Santi Hernández: Marc mě neustále překvapuje

Santi Hernández pracuje v týmu Repsol Honda už dvacet let. Dnes je šéfmechanikem Marca Márqueze, v minulosti však spolupracoval například s Álexem Crivillém a stál také u zisku prvního mistrovského titulu japonské továrny. Co se za ta léta, co se v paddocku pohybuje, změnilo? A proč se Santi Hernández nechodí dívat na start? O tom pohovořil v rozhovoru právě pro Repsol Hondu.

Popiš nám, jaké bylo začínat jako dvacetiletý mladík v týmu Repsol Hondy v době, kdy za ni jezdil Álex Crivillé?

„S láskou na to vzpomínám. Když jsem byl dítě, byly všude kolem mě motorky. A ta možnost pracovat v týmu Repsol Hondy vedle jezdce, který byl vždycky mým idolem - no prostě, musí být jasné, že mé první pocity a vzpomínky jsou spjaty s nervozitou, bylo to jako když se fanouškovi splní jeho sen. Takhle si to pamatuji.“

Tým letos oslavuje své 25. výročí. Jedním z milníků Hondy byl zisk prvního španělského mistrovského titulu do 500 ccm. Jaké bylo pracovat v roce 1999 s Crivillém?

„Zažil jsem spoustu hezkých chvil a ty spojené s Álexem Crivillém jsou velmi pozitivní: skvělý jezdec a co je hlavní, skvělý člověk.“

Chybí ti ty časy? Změnil se v týmu způsob práce?

„Ano, hodně se toho změnilo. Všechno se vyvíjí. I předtím existovala nějaká rivalita, ne však v takové míře jako dnes. Tenkrát vznikala mezi mechaniky, týmy a jezdci přátelství. Dnes všechno funguje na více profesionální úrovni, atmosféra není stejná. Předtím byl paddock přátelštější, dnes všichni přemýšlí jen nad tím, jak dosáhnout svého cíle, kterým je vítězství.“

Co si myslíš, že se změnilo vůbec nejvíce: samotný šampionát nebo technologie a motocykly?

„Řekl bych, že se hodně změnilo obojí, a to k lepšímu. Ze šampionátu se stal, když to tak řeknu, záviděníhodný projekt. Nejenže stále roste, ale je také profesionalizován. Což je pro lidi, kteří milují motocyklové závodění, neuvěřitelné.

Hodně se toho změnilo i po technické stránce. Před 22 lety existovala spousta věcí, o kterých bychom si nikdy nemysleli, že je budeme moci kontrolovat. Zvláště pak co se týče bezpečnosti, se šampionát i technologie posunuli hodně kupředu, což je jedině dobře.“

V roce 2011 jsi začal pracovat s Marcem Márquezem. Řekl bys, že se od té doby hodně změnil? Kde by se ještě mohl zlepšit?

„Marc mě od prvního dne, co jsem se s ním potkal, jen překvapuje. Už tenkrát na mě zapůsobil svými komentáři k motocyklu a také svým vystupováním. Vždycky říkám jednu věc: Marc mě neustále překvapuje.

Nemusím mu říkat, v jakým směrech se musí zlepšit. On je jezdec a vše se průběžně sám učí, je schopný poučit se i z vlastních chyb. Někdy se popravdě učím já od něj než on ode mě, a to se mi líbí.“

Jak často spolu mimo okruh během týdne mluvíte?

„Obyčejně jedenkrát. Náš tým má ale skupinu na WhatsAppu a tam každý den někdo něco napíše. Naše komunikace probíhá na přátelské úrovni. Někdy je dobré promluvit si i o jiných věcech než o motocyklech.“

Jak je to dlouho, co jsi naposled viděl start závodu? Nesleduješ jej, protože jsi pověrčivý, nebo z nervozity?

„Z pověrčivosti. Dělám to tak od roku 1999, kdy jsem začal pracovat s Álexem Crivillém. Nevím už ani proč, ale jednou jsem prošvihl start závodu a Álex vyhrál. A tak se od té doby na start dívat nechodím.“

Po závodě v Kataru Márquez řekl, že to díky Hondě skončil druhý. V čem je letošní motocykl lepší?

„Jak Marc řekl, díky novému motoru máme lepší akceleraci a dokážeme dosáhnout větší maximálky, což jsou právě ty věci, které nám v minulosti činily největší obtíže. Přiblížili jsme se teď Ducati a zároveň jsme předstihli ostatní výrobce, což je hodně důležité.

Určitě je to teď pro nás zajímavější. Když si totiž na rovince dokážete najet nějaký náskok, nemusíte pak tolik riskovat v jiných částech okruhu. Můžete jet uvolněněji, nemusíte myslet na to, že byste měli získat nějaký čas na brzdách.

Tohle je jedna z oblastí, ve které se Honda zlepšila. Musíme poděkovat inženýrům za jejich úsilí, které do toho vložili. Lidí, kteří pracují ‚v zákulisí' a není je vidět, je totiž mnoho, a kvůli tomu, abychom si dojeli pro dobrý výsledek, někdy nechodí ani spát.“

Po zimní přestávce a obtížích, které měl Marc s ramenem - čekal jsi, že skončí v prvním závodě druhý se ztrátou pouhých 0,023 sekundy?

„Marc si už jednou prošel těžkým obdobím. V roce 2011 havaroval, byl hodně dlouho mimo a nikdo nevěděl, jestli bude moci zase závodit. A pak všechny překvapil tím, že v následující sezóně vyhrál hned první závod v Kataru.

Když se mě před Velkou cenou ptali, jak na tom Marc v závodě bude, vyjadřoval jsem se velmi obezřetně. Uvnitř jsem však nepochyboval o tom, že bude bojovat o vítězství. Marc nám každý den ukazuje, jaký je bojovník, k problémům se staví čelem. Věděl jsem, že by Marc mohl zajet skvělý závod.“

Rozdíl mezi prvními pěti jezdci byl v Kataru 0,6 sekundy. Myslíš si, že letošní šampionát bude napínavější než ty předchozí?

„Ano. Každým rokem to tak je. Jezdci jsou zkušenější a mladí talentovaní piloti, kteří se do MotoGP dostanou, se rychleji učí. I když si někdy můžete myslet, že je velmi snadné vyhrát šampionát, není tomu tak. Je hodně důležité být konzistentní a zahrát dobře své karty.“

Teď nás čeká Argentina, kde bývá Marc hodně rychlý. Co je na Termas de Río Hondo klíčem k úspěchu?

„Je to okruh, na kterém se nám vždycky dařilo, i když se výsledky ne pokaždé dostavily. Jako všude je důležité tvrdě pracovat a snažit se nechybovat. Marc i tým ze sebe musí vydat úplně všechno a po warm-upu uvidíme, jak dobře můžeme jet.

Jsou závody, ve kterých nejsou vaše šance na vítězství vysoké. Musíte to ale akceptovat a nedělat chyby. Jak už jsem předtím zmínil, důležité je zůstat konzistentní a vytěžit z každého závodu maximum."

Informace o redaktorovi

Andrea Štipčáková - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 18 Kč od 9 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Petr45 přispěl 2 Kč
masi přispěl 2 Kč
.maxim. přispěl 2 Kč
Kirru23 přispěl 2 Kč
Ritchy přispěl 2 Kč
Jara11x přispěl 2 Kč
JardaKTM přispěl 2 Kč
Aďoš přispěl 2 Kč
Riksa přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist