Rozhovor s Jeremy Burgessem

Na webu MotoSprint byl zveřejněn velmi obsáhlý exklusivní rozhovor Enrica Borghiho s Jeremy Burgessem, který byl pořízen v průběhu prosincového pobytu týmu mechaniků Valentina Rossiho v továrně Ducati a zde si ho můžete přečíst.

Rozhovor s Jeremy Burgessem
"Možná je to těmi Vánocemi, snad ano, ale každopádně – vidět Jeremyho Burgesse kráčet po chodbách a kancelářích Ducati Corse v červeném firemním oděvu Ducati na mě zkrátka velmi silně zapůsobilo", říká Enrico Borghi a pokračuje: "Znovu mě připomnělo jak moc chceme vidět, cítit a dýchat atmosféru počátku nového náboje spojení dvou velkých veličin motoristického sportu – Valentina Rossiho a Filippo Preziosiho, vidět okamžiky, kdy se tým mechaniků poprvé seznamuje s novou továrnou a jejích motocyklem, v době, kdy se plánuje strategie pro tuto obrovskou výzvu. Tým mechaniků Valentina Rossiho je pod vedením Jeremy Burgesse poprvé v továrně Ducati a při setkání s nimi jsme se sešli s klidnými, ale přitom velmi soustředěnými lidmi."

Naslouchali jsme jasným a zajímavým diskusím. A jeden z nejúspěšnějších šéfů týmu mechaniků, pan Jeremy Burgess, byl jako vždy pragmatický, inteligentní, přímý a rázný.

Náš rozhovor začíná samozřejmě tématem výsledků podzimních testů a Jeremy na úvod říká: „Jestli je tady někdo, kdo opravdu věří tomu, že časy Valentina v testech ve Valenci pravdivě vypovídají o tom, jak na tom jsme, tak je to idiot. Jasně, pokud se budete dívat jen na časy, tak asi nebudete vědět, co si vlastně máte myslet, protože Valentino nejel tak, jak od něj mnozí očekávali. Ale já Vás mohu ujistit, že ty časy nevypovídají o naší skutečné situaci. Teď jen přesně nevíme, jak na tom ve skutečnosti jsme a nedozvíme se to dříve, než bude Valentino úplně v pořádku nebude za to moci opravdu pořádně vzít.“


Takže Vy jste těmi časy ve Valencii nebyl překvapen?:
“Trochu ano, ale důležitá je jedna věc, Valentino musí být nejdříve v pořádku. To proto, že to ovlivňuje vše. Valentino by se nepotýkal s takovými obtížemi, kdyby byl v lepší fyzické kondici.“

V boxech ale bylo jisté překvapení vidět: „Ano, byli jsme překvapeni, ale nedělalo nám to vážně starosti. Samozřejmě, když jsme v úterý ráno začali s Ducati pracovat, tak jsme chtěli dosáhnout časů, které jsme zajížděli předchozí víkend. Ale najednou jsme se během okamžiku ocitli namísto předních pozic zcela vzadu. Začali jsme velice opatrně pracovat s nastavením, protože jsme věděli, že Valentino bude muset absolvovat mnoho kol a pak bude problém s udržením jeho energie. Mysleli jsme si, že druhý den dokáže být rychlejší, ale to se nestalo, protože se jeho kondice rychle zhoršovala.“

Ale ten opravdový problém byl s předním kolem ne?: „ Ano, ale já ještě nejsem přesvědčen o tom, že má Ducati s předkem opravdový problém. To znamená, že si nemyslím, že by to byl problém, který by jsme nedokázali vyřešit bez toho, aby nedošlo k nějaké zásadní změně celého projektu motocyklu. Znovu opakuji, že jsem přesvědčen o tom, že příčinou Valentinových obtíží byla především jeho fyzická kondice.“

Zdá se vám Ducati náročnější? „Je to jiný motocykl, který se od těch japonských liší v tom, že je na něm obtížnější změna směru jízdy, má zkrátka jinou charakteristiku vedení jezdcem. Samozřejmě, to Valentinovi nijak nepomohlo, když už měl vážné problémy v posledních závodech sezóny.“

Zatím to tedy vypadá, že Ducati Valentinovi příliš nevyhovuje ne?: “Je normální, že každý potřebuje trochu času na to aby pochopil, jak motocykl funguje, jak je postaven. A toto je dobrý a úspěšný motocykl, což potvrzují výsledky Stonera.“

Ten měl ale na Ducati asi nějaký zvláštní recept: „Ano, ale v podstatě s ní měl letos vyhrát mnohem více závodů. A kdyby si ve Valencii nevybral příliš tvrdé gumy, tak by v závodu dominoval stejně jako tomu bylo v Japonsku a Austrálii. To znamená, že motocykl byl v závěru sezóny na vrcholu.“

Stoner dost často padal a často tvrdil, že nemá dostatečnou kontrolu předního kola: „Ve většině případů to bylo v průběhu několika prvních kol závodu, ani jednou na jeho konci, což znamená, že za to prostě moc vzal a ne že ho zradil motocykl. Nechal si na sebe v průběhu prvních šesti-sedmi kol připustit příliš mnoho tlaku a proto padal.“


Už máte s Valentinem a Filippem nějakou strategii vývoje motocyklu pro příští tři zimní testy?:
„Ano, ale ta strategie bohužel není příliš obsáhlá. Valentinův stav nás nutí začít pomalu a přidávat postupně. Takže pro první testy v Sepangu chceme především posbírat co největší množství technických dat. Ale náš problém není technického, ale spíše lidského rázu, musíme počkat, až příroda udělá svou práci.“

Tím myslíte zdraví Valentina?: „Jasně, protože pravidla vývoje motocyklu jsou postaveny na pravidlu propojení reálným testováním, které dosud nemáme. Mluvím o takových rozhodnutích, jež vedou ke změnám projektu. Dokud Valentino nebude v takovém fyzickému stavu, aby mohl jezdit tak, jak ho známe a tedy mohl svému novému motocyklu opravdu porozumět, nemohu mít názor, že je potřebné taková rozhodnutí přijmout.“

V Ducati už druhý den po testech ve Valencii pracovali na vývoji: „Ano, ale to neznamená, že přestavují celý motocykl. Což je dobře, protože situace Ducati se vůbec nedá porovnat se situací Yamahy v roce 2003. Desmosedici je motocykl, který vyhrává závody a vždy bojuje o stupně vítězů. Yamaha tehdy byla za celý rok jen jednou na stupních vítězů a jinak byla po zbytek roku daleko vzadu.“

Takže si myslíte, že je to jen otázka správného nastavení: „Myslím si, že dokážeme vyřešit problémy, které se u Ducati objeví, tak jako se nám to povedlo s Yamahou. Jen mně je líto, že se do toho nemůžeme naplno pustit, dokud nebude Valentino úplně v pořádku a nedá nám dostatek správných informací. V Ducati jsou klidní, dobře ví, že si můžeme dovolit počkat, protože Ducati už konkurenceschopná je. A já vím, že až bude Valentino opravdu v pořádku, tak rychle pokročíme o velký kus dopředu.“

Co všechno jste tedy v tyto dny v Bologni dělal ?: „Seznamoval jsem se firmou, techniky a motocykly. Jsme v etapě, kdy je třeba najít tu nejlepší formu, jak vzájemně spolupracovat. Setkal jsem se tady s lidmi, kteří jsou odhodlání na tom tvrdě pracovat“

Jak jste se mezi Italy cítil?: „Dobře, ale já už s nimi jsem zvyklý pracovat. Kromě Valentina jsem s vámi Italy vlastně vyrůstal, protože s italskými piloty, výrobci, manažery a mechaniky je spjata historie motocyklového sportu.“

Myslíte si, že bude nutné změnit způsob Vaší práce, aby jste se podřídil metodám v Ducati anebo si myslíte, že to bude spíše naopak? „Myslím že to bude něco mezi tím. Lidi, které jsem v Ducati potkal působí zaníceně pro tuto práci a viděl jsem u nich velké odhodlání. A dělalo to na mě dojem, že už trochu způsob práce změnili, protože to je pro nás všechny nová zkušenost a všichni se při tomto dobrodružství můžeme jeden od druhého něco naučit.“

A to nemluvíme o nadšení, které přichází s Valentinem!: „Ducati chce pracovat tak, aby jim to přineslo to, co potřebují. Příchod sem do této továrny a setkání s lidmi, kteří jsou s tímto projektem spojení mě ve skutečnosti připomíná atmosféru, jaká byla před sedmi lety u Yamahy.“

Takže jsou zde nějaká pojítka, i když je to jiná situace?: „Ano, je to trochu jiné, ale ve skutečnosti přinesl Valentino do Ducati novou výzvu, kterou hledal a potom mě požádal, zda-li bych s ním tento odvážný podnik absolvoval. Takže je to vlastně dost podobné jako před sedmi lety, máme nový motocykl, novou továrnu se kterou budeme spolupracovat, novou výzvu. Ale úroveň tohoto motocyklu je vyšší a my máme taky nezanedbatelně víc zkušeností.“


Desmosedici je známá jako komplikovaný motocykl, nejen ve smyslu jízdy na něm, ale taky ve smyslu složení a rozebírání:
„Ano, to jsem viděl, ale není to tak špatné, jen musíte o něco více a trochu jinak pracovat. Je to otázka zvyku.“

Říká se, že mechanici byly po prvním dnu testů ve Valenci tak trochu šokováni tím, o kolik více je s Ducati v porovnání s japonským motocyklem pro mechanika práce: „Já jsem nebyl šokován. Ducati je zkrátka jiná a samozřejmě trochu komplikovanější, ale důležité je, že zde není nic, co by limitovalo kvalitu materiálu z pohledu jezdce.“

Je pravdivá pověst o tom že Desmosedici je skládanka ze spousty malých dílů?:Ano, to je pravda… Ovšem samotný fakt, že je motocykl složený z velkého počtu malých dílů a je náročnější na montáž neznamená, že je to výsledek špatné konstrukce, ale pouze to, že je ještě z pohledu života v závodech poměrně mladá a nedošla ještě do fáze zjednodušování práce mechaniků v boxech přestože již dosáhla výkonnosti, jakou má Yamaha a Honda, které jsou v seriálu velkých cen třicet – čtyřicet let.“

Takže Ducati by se měla v tomto ohledu zlepšit?: „Montáž, nebo chcete-li systém tzv. „stavebnice“ by mohl být lepší, ale k tomu se jistě dostaneme. Navíc, podobné problémy jsme měli, když jsme před sedmi lety přišli do Yamahy, protože jsme přišli od Hondy…“

Honda je ve spoustě věcí hodně napřed že?: „Ach ano, jistě, ale složení Yamahy se nám také podařilo optimalizovat, což také vyžaduje větší důraz na detaily, takže když se nám to podařilo s Yamahou, tak se nám to s Ducati jistě povede také.“

V Ducati doufají, že se vám podaří udělat to samé s nároky na řízení motocyklu: „Mým cílem vždy bylo postavit motocykl, se kterým může každý jezdec jet na hranici jeho schopností a Yamaha je teď právě ten případ. Zásluhu na tom má především Valentino, který může teď to samé udělat pro Ducati a my mu pomůžeme to realizovat.“

Jde ze Stonera na Hondě strach?:Mě nepřekvapil způsob, jakým testy ve Valencii zajel. Jeho problém není být rychlý, je to možná nejrychlejší jezdec planety, ale jak jsme mohli vidět v sezóně 2010, tak k dosažení úspěchu musíte podávat konzistentní výkony. Casey se v šampionátu nebyl schopen udržet před Valentinem, přestože se zúčastnil všech závodů a Valentino ve čtyřech chyběl a v mnoha ostatních trpěl bolestmi ramene. Stoner jel nádherně v Japonsku a Austrálii, ale v Malajsii upadl v prvním kole, když nebylo vůbec třeba za to tak brát.“

Panuje obecné přesvědčení, že Stoner na Hondě bude tím nejtěžším soupeřem: „Ale to vůbec není Hondou. Hondě se několik let nepodařilo v šampionátu zvítězit a skutečností je, že teď museli hodně investovat do motocyklu a do celkové organizace. Za rok budeme na prahu nové éry a je jasné, že Honda bude chtít mít od začátku hlavní slovo. A co se týče roku 2011, tak také vypadá konkurenceschopná.“

Myslíte, že je teď Yamaha slabší?: „No, myslím si, že nelze přehlédnout odchod Valentina a mého týmu, navíc před dvěma lety Yamaha přišla o dva důležité odborníky na vývoj elektroniky.“

Myslíte, že to může být pro Yamahu problém?: „Ne bezprostředně. Lorenzo, který je mladý a velmi rychlý, má na příští rok velmi dobrý motocykl. Ale potom se uvidí, jaké jsou jeho schopnosti při vývoji litrového motocyklu. Ale v každém případě je zřejmé, že sport se řídí určitými cykly. Projekt se zahájí a pracuje se na něm až do okamžiku, kdy dosáhne svého vrcholu. Yamaha měla takový cyklus od roku 2004, takže uvidíme, jestli se na této úrovni dokáže udržet. Myslím si, že bude Yamaha v roce 2011 velmi silná, ale to bude Honda podle mého názoru také, což myslím platí i o Ducati….!“

Valentinovi bude v únoru 32 let. Podle Vašeho názoru, jaké zbraně by měl používat aby dokázal s dravými mladíky držet krok ?: „Důležitý je mozek, protože Valentino může využít svých zkušeností, hojnosti znalostí, které sbíral mnoho let a jež ho dovedly k mnoha vítězstvím. V neposlední řadě ještě pár let, možná víc, bude Valentino schopen přijít s něčím novým, protože je novou výzvou u Ducati velmi silně motivován.“

Vypadá to, že o jeho volbě nemáte pochybnosti?: „Valentino ví, jak věci využít ve svůj prospěch více než kdo jiný. Je to on sám, kdo si tuto cestu zvolil a pokud se takto rozhodl, tak je to proto, že to velmi dlouho pečlivě zvažoval. Tak jak to dělá po celou dobu své kariéry.“

Měl jste příležitost se v průběhu Vašeho pobytu v Itálii s Valentinem setkat?:Ano, několikrát jsme se viděli a byli jsme spolu dokonce na večeři. Hodně jsme mluvili a vtipkovali, tak jako vždy.“

Jaký se Vám zdál?: „Trochu otrávený a bolavý, protože měl za sebou nejvážnější operaci v kariéře, kvůli které si teď nemůže dopřát odpočinek jako ostatní jezdci. Ale jinak se mě zdál v pořádku a bez nějaké morální újmy, takže si nedělám žádné starosti.“


Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.25
Známkováno: 16x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist