Privátní týmy MotoGP: Jaký materiál pro rok 2014?

Majitelé privátních týmů MotoGP považují ceny pro privátní týmy od Hondy a od Yamahy za příliš vysoké. A chtějí pokračovat s motocykly CR.

Privátní týmy MotoGP: Jaký materiál pro rok 2014?
"Ne, děkujeme", je odpověď většiny týmových majitelů Claiming-Rule v kubatuře MotoGP na otázku, zda je pro ně zajímavé koupit příští rok Honda-Production-Racer (za dvě motorky pro jendoho pilota by se mělo zaplatit včetně náhradních dílů 1,2 Mio Euro) nebo leasingovat motory Yamaha-YZR-M1 za 800.000 Euro, k čemuž je ale potřeba ještě připočítat koupi Rolling-Chassis.

Momentálně používají týmy Claiming-Rule jako Power Electronics, AB Cardion Motoracing, Forward, IodaRacing, Avintia Blusens, Gresini či Paul Bird Motorsport závodní superbikové motory od BMW, Aprilie, Hondy nebo Kawasaki a nechají si k tomu postavit prototypové šasí od Aprilie, Suteru nebo FTR. Tím stojí kompletní materiál pro jezdce okolo 500.000 Euro.

Proto jsou cenové návrhy japonských továren považovány za hodně vysoké a ze současných týmů CR si je může dovolit pouze finančně silná stáj MarcVDS Racing, která v Moto2 závodí letos s Reddingem a s Kalliem.

Motocykly CRT se superbikovými motory o objemu 1000-ccm byly zavedeny v roce 2012, aby doplnily malé startovní pole (17 jezdců). Po odchodu Suzuki a Kawasaki se pole stále zmenšovalo. Ale co týmy hodně zajímá: Motocykly CR mohou pro závod použít 24 místo 21 litrů a dvanáct místo pěti motorů za sezónu.

Promoter GP Dorna chtěl biky CR oddělit od továren, neboť závodní týmy zůstávají, zatímco továrny přicházejí a odcházejí - stačí se podívat: Aprilia, Modenas, Proton a KTM.

V každém případě chce Dorna donutit továrny k tomu, aby se zmenšil rozdíl mezi prototypy a motocykly továrních týmů. Majitelé privátních týmů v MotoGP stojí teď před těžkým rozhodnutím. Mají zůstat věrní konceptu CR - nebo investovat více peněz v lepší (doufáme) materiál?

"Myšlenka od Yamahy se poslouchá hodně zajímavě, ale vydat 800.000 Euro za pronájem motorů a na konci sezóny stát s holýma rukama, to nemá nic společného se současnou realitou. Myslím si, že i nadále budeme pokračovat s FTR a s Kawasaki. To ale neznamená, že si nenecháme projít všechny nové návrhy hlavou. Ale musíme se pořád držet jedné věci, obchodního plánu. To co chceme, je jasné, snížit rozdíl mezi prototypy a biky CR. Ty se můžeš snažit jako tým CR jak chceš, ale 12. místo je maximum", říká šéf týmu Forward Giovanni Cuzari, pro kterého letos závodí Edwards a Corti.
Také Giampiero Sacchi, šéf Came IodaRacing (s Petruccim a s Peškem), v současné době s biky Suter-BMW, je skeptický, co se týká prototypů Honda a Yamaha na rok 2014: "Ponechme stranou pro tento okamžik peníze. Pokud budeme chtít zabudovat motor Yamahy do rámu Suter, tak se musí vyvinout jeden úplně nový. Ten bude úplně jiný. A kdy mně dá Yamaha technická data pro tento nový rám? Kolik času budeme mít pro stavbu nového Rolling-Chassis?".

Potom se Giampiero Sacchi zamyslel nad kapitolou Honda Production-Racer. Zatím má informace, že jeden balíček pro jezdce vyjde na 1,2 milionu Euro: "Ale co se rozumí pod pojmem konkurenceschopnost? Momentálně je rozdíl mezi nejhorším prototypem a nejlepším CR půl sekundy. Jaký by byl rozdíl, kdyby na biku CR seděl jezdec z Top-6?"

Sacchi není schopen odhadnout, kolik procent časového rozdílu k prototypům dělá bike CR a kolik činí jezdec. A týmový šéf Peška dodává: "S CRT je to daleko lacinější. Jistě, první rok musíš vydat více peněz, ale to se ti amortizuje v následujících sezónách, neboť peníze na vývoj už nejsou vůbec dramatické".

Gino Borsoi, ex-pilot GP a nyní sportovní ředitel v týmu Power Electronics Teams od Jorge Martineze (jezdci: Aleix Espargaró, Randy de Puniet), je na úplně stejném vlnovém rozsahu jako Sacchi: "Amortizace investic dělá celý projekt CR velmi příjemným. Jen se podívejte, kolik náhradních dílů od Aprilie máme nyní ve skladě. Cena Yamahy je příliš vysoká".

Také Čech Karel Abraham, tedy syn majitele týmu AB Cardion Motoracing, nyní závodí s motocyklem ART-Aprilia. V roce 2011 a 2012 pilotoval Abaja zákaznickou Ducati, 2013 sedí na Claiming-Rule-Aprilii s motorem Apriilia-RSV4. Bylo to z donucení, Ducati nesměla nasadit víc jak čtyři prototypy a dva z nich byly určeny Pramacu: "Sezona sice teprve začala, ale my jsme s Aprilií celmi spokojeni. Opravdové ceny pro Low-Cost privátní motocykly od Hondy a od Yamahy ještě nebyly oficiálně oznámeny. Co se ale pod těmi předběžnými všechno skrývá? Potřebujeme co nejpřesnější informace ještě před tím, než se definitivně rozhodneme".

Týmový šéf Go-Fun-Honda Fausto Gresini nasazuje do závodu jeden prototyp RC213V pro Alvara Bautistu a jeden bike CR s motorem Honda-CBR1000RR pro Bryana Staringa. Ex-mistr světa se rozhodne teprve v okamžiku, až bude znát budget na rok 2014. A má úplně jiný názor: "Snižme maximální počet otáček na 15.000/min. Potom se také sníží výkon všech motorů na 235 HP". 

Tuto myšlenku ale nechtěl Gresini příliš prezentovat na veřejnosti; neboť protiřečí diametrálně přání Honda Racing Corporation, ta totiž myšlenku nastavení maximálního počtu otáček striktně odmítla - stejně jako Yamaha a jako Ducati.

Trochu High-Tech by ale i v budoucnosti mělo v královské kubatuře zůstat, neboť docela stačí, když agregáty Moto3 jsou zvukem k nerozeznání od sekaček na trávu.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.86
Známkováno: 7x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist