Sedmá GP sezony – Velká cena Katalánska

Po závodním víkendu v klidném prostředí italského Toskánska je tu závod v Barceloně, metropoli Katalánska, kde jezdci mistrovství světa prototypových motocyklů absolvují sedmé kolo sezony 2018. Uspořádání dráhy okruhu v Montmeló je znovu jiné než tomu bylo loni, okruh má rovněž nový asfalt, takže velká neznámá co se týče nastavení motorek nebo pneumatik. Z českých závodníků je ve Španělsku Karel Abraham (Ducati, MotoGP) a Jakub Kornfeil (KTM, Moto3). První tréninky startují v pátek dopoledne, dnem závodu je neděle - Gran Premi Monster Energy de Catalunya.

Kapitoly článku

Circuit de Barcelona-Catalunya (SPA)

Výstavba závodního areálu Circuit de Barcelona-Catalunya na předměstí katalánské metropole započala v roce 1989 díky dohodě katalánské samosprávy, samosprávy města Montmeló a katalánského autoklubu. V roce 1991 byly stavební práce dokončeny a ještě v tom samém roce přivítali v Montmeló španělskou Grand Prix v závodech formule 1. Silniční motorky tam nejdřív jely evropskou Grand Prix a od roku 1995 je okruh nedaleko Barcelony domovem katalánské Grand Prix.

Po nehodě Luise Saloma z druhého tréninku Moto2 na Velkou cenu Katalánska 2016, došlo na změnu uspořádání dráhy Catalunya. Předchozí varianta tratě měla pět levých a osm pravých zatáček s délkou okruhu 4727 metrů. Nové uspořádání pro 2017 bylo s devíti pravými, sedmi levými zatáčkami a celková délka dráhy se zkrátila na 4652 metrů. V roce 2018 je znovu vše jinak, celková délka okruhu je nyní na 4627 metrů s celkem osmi pravými a šesti levými zatáčkami. Povrch dráhy má zároveň komplet nový asfalt.

Bohužel na okruhu v Montmeló došlo jen před týdnem k tragické události. Zemřel Andreas Perez Manresa, který v nemocnici podlehl následkům zranění, které utrpěl při nehodě ve druhém závodu MS juniorů FIM CEV Repsol Moto3.

Dodavatel pneumatik Michelin púvodně plánoval čtyři směsi pro sedmý závodní víkend, ale po testech továrních jezdců v Barceloně to nakonec zredukovali na tři. U předních pneumatik se jedná o směsi měkká-střední-tvrdá, to vše v symetrické konstrukci pneumatiky. V případě zadních pneumatik to jsou rovněž směsi měkká-střední-tvrdá, ale v asymetrické konstrukci s tvrdší pravou stranou.

Rekordy a informace MotoGP – Circuit de Barcelona-Catalunya (SPA)

Vzhledem k tomu, že v Katalánsku došlo na změnu uspořádání dráhy (zatáčka č.13), rekordy platné pro současnou trať jezdci zaznamenají až během závodního víkendu v Barceloně.

Délka závodu MotoGP – rok 2017 / 25 kol (116,3 km)
Délka závodu MotoGP – rok 2018 / 24 kol (111,0 km)

!!! Tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2018 !!!

 

MotoGP – Preview

Světový šampionát má od začátku sezony odjeto celkem šest závodů Grand Prix v nichž Marc Márquez (Repsol Honda Team) dvakrát skončil s nulou, přesto je španělský závodník lídrem průběžného hodnocení s náskokem třiadvaceti bodů. Naposledy v Itálii Márquez závod nedokončil a hodně lidí včetně některých britských novinářů se podivovalo nad tím, jak je možné, že někteří fanoušci měli z jeho pádu takovou radost. Márquez teď pojede závod v Katalánsku, což je jeho domácí prostředí a tudíž může počítat se silnou podporou svých příznivců.

V Mugellu skončil na třetí pozici Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP) a v průběžném hodnocení se posunul na druhou pozici, takže je to právě Ital, jemuž na vedení schází oněch zmiňovaných třiadvacet bodů. Rossi v Katalánsku umí zajet dobrý závod a ten by právě v této chvíli potřeboval k upevnění své současné pozice, protože náskok na třetího má jen na pěti bodech.

Na třetím místě průběžného hodnocení je Maverick Viñales (Movistar Yamaha MotoGP), který byl letos poprvé a naposledy na stupních vítězů v Texasu a od té domy nepřekročil ani dvojciferný počet bodů na závod. To se Španělovi moc nelíbí, protože jak uvedl k tovární Yamaze šel s cílem bojovat o titul a ne o pozice ve druhé desítce. Zatím se mu moc nedaří, ale domácí prostředí Katalánska bude pro Španěla velkou motivací uspět.

Po dlouhých dvou závodech bez jediného bodu Andrea Dovizioso (Ducati Team) skončil druhý v domácím závodě v Mugellu a s celkem 66 body je průběžně čtvrtý. Pro Itala je to rozhodně zklamání, protože mohl být úplně někde jinde, ale takové už jsou závody. Na vedení v soutěži ztrácí devětadvacet bodů, na třetího Viňalese jen jeden jediný bod.

Pátým jezdcem v pořadí je Johann Zarco (Monster Yamaha Tech 3), jemuž se nedařilo ve Francii, kde vůbec nebodoval a ideální to nebylo ani v Itálii, odkud si odvezl šest bodů. Od třetí pozice není vůbec daleko, protože to mu chybí tři body, osm bodů by potřeboval na druhého Rossiho. Každopádně Zarco je stále nejlepším z jezdců netovárních týmů.

Jediný bod za Francouzem je šestý Danilo Petrucci (Alma Pramac Racing), který je hodně blízko šance převzít status nejlepšího netovárního závodníka a dostat se pořadím ještě výš než páté místo. Italský závodník má už nyní jistou sezonu 2019, protože podepsal smlouvu s továrnou Ducati, takže se nyní může plně koncentrovat na stávající ročník a bojovat o ty nejvyšší mety.

Jasno o své budoucnosti má také sedmý Andrea Iannone (Team Suzuki ECSTAR), který skončí u Suzuki a další dva roky bude jezdcem Aprilie. Jeho týmovým kolegou bude Aleix Espargaró (Aprilia Racing Team Gresini), který byl zvyklý na klidnější kolegy, teď to bude mít trošku jinak, ovšem o to zajímavější pro všechny kolem.

Vítěz závodu Velké ceny Itálie Jorge Lorenzo (Ducati Team) překvapil jednak tím, jak otevřeně hovořil o spolupráci s Ducati, takže bylo víc než jasné, že je to jeho poslední sezona s italským výrobcem. Nakonec překvapil tím, že podepsal s týmem Repsol Honda a příští dva roky bude týmovým kolegou Marca Márqueze. Španěl je nyní průběžně desátý, osm bodů za devátým Jackem Millerem (Alma Pramac Racing).

Španěl Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) má letos hodně těžkou sezonu, často padá po kontaktu se soupeři a je nyní průběžně dvanáctý. Je to jezdec, jehož jsme zvyklí vídat mnohem víc vpředu stejně jako v barvách Replo Hondy, kde závodí od svého příchodu do královské kubatury v roce 2006. Minulý týden společnost HRC oficiálně potvrdila, že spolupráce s Danim Pedrosou letos ve Valencii skončí. Později pak oznámili příchod Jorge Lorenza. V Barceloně je ve čtvrtek klasická tisková konference s jezdci MotoGP, nicméně krátce před tiskovkou má setkání s novináři Dani Pedrosa. Co dnes oznámí? To je zatím otázka za milion.

Jediný český závodupce v MotoGP Karel Abraham (Ángel Nieto Team) zůstává stále na jediném bodu, který získal v Kataru, a od té doby se mu nedaří dokončit závod v první patnáctce. Další šance je Barcelona, domácí závod jeho týmu a týmového kolegy Álvara Bautisty. Tým Aspar zatím nepotvrdil jezdeckou sestavu pro sezonu 2019, takže zůstává jako jeden z mála s otazníkem u obou závodníků.

AKTUALIZACE - na divokou kartu se představí Sylvain Guintoli (Suzuki) a Mika Kallio (KTM).

MotoGP – Stav MS po GP Itálie:

1. Marc MARQUEZ SPA Honda 95
2. Valentino ROSSI ITA Yamaha 72
3. Maverick VIÑALES SPA Yamaha 67
4. Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati 66
5. Johann ZARCO FRA Yamaha 64
6. Danilo PETRUCCI ITA Ducati 63
7. Andrea IANNONE ITA Suzuki 60
8. Cal CRUTCHLOW GBR Honda 56
9. Jack MILLER AUS Ducati 49
10. Jorge LORENZO SPA Ducati 41
11. Alex RINS SPA Suzuki 33
12. Dani PEDROSA SPA Honda 29
13. Tito RABAT SPA Ducati 27
14. Pol ESPARGARO SPA KTM 23
15. Alvaro BAUTISTA SPA Ducati 19
16. Hafizh SYAHRIN MAL Yamaha 17
17. Franco MORBIDELLI ITA Honda 17
18. Aleix ESPARGARO SPA Aprilia 13
19. Takaaki NAKAGAMI JPN Honda 10
20. Bradley SMITH GBR KTM 7
21. Mika KALLIO FIN KTM 6
22. Scott REDDING GBR Aprilia 5
23. Karel ABRAHAM CZE Ducati 1
  Thomas LUTHI SWI Honda  
  Xavier SIMEON BEL Ducati  

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 8 Kč od 4 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
jose přispěl 2 Kč
gorkin přispěl 2 Kč
jannyk přispěla 2 Kč
masi přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist