První GP sezony – Velká cena Kataru

A je to tady. Po dlouhém čekání je tu další ročník mistrovství světa silničních motocyklů, prestižního seriálu osmnácti Grand Prix, jenž svoji první kapitolu napsal v roce 1949. Zahajovací podnik roku 2015 je znovu pod světly katarského okruhu v Losail, kde budou od čtvrtečního odpoledne trénovat v prodlouženém závodním víkendu jezdci tříd MotoGP, Moto2 a Moto3. V sobotu jsou na programu kvalifikační tréninky a v neděli nás čeká první porce tří závodů. V seriálu Grand Prix závodí tři jezdci z České republiky – Karel Abraham (MotoGP), Jakub Kornfeil (Moto3) a Karel Hanika (Moto3). Také letos je tipovací soutěž o o pohár pro nejlepšího Tipaře 2015 a další věcné ceny. V prvním preview sezony si v kategorii MotoGP představíme jednotlivé týmy a připomeneme základní pravidla.

Kapitoly článku

Jak je to s pravidly ...

Motocykly, které závodí v královské MotoGP jsou omezeny na maximum čtyř válců s objemem do 1000ccm, vrtáním max. 81mm a minimální váhou na 158kilech s veškerým vybavením ale bez paliva. Samotná královská kubatura je rozdělena na dvě kategorie (Tovární - Open), které podléhají celkem třem sadám pravidel.

V kategorii Tovární jsou především výrobci motocyklů nebo jejich satelitní týmy, kategorie Open by měla být levnější a je pro soukromé týmy. Kategorie Tovární je rozdělena na další dvě skupiny – to znamená na ty, kteří od začátku roku 2013 vyhráli závod na suchém povrchu a na ty, kteří závod nevyhráli nebo jsou v seriálu noví. Pro týmy jako Honda a Yamaha tak platí pravidla daná pro kategorii Tovární. Druhá skupina, původně označovaná jako Tovární 2, tak tam je Ducati, Suzuki a Aprilia.
Týmy v kategorii Tovární mají motocykly vybaveny oficiální řídící jednotkou Magneti Marelli, ale používají vlastní software a mají možnost pracovat na jeho vývoji v rámci zlepšení řízení trakce nebo omezení jízdy po zadním kole. Tato možnost ale pro kategorii Tovární končí 30.června 2015. Od tohoto okamžiku by měli věnovat pozornost vývoji jednotného software pro rok 2016, kdy se vše sjednotí. Motocykly mají na jednu sezonu k dispozici pouze pět motorových jednotek u nichž není možné pracovat na dalším vývoji, pro závod mají k dispozici 20litrů paliva a v přídělu pneumatik vždy o stupeň tvrdší směsi než kategorie Open nebo Tovární2.

Týmy v kategorii Tovární 2 mají možnost ve svých motocyklech rovněž používat svůj vlastní software, ale navíc mají pravidly dané zvýhodnění v tom, že můžou čerpat z výhod kategorie Open. Tím jim má být umožněno, aby zlepšili konkurenceschopnost a srovnali krok s týmy v kategorii Tovární. Mezi tyto úlevy patří možnost použití 12 pohonných jednotek na sezonu, můžou zároveň pracovat na jejich dalším vývoji, je tam 24litrů paliva na závod a možnost neomezeného testování. U přídělu pneumatik mají vždy o stupeň měkčí pneumatiky, což znamená, že pokud týmy v kategorii Tovární mají zadní obutí střední a tvrdé, tak kategorie Tovární 2 dostane směs měkkou a střední.
Pravidla rovněž stanoví za jakých podmínek může daná továrna o tyto výhody přijít. Pokud někdo z jezdců daného výrobce závod vyhraje nebo dosáhnou dvou druhých míst nebo tří umístění na stupních vítězů, pak ztrácí možnost startovat s 24litry paliva a jejich příděl se sníží o dva litry, to znamená na 22litrů. Pokud daná továrna v kategorii Tovární 2 získá troje vítězství na suchém povrchu, tak konkrétní výrobce přichází o možnost přídělu měkčích pneumatik. Co se týče počtu motorů na sezonu, jejich vývoje v průběhu roku nebo neomezeného testování, tak tyto privilegia zůstávají bez ohledu na počet vítězství nebo umístění na stupních vítězů.

Týmy v kategorie Open mají motocykly vybaveny oficiálním řídícím systémem Magneti Marelli a to včetně softwaru. Díky tomu mají možnost startovat do závodu s 24litry paliva, na sezonu využít 12 pohonných jednotek, které můžou v průběhu sezony modifikovat a také mají možnost neomezeného testování. Vyhrávat a umisťovat se na stupních vítězů je pro všechny tyto týmy možné aniž by jim někdo odebrali jejich výhody, ty mají pravidly jasně dané.
V roce 2015 má každý jezdec nárok na devět předních pneumatik, pokud jsou k dipozici dvě specifikace a deset, pokud jsou na výběr tři. Z každé specifikace si může vybrat nejvíc šest pneumatik. U zadních pneumatik budou na výběr tři specifikace pro každý závodní víkend a směsi budou určeny dle náročnosti povrchů jednotlivých okruhů. Pro Katar je to u přední pneumatiky směs měkká, střední a tvrdá, zadní obutí je měkká a střední (asymetrická) plus tvrdá (symetrická).

Co se týče pneumatik, tak Bridgestone zapracoval na nabídce směsí a jejich barevném značení. K standardním směsím extra-měkká, měkká, střední a tvrdá jsou nově přidány zadní extra-tvrdá a přední asymetrická. Pneumatiky do mokra (tvrdší-černá, měkčí-bílá) budou ve dvou směsích, jedna jako hlavní, druhá pak její alternativa.

Barevné značení pneumatik Bridgestone 2015:

extra-měkká – zelená
měkká – bílá
střední – černá
tvrdá – červená
extra-tvrdá (pouze zadní) - žlutá
asymetrická přední hladká – světlemodrá

!!! Nezapomeňte, je tu tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2015 !!! - ZDE


Losail International Circuit

Motocyklové mistrovství světa zavítá do katarské pouště už podvanácté. Okruh Losail Intenational postavili v roce 2004 a od roku 2008 nabízí pro seriál Moto GP závody pod světly reflektorů. Závodní dráha má délku 5380 metrů a tvoří ji celkem 16 zatáček – 10 pravých a 6 levých. Nejdelší rovinka je dlouhá přes jeden kilometr.

Rekordy a informace MotoGP - Losail, Katar:

Rekord okruhu – Casey Stoner - Ducati (2008) - 1’55.153
Kvalifikační rekord - Jorge Lorenzo - Yamaha (2008) – 1’53.927
Maximální rychlost – Andrea Dovizioso – Ducati (2014) – 348,3 Km/h

Délka závodu MotoGP 2014 - 22 kol (118,3 km)
Stupně vítězů - 1.Márquez (Honda), 2.Rossi (Yamaha), 3.Pedrosa (Honda)
Pole position - Marc Márquez (Repsol Honda) - 1'54,507 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu - Álvaro Bautista (Honda) - 1’55.575

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):



TOPlist