První GP sezony - Velká cena Kataru

Zahajovací Grand Prix motocyklového šampionátu proběhne jako už tradičně pod světly reflektorů závodní dráhy v Losail. Okruh v poušti leží jen pár kilometrů od hlavního města Kataru Dauhá a už ve čtvrtek přivítá na dráze pokryté pískem jezdce všech tří kubatur - Commercial Bank Grand Prix of Qatar.

Kapitoly článku

Letos podesáté zavítá motocyklové mistrovství světa do Kataru a pošesté tam odstartuje závod pod světly reflektorů okruhu v Losail. Závodní okruh dokončili v roce 2004, měří celkem 5380 metrů, v nejširším místě má 12 metrů a nejdelší rovinku dlouhou 1068 metrů. Jezdci v jednom kole projedou celkem šestnácti zatáčkami – šesti levými a deseti pravými. Po obvodu závodní dráhy je umělá tráva, jejímž účelem je zabránit navátí písku z pouště na povrch asfaltu. Motocyklový šampionát přivítali v Kataru poprvé v roce 2004, když v Losail uspořádali 2. října premiérovou Marlboro Grand Prix of Qatar, kterou tehdy vyhrál Sete Gibernau na Hondě.

 Velkou změnou prošla kvalifikace třídy MotoGP, protože ta je nyní rozdělena na tři části – 4.volný trénink, 1.kvalifikaci, 2.kvalifikaci. Kombinací časů prvních tří tréninků (FP1 + FP2 + FP3) bude stanoveno pořadí jezdců, kde prvních deset automaticky postupuje do druhé kvalifikace (QP2-15minut). Ostatní jezdci bojují v první kvalifikaci (QP1-15minut) nejen o pozice na startu, ale také o nejrychlejší čas, protože dva z nich postupují do QP2. Celkem dvanáct jezdců absolvuje patnáctiminutovou druhou kvalifikaci o prvních dvanáct pozic na startu velké ceny. Změna má přispět k tomu, že ti opravdu nejrychlejší získají prostor na dráze, která bývala v závěru kvalifikací plná závodníků. Zároveň se zvyšuje důležitost volných tréninků, což je pro fanoušky a platící diváky podél okruhů jenom dobře.
V preview před zahajovacím podnikem sezony v Kataru se zaměříme na výkony jednotlivých jezdců, které předvedli během předsezonní přípravy. Týmy kategorie MotoGP letos testovaly celkem devět dnů ve třech oficiálních IRTA testech na okruzích v Sepangu a Jerezu. V Malajsii se testovalo dvakrát, začátkem a koncem února, březen byl ve znamení závěrečného testu v Jerezu. Pořadí týmů v jednotlivých kategoriích je řazeno abecedně.

MotoGP - preview


Tovární týmy:

Ducati Team/ Desmosedici GP13

Andrea Dovizioso, #4 (23.3. 1986) - Ducati
MS 12.sezona, 2012 – 4.místo

1. Test Sepang, 10. - 2´02,277 +2,177
2. Test Sepang, 08. - 2´01,650 +1,368
3. Test Jerez, 07. - 1´40,322 +0,811


Ital Andrea Dovizioso posledním závodem sezony 2012 ve Valencii ukončil spolupráci s Yamahaou a přestoupil k Ducati, což je v posledních letech považováno za krok s nejistou budoucností. Od prvního testu ale Dovizioso předváděl svůj přirozený talent a postupně zlepšoval časy, které v každém ze tří testů znamenaly umístění v první desítce. Přípravu ukončil sedmým časem a kdo ví jak si letos povede. Víc napoví až závod v Kataru. „Počasí nám neumožnilo zajet simulaci závodu, takže nevíme co čekat v rámci opotřebení pneumatik,“ uvedl po testu v Jerezu Dovizioso. „Nicméně jsem nepředpokládal, že odjedeme z Jerezu s osmi desetinami ztráty na nejrychlejšího. V tomto směru jsme překvapen a potěšen zároveň, protože jsme tím získali představu, že na nových gumách nejsme vůbec daleko od nejlepších. V Kataru tak můžme bojovat o dobrou pozici na startu, což je důležité, ale už tolik si nejsem jistý samotným závodem.“

Nicky Hayden, #69 (30.7. 1981) - Ducati
MS 11.sezona, 2012 – 9.místo

1. Test Sepang, 09. - 2´02,110 +2,010
2. Test Sepang, 09. - 2´01,778 +1,496
3. Test Jerez,09. - 1´40,370 +0,859


Nicky Hayden jede u Ducati pátou sezonu, což je poměrně dost, protože jeho bývalí týmoví kolegové nikdy tak dlouho nezůstali. Američan si jede svoje, poslední dva roky zkoušel co se jen dalo, ale bez viditelného výsledku. S příchodem Audi Američan věří v lepší časy a rozhodně by rád porazil Doviziosa, novou posilu italské stáje. Tím by prokázal své zkušenosti a řekl si o prodloužení smlouvy. Nebude to mít ale vůbec jednoduché. V testech si v kombinaci časů pokaždé zajel pro devátý čas a na špičku teď ztrácí osm desetin. „Zimní testy jsme v Sepangu zahájili s větší ztrátou než jsme čekali, ale od té doby mám pocit, že se nám podařilo zabrat a tuto ztrátu poměrně snížit. Cílem testu v Jerezu bylo dostat se pod sekundu, což se mi podařilo a do Kataru tak odjíždím velmi motivovaný,“ řekl Nicky Hayden.

Repsol Honda Team/ RC213V

Dani Pedrosa, #26 (29.9. 1985) – Honda
MS 13.sezona, 2012 – 2.místo

1. Test Sepang, 01. - 2´00,100
2. Test Sepang, 02. - 2´00,562 +0,280
3. Test Jerez, 04. - 1´39,630 +0,119


Španěl Dani Pedrosa patří mezi velké favority letošní soutěže. Je to zkušený a talentovaný závodník, jemuž se v zimní přípravě dařilo, netrápí ho problémy v podobě zranění a pokud si chce udržet smlouvu s HRC, bude muset v letošní sezoně dokončit boj o titul až do vítězného konce. Jeho prototyp RC213V je výkonný stroj, se kterým to může dokázat. Bude také zajímavé sledovat jeho souboj s týmovým kolegou Márquezem, mladým a talentovaným dravcem. Pedrosa byl v testech buď nejrychlejší nebo s minimální ztrátou druhý.

V Jerezu poslední den kvůli dešti netestoval. Poslední dvě hodiny ale jezdcům počasí umožnilo zajet většinu nejrychlejších časů, což ve finále Pedrosu odsunulo až na čtvrté místo. Velikost jeho ztráty naznačuje hodně vyrovnanou skupinu jezdců. „V době, kdy jsme s týmem plánovali program na poslední den testů začalo v Jerezu znovu pršet, takže jsme rozhodli v testování dál nepokračovat,“ řekl Dani Pedrosa. „Pořád jsem ještě cítil natažené krční svaly, takže den volna navíc jen přispěje k rychlejší regeneraci. V průběhu zimních testů se nám podařilo vyzkoušet spoustu věcí a jsme připraveni závodit. Už se nemůžu dočkat až začne sezona!“

Marc Márquez, #93 (17.2. 1993) - Honda
MS 6.sezona, MotoGP 2013 –
nováček
1. Test Sepang, 04. - 2´00,636 +0,536
2. Test Sepang, 03. - 2´00,643 +0,361
3. Test Jerez, 06. - 1´40,130 +0,619


Úřadující mistr světa třídy Moto2 zahájil předsezonní přípravu velmi dobře, když na své zkušenější soupeře ztrácel jen něco kolem půl sekundy, což na nováčka zase není tak moc. Od prvního testu si především zvykal na styl jízdy s litrovým prototypem a později hledal ideální varianty nastavení podvozku a elektroniky, což mu ze začátku trošku působilo problémy. Stejně jako jeho týmový kolega Dani Pedrosa, také on testoval v americkém Austinu, takže má potřebná data a hlavně cenné zkušenosti, což je na této, pro většinu ostatních jezdců neznámé dráze, velká výhoda. Vyzkoušel si rovněž pár pádů, které se naštěstí obešly bez následků a přispěly k jeho představě o limitech jeho litrového motocyklu RC213V. „Během posledního testu s nám podařilo zapracovat na zlepšení a to zejména v oblasti nastavení elektroniky a v konzistenci,“ uvedl Márquez. „Teď se připravím na Katar, ale zimní testy byly velmi pozitivní a rozhodně lepší než jsem čekal!“

Yamaha Factory Racing/ YZR-M1

Valentino Rossi, #46 (16.2. 1979) – Yamaha
MS 18.sezona, 2012 – 6.místo

1. Test Sepang, 03. - 2´00,542 +0,442
2. Test Sepang, 05. - 2´01,062 +0,780
3. Test Jerez, 02. - 1´39,525 +0,014

Po dvou letech u Ducati se zpátky k Yamaze vrátil Valentino Rossi, jemuž bylo v únoru třicet čtyři let, takže dnes patří k nejzkušenějším jezdcům celého motocyklového seriálu. Fanoušci věří, že v sedle M1 Ital dokáže znovu bojovat o nejvyšší pozice a výsledky předsezonních testů jim dávají za pravdu. Během první návštěvy Sepangu byl Rossi třetí, koncem února pátý a zimní přípravu ukončil druhým nejrychlejším časem v Jerezu. Týmová dvojice tří ladiček Rossi – Lorenzo je sice stejná, jaká u Yamahy působila od roku 2008 do konce sezony 2010 a přesto naprosto jiná. Mezi oběma je citelný vzájemný respekt. Oba jsou ale bojovníci a nikdo nemůže čekat, že by do vzájemných soubojů nešli naplno. K poslednímu testu v Jerezu Valentino Rossi řekl: „Celkově to vidím pozitivně. V náročných podmínkách jsem byl konkurenceschopný a na opotřebované pneumatice zajel slušné časy. Testoval jsem také nový podvozek, který má svá pro a proti. Myslím ale, že sezonu zahájím s podvozkem, který jsem zkoušel včera (Rossi na něm zajel nejrychlejší čas dne, pozn.redakce) a ten nový budu zkoušet v průběhu sezony. S testem jsem spokojený, byli jsme v něm konkurenceschopní, takže si myslím, že jsme stejně připravení také pro první závod v Kataru.“

Jorge Lorenzo, #99 (4.5. 1987) - Yamaha
MS 12.sezona, 2012 – 1.místo,
Mistr světa MotoGP
1. Test Sepang, 02. - 2´00,429 +0,329
2. Test Sepang, 01. - 2´00,282
3. Test Jerez, 03. - 1´39,540 +0,029


Španěl Jorge Lorenzo obhajuje v letošním roce mistrovský titul, což nebude nic jednoduchého, protože i po odchodu Casey Stonera zůstává v královské kubatuře vyrovnaná konkurence. Dvojnásobný šampion MotoGP startuje s devětadevadesátkou na kapotě, což je jistá změna ve srovnání s jeho poslední obhajobou, když závodil s jedničkou. Výkon v předsezonních testech v jeho případě neměl chybu, protože v kombinací časů všech tří IRTA testů nebyl nikdy horší než třetí. S Yamahou si rodák z Mallorky rozumí velmi dobře, u tří ladiček zapustil hluboké kořeny a chtěl by tam zůstat co možná nejdéle. Letos má v boxech znovu vedle sebe Valentina Rossiho, což je těžký soupeř, ale Lorenzo si na Itala evidentně věří a zůstává nad věcí. První závod roku naznačí určité rozložení sil jednotlivých výrobců, protože třeba při privátních zkouškách v Austinu Yamaha na Hondu viditelně ztrácela. „Myslím, že sice nejsme nejrychlejší, ale jsme velmi konzistentní,“ uvedl v Jerezu Jorge Lorenzo. „Pro nás to byl po třech těžkých dnech v Austinu pozitivní test v rámci další motivace. Tady je jasně vidět, že každá dráha je něco jiného, počkejme si tedy na Katar, jak to tam bude vypadat. Na dráze může být spousta navátého písku, takže uvidíme. Stejně jako každým rokem cítím určitou nervozitu, protože je důležité začít dobře a získat nějaké body!“


Satelitní týmy/ tovární podpora:

GO&FUN Honda Gresini/ RC213V

Álvaro Bautista, #19 (21.11. 1984) - Honda
MS 12.sezona, 2012 – 5.místo

1. Test Sepang, 07. - 2´01,502 +1,402
2. Test Sepang, 06. - 2´01,078 +0,796
3. Test Jerez, 10. - 1´40,686 +1,175


Dobrým výkonem v loňském ročníku si Španěl řek o prodloužení smlouvy s Gresiniho týmem a dnes má k dispozici továrně podporovanou Hondu RC213V. Bautista si určitě velmi dobře pamatuje, jaké to je jezdit prototyp, jehož budoucnost už někde jinde nadobro odpískali. Teď má další příležitost předvést svůj talent, prodat zkušenosti a dokázat, že si místo u prestižní italské stáje zaslouží. V testech předvedl výrazné zlepšení, alespoň co se týče Sepangu, a koncem února se dostal mezi jezdce v jedné sekundě za nejrychlejším. Bohužel v Jerezu havaroval a přitom si nalomil kost malíčku a prsteníčku levé ruky plus si bolestivě narazil koleno. Tato zranění by mu v Kataru neměla působit problémy, ale kdo ví. Skutečný stav věci zjistí až ve čtvrtek, když v Losail usedne do sedla Hondy. Na Katar ale nemá Bautista nejlepší vzpomínky, protože tam ještě v době závodění pro Suzuki havaroval, zlomil si stehenní kost a měl velké štěstí, že byl do Španělska převezen doslova na poslední chvíli. Tehdy ztratil hodně krve a musel být podruhé operován. Nicméně v letošní sezoně je třeba s Bautistou počítat. Jeho cílem nebude nic menšího než stupně vítězů. „Nehoda přišla nevhod, protože jsme do té doby absolvovali úspěšný den a společně s techniky Showa odvedli kus práce,“ uvedl ještě v Jerezu Álvaro Bautista. „Poslední zlepšení fungovaly dobře, ale nepodařilo se nám dokončit program zkoušek tak, jak jsme plánovali. Je to velká škoda.“

LCR Honda MotoGP/ RC213V

Stefan Bradl, #6 (29.11. 1989) – Honda
MS 9.sezona, 2012 – 8.místo

1. Test Sepang, 06. - 2´01,003 +0,903
2. Test Sepang, 07. - 2´01,309 +1,027
3. Test Jerez, 05. - 1´39,975 +0,464


Loňský Nováček roku zahájil přípravu na druhý rok v MotoGP výrazným způsobem, když v Sepangu zajel v kombinaci časů obou testů šestý a sedmý čas a zimní přípravu uzavřel pátým časem v Jerezu. Pro všechny členy týmu LCR Hondy pozitivní začátek, které teď budou muset potvrdit výsledkem v zahajovací Grand Prix v Kataru. Stefan Bradl je ale viditelně velmi dobře připraven a z jeho strany letos můžeme čekat ne jedno překvapení. Po skončení testu na jihu Španělska Stefan Bradl uvedl: „Ověřili jsme si nastavení přední části motorky, což je teď pro mě daleko jistější a udělali pár dalších zlepšení v rámci testu nových pneumatik. I když byl na dráze velký provoz, dokázali jsme si časy průběžně zlepšovat. V posledních třech dnech testování nebyly podmínky zrovna ideální, ale i tak si myslím, že jsme připraveni na závod v Kataru, což je navíc má oblíbená dráha.“

Monster Yamaha Tech 3/ YZR-M1

Cal Crutchlow, #35 (29.10. 1985) - Yamaha
MS 3.sezona, 2012 – 7.místo

1. Test Sepang, 05. - 2´00,734 +0,634
2. Test Sepang, 04. - 2´00,907 +0,625
3. Test Jerez, 01. - 1´39,511

Cal Crutchlow letos nastupuje do své třetí sezony v motocyklovém šampionátu. V každém z posledních dvou ročníků předvedl výrazné zlepšení a proto není důvod se domnívat, že by tomu letos nemělo být jinak. Britský závodník je rychlý, ale potřebuje Lorenzovu konzistenci, která mu zatím chybí. Loni to klidně mohlo být lepší než sedmé místo v konečném hodnocení a je jasné, že pro posun směrem nahoru udělá jezdec stáje Herve Poncharala maximum. Dle výsledků testu je ve formě jak on, tak jeho motocykl, o kterém sice tvrdí, že nemá maximální podporu Yamahy, ale to se teprve uvidí v průběhu sezony. Čtvrtý čas v Sepangu a vůbec nejrychlejší čas z Jerezu nenechává nikoho na pochybách, že chce Crutchlow z letošního ročníku vytěžit maximum. Rozhodně na to má. „Samozřejmě je příjemné uzavřít testování nejrychlejším časem, protože to jen poukazuje na to, jak dobrou práci jsme společně s týme Monster Yamaha Tech 3 odvedli,“ řekl Cal Crutchlow. „Pro třetí závod sezony v Jerezu mi to pochopitelně dává potřebnou sebedůvěru. Byly to pozitivní zimní testy, kde si myslím jsem pro nadcházející sezonu předvedl další výrazné zlepšení. Tento výsledek mi před cestou do Kataru dává potřebnou jistotu, nicméně mým cílem je umístění do šestého místa a podobný postup, jaký jsem docílil loni.“

Bradley Smith, #38 (28.11. 1990) - Yamaha
MS 8.sezona, MotoGP 2013 –
nováček
1. Test Sepang, 08. - 2´01,931 +1,831
2. Test Sepang, 07. - 2´01,309 +1,027
3. Test Jerez, 13. - 1´41,134 +1,623

Po dvou letech závodění v kubatuře Moto2 přestoupil Bradley Smith do královské MotoGP. Ono mu ani nic jiného nezbývalo, protože měl podepsanou smlouvu s Tech 3 a i když se zdálo, že by se z ní chtěli Francouzi vyvázat, Britův management na nic podobného nepřistoupil. Na Smithe teď čeká náročná sezona. Přesto se dá říct, že byl v testech poměrně úspěšný. Co jiného také říct na jeho osmé a sedmé místo z Malajsie, kde zrychlil o nějakých osm desetin. Britský závodník je sice nováčkem, ale není to nováček v motocyklovém šampionátu. Je to jeho osmá sezona a on už si s tím nějak poradí. „S výkonem na mokrém povrchu jsem poměrně spokojený, protože je to vše o nastavení a zkušenostech,“ uvedl po testu v Jerezu Bradley Smith. „Stále pracujeme na základním nastavení. Máme směr, kterým se chceme vydat a to, upustit od toho co používal Andrea Dovizioso a motorku nastavit podobně jak má Cal. Při jízdě získávám stále víc na jistotě a právě v posledním testu jsem následoval Cala, Jorgeho a Valentina, abych získal ucelenou představu o tom, jak je třeba zvládat Yamahu. Teď už se těším do Kataru. Dal bych sice přednost pár testům na suchém povrchu, ale věřím a jsem optimistou, že sezonu dokážu zahájit výrazným výsledkem.“

Pramac Racing Team/ Desmosedici GP13

Ben Spies, #11 (11.7. 1984) - Ducati
MS 4.sezona, 2012 – 10.místo

1. Test Sepang, 15. - 2´03,002 +2,902
2. Test Sepang, 16. - 2´03,055 +2,773
3. Test Jerez, 18. - 1´41,702 +2,191


Američan po dvou sezonách s továrním týmem Yamahy přestoupil k satelitní stáji Ducati Pramac Racing. Spiesovi poslední sezona u tří ladiček vůbec nevyšla, navíc došlo k problémům i mimo okruhy, když padla otázka, zda angažovat Valentina Rossiho a to na klidu ve vzájemné komunikaci nepřidalo. Skutečnost byla taková, že Američanova M1 měla příliš technických problémů, což se později negativně odrazilo na jeho psychice. Vše vyvrcholilo pádem v Malajsii, zraněním ramene a předčasným ukončením sezony. V prvních testech ve Valencii Spies chyběl a poprvé si Ducati vyzkoušel až začátkem února na dráze Sepangu. První test musel Američan kvůli bolestem předčasně ukončit, druhý už absolvoval kompletní, ale v Jerezu poslední den znovu chyběl, protože kvůli mokrým podmínkám nechtěl riskovat. Z dosažených časů zatím nemůže mít velkou radost, protože se jeho ztráta pohybuje od tří do dvou sekund. „Nebyl to nejlepší den, ale ohledně motorky jsme o něco chytřejší a rovněž se zlepšil problém s ramenem,“ uvedl po skončení druhého dne testů v Jerezu Ben Spies. „Mám z toho samozřejmě radost, protože se hned cítím lépe. Jsme si vědomi faktu, že jsme pomalejší než jsme čekali, ale podařilo se mi zajet pár dobrých kol a na zítřek připravt pár změn k vyzkoušení, což by mělo zlepšit jistotu v sedle motorky.“ Bohužel Ben Spies už poslední den v Jerezu netestoval.

Andrea Iannone, #29 (9.8. 1989) - Ducati
MS 9.sezona, MotoGP 2013 –
nováček
1 Test Sepang, 10. - 2´02,277 +2,177
2 Test Sepang, 11. - 2´02,566 +2,284
3 Test Jerez, 08. - 1´40,331 +0,820

Ital je nováčkem letošní sezony, ale jeho předsezonní výkony byla nad očekávání dobré. Iannone velmi rychle pochopil, co potřebuje udělat, aby dokázal jezdit rychle a jak to tak vypadá, je zatím jedním z mála, kdo to dokáže v sedle italské Ducati. Desátý, jedenáctý čas v Malajsii, celkově osmý v Jerezu, to je přímo neuvěřitelná bilance. Ano, Márquez jako nováček je lepší, ale Iannone sedlá Desmosedici … . Pokud si udrží nastavené tempo a v závodech pojede o něco zodpovědněji než v Moto2, bude velkým překvapením sezony. „S odvedenou prací jsem spokojený,“ uvedl Andrea Iannone. „Myslím, že na tomto okruhu bude naše motorka konkurenceschopná. Cítil jsem se mnohem lépe než při testech v Sepangu a přišel na pár zajímavých řešení ve srovnání s prvními testy v roce 2012. Mým cílem je každopádně získat co nejvíc zkušeností a jezdit tak rychle, jak to jen půjde.“

Týmy v kategorii Claiming Rule Team (CRT):


Avintia Blusens/ FTR

Hiroshi Aoyama, #7 (25.10. 1981) – FTR
MS 9.sezona, 2012 – 25.místo

1. Test Sepang, 23. - 2´04,786 +4,686
2. Test Sepang, 19. - 2´03,990 +3,708
3. Test Jerez, 19. - 1´41,772 +2,261


Japonec už v královské kubatuře nějaké zkušenosti má. Absolvoval tam dvě kompletní sezony 2010, 2011 a loni jel poslední závod roku, když ve Valencii zastoupil zraněného Kolumbijce Hernándeze. V testech se následně pohyboval kolem dvacáté pozice a vzhledem k tomu, jak si vede jeho nový týmový kolega, bude muset v závodech prodat maximum z toho, co se do této chvíle naučil. Souboje na dráze lze očekávat především s týmovým kolegou, protože jejich vzájemné skóre může rozhodnout o budoucnosti v královské kubatuře.

Héctor Barberá, #8 (2.11. 1986) - FTR
MS 12.sezona, 2012 – 11.místo

1. Test Sepang, 19. - 2´04,211 +4,111
2. Test Sepang, 17. - 2´03,155 +2,873
3. Test Jerez, 15. - 1´41,376 +1,865


Španěl ještě loni závodil v sedle satelitní Ducati a dá se říct, že patřil k jejich nejlepším jezdcům. Situace s angažmá pro letošní rok dopadla tak jak dopadla a Barberá si musel hledat místo v týmech kategorie CRT. Je celkem dost pravděpodobné, že jeho nejsilnější motivací bude snaha dosáhnout nejlepšího možného umístění a tím všem dokázat, že je jezdcem, který si místo v sedle čistokrevného prototypu zaslouží. V testech si nevedl špatně, když zimní přípravu ukončil jako třetí nejrychlejší jezdec kategorie CRT. Héctor Barberá rozhodně představuje silnou konkurenci pro dvojici jezdců Aspar týmu De Punieta s Espargarem.

Came Ioda Racing Project/ Ioda-Suter

Danilo Petrucci, #9 (24.10. 1990) - Ioda-Suter
MS 2.sezona, 2012 – 19.místo

1. Test Sepang, 20. - 2´04,284 +4,184
2. Test Sepang, 22. - 2´0,279 +3,997
3. Test Jerez, 17. - 1´41,529 +2,018


Ital Petrucci jede druhou sezonu s Iodou a po loňském celkově devatenáctém místě by rád předvedl další zlepšení v podobě pozic blíž první desítky. V testech na okruhu v Sepangu vůči svým soupeřům příliš nezrychlil, takže nakonec v kombinaci časů figuroval dvaadvacátý. S testem v Jerezu mohl být Petrucci spokojený, protože na nejrychlejšího jezdce CRT ztratil něco přes půl sekundy. „Kvůli počasí jsme v Jerezu přišli o spoustu času a poslední den jsem si kvůli problémům s motocyklem nedokázal zlepšit čas z neděle. Z toho jsem byl zklamaný, protože do té doby vše probíhalo v pořádku. Před prvním závodem v Kataru si ale věřím,“ uvedl minulé pondělí Petrucci.

Lukáš Pešek, #52 (22.11. 1985) - Ioda-Suter
MS 9.sezona, MotoGP 2013 –
nováček
1. Test Sepang, 25. - 2´05,321 +5,221
2. Test Sepang, 26. - 2´04,674 +4,392
3. Test Jerez, 20. - 1´41,791 +2,280


Český motocyklový závodník se vrací do první ligy a rovnou mezi jezdeckou elitu MotoGP. Motocykl ve verzi pro letošní sezonu má nový podvozek, lepší motor, prostě dle slov Lukáše Peška je to úplně něco jiného než loni. Tento stroj měl ale možnost testovat až v posledním třídenním testu na jihu Španělska, kde začínal od nuly hledáním ideálního nastavení. To se mu společně s týmem podařilo až poslední den, kde v závěrečném hodinovém sprintu zajel patnáctý nejrychlejší čas dne. V kombinaci časů je Pešek dvacátý se ztrátou osmi desetin na nejlepšího jezdce CRT. Po skončení testu v Jerezu Lukáš Pešek poznamenal: „Pro nás to byl velmi užitečný den, protože jsme intenzivně pracovali na novém podvozku Ioda-Suter a také zkoušeli nová elektronická řešení. Zajeli jsme poměrně dost kol na mokré i suché dráze, takže teď máme dost údajů, které budou pro nadcházející sezonu důležité. Pro poslední minuty jsme obuli novou sadu pneumatik a mě se podařil zajet poměrně solidní čas, který byl blízko ostatních jezdců CRT a to je před závodem v Kataru velmi důležité.“

Cardion AB Motoracing/ Aprilia Racing Technology (ART)

Karel Abraham, #17 (2.1. 1990) – ART
MS 9.sezona, 2012 – 14.místo

1. Test Sepang, 22. - 2´04,766 +4,666
2. Test Sepang, 20. - 2´04,066 +3,784
3. Test Jerez, 21. - 1´41,864 +2,353


Po dvou letech s italskou Ducati je nyní rodák z Brna v kategorii CRT, kde sedlá stroj italské výroby Aprilia Racing Technology. Na nové podmínky si Karel Abraham teprve zvyká a společně s týmem ještě potřebují pár věcí doladit. Přesto si český závodník svůj nový motocykl chválí, každým výjezdem na trať zrychloval a samozřejmě také jeho cílem bude získat umístění, co možná nejblíž nejlepším jezdců CRT. Letos už Karel Abraham nebude jediným Čechem na startovním roštu, takže i tady bych hledal onu motivaci navíc závod nejenom dokončit na bodované pozici, ale hlavně na pozici před příchozími nováčky (CRT). Po závěrečném testu v Jerezu Karel Abraham řekl: „Co na to říct. Potřebovali jsme tři dny jezdit na suchu, co to jen jde a místo toho jsme mohli jezdit dvě odpoledne. Vlastně ani to ne. Dnes se ke konci hodně zrychlovalo, jenže my jsme zrovna zkusili nastavení, které úplně nesedlo, a zadní pneumatika mně strašně prokluzovala. Pět jezdců přede mnou zajelo nejrychlejší čas v posledních třech kolech a já v tu dobu zrychlit nemohl. Takže z výsledku nejsem vůbec nadšený. Proti týmům, které mají od loňska stejnou motorku, máme strašné manko, které musíme dohnat v trénincích na Katar.“

GO&FUN Honda Gresini/ FTR-Honda

Bryan Staring, #67 (1.6. 1987) - FTR
MS 1.sezona, MotoGP 2013 -
nováček
1. Test Sepang, 28. - 2´05,970 +5,870
2. Test Sepang, 28. - 2´05,313 +5,031
3. Test Jerez, 23. - 1´42,107 +2,596


Experiment Fausta Gresiniho jet dva různé stroje MotoGP zatím nikdo z jeho konkurentů neuvedl do praxe. V Gresiniho barvách jede Álvaro Bautista továrnou podporovanou Hondu RC213V v kategorii prototypů a druhý závodník Bryan Staring motocykl FTR v kategorii CRT. Staring je dalším z letošních nováčků a při pohledu na jeho výsledky zimní přípravy je jasné, že si jeho aklimatizace náročným podmínkám MotoGP ještě vyžádá nějaký ten čas. „Po několika hodinách čekání jsme zajeli simulaci závodu a abych řekl pravdu, tak ta byla pro nás zklamáním,“ uvedl po testu v Jerezu Australan. „Na dráze byla mokrá místa a já nechtěl za stávajících okolností zbytečně riskovat. Teď už se těším na Katar, kde pro mě začíná nové dobrodružství.“

NGM Mobile Forward Racing/ FTR-Kawasaki

Colin Edwards, #5 (27.2. 1974) - FTR
MS 11.sezona, 2012 – 20.místo

1. Test Sepang, 27. - 2´05,913 +5,813
2. Test Sepang, 21. - 2´04,102 +3,820
3. Test Jerez, 24. - 1´42,154 +2,643


Po úvodním testu v Sepangu, kde byl Colin Edwards až sedmadvacátý, došlo k výraznému zlepšení už při jeho druhé návštěvě Malajsie, protože to Američan snížil ztrátu na nejrychlejší o necelé dvě sekundy. Bohužel závěre testů nebyl pro jezdce z Texasu zcela ideální, protože v kombinaci časů posledního testu v Jerezu skončil předposlední. „Co se týče motocyklu, tak podvozek je perfektní,“ poznamenal před odjezdem z Jerezu Colin Edwards. „V tak krátké době jsme toho udělali spoustu. Museli jsme změnit způsob práce, jakým jsme postupovali v Malajsii, protože Jerez je v nastavení motocyklů trošku specifický. V rámci pohonné jednotky došlo ke změně ve srovnání s prvním testem, dostali jsme nový motor a lepší výfukové potrubí, což se projevilo na výkonu.“

Claudio Corti, #71 (25.6. 1987) - FTR
MS 4.sezona, MotoGP 2013 –
nováček
1. Test Sepang, 24. - 2´05,107 +5,007
2. Test Sepang, 27. - 2´04,709 +4,427
3. Test Jerez, 16. - 1´41,443 +1,932

Nová zkušenost v řadách jezdců MotoGP čeká na Itala Cortiho, jemuž se předsezonní příprava vcelku vydařila, když byl téměř pokaždé lepší než jeho mnohem zkušenější týmový kolega. Jak to bude v závodech je zatím těžké odhadnout, ale i když nemá v královské kubatuře velké zkušenosti, zkušenějším rozhodně nic nedaruje zadarmo. Šestnáctý čas byl v Jerezu dobrým ukončením zimní přípravy a teď se uvidí. „Zlepšili jsme si čas, i když podmínky nebyly nejlepší, ale stále je před námi ještě spousta práce,“ prozradil k závěrečnému testu Claudio Corti. „Od Sepangu jsme se hodně zlepšili, ale potřebujeme zapracovat na vývoji a máme pro to pár nápadů. Zbývá vyřešit věci jako elektroniku a pneumatiky, protože to jsme doteď pořádně nevyzkoušeli. Každopádně Aprilie nejsou před námi tak daleko, jak jsme předpokládali.“

Paul Bird Motorsport/ Aprilia Racing Technology (ART)/ PBM

Yonny Hernández, #68 (25.7. 1988) – ART
MS 4.sezona, 2012 – 17.místo

1. Test Sepang, 26. - 2´05,407 +5,307
2. Test Sepang, 25. - 2´04,671 +4,389
3. Test Jerez, 22. - 1´42,050 +2,539


Kolumbijec si udržel místo v královské kubatuře, ale po zkušenosti s týmem Avintia Blusens teď bude pokračovat s týmem Brita Paula Birda. Hernández má talent a v sedle motocyklu ART také příležitost všem dokázat, že si místo v prestižní kubatuře zaslouží. Výsledky zimních testu nicméně naznačují, že by to alespoň v úvodu sezony nemuselo být zrovna nejlepší. Víc uvidíme po minimálně třech úvodních Grand Prix roku 2013.

Michael Laverty, #70 (7.6.1981) - PBM
MS 1.sezona, MotoGP 2013 –
nováček
1. Test Sepang, 18. - 2´03,874 +3,774
2. Test Sepang, 24. - 2´04,546 +4,264
3. Test Jerez, 25. - 1´42,479 +2,959


Michael Laverty letos oslaví dvaatřicet let, a právě v tomto roce jede svoji premiérovou sezonu v motocyklovém šampionátu. Osmnáctý čas na dráze Sepangu byl možná překvapením, ale tento britský jezdec skutečně umí a i když ostatní testy už tak pozitivně nedopadly, bude se snažit pro sebe a svůj tým získat důležité body. Závodění mají Lavertovi v genech, takže není důvod pro obavy.


Power Electronics Aspar/ Aprilia Racing Technology (ART)

Randy De Puniet, #14 (14.2. 1981) – ART
MS 15.sezona, 2012 – 13.místo

1. Test Sepang, 17. - 2´03,791 +3,691
2. Test Sepang, 13. - 2´02,863 +2,581
3. Test Jerez, 12. - 1´40,971 +1,460


Francouz De Puniet oslavil dvaatřicáté narozeniny letos v únoru a v závěru sezony by rád oslavil titul pro nejlepšího jezdce kategorie CRT. Má proto všechny předpoklady a navíc se zdá, že je nyní v lepší formě než jeho týmový kolega. Sezona je ale příliš dlouhá na to, abychom teď mohli kalkulovat s formou jednotlivých jezdců. Pro de Punieta mluví zkušenost, píle dosáhnout na vytoužený cíl a v neposlední řadě motivace porazit svého mladšího týmového kolegu. „V předsezonní přípravě nám pršelo víc než dost, ale naštěstí se nám poslední den v Sepangu a Jerezu podařilo zvládnout dobře,“ uvedl Randy De Puniet před cestou do Sepangu. „Nová ART je parádní motorka s větším počtem možností nastavení, takže se už nemůžu dočkat až pojedu v Kataru. Loni jsem o titul CRT bojoval s týmovým kolegou Espargarem. Letos to vypadá mnohem otevřenější, takže počítám, že to bude zábavná sezona. Na nové motorce se cítím hodně silný, a i když ještě musíme zapracovat na pár věcech, myslím, že jsme na sezonu dobře připraveni.“

Aleix Espargaró, #41 (30.7. 1989) - ART
MS 11.sezona, 2012 – 12.místo

1. Test Sepang, 13. - 2´02,628 +2,528
2. Test Sepang, 14. - 2´02,905 +2,623
3. Test Jerez, 14. - 1´41,218 +1,707


Španěl loni vyhrál titul v kategorii CRT a letos je jeho cílem samozřejmě obhajoba. Nebude to mít snadné, protože do CRT přišla řada nových jezdců, kteří budou usilovat o to samé, což by také mělo tuto kategorii oživit spoustou soubojů na dráze. Jedno třinácté a dvě čtrnáctá místa z kombinace časů všech tří testů je dobrá vizitka a pro Espargara signál, že je také v letošním roce jedním z favoritů této prestižní soutěže. „I když se v předsezonní přípravě dařilo, už jsem se nemohl dočkat až začneme doopravdy závodit,“ prozradil Espargaró. „V kategorii CRT jsou noví jezdci a pokud je chceme porazit, budeme muset pracovat stejně tvrdě, jak jsme to dělali loni, abychom se udrželi na špici. Okruh v Kataru mám rád a už se těším na nový formát kvalifikaci.“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):



TOPlist