Spies na vyšetření v hlavním městě Malajsie Kuala Lumpur a tam se zjistilo zranění ramene, žeber a plíce, které vyžadují okamžitý chirurgický zákrok. Američan se proto v úterý vrátil do Spojených států a na Phillip Islandu bude chybět. Jak to bude s jeho účastí v závodu ve Valencii je nyní samozřejmě s velkým otazníkem.

Průběžně dvanáctý Aleix Espargaró (Power Electronics Aspar) má desetibodový náskok před třináctým týmovým kolegou Randy De Punietem (Power Electronics Aspar) a je na nejlepší cestě vyhrát první ročník kategorie CRT. Deset bodů za Francouzem je český jezdec Karel Abraham (Cardion AB Motoracing). Abraham po startu ze čtrnácté pozice projel cílem závodu v Malajsii desátý a připsal si důležité body, což se sedmi jeho soupeřům nepodařilo. Kolumbijec Yonny Hernández (Avintia Blusens) v Japonsku nezávodil kvůli zranění klíční kosti a bohužel nepojede ani závod v Austrálii. Hernandeze zde nahradí domácí jezdec, 26-letý Kris McLaren.

Průběžné hodnocení MS, MotoGP (16/18):

1 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 330
2 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 307
3 - Casey STONER - AUS - Honda - 213
4 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Yamaha - 195
5 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Honda - 154
6 - Valentino ROSSI - ITA - Ducati - 148
7 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Yamaha - 135
8 - Stefan BRADL - GER - Honda - 125
9 - Nicky HAYDEN - USA - Ducati - 114
10 - Ben SPIES - USA - Yamaha - 88
11 - Hector BARBERA - SPA - Ducati - 79
12 - Aleix ESPARGARO - SPA - ART - 63
13 - Randy DE PUNIET - FRA - ART - 53
14 - Karel ABRAHAM - CZE - Ducati - 43
15 - Michele PIRRO - ITA - FTR - 30
16 - James ELLISON - GBR - ART - 28
17 - Yonny HERNANDEZ - COL - BQR - 28
18 - Colin EDWARDS - USA - Suter - 25
19 - Jonathan REA - GBR - Honda - 17
20 - Danilo PETRUCCI - ITA - Ioda-Suter - 16
21 - Mattia PASINI - ITA - ART - 13
22 - Ivan SILVA - SPA - BQR - 11
23 - Toni ELIAS - SPA - Ducati - 10
24 - Katsuyuki NAKASUGA - JPN - Yamaha - 7
25 - Steve RAPP - USA - APR - 2
26 - David SALOM - SPA - BQR - 1

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 1x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist