První GP sezony – Velká cena Kataru

Po čtyřech měsících zimní přestávky a předsezonních testů přichází okamžik zahájení nového ročníku mistrovství světa silničních motocyklů. Jezdci a týmy všech tří tříd MotoGP, Moto2 a Moto3 míří do Kataru, kde je na programu už tento víkend zahajovací Grand Prix sezony - Commercial Bank Grand Prix of Qatar.

Kapitoly článku

Motocyklové mistrovství světa zavítá do katarské pouště už pojedenácté. Na silnici spojující hlavní město Dauhá s městem Al Khor leží závodní okruh Losail, který tam postavili v roce 2004. Závodní dráha má délku 5380 metrů a tvoří ji celkem šestnáct zatáček – 10 pravých a 6 levých. Nejdelší rovinka je dlouhá přes jeden kilometr.

V letošním ročníku už nemáme v třídě MotoGP kategorii CRT, ale závodní pole je rozděleno na motocykly specifikace Tovární a Open. Motocykly specifikace Tovární mají k dispozici na jezdce a sezonu celkem 5 motorových jednotek (bez možnosti vývoje) a 20litrů paliva, ale je tu zároveň možnost použít vlastní software.
Motocykly, které jsou v kategorii Open mají 12 motorových jednotek (bez omezení vývoje), 24litrů paliva, měkčí směsi pneumatik, ale musí použít předpisy danou elektroniku, což znamená řídící jednotku plus software Magnetti Marelli.

Poslední změnou v předpisech je možnost pro výrobce, který v posledním roce nevyhrál ani jeden závod na suchém povrchu (Ducati) nebo do šampionátu vstupuje jako nový (Suzuki 2015). Pokud mají takoví výrobci motocykly specifikace Tovární a používají vlastní software, tak takoví výrobci můžou za daných podmínek těžit z výhod kategorie Open.
Změny jsou rovněž v barevném značení pneumatik Bridgestone. V třídě MotoGP letos rozeznáme jednotlivé směsi dle následujícího klíče – extra-měkká směs (zelený pruh), měkká směs (bílý pruh), střední směs (černá, bez pruhu), tvrdá směs (červená)

Důležitou informací zůstává fakt, že na startovním roštu královské kubatury má Česká republika tým Cardion AB Motoracing s jezdcem Karlem Abrahamem. Brněnský jezdec letos sedlá Hondu RCV1000R, což je stroj v kategorii Open. Stejný motocykl má ve svých boxech také stáj GO&FUN Honda Gresini a Drive M7 Aspar.
Rekordy a informace - Losail, Katar:

Rekord okruhu – Casey Stoner - Ducati (2008) - 1’55.153
Kvalifikační rekord - Jorge Lorenzo - Yamaha (2008) – 1’53.927
Maximální rychlost – Hector Barbera – Ducati (2012) – 342,3 Km/h
Délka závodu MotoGP - 22 kol (118,3 km)

Velká cena Kataru – MotoGP 2013:

Stupně vítězů - 1. Lorenzo (Yamaha), 2. Rossi (Yamaha), 3. Márquez (Honda)
Pole position - Jorge Lorenzo (Yamaha) - 1’54.714
Nejrychlejší kolo závodu - Marc Márquez (Honda) - 1’55.445


!!! Nezapomeňte, je tu tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2014 !!! - ZDE

01. Repsol Honda Team

Motocykl: Honda RC213V
Kategorie: Tovární
Jezdec: #93 Marc Márquez (SPA) – 2013/ MotoGP - 1.místo
Jezdec: #26 Dani Pedrosa (SPA) – 2013/ MotoGP - 3.místo

Nejmladším mistrem světa je Marc Márquez, který letos bude obhajovat titul. Jezdec tovární Hondy má nyní terč na zádech a každý, kdo Španěla uvidí se ho bude snažit za každou cenu porazit. Pravdou je, že většinou Márquezovy záda vidět nejsou, protože má velký náskok, ale uvidíme, jaká situace nastane v letošním ročníku. Ostatní výrobci také nespali, takže může dojít k srovnání sil a o to může být letošní ročník zajímavější. Jedno je ale jisté, Honda RC213V je velmi rychlý stroj, který je v rukou Marca Márqueze zároveň strojem vítězným. Španěl měl v předsezonní přípravě velkou smůlu, protože si před druhým testem v Sepangu zlomil lýtkovou kost a chyběl v testech na okruzích v Malajsii a Austrálii. Jak se tento výpadek projeví na jeho výkonu uvidíme už tento víkend.

Španěl Dani Pedrosa zvládl letošní přípravu velmi dobrým způsobem a také on je jedním z velkých favoritů v boji o titul. Sezona je ale dlouhá a jak už jsme několikrát viděli, ani vysoký náskok nemusí ve finále stačit na prvenství. Pedrosa zatím titul ani jednou nevyhrál a to je v královské kubatuře od roku 2006. Samozřejmě asi není nikdo, kdo by mu to nepřál, protože právě ta letošní sezona bude pro Pedrosu v mnoha směrech rozhodující. Také jemu končí smlouva a je otázkou, jak budou u HRC ochotni jednat o jejím prodloužení. Repsol má svoji španělskou hvězdu Márqueze, což byl do této chvíle právě Dani Pedrosa. Jeho osud je v rukou ostatních jezdců, kteří se třeba rozhodnou spojit síly s Hondou. To ale ukáže až čas.

02. Movistar Yamaha MotoGP

Motocykl: Yamaha YZR-M1
Kategorie: Tovární
Jezdec: #99 Jorge Lorenzo (SPA) - 2013/ MotoGP - 2.místo
Jezdec: #46 Valentino Rossi (ITA) - 2013/ MotoGP - 4.místo

Zdá se to až neuvěřitelné, ale Jorge Lorenzo nastoupí v MotoGP do své sedmé sezony. Od roku 2008 je věrný Yamaze a moc rád by s třemi ladičkami pokračoval dál. Nicméně letos mu končí smlouva a on se bude muset rozhodnout, zda zůstane nebo třeba vyslyší volání Hondy, která má o rodáka z Mallorky eminentní zájem. V předsezonních testech nebyl Lorenzo vůbec spokojený s novou pneumatikou pro rok 2014 a tak také vypadaly jeho výsledky, které byly daleko za očekáváním. Situace se zlepšila na Phillip Islandu, ale to jen díky tomu, že je to jiný okruh, kde se problémy se stabilitou na brzdách tolik neprojevují. Otázkou je, jak si Lorenzo povede v Kataru. Každopádně je jedním z jezdců, kteří jsou favority v boji o titul.

Patnáctou sezonu v královské kubatuře letos odstartuje Valentino Rossi, jenž si předsezonní testy poměrně užíval a dosahoval v nich dobrých výsledků. Ital má potřebnou rychlost a tu, jak on sám věří, se mu podaří přenést na většinu z okruhů kalendáře seriálu Grand Prix. Problémy, které má jeho týmový kolega Lorenzo, mu tak velké potíže nedělají a proto si před zahajovacím podnikem v Kataru zdravě věří. Také Rossimu letos končí smlouva, takže další volný hráč, který nezajímá pouze Yamahu. Letos je také jeho první sezona, kdy nebude v boxech s Australanem Burgessem, ale novým šéftechnikem Italem Silvano Galbusera. Změnou pro letošní rok je také hlavní sponzor Yamahy, kterým je poprvé od odchodu Fiatu španělský Movistar.

03. Monster Yamaha Tech 3

Motocykl: Yamaha YZR-M1
Kategorie: Tovární
Jezdec: #38 Bradley Smith (GBR) - 2013/ MotoGP - 10.místo
Jezdec: #44 Pol Espargaró (SPA) - 2013/ Moto2 - 1.místo

Po odchodu Cala Crutchlowa k Ducati, je nyní v týmu Tech 3 nejzkušenějším jezdcem Bradley Smith, třebaže v MotoGP jede teprve svoji druhou sezonu. Jezdec z Oxfordu má v týmu novou posilu v podobě Pola Espargara a to samozřejmě Brita nutí být lepším než nově příchozí a je na něm vidět velké odhodlání minimálně letos úřadujícího mistra světa Moto2 porazit. Jako týmoví kolegové jistě proti sobě nepůjdou, ale na dráze jede každý sám za sebe, což už jsme kdysi mohli vidět v případě Crutchlowa s Doviziosem.

Španělskému jezdci Polu Espargarovi se splnil sen, když loni vyhrál titul Moto2 a zároveň přestoupil k týmu Monster Yamaha Tech 3 v pozici jezdce, který má smlouvu přímo s továrnou Yamaha. Jeho výkony v předsezonní přípravě braly dech a naposledy v Kataru byl druhý nejrychlejší, když nestačil pouze na svého bratra Aleixe. Španěl má společně s britským týmovým kolegou k dispozici nové převodovky Yamahy, což si oba chválí. S takovým technickým kompletem a talentem bude Pol Espargaró hrozbou nejednomu zkušenému jezdci královské kubatury. Přinejmenším kandidát číslo jedna na titul pro nováčka roku. Nicméně problém má Španěl hned v úvodu sezony, protože si pádem v Kataru zlomil v závěru testování klíční kost a musel na operaci. Jak se toto zranění projeví, uvidíme už tento víkend.

04. GO&FUN Honda Gresini

Motocykl: Honda RC213V
Kategorie: Tovární
Jezdec: #19 Álvaro Bautista (SPA) - 2013/ MotoGP - 6.místo

Mistr světa třídy do 125ccm z roku 2006 byl nejblíž druhému titulu v roce 2006, když jako jezdec čtvrtlitrové kubatury ukončil sezonu v pozici vicemistra světa. Od roku 2010 závodí v královské kubatuře a na okruh v Losail má jednu velmi špatnou vzpomínku, když si tam při tréninku v sedle Suzuki zlomil v roce 2011 stehenní kost a musel absolvovat hned dvoje operace. Dnes je Bautista už druhým rokem jezdcem Gresiniho týmu, kde loni zaznamenal celkové umístění v podobě šesté pozice. Je to zkušený jezdec, takže už nemůže být řeč o nějakém seznamování se s technikou nebo týmem. Bautista má k dispozici Hondu RC213V a s tím dané předpoklady bojovat o pódiová umístění.

05. LCR Honda MotoGP

Motocykl: Honda RC213V
Kategorie: Tovární
Jezdec: #6 Stefan Bradl (GER) - 2013/ MotoGP - 7.místo

Němec Stefan Bradl závodí s týmem LCR Honda od svého příchodu do královské kubatury v roce 2012. V roce 2011 vyhrál titul mistra světa v třídě Moto2 a pak přestoupil mezi světovou elitu, kde závodí s motocyklem Honda RC213V. Letos má tento motocykl v tovární specifikaci a po sedmém místě z roku 2013 chce předvést další progres a posunout se blíž předním příčkám. Je to talentovaný jezdec, má kvalitní techniku a s týmem je perfektně sehraný, takže má proto všechny předpoklady. V poslední testu na okruhu v Kataru byl čtvrtý nejrychlejší, tři desetiny za Espargarem na Forward Yamaze.

06. Ducati Team

Motocykl: Ducati Desmosedici GP14
Kategorie: Tovární
Jezdec: #4 Andrea Dovizioso (ITA) - 2013/ MotoGP - 8.místo
Jezdec: #35 Cal Crutchlow (GBR) - 2013/ MotoGP - 5.místo

První tři měsíce letošního roku byly ve znamení Ducati. Ta nejdřív trvala na tom, že do sezony nastoupí s jedním motocyklem Desmosedici GP13 kategorie Open (Yonny Hernandez – Pramac Racing) a třemi továrními stroji GP14 jezdců tovární stáje Ducati a Andrea Iannoneho z Pramac Racingu. Koncem února italský tým oznámil přestup do kategorie Open. To následně vyvolalo takovou reakci, že měla být schválena třetí specifikace Tovární 2. K tomu ale nakonec nedošlo a zůstává formát Tovární – Open.

V případě výrobce Ducati ale platí nový předpis, který jim dává možnost využít výhod kategorie Open, protože v posledním roce nevyhrála značka Ducati ani jeden závod Grand Prix na suchém povrchu, což je podmínka.

Prvním jezdcem tovární stáje italského výrobce je Andrea Dovizioso, který v mistrovství světa závodí od roku 2002. Od sezony 2008 je jezdcem královské kubatury s nejlepším výsledkem v podobě třetího místa v roce 2011. Ital během své kariéry jezdce MotoGP už závodil s motocykly Honda, Yamaha a Ducati. U italského výrobce je druhým rokem a jeho cílem je určitě lepší umístění než loňské celkové osmé místo. V Sepangu byl v testech třetí nejrychlejší a to je nadějný výsledek.

K Ducati letos přišel Cal Crutchlow, bývalý týmový kolega Doviziosa u Tech 3. Britský závodník opustil tým Herve Poncharala a zariskoval, když vsadil na značku, kde to není s Desmosedici zrovna jednoduché. Během předsezonní přípravy byl Crutchlow osmý nejrychlejší, když na Rossiho čas ztratil osm desetin. Během přípravy dokázal velmi výrazně zrychlit a jak úspěšný bude v přímém souboji s ostatními ukáže až závod v Kataru.

07. Pramac Racing

Motocykl: Ducati Desmosedici GP14
Kategorie: Tovární
Jezdec: #29 Andrea Iannone (ITA) - 2013/ MotoGP - 12.místo

Ital Andrea Iannone je velmi talentovaným závodníkem, který je v mistrovství světa už od roku 2005, ale prozatím ani jednou nevyhrál titul mistra světa. V kubatuře do 125ccm se Italovi příliš nedařilo. Velmi dobré výsledky zaznamenal až po přechodu do třídy Moto2, kde byl tři sezony a pokaždé celkově třetí nejlepší. V roce 2013 poprvé závodil v třídě MotoGP s týmem Pramac Racing a v sedle Ducati GP13 sezonu uzavřel dvanáctý v pořadí. Do sezony 2014 Ital nastupuje s Desmosedici GP14 v tovární specifikaci.

Energy T.I. Pramac Racing

Motocykl: Ducati Desmosedici GP13
Kategorie: Open
Jezdec: #68 Yonny Hernandez (COL) - 2013/ MotoGP - 18.místo

V roce 2013 Yonny Hernandéz závodil v barvách stáje Paula Birda, ale ve druhé polovině sezony přestoupil se souhlasem týmu k Pramac Racingu, kde nahradil zraněného Bena Spiese. Kolumbijec už u Ducati zůstal a v roce 2014 nastoupí do šampionátu s motocyklem Desmosedici GP13 v kategorii Open. Hernandéz má před sebou pátou sezonu v mistrovství světa a celkem třetí v pozici jezdce MotoGP.

08. NGM Mobile Forward Racing

Motocykl: Forward Yamaha
Kategorie: Open
Jezdec: #5 Colin Edwards (USA) - 2013/ MotoGP - 14.místo
Jezdec: #41 Aleix Espargaró (SPA) - 2013/ MotoGP – 11.místo (1.CRT)

Nejstarším jezdcem na startovním roštu královské kubatury je v letošním ročníku čtyřicetiletý Colin Edwards, jenž zůstává jezdcem Forward Racingu a bude se podílet na vývoji motocyklového kompletu Forward-Yamaha a později FTR-Yamaha. Podvozky FTR zatím k dispozici nejsou, protože tu existují jisté finanční problémy, které jejich nasazení brzdí. Proto Yamaha dodala téměř kompletní M1, kde je samozřejmě řídící jednotka s elektronikou a software od Magneti Marelli danou pro kategorii Open. Colin Edwards zatím není úplně spokojen a čeká na nový podvozek.

Esem v rukávu šéfa týmu Forward Racing je Aleix Espargaró, který loni opustil tým Aspar, jenž v té době ještě nerozhodl o svém dalším směřování a motocykly Aprilia tehdy nevypadaly jako nejlepší volba. Espargara moc rádi u Forward Racingu přivítali a ten jim to vrátil skvělými výkony v předsezonním testování. Důležité bude, aby byl stejně výkonný také v samotných závodech, ale jak už jsme v jeho případě mohli viděl loni, když vyhrál kategorii CRT, tak asi nikdo nepochybuje o tom, že by jsme Španěla neviděli na předních příčkách.

09. Drive M7 Aspar

Motocykl: Honda RCV1000R
Kategorie: Open
Jezdec: #69 Nicky Hayden (USA) - 2013/ MotoGP - 9.místo
Jezdec: #7 Hiroshi Aoyama (JAP) - 2013/ MotoGP - 20.místo

Španělský tým Aspar MotoGP pro letošní sezonu změnil co se jen dalo. Španělé mají nového titulárního sponzora z Malajsie Drive M7, mají nové motocykly kategorie Open Honda RCV1000R a komplet novou jezdeckou sestavu. Prvním jezdcem je Nicky Hayden, jenž zahájí novou éru své kariéry. Po pěti letech u Ducati se znovu vrací do sedla Hondy, ale už ne tovární, ale produkční. Američan stále trvá na tom, že jejich motocykl potřebuje zapracovat na výkonu, o což se Honda zcela určitě bude snažit. Jak je na tom, prozradí až první závod v Kataru.

Druhým jezdcem je Japonec Hiroshi Aoyama, který loni závodil v týmu Avintia Blusens a v celkovém hodnocení obsadil dvacátou příčku. Japonský závodník je logickou volbou pro tým, který má v boxech japonské motocykly Honda. Aoyama vyhrál titul v čtvrtlitrové kubatuře v roce 2009 a další rok už s týmem Interwetten Paddock závodil v MotoGP, kde obsadil celkové patnácté místo. Nejlepší celkové umístění, ale zaznamenal až o rok později, když byl s týmem San Carlo Honda Gresini celkově desátý.

10. GO&FUN Honda Gresini

Motocykl: Honda RCV1000R
Kategorie: Open
Jezdec: #45 Scott Redding (GBR) - 2013/ Moto2 - 2.místo

Nováčkem v mistrovství světa je britský závodník Scott Redding, jenž byl loni velmi blízko možnosti vyhrát titul mistra světa v třídě Moto2. Přišel ale o skutečně vysoký náskok a souboj s Espargarem nakonec prohrál. Svoji roli měly tehdy sehrát i Britovy soukromé problémy spojené s rozchodem s přítelkyní. Redding je nyní jezdcem královské kubatury, což bere jako splněný sen a možnost být jednou nejlepším z Britů v této prestižní kubatuře. Cílem je být, alespoň prozatím, nejlepším jezdcem Hondy v kategorii Open.

11. Cardion AB Motoracing

Motocykl: Honda RCV1000R
Kategorie: Open
Jezdec: #17 Karel Abraham (CZE) - 2013/ MotoGP – 24.místo (zranění)

Česká republika má svého zástupce v prestižní kubatuře MotoGP díky týmu Cardion AB Motoracing a jejich jezdci Karlu Abrahamovi. Česká stáje je v nejsilnější kubatuře od roku 2011 a za tu dobu již závodili v sedlech motocyklů Ducati a Aprilia. Letošní ročník je ve znamení změny, protože Karel Abraham bude závodit s motocyklem kategorie Open Honda RCV1000R. Předsezonní příprava nebyla snadná, protože Abraham loni, potom co předčasně ukončil sezonu, podstoupil operaci ramene, po níž následovalo dlouhé období rekonvalescence. Jeho zdravotní stav nebyl ideální ani začátkem února, když poprvé testovali v Sepangu. Situace byla poprvé pozitivní až nyní v Kataru, kde českého závodníka zraněné rameno už tolik neomezovalo, což se okamžitě projevilo na časech. Čím lepší bude jeho kondice, tím lepší umístění v závodech. Velká cena Kataru ukáže, jak na tom český závodník ve skutečnosti je.

12. Avintia Blusens

Motocykl: Avintia GP14 Kawasaki
Kategorie: Open
Jezdec: #8 Héctor Barberá (SPA) - 2013/ MotoGP - 16.místo
Jezdec: #63 Mike Di Meglio (FRA) - 2013/ Moto2 (zranění)

Španěl Héctor Barberá pokračuje dalším rokem s týmem Avintia Racing. Loni byl v celkovém hodnocení šestnáctý s nejlepším umístěním v podobě dvou desátých míst z Grand Prix Itálie a Spojených států v Laguně Seca. Rodák z Dos Aguas měl v úvodu roku opět problémy s policií, když řídil automobil bez řidičáku, který mu již dříve odebrali. Každopádně to nemělo vliv na jeho kariéru a Španěl v Kataru nastoupí k své již třinácté sezoně v mistrovství světa.

Novým jezdcem týmu je Francouz Mike Di Meglio, který ještě loni závodil v třídě Moto2, ale po nehodě musel polovinu sezony strávit léčbou zlomeniny pánevní kosti. Do střední kubatury se už nevrátil a štěstí teď zkusí v královské MotoGP. V posledním testu na okruhu v Kataru byl Francouz čtrnáctý ze sedmnácti testujících, takže si na nové prostředí zvyká a určitě je jezdcem, který má na to, aby pravidelně bodoval.

13. Paul Bird Motorsport

Motocykl: PBM/ART
Kategorie: Open
Jezdec: #23 Broc Parkes (AUS) - 2013/ v MS nezávodil
Jezdec: #70 Michael Laverty (GBR) - 2013/ MotoGP - 25.místo

Nováčkem v týmu je Australan Broc Parkes, jenž v mistrovství světa jel pouze jeden závod, když v roce 1999 nastoupil v domácí velké ceně na divokou kartu v třídě do 125ccm. Nyní je jezdcem třídy MotoGP, jenž má velké zkušenosti z různých motocyklových seriálů a to včetně mistrovství světa vytrvalostních závodů. Většina okruhů v kalendáři bude pro Australana nových, takže letošní sezona zcela určitě ve znamení získávání zkušeností.

Michael Laverty pokračuje s týmem Paula Birda druhým rokem v motocyklovém šampionátu seriálu Grand Prix. Premiérovou sezonu 2013 jezdce MotoGP ukončil na pětadvacáté pozici s nejlepším umístěním v podobě třináctého místa z GP Španělska. Podle Lavertyho jsou jejich cílem jezdci stáje Avintia Racing, s nimiž chtějí udržet krok a snažit se je porazit. V posledním testu v Kataru byl šestnáctý a na Barberu ztrácí kolem půl sekundy.

14. Iodaracing Project

Motocykl: ART
Kategorie: Open
Jezdec: #9 Danilo Petrucci (ITA) - 2013/ MotoGP - 17.místo

V barvách italského týmu měla do letošní sezony nastoupit dvojice závodníků Danilo Petrucci a britský závodník z prostředí superbiků Leon Camier. Bohužel ztráta hlavního sponzora CAME tým donutila přehodnotit strategii a minimálně úvodní část sezony pojede pouze s Italem Petruccim. Ten už loni závodil s týmem Giampiera Sacchiho s motocykly Suter-BMW. Oba podvozky už má ale výrobce Eskil Suter, který se v médiích vyjádřil, že za ně nedostal dosud zaplaceno, což se nelíbí majiteli stáje Ioda Racing, jenž chce celou věc řešit právní cestou.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist