První GP sezony - Velká cena Portugalska

Čekání na novou sezonu je u konce. V pátek první tréninky v Portimau odstartují 75.ročník světového šampionátu MS silničních motocyklů, jenž letos zahajuje Velká cena Portugalska. V roce 2023 je v kalendáři šampionátu rekordních jednadvacet Grand Prix a jelikož se jede nový závod MotoGP™ “Sprint“, bude v tomto ohledu napínavý už i sobotní program každé z GP. Jediným českým zástupcem je Filip Salač, který závodí s týmem Gresini Racing v kategorii Moto2™.

Kapitoly článku

Autódromo Internacional do Algarve (POR)

Autodromo Internacional do Algarve má kapacitu rovných 100 000 diváků. Tento okruh známe víc jako Portimao, podle přístavního města, od kterého je vzdálen přibližně třicet minut jízd. Závodní areál otevřeli 2. listopadu 2008 v krásném prostředí portugalského Algarve. Trať následně pokřtili jezdci světové série superbiků WorldSBK, kteří tam jeli závěrečný podnik sezony. Algarve Motorsports Park je nejmodernější komplex, který se může pochlubit úžasnou závodní dráhou, motokárovou dráhou, off-road parkem, hotelem, apartmánovým komplexem, technologickým parkem a sportovním areálem. Co se týče samotného uspořádání okruhu, Autodromo Internacional do Algarve má 15 zatáček – 9 pravých a 6 levých. Změny v převýšení má Portimao neuvěřitelné a přední rovinka umožní jezdcům MotoGP pořádně protáhnout motory jejich strojů než začnou brzdit ve sjezdu k první zatáčce.

Některé změny MS pro rok 2023

Výsledky přerušené kvalifikace
V případě, že je kvalifikační jízda přerušena a nelze ji znovu zahájit, platí následující pravidla:
- pokud trénink trval alespoň 50 % přiděleného času, bude považován za dokončený a výsledky budou platné
- pokud trénink uběhl méně než 50 % přiděleného času, bude trénink považován za zrušený a výsledky budou přijaty podle kombinovaných tréninkových časů. Pro třídu MotoGP™ se kombinované časy berou z P1 a P2. Pro třídy Moto2™ a Moto3™ se kombinované časy berou z tréninků P1-P2-P3.

Zvýšení limitu otáček v třídě Moto2™
Společnosti Dorna, Triumph a Externpro se dohodly na aktualizované specifikaci motoru Moto2 pro rok 2023. Součástí této specifikace je zvýšení limitu otáček ze 14 000 ot/min na 14 400 ot/min.

Moto3™ a Moto2™ - Warm Up
Jezdci nižších tříd MS silničních motocyklů nemají v neděli zahřívací tréninky.

Závod MotoGP™ - SPRINT
Sobotní kvalifikace určí startovní rošt pro sprint a nedělní hlavní závod. Sprint trvá zhruba polovinu času hlavního závodu, který se bude lišit v závislosti na dané Grand Prix. Pokud má závod v neděli 30 kol, sprint bude vypsán na 15 kol. Body do šampionátu se budou udělovat v polovičním poměru oproti nedělnímu závodu, přičemž maximum je 12 bodů za vítězství až 1 bod za deváté místo. Start sprintového závodu bude zpravidla vždy v 15:00 hodin místního času.

Po skončení sprintu proběhne slavnostní vyhlášení vítězů, jenž se uskuteční v jiné části okruhu, aby fanoušci mohli své favority vidět zblízka. Každopádně vítězství a pódia se nezapočítávají do celkové statistiky Grand Prix daného jezdce, ale bude vytvořena nová kategorie, aby byla ocenění oddělena.

Pneumatiky Michelin

Pro letošní rok společnost Dorna Sports představila několik velmi zajímavých změn, které divákům nabídnou zábavnější podívanou, aniž by se zvýšil počet pneumatik, které jezdci během víkendu použijí. Dokonce se nám podařilo snížit celkové množství pneumatik, které musíme vyrobit, přepravovat a recyklovat pro každou Grand Prix tím, že jsme u zadního obutí omezili výběr na pouhé dvě specifikace,“ uvedl Piero Taramasso (Michelin), jenž dále potvrdil zachování tří specifikací pro přední obutí prototypů třídy MotoGP™.

MotoGP™ - preview

Rekordy a informace MotoGP™ – Algarve International Circuit (POR)

Nejrychlejší kolo – Francesco Bagnaia – Ducati (2021) – 1'38,725
Rekord okruhu – Fabio Quartararo – Yamaha (2022) – 1'39,435
Kvalifikační rekord – Francesco Bagnaia – Ducati (2021) – 1'38,725
Maximální rychlost – Bastianini, Bagnaia - Ducati, A.Márquez – Honda (2020) – 351,7 Km/h

Délka závodu MotoGP - 25kol (114,8 km)
GP PortugalskaMotoGP 2022:
Stupně vítězů - 1.Quartararo (Yamaha), 2.Zarco (Ducati), 3.Espargaró A. (Aprilia)
Pole position – Johann Zarco (Ducati) – 1’42,003 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Fabio Quartararo (Yamaha) – 1'39,435 sekundy

APRILIA

V letošním roce uvidíme na startu závodů celkem čtyři stroje italského výrobce z Noale. Dva v továrním týmu a dva v nově postaveném satelitním týmu. V továrním týmu pokračuje Aleix Espargaró (Aprilia Racing), který má čerstvě po operaci předloktí, ale měl by být pro první závod fit. Espargaró je u Aprilie nejdéle a je aspirantem na bitvu o vítězství nebo pódiová umístění. Podobně je na tom Maverick Viňales (Aprilia Racing), jenž je s motocyklem Aprilie sehraný a očekává se jeho útok na přední pozice.

Satelitním týmem je CryptoDATA RNF MotoGP Team. Tato stáj z Malajsie ještě loni sedlala stroje Yamahy, ale to se změnilo, což tři ladičky zaskočilo natolik, že letos satelit nemá. V sedlech prototypů Aprilie bude závodit dvojice Miguel Oliveira (CryptoDATA RNF MotoGP Team) a Raul Fernandez (CryptoDATA RNF MotoGP Team). Oba závodníci měli v MotoGP zkušenosti se značkou KTM, nyní výrobce změnili a uvidíme, jak se tato změna projeví na jejich výkonech. Oliveira je zkušeným jezdcem, pro Fernandeze je to teprve druhý rok v královské kubatuře.

DUCATI

Italský výrobce Ducati má letos na startu nejpočetnější zastoupení. Celkem čtyři týmy a osm Desmosedici GP. V továrním týmu bude titul mistra světa obhajovat Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team). Italský závodník má pro obhajobu vše potřebné, situace ohledně konkurence vypadá také slibně, takže pokud nebude dělat chyby, bude v závěru roku ve hře o titul mistra světa. Ducati byla v předsezonních testech hodně rychlá, a především to byl Bagnaia, kdo s ní rychlé časy uměl zajet. Druhým jezdcem továrny je Enea Bastianini (Ducati Lenovo Team), který k týmu přišel z Gresiniho stáje. Ital loni dokázal Bagnaiovi pořádně zatopit, takže se letos očekává souboj těchto dvou jezdců a dá se předpokládat, že Ducati oběma, a Bastianinimu zvlášť, zdůraznila jak důležité je táhnout za jeden provaz, jelikož ve hře není jen titul mistra světa pro jednotlivce, ale Italové obhajují titul v soutěži týmů a výrobců.

Hodně silným týmem s motocykly italského výrobce je Prima Pramac Racing. O přední pozice a zcela určitě i o vítězství v závodě bude velmi tvrdě bojovat Johann Zarco (Prima Pramac Racing). Francouz postupně získává půdu pod nohama, už loni byl vidět vpředu a letos to rozhodně svým soupeřům nedaruje. Podmínky má k tomu ideální, jelikož ne všichni výrobci jsou na sezonu tak připraveni, jak je tomu v případě Ducati. Španěl Jorge Martin (Prima Pramac Racing) je talent, který měl hodně blízko k továrnímu týmu Ducati, ale to nevyšlo, takže teď bude chtít všem dokázat o jakého jezdce přišli. Bitva jezdců Ducati bude hodně natěsno.

Velmi dobře připraven je na sezonu tým Valentina Rossiho, Mooney VR46 Racing Team. V tomto týmu pokračuje již sehraná dvojice jezdců Luca Marini (Mooney VR46 Racing Team) a Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team). V testech byli oba v Top5, což je pro satelitní tým výborný výsledek. Luca Marini umí zajet dobré závody a letos to rozhodně potvrdí, takže lze čekat výsledkové zlepšení. Podobně na tom bude Marco Bezzecchi, který je velmi rychlý, někdy ale příliš riskuje, a to pak mladého Itala stojí potřebné body. Sezona v Portugalsku začíná, takže není důvod jít do prvního závodu extra po hlavě, ale jet hlavou.

Čtvrtým týmem s technikou italské Ducati je Gresini Racing s jezdci Fabio Di Giannantonio (Gresini Racing MotoGP) a Alex Márquez (Gresini Racing MotoGP). Márquez k týmu přišel od LCR Hondy, takže změna značky motocyklu, která může v jeho případě znamenat šanci bojovat o přední příčky. Loni to byl Bastianini, který s Gresiniho Ducati dokázal vyhrát čtyři závody! Každopádně v posledním testu byl Márquez sedmý nejrychlejší a s minimální ztrátou na prvního, což potvrzuje, že má vše potřebné k tomu, aby měl úspěšnou sezonu. Ital Fabio Di Giannantonio v posledním testu spadl a měl otřes mozku poté, co trefil kameny v únikové zóně okruhu v Algarve. Dle jezdců je místní štěrk roven cihlám ze staveniště, což si již vyžádalo několik stížností, ale zatím bez změny. Ital snad bude v pořádku a potvrdí, že je skrytý talent.

GASGAS

Novým výrobcem v MS silničních motocyklů je GASGAS. Továrním týmem je pak francouzský GASGAS Factory Racing Tech3. Nová jezdecká sestava je ve složení Pol Espargaró (GASGAS Factory Racing Tech3) a jediný nováček v královské kubatuře Augusto Fernandez (GASGAS Factory Racing Tech3). Pol Espargaró je zkušený závodník, který v MotoGP™ jezdil s KTM, Hondou a nyní to bude GASGAS. Espargaró má talent, jen jeho mise u Repsol Hondy nesplnila očekávání jak jejich, tak jeho. Být továrním jezdcem nového výrobce je jeho druhá šance, jak dokázat, že umí bojovat o přední pozice a jít třeba i za titulem mistra světa. Pro nováčka Augusta Fernandeze je letošní sezona jeho premiérou v královské kubatuře, do níž vstoupil jako úřadující mistr světa třídy Moto2™. Jeho cíle budou závody dokončovat a každý získaný bod bude jen bonusem. V testech oba jezdci nefigurovali v první desítce, ale bude chtít nějaký čas, než oba získají v sedle prototypu potřebnou jistotu.

HONDA

Japonský výrobce měl poslední sezony výrazně slabší, než na jaké byl v MS silničních motocyklů zvyklý. S konstrukcí prototypu RC213V to došlo tak daleko, že s ním uměl zajet jen Marc Márquez (Repsol Honda Team), který to už ale v jednu chvíli nezvládl, padal a následná zranění mu málem předčasně ukončila kariéru. Márquez je nyní zpět, je fyzicky v pořádku a motivován navázat na své předchozí výkony, kdy bojoval o titul mistra světa. Zda se mu to letos podaří, to je otázka za milion. Jeho novým týmovým kolegou je Joan Mir (Repsol Honda Team), který je podobně jako Márquez jezdcem, který již získal titul mistra světa třídy MotoGP™. Mir závodil u Suzuki, která loni oznámila odchod z mistrovství světa, takže Mir získal šanci být součástí vysoce respektované tovární stáje Hondy. V posledním testu nebyl ani jeden z jezdců v Top10, což ledacos naznačuje, ale musíme si počkat na úvod sezony a první závody, abychom věděli, jaké je skutečné rozložení sil startovního roštu královské kubatury.

Druhým týmem Hondy je LCR Honda. Tento soukromý tým má dva jezdce. Prvním je Alex Rins, který závodí s titulárním sponzorem Castrol a druhým jezdcem je Japonec Takaaki Nakagami s titulárním sponzorem Idemitsu. Španěl Rins k týmu přišel od Suzuki, která již v královské kubatuře MS nezávodí. Rins byl tím jezdcem, který loni vyhrál poslední závod ve Valencii, což byla neuvěřitelná věc. Přestup na prototyp Hondy byl pro Rinse komplikovanější, takže až čas ukáže, zda se mu podaří navázat na předchozí úspěchy. Japonec Nakagami musel několikrát podstoupit operaci ruky, kterou si zranil loni při kontaktu s Marcem Márqezem. V testech byl mezi posledními a to není pro Japonce nejlepší, protože on chce dokázat, že si důvěru HRC plně zaslouží.

KTM

U továrního týmu rakouského výrobce pokračuje Jihoafričan Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) a nově příchozím je letos Australan Jack Miller (Red Bull KTM Factory Racing). Binder má za cíl pokračovat v nastaveném tempu a být tím jezdcem, který každý závodní víkend bojuje o stupně vítězů. To je rozhodně cíl číslo jedna, jelikož o titulu mistra světa zatím asi nemůže být řeč. Australan Miller to má komplikovanější, jelikož byl roky zvyklý na Ducati a nyní má KTM, naprosto jiný závodní materiál, na který si potřebuje zvyknout. Jak dlouho bude trvat, než se nové technice přizpůsobí asi neví ani on sám, ale když mu to půjde dobře, rozhodně to uvidíme na jeho výsledcích.

YAMAHA

Japonský výrobce přišel o svůj satelitní tým a letos závodí v MS jen s dvěma prototypy, které patři jejich továrnímu týmu Monster Energy Yamaha MotoGP Team. Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP Team) pracuje na tom, aby byl znovu ve hře o titul mistra světa, protože to loni neměl v tomto směru snadné. Tři ladičky zapracovaly na aspektech prototypu tak, aby byli jejich jezdci konkurenceschopní, ale jak úspěšní v tom byli ukáží až první závody sezony. Ital Franco Morbidelli (Monster Energy Yamaha MotoGP Team) má od vedení Yamaha Racing důvěru, ale v testech to nejlepší z jeho strany nebylo. Morbidelli bude pod tlakem, protože výsledky budou pro jeho další setrvání v královské kubatuře klíčové.

MotoGP™ - seznam jezdců a týmů pro sezonu 2023:

# 5 Johann Zarco Francie PRIMA PRAMAC RACING DUCATI
# 10 Luca Marini Itálie MOONEY VR46 RACING TEAM DUCATI
# 12 Maverick Viñales Španělsko APRILIA RACING APRILIA
# 20 Fabio Quartararo Francie MONSTER ENERGY YAMAHA MotoGP TEAM YAMAHA
# 21 Franco Morbidelli Itálie MONSTER ENERGY YAMAHA MotoGP TEAM YAMAHA
# 23 Enea Bastianini Itálie DUCATI LENOVO TEAM DUCATI
# 25 Raul Fernandez Španělsko CryptoDATA RNF MotoGP Team APRILIA
# 30 Takaaki Nakagami Japonsko LCR HONDA IDEMITSU HONDA
# 33 Brad Binder Jihoafrická republika RED BULL KTM FACTORY RACING KTM
# 36 Joan Mir Španělsko REPSOL HONDA TEAM HONDA
# 37 Augusto Fernandez Španělsko TECH3 GASGAS FACTORY RACING GASGAS
# 41 Aleix Espargaro Španělsko APRILIA RACING APRILIA
# 42 Alex Rins Španělsko LCR HONDA CASTROL HONDA
# 43 Jack Miller Austrálie RED BULL KTM FACTORY RACING KTM
# 44 Pol Espargaro Španělsko TECH3 GASGAS FACTORY RACING GASGAS
# 49 Fabio Di Giannantonio Itálie GRESINI RACING MotoGP DUCATI
# 63 Francesco Bagnaia Itálie DUCATI LENOVO TEAM DUCATI
# 72 Marco Bezzecchi Itálie MOONEY VR46 RACING TEAM DUCATI
# 73 Alex Marquez Španělsko GRESINI RACING MotoGP DUCATI
# 88 Miguel Oliveira Portugalsko CryptoDATA RNF MotoGP Team APRILIA
# 89 Jorge Martin Španělsko PRIMA PRAMAC RACING DUCATI
# 93 Marc Marquez Španělsko REPSOL HONDA TEAM HONDA

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist