Sedmá GP sezony – Velká cena Katalánska

Z Itálie míří světový šampionát do španělské Barcelony, kde je na programu již sedmé kolo letošní sezony. Okruh Catalunya je na předměstí Barcelony v Montmeló a asi nejblíž to k němu mají bratři Pol a Aleix Espargarovi, jenž vyrůstali v jeho těsné blízkosti. Závodní víkend je klasicky s třemi motocyklovými třídami MotoGP, Moto2 a Moto3. Z českých závodníků uvidíme Jakuba Kornfeila (Honda) a Karla Haniku (Mahindra). Pátek patří tréninkům, sobota kvalifikacím a neděle je dnem závodu - Gran Premi Monster Energy de Catalunya.

Kapitoly článku

Circuit de Barcelona-Catalunya (SPA)

Výstavba závodního areálu Circuit de Barcelona-Catalunya na předměstí katalánské metropole započala v roce 1989 díky dohodě katalánské samosprávy, samosprávy města Montmeló a katalánského autoklubu. V roce 1991 byly stavební práce dokončeny a ještě v tom samém roce přivítali v Montmeló španělskou Grand Prix v závodech formule 1. Silniční motorky tam nejdřív jely evropskou Grand Prix a od roku 1995 je okruh nedaleko Barcelony domovem katalánské Grand Prix.

Dráha okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya měří celkem 4727 metrů, v nejširším místě má 12 metrů a nejdelší rovinka je 1047 metrů dlouhá. V jednom kole jezdci projedou celkem třinácti zatáčkami – 5 levými a 8 pravými.

Rekordy a informace MotoGP – Circuit de Barcelona-Catalunya (SPA)

Nejrychlejší kolo – Aleix Espargaró- Suzuki (2015) – 1'40,546
Rekord okruhu – Marc Márquez - Honda (2014) – 1'42,182
Kvalifikační rekord – Aleix Espargaró- Suzuki (2015) – 1'40,546
Maximální rychlost – Marc Márquez – Honda (2015) – 347,1 Km/h

Délka závodu MotoGP - 25 kol (118,2 km)
Velká cena Katalánska – MotoGP 2015:
Stupně vítězů - 1.Lorenzo (Yamaha), 2.Rossi (Yamaha), 3.Pedrosa (Honda)
Pole position – Aleix Espargaró (Suzuki) – 1'40,546 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu - Marc Márquez- (Honda) – 1'42,219 sekundy

!!! Nezapomeňte, je tu tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2016 !!! - ZDE

MotoGP – Preview

Skutečná domácí Grand Prix nyní čeká na lídra průběžného hodnocení Jorge Lorenza (Movistar Yamaha MotoGP), který je sice rodákem z Mallorky, ale do Barcelony je to z ostrova nejblíž ze všech španělských okruhů světového seriálu a navíc v hlavním městě Katalánska nějakou dobu bydlel. Jezdec Yamahy už má ohledně profesní budoucnosti jasno, když podepsal dva roky s Ducati, takže se nyní může plně soustředit na obhajobu titulu. Ta mu jde zatím dobře, protože šampionát vede, třebaže prozatím jen s deseti body náskoku. Jak řekl, závod v Mugellu byl pro vývoj šampionátu klíčový, a aby také ne, když vyhrál po napínavém souboji s jezdcem tovární Hondy Márquezem a jeho týmový kolega Rossi do cíle vůbec nedojel.

Druhý v pořadí Marc Márquez (Repsol Honda Team) sice jak často zmiňuje válčí s technikou, ale je stále jedním z mála, kdo bodoval ve všech odjetých závodech a na vedení v soutěži ztrácí deset bodů, což zase není tolik. Pokud by v Mugellu vyhrál souboj na cílové rovince, byl by na to o pět bodů lépe, ale tam prostě jeho RC213V nedokázala čelit ataku Lorenzovy M1. Loni závod v Katalánsku nedokonči, což by teď jen opravdu nerad zopakoval, protože to by hodně ovlivnilo jeho snahu bojovat o titul mistra světa. Je na tom rozhodně lépe než loni. Šance stále žije a Honda má pro test v Barceloně, který následuje hned druhý den po závodu, přivést nové díly, které by měly tovární Hondu o něco víc zrychlit. Španěl už také řekl, že je připraven prodloužit smlouvu s HRC, takže Barcelona je ideální místo pro oficiální potvrzení prodloužení spolupráce.

Hodně komplikovaná situace je teď v případě Valentina Rossiho (Movistar Yamaha MotoGP), který měl výborně rozjetý domácí víkend v Mugellu, ale v samotném závodu ho zastavila porucha motoru, což je v takto vyrovnané konkurenci dost zásadní okamžik. Italský závodník teď na vedení v soutěži ztrácí sedmatřicet bodů a to není zrovna málo. Motor explodoval také Lorenzovi, ale jemu se to stalo v zahřívacím tréninku, to znamená před startem závodu italské Grand Prix. Bylo to skutečně o štěstí, protože pokud by ráno zajel o kolo méně, zůstali by stát v závodu nepochybně oba jezdci tovární Yamahy. Motory už zkoumají v Japonsku, ale určitě to není pro Yamahu dobrá zpráva. Zřejmě bude nějaká součástka poddimenzována, a protože pravidla nedovolují v průběhu sezony zasahovat do motorů, může nastat problém. Zásah je možný pouze v případě ohrožení bezpečnosti, ale není možné díky zásahu získat výhodu. Jenže pokud je součástka poddimenzovaná, nahradí ji silnější, tak ta výhoda tu bude, takže to je na zvážení všech členů Asociace výrobců motocyklů. Každopádně Rossi bude bojovat o vítězství v Barceloně, kde rozhodně bude mít znovu silnou podporu z řad fanoušků a šanci porazit oba své hlavní soupeře.

Závod v domácím prostředí pojede Dani Pedrosa (Repsol Honda Team), jemuž se už podařilo přiblížit k třetímu Rossimu na rozdíl dvanácti bodů. Barcelona je pro většinu španělských závodníků MotoGP místem, kde mají skutečně obrovskou podporu, protože pochází z Katalánska a jak víme Španělsko má silnější a slabší regiony a Katalánsko je právě ta bohatší oblast. Pedrosa letos jen jednou dosáhl na stupně vítězů, když zajel v Argentině na třetí místo, jinak je od Jerezu stále čtvrtý. To bude chtít změnit a rozhodně můžeme počítat s tím, že tam bude souboj s týmovým kolegou Márquezem.

První pětici uzavírá po šesti odjetých závodech Maverick Viñales (Team Suzuki Ecstar). Sedm bodů ztrácí na Pedrosu, což je určitě dobrý důvod, proč by se měl snažit továrního jezdce Hondy porazit. Viñales je jezdec, který může v Barceloně překvapit tím, že bude bojovat o pozici na stupních vítězů a klidně to také může být místo jeho prvního triumfu v šampionátu. Suzuki zná Barcelonu dobře z testování, má tam něco najeto a před katalánskou Grand Prix dva dny testovali nové podvozky ve Valencii. Druhým jezdcem Suzuki je průběžně šestý Aleix Espargaró (Team Suzuki Ecstar), který si třeba loni zajel v Montmeló s GSX-RR pro první pole position. Španěl bydlí kousek od okruhu a je jasné, že bude chtít navázat na loňskou kvalifikaci a tentokrát už závod dokončit.

Při pohledu na jezdce první desítky průběžného hodnocení vidíme, že tam jsou jen tři jezdci bez španělského pasu. Dva Italové Valentino Rossi a devátý Andrea Iannone (Ducati Team) plus desátý Ir Eugene Laverty (Aspar Team MotoGP). Všichni ostatní jedou o víkendu na domácí půdě, což z hlediska motivace a snaze uspět ještě může být zajímavé.

Sedmý Pol Espargaró (Monster Yamaha Tech 3) potřebuje zabrat, protože mu schází jeden bod na bratra Aleixe, jedenáct pak na pátou pozici. Pol Espargaró bude v mistrovství světa vytrvalostních závodů motocyklů obhajovat loňské vítězství Suzuka 8Hodin a bude součástí trojčlenné jezdecké sestavy a jeho týmovými kolegy budou Katsuyuki Nakasuga a Alex Lowes z továrního týmu tří ladiček v mistrovství světa superbiků. Yamaha právě dnes oficiálně potvrdila odchod Pola Espargara po skončení sezony 2016. Zatím není oznámeno, kde bude Španěl závodit, ale hovoří se o rakouské KTM.

Do víkendu v Barceloně nenastoupí Loris Baz (Avintia Racing). Francouz nezaviněně havaroval v první zatáčce po startu závodu v Mugellu a zlomil si kosti v nártu pravé nohy. Musel podstoupit operaci a prozatím ho v sedle Ducati GP14.2 nahradí Michele Pirro, testovací jezdec Ducati.

Rád by závodil Esteve Rabat (Estrella Galicia 0,0 Marc VDS Racing), který si v Mugellu zlomil klíční kost. Jezdec Hondy RC213V absolvoval operaci a věří, že projde vstupní zdravotní prohlídkou. S jedenácti body mu patří průběžná osmnáctá příčka.
 

MotoGP – Stav po GP Itálie:

1 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 115 bodů
2 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 105
3 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 78
4 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 66
5 - Maverick VIÑALES - SPA - Suzuki - 59
6 - Aleix ESPARGARO - SPA - Suzuki - 49
7 - Pol ESPARGARO - SPA - Yamaha - 48
8 - Hector BARBERA - SPA - Ducati - 43
9 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati - 41
10 - Eugene LAVERTY - IRL - Ducati - 36
11 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 34
12 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 29
13 - Stefan BRADL - GER - Aprilia - 25
14 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Aprilia - 21
15 - Michele PIRRO - ITA - Ducati - 18
16 - Danilo PETRUCCI - ITA - Ducati - 17
17 - Scott REDDING - GBR - Ducati - 16
18 - Tito RABAT - SPA - Honda - 11
19 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Honda - 10
20 - Loris BAZ - FRA - Ducati - 8
21 - Yonny HERNANDEZ - COL - Ducati - 3
22 - Jack MILLER - AUS - Honda - 2

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist