Rozhovor s Marcem Márquezem, mistrem světa třídy MotoGP

Redakce Motorkáři.cz v listopadu zamířila na motocyklový veletrh EICMA do Milána, kde mimo sledování premiér nových strojů bylo na programu také setkání s jezdci tovární Repsol Hondy Marcem Márquezem a Danim Pedrosou. Oba jezdci také ochotně podepsali své fotografie pro vítěze letošní tipovací soutěže.

V době, kdy jsme s Marcem Márquezem hovořili, čekal na španělského závodníka poslední závod sezony ve Valencii a první předsezonní testy. Redaktor webu Motorkáři.cz Petr Poduška s diktafonem v ruce položil současné jedničce světové silnice hned několik otázek, na které Španěl ochotně a s úsměvem odpovídal. Po patnácti minutách vyčleněných pro Motorkáře.cz, Marc Márquez odpovídal na otázky, které položili také ostatní přítomní novináři.
Závodění na motorkách je pro vás sportem číslo jedna už od dětství nebo jste uvažoval i o něčem jiném?
Marc Márquez: „Ne, neuvažoval. Motocykly byl v mém životě vždy priorita číslo jedna. Už jako dítě, byly mi asi tak čtyři, jsem začal jezdit na motorce a to už mi zůstalo po zbytek života. Mým cílem bylo stát se profesionálním motocyklovým jezdcem.“

Co třeba fotbal, ten vás jako Španěla nikdy nelákal?
Marc Márquez: „Fotbal mám také moc rád a v dětství jsem hodně hrával se svými kamarády.“

Měl jste jako kluk mezi jezdci nebo sportovci svého hrdinu, který byl vašim vzorem?
Marc Márquez: „Ano, měl jsem. Byl to Valentino Rossi. Samozřejmě také Dani (Pedrosa), ale jedničkou byl pro mě vždy Valentino.“
Kompletní sezona stojí jezdce spoustu sil. Našel jste způsob, jak rychle mezi závody dobít baterie?
Marc Márquez: „Ano je velmi těžké zůstat po celou sezonu stabilně konzistentní a udržet si dobrou výkonnost. Ale je tady letní přestávka, kde máte k dispozici minimálně jeden týden na dobití baterek. Zejména pak poslední část sezony je velice náročná s třemi závody v řadě, a pak se vrátíte na finále do Španělska, kde zároveň probíhají různé akce a rozhovory. Pak tu máme zimní přestávku a celý prosinec, kdy si můžu odpočinout.“

Na závodech vás doprovází táta. Jak důležité je pro vás toto zázemí v jinak velmi konkurenčním prostředí mistrovství světa?
Marc Márquez: „Na okruhu je pro mě nejdůležitější tým a mimo něj je samozřejmě má rodina. Můj otec byl a je velkým fanouškem motocyklů, takže proto je se mnou na okruhu, ale během závodního víkendu pracuji především s týmem. Rodina je ale samozřejmě velmi důležitá.“

Jaká je vaše největší motivace být stále rychlý a vyhrávat závody?
Marc Márquez: „Největší motivací je tým a fanoušci. Samozřejmě je vždy na začátku cíl, který si stanovíte, a to je boj o titul mistra světa. Tým a rodina je klíčovým prvkem pro udržení motivace a mentality k dosažení tohoto cíle. Přivedl jsem si tým z Moto2, protože máme velmi dobré vztahy nejen na dráze, ale také mimo ni.“

Motocykly třídy MotoGP jsou velmi výkonné a rychlé. Užíváte si to?
Marc Márquez: „Ano, tyto stroje jsou velice výkonné a to se mi líbí. Jsou opravdu rychlé, někdy až moc. Například v Mugellu jezdíte přes 350 kilometrů za hodinu. Maximální rychlost není ale pro celkovou podívanou tak zásadní. Už jsem něco slyšel, že se uvažuje o jejím snížení.“

Máte nebo jste někdy měl na motorce strach?
Marc Márquez: „Ne neměl. Ten ani nesmíte mít. Samozřejmě po nějakém těžkém pádu máte respekt buď k motorce nebo ke konkrétní zatáčce. Kdybych někdy dostal strach, tak už bych nemohl závodit.“
Dokážete odhadnout o kol byste byli pomalejší bez vší elektroniky?
Marc Márquez: „Těžko říci, ale asi by to o moc pomalejší nebylo. Elektronika umožňuje jet o něco rychleji ale především bezpečněji. V tom vidím její největší přínos, bezpečnost jezdce. A v tom vidím krok správným směrem.“

A nebyla by to věší legrace bez elektroniky?
Marc Márquez: „Ne nebyla. Elektroniku nepoužíváte, abyste jezdil rychleji, ale byste se cítil bezpečněji. Tím, že se cítíte bezpečněji na to můžete víc zatlačit a tím pádem můžete být rychlejší.“

O víkendu nejdřív pracujete s rámem, odpružením nebo elektronikou?
Marc Márquez: „Vycházíte z nějakého základu, který jste už získali v průběhu sezony. Pak si s tím musíte pohrát. Obecně se začíná s nastavením geometrie a odpružení plus dalšími věcmi. Během závodního víkendu máte na nastavení motorky málo času. Dané nastavení se od loňského velmi liší, protože máte většinou nový rám. U elektroniky zpravidla vycházíte z nastavení z loňského roku a přizpůsobíte ji na aktuální podmínky, jako je například přilnavost dráhy.“
Měnil jste během sezony rozložení váhy na motocyklu?
Marc Márquez: „Ne. Od prvního závodu v Kataru až po ten poslední ve Valencii zůstal motocykl v tomto ohledu stejný. Fungoval perfektně, takže tam nebylo důvod nic měnit.“

Jakému nastavení tlumení dáváte přednost, tvrdšímu nebo měkčímu?
Marc Márquez: „Záleží na konkrétním okruhu a konkrétních podmínkách dráhy. Někdy potřebuji větší stabilitu při brzdění někdy naopak potřebuji větší nestabilitu, aby mi motorka umožnila lepší průjezd zatáčkou nebo lepší výjezd ze zatáčky. Nejdůležitějším obdobím je z tohoto pohledu zima, kdy musíte vyzkoušet spoustu věcí a najít směr pro další sezonu.“

Jak moc rozdílné je nastavení vaši motorka od motorky Daniho Pedrosy?
Marc Márquez: „Z tohoto pohledu to jsou dva naprosto jiné motocykly. Používám jiný podvozek než Dani. Ve výsledku se ale snažíme držet jeden směr. Honda a Yamaha mají dostatečnou kapacitu pro vývoj dvou různých motocyklů pro dva odlišné jezdce, což je dosela přínosné, protože pak můžete z dvou rozdílných cest získat tu nejlepší.“
Jak důležitá je pro Hondu beztrátová převodovka?
Marc Márquez: „Teď už ji mají všichni. Ale v roce 2010 nebo 2011 to byla výhoda. Ale jak už jsem řekl, dnes ji mají všichni. Naopak v některých závodech byla Yamaha lepší než my, takže na tom teď musíme zapracovat.“

Spolupracoval jste někdy při vývoji sériových silničních motocyklů?
Marc Márquez: „Ano poskytl jsem zpětnou vazbu a několik tipů, ale je třeba si uvědomit, že mezi sériovým a závodním motocyklem je velký rozdíl. V čem jsem mohl poradit je například rám motocyklu.“

Jezdíte na motorce i mimo závodní dráhu, například doma ve Španělsku?
Marc Márquez: „Ne na motorce normálně nejezdím, ale rád se projedu na okruhu, abych porovnal rozdíl.“
V čem si myslíte, že je klíč vašeho úspěchu?
Marc Márquez: „Není to snadné říct, protože to není jen jedna věc, ale několik. Počínaje rodinou, týmem, Hondou, mým bratrem, jemuž naslouchám a on naslouchá mě. Sice je nyní v Moto3, ale hodně si radíme a trénujeme spolu. Když máte kolem sebe lidi se stejnou mentalitou a stejným cílem, je všechno snazší.“

Jaký byl váš nejlepší souboj v letošní sezoně?
Marc Márquez: „Byl to souboj s Valentinem Rossim v posledních kolech závodu v Jerezu. Ještě lepší souboje byly v Montmeló, kdy jsem musel trošku bojovat s Jorgem, pak s Danim a Valentinem.“

Jak chcete být vnímán veřejností?
Marc Márquez: „To je velice těžké, protože si člověk nevybírá jak chce být vnímán ostatními. Snažím se být přirozený. Sám sebou. Užívat si života.“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)
Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist